De med dubbel nakengen resorberas i livmodern och föds inte så jag tror inte att att man bryter mot djurskyddslagen genom att para naken-naken.Det här var intressant!
Jag hade ingen aning om att dubbel nakengen inte var förenligt med levande avkomma. Har man genomfört studier för att se att det inte ger några problem alls i enkel upplaga? Vet man varför de med dubbelgen inte överlever? Mer exakt alltså än att "nånting under fosterutvecklingen som har med hud/päls att göra...".
Hur löser man detta avelsmässigt? Jag gissar (kanske har helt fel?) att det främst är de nakna som ställs ut? Men man måste väl korsa dessa med pälsade för att inte riskera döda valpar, eller? Åtminstone om man ska följa svensk djurskyddslag.
Eller ställer man ut Puffar med?
Har verkligen noll koll, men tycker att detta är oerhört intressant. Det är många sånahär specialsaker vi har avlat på länge, som visar sig sedan att det inte är sådär jäkla bra när DNA-tekniken gör sitt intåg. Tänker på tex på silvergen på häst som var väldigt eftertraktat, med ökad kunskap så verkar det inte vara så riktigt längre.
Men, har då puffarna mycket bättre tänder än de nakna? Hur pass mycket i så fall?
När jag hade min kines så ställdes puffarna i ungefär samma utsträckning som de nakna, men jag vet inte hur det är idag.
Puffarna ska ha normala tänder eftersom de inte har nakengenen. Nu hade min ett mindre underbett så det ser konstigare ut än med saxbett, men pilen visar den övre canintanden. Denna defekten drabbar, enligt uppfödaren till min kines, i princip alla nakna. De saknar också ofta många tänder