Det "kan" finnas tillräckligt med variation är inte tillräckligt för att vi ska vänta och se ännu längre. Världens alla kennelklubbar har haft decennier på sig att åtgärda problematiken. SKKs drag med BOAS-test nu är little too late. Hundarna har redan lidit alldeles för länge. BOAS-testet är inte heller på något sätt optimalt för att bedöma dessa hundars funktion och hälsa.https://www.skk.se/nyheter/2026/5/battre-andning-mojlig-genom-selektiv-avel/
Det kan finnas tillräckligt med variation, det är i alla fall värt att arbeta med. Om fler utställning gör som WDS att dessa raser måste ha ett BOAS resultat på 0, 1 eller 2 för att få ställas ut så tror jag det kommer hända saker.
Finns det tillräckligt med genetisk variation för att avla bort alla allergier och ryggproblem som finns hos t.ex. fralla eftersom det nu var en fralla som togs upp? Räcker den genetiska variationen till för att bli av med BOAS, diskbråck och allergier? Högst tveksamt, jag vågar tom. svara nej på den frågan eftersom... Läser man RAS hade frallan 2009 en effektiv avelspopulation om 91 individer. Det är gamla siffror, jag vet men om man kollar på de siffror som anger COI som är betydligt mer uppdaterade ligger COI på 20-25%. 25% som alltså kan jämföras med helsyskonparning.
Sund avel handlar inte om att fokusera på en sak i taget utan om att se helhetsbilden och helhetsbilden för t.ex. frallan... den är inte positiv.