Oseriös avel 2025

Bukefalos 30 år!

En nätt Bichon Frisé och en krallig pudel är ju inte särskilt olika varandra ärligt talat.

Den stora skillnaden mellan olika bichon-raserna är ju pälsstrukturen (lockig vs rak och stylingen för utställning), färger, ögonform och sedan exakt kvot kroppslängd/höjd. Så om man börjar blanda in pudel så är det ju klart att de bara blir en oidentifierbar massa. Undrar för övrigt vad ”officiella” motivet till att blanda Frise och pudel är. Två lockiga raser där jag nog tycker Frisen har trevligare sällskashundstemperament.
Jag begriper det inte heller. Samma sak när de korsar tre-fyra av de här raserna, typ Malteser, Shi tzu, Pudel och Havanaise. Yey! Men varför? Alla de utmärkande dragen man eventuellt fastnat för inom respektive ras försvinner ju helt.
Alltså det blir ju sällan en katastrof mentalt eller något, men jag fattar verkligen inte grejen.

😅 kanske att jag inte gillar doodlar för att de ofta ser så opersonliga ut? Typ generisk, formlös hund med oklar fluffpäls. Boooring! 😅 I teorin fattar jag varför folk tilltalas av utseendet, men jag känner verkligen NOLL när jag ser en sådan hund.

Inget illa menat alls mot de som gillar den looken! Det fina med hundvärlden är ju att det finns sådan variation av typer och raser och att det verkligen finns något för alla :heart Själv tycker jag att vinthundar är det finaste som finns. Elegans och aerodynamik, som en sportbil i hundformat :D
Det är lite så jag känner också. Generiskt, yvigt fluff och liksom "generiskt söta". Det är klart jag gullar på dem om jag får chansen men det gör jag ju med alla hundar... men charmen går mig förbi. :)

För mig är de gamla spetsraserna en utopi av skönhet. <3 Men även vinthundarnas rena linjer ja. Det är verkligen tur det finns en del att välja på.

Jag begriper det inte heller. Samma sak när de korsar tre-fyra av de här raserna, typ Malteser, Shi tzu, Pudel och Havanaise. Yey! Men varför? Alla de utmärkande dragen man eventuellt fastnat för inom respektive ras försvinner ju helt.
Alltså det blir ju sällan en katastrof mentalt eller något, men jag fattar verkligen inte grejen.
Jag tycker den typen av blandningar många gånger är skitsöta :)
Dock tycker jag dom utan pudel verkar vara enklare hundar då pudels högenergiska beteenden många gånger inte landar rätt.

Riktigt fula tycker jag kamphundsblandningar är, en renrasig staffe är söt en amstaff är inte särskilt ful men dessa bullys tycker jag är extremt fula.

Titta på tassarna :jawdrop::cry:
1000011487.webp

Jag tycker den typen av blandningar många gånger är skitsöta :)
Dock tycker jag dom utan pudel verkar vara enklare hundar då pudels högenergiska beteenden många gånger inte landar rätt.

Riktigt fula tycker jag kamphundsblandningar är, en renrasig staffe är söt en amstaff är inte särskilt ful men dessa bullys tycker jag är extremt fula.
Visst är de söta, men inte sötare än samma typ av renrasiga valpar, det är det jag inte riktigt fattar. De är ju redan sockersöta ullfluffar så varför korsa tre hundar av samma sällskapstyp? Mest för att coola namn säljer är min gissning.
Jag har inte så mycket att säga om temperamentet, de flesta fluffar brukar vara rätt glada typer när man bara träffar dem för att säga hej tycker jag - men det är ju som sagt omöjligt att säga vilka raser som är i dem vid ett sådant möte. :D

Cockerblandningarna kan däremot vara riktigt otrevliga, många superängsliga.

Visst är de söta, men inte sötare än samma typ av renrasiga valpar, det är det jag inte riktigt fattar. De är ju redan sockersöta ullfluffar så varför korsa tre hundar av samma sällskapstyp? Mest för att coola namn säljer är min gissning.
Jag har inte så mycket att säga om temperamentet, de flesta fluffar brukar vara rätt glada typer när man bara träffar dem för att säga hej tycker jag - men det är ju som sagt omöjligt att säga vilka raser som är i dem vid ett sådant möte. :D

Cockerblandningarna kan däremot vara riktigt otrevliga, många superängsliga.
Jag tycker de många gånger är sötare en de renrasiga varianterna. Ofta inte ens i närheten. Sen är ju allihopa sockersöta till tusen, men F1 blandningarna slår dem ändå.

Smaken är som baken.

Alltså blir så ledsen 😅😩.

En Mas tik som inte är röntgad, men har ett syskon med Ed 1 och C+B = C höfter är parad med en hane som som har C höfter med ett syskon som har C + D höfter.
Skiter de totalt i all hälsa eller vad händer.
Ligger 38 stycken Mas valpar ute på skk, detta är en av valparna föräldrar.

Har kollat upp 12 stycken olika Miniature american shepherd kullar som just nu ligger uppe på skk köpa hund. Av dessa 12 kullar är det bara 3 stycken där föräldrarna eller ett syskon till föräldrarna har fria höfter och Ed!! I en av dessa kullarna har modern fått en tidigare valp med ED fel.

Alltså är där 9 stycken kullar där antingen föräldrarna eller ett helsyskon som har HD fel eller ED fel, ibland båda.

Då har jag inte ens kollat upp alla kullar som ligger ute, men blir fan mörkrädd. Vad håller folk på med?!

En kull som är tidigare omnämnd här tror jag. Blandning Malle och CC. Omplacering ute på facebook igen, just denna har nog haft tre-fyra hem vid det här laget. Två (eventuellt tre) ur den kullen har redan varit en vända på hundstallet.

Undrar hur man tänker som "uppfödare". Räknade man med att kunna hitta hem som faktiskt kan hantera en sån hund?

För att inte tala om mentalitetsbristerna som verkar relativt vanliga bland MAS... Jag tror jag vet en kennel (och det finns MÅNGA) här i närheten som faktiskt föder upp MAS som är trevliga mentalt.
Ja jag kollade inte ens BPH överhuvudtaget, vet att mentaliteten är allmänt kass. Men trodde iallafall de kroppsliga skulle vara bättre :(.
Men nej, de fortsätter och kör rasen i botten.

Tycker mig se en trend där många små sällskapsraser har helt katastrofala BPH-resultat, om dom alls genomgått nån beskrivning. Jag förstår inte hur uppfödarna tänker när dom avlar på såna exemplar. :(
Det finns uppfödare av bruksraser som skiter i resultaten från MH, det enda som är intressant är om de kunnat fullfölja och inte va det blir så de kan registera valparna sedan. Många köpae bryr sig inte om att kolla utan tar genomfört MH som någon sorts kvalitétsstämpel.

Tycker mig se en trend där många små sällskapsraser har helt katastrofala BPH-resultat, om dom alls genomgått nån beskrivning. Jag förstår inte hur uppfödarna tänker när dom avlar på såna exemplar. :(
Det jag funderat på är om de som gjort sämre BPH är relativt dåliga individer i rasen, eller som majoriteten av de andra - det är ju svårt att veta när väldigt få gjort BPH.

Min syster gjorde BPH med sin havanais nu i år. Systerns hund hade några reaktioner på rädsledelen (dvs inte superhöga värden på trygghet), och av vad jag förstod från systern blev det i slutet ganska mycket för hunden vilket gjorde att hon reagerade på skott på ett sätt som hon inte brukar.

Men totalt de senaste ca tio åren har ungefär 2% av individerna gjort BPH. Om det bara är 2% av hundarna som gjort BPH - då vet man ju inte om hon är som majoriteten av de andra hundarna i rasen, eller ganska bra mentalt, eller lite sämre mentalt? Om 90% av alla hundar i rasen har en mentalitet som hon, men det bara syns på henne för att hon är den enda som gjort BPH, hur ska man då tänka?

Det jag funderat på är om de som gjort sämre BPH är relativt dåliga individer i rasen, eller som majoriteten av de andra - det är ju svårt att veta när väldigt få gjort BPH.

Min syster gjorde BPH med sin havanais nu i år. Systerns hund hade några reaktioner på rädsledelen (dvs inte superhöga värden på trygghet), och av vad jag förstod från systern blev det i slutet ganska mycket för hunden vilket gjorde att hon reagerade på skott på ett sätt som hon inte brukar.

Men totalt de senaste ca tio åren har ungefär 2% av individerna gjort BPH. Om det bara är 2% av hundarna som gjort BPH - då vet man ju inte om hon är som majoriteten av de andra hundarna i rasen, eller ganska bra mentalt, eller lite sämre mentalt? Om 90% av alla hundar i rasen har en mentalitet som hon, men det bara syns på henne för att hon är den enda som gjort BPH, hur ska man då tänka?
Det finns en anledning till att skott ligger sist i testerna och de är ju för att man ska se hur hunden reagerar när trycket ökar. Var för sig ger inte samma resultat som det samlade. Jag ser ett värde på individnivå att veta vad man har i andra änden av snöret, oavsett hur många som gör testerna.

Jag vet inte hur mycket nytta det gör för jag vet inte hur man översätter MH till BPH, men detta är min kines MH. Han var den 11:e kinesen i Sverige att beskrivas
IMG_9728.webp

Det finns en anledning till att skott ligger sist i testerna och de är ju för att man ska se hur hunden reagerar när trycket ökar. Var för sig ger inte samma resultat som det samlade. Jag ser ett värde på individnivå att veta vad man har i andra änden av snöret, oavsett hur många som gör testerna.
Jag håller definitivt med om att det är värt att göra det (och försökte ju peppa systern till att göra det med sin hund ;) ). Men kopplat till avel just - om man vill avla på de individer i rasen som är bland de bättre, hur vet man det? Tänk om alla har lite halvtråkig mentalitet, men att det bara inte syns?

Liknande trådar

• C-höfter i avel?
  • Första uppfödarbesöket
  • En gång *din ras*, alltid...
  • Kai Ken

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat