Oseriös avel hösten 2018

Alla skyller på att hundarna inte är ordentligt tränade för det hela men vill man verkligen skämma ut sig så här? För jag förstår inte logiken annars..

Ordentligt tränade? Vad hade de tänkt skulle hjälpa?
Helga hade gjort 2 överfall på träning sen satt de tillräckligt för att gå upp och göra ettan.
Alla dessa bortförklaringar. Har dom det så har dom det. Modet, lusten.
De här hundarna är ju som döda sillar. :rage:
 
Alla skyller på att hundarna inte är ordentligt tränade för det hela men vill man verkligen skämma ut sig så här? För jag förstår inte logiken annars..

4 av hundarna har IPO-titlar, så det där med att de inte är tränade funkar liksom inte i deras fall.

Den första hunden är svensk med en utländsk IPO1-titel, vilket åter får mig att ifrågasätta utländska meriter.
 
4 av hundarna har IPO-titlar, så det där med att de inte är tränade funkar liksom inte i deras fall.

Den första hunden är svensk med en utländsk IPO1-titel, vilket åter får mig att ifrågasätta utländska meriter.

Och det är pga sånt här som jag inte ger ett skit för titlar i avel. Det är enorm skillnad om de ligger i eliten år efter år mot ta trean vid ett tillfälle med minsta möjliga marginal över okej inför en värdelös dommare.
 
Ordentligt tränade? Vad hade de tänkt skulle hjälpa?
Helga hade gjort 2 överfall på träning sen satt de tillräckligt för att gå upp och göra ettan.
Alla dessa bortförklaringar. Har dom det så har dom det. Modet, lusten.
De här hundarna är ju som döda sillar. :rage:
Hahah ja det är en bra jävla fråga! Men det brukar vara förklaringen till alla dåliga modprov och bevakningar där, att hundarna inte är tillräckligt tränade. ;)
 
4 av hundarna har IPO-titlar, så det där med att de inte är tränade funkar liksom inte i deras fall.

Den första hunden är svensk med en utländsk IPO1-titel, vilket åter får mig att ifrågasätta utländska meriter.
Nej det gör ju inte det. Och jag är inte förvånad med tanke på hur lätt det är att både köpa titlar/tävlingsresultat och "utbildning" utomlands i paket.
 
Hahah ja det är en bra jävla fråga! Men det brukar vara förklaringen till alla dåliga modprov och bevakningar där, att hundarna inte är tillräckligt tränade. ;)

I bevakningarna är det iofs väldigt mycket teknik men modprovet är ren instinkt.
 
Det är lite komiskt. Här står de och hetsar på hundarna innan de släpper, till ingen nytta alls. I IPOt sitter hunden lös, tyst och stilla vid föraren och sticker oftast som en pistolkula bara föraren viskar komandot.
De flesta brukar väl iofs hålla i halsbandet? Men ja, de behöver inte direkt hetsas till det.
 
Jo. Samma sak med hund nr 5, den har IPO2. Nr 1 och 3 har IPO1.

Nu kan jag inte uttala mig om hur de dömmer utomlands men i Sverige är 1 och 2 snälla delprov. Dommarna har överseende med en hel del brister i 1 och 2. Och då menar jag hundarnas brister. De är mer noga med samspel och kontroll. Hur hunden arbetar tex bett, tekniker, grisande i ärmen osv har de stort överseende med. Och man gör ju dessutom dessa bara en gång sen avancerar man till nästa nivå. Däremot i trean blir det mer avancerat när det blir tävling och poängen blir viktigare om man vill ha placeringar.
Så dessa avelshanar med IPO 1 och 2 ger jag inget alls för om man ser till meriterna.
 
De flesta brukar väl iofs hålla i halsbandet? Men ja, de behöver inte direkt hetsas till det.

Nej inte på tävling. Den kan ledas fram till startplasten men den ska vara lös vid kommando. Man får ju inte hålla på att talla och klappa på hunden under tävling.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vet inte om det finns intresse för en sådan här tråd men eftersom jag känner att jag ibland har ett behov av att få kräka av mig om en...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
11 712
Senast: Lyan
·
Hundhälsa Min hund, en sheltie, har upprepade perioder av att vilja avlasta höger bakben. (Det är inte slipped tendon, han är dock opererad för...
2
Svar
27
· Visningar
3 311
Senast: Takire
·
Hundavel & Ras Förhoppningsvis kan vi hålla denna utan tjafs men ändå få förfäras och förundras över märkliga blandraser och hittepå! :) Idag fick vi...
27 28 29
Svar
576
· Visningar
48 577
Övr. Hund Vi håller på för fullt och planerar en resa till Finland. Det blir Finlandsfärja och tåg, ingen bil. Hundarna är såklart...
Svar
10
· Visningar
933
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Uppdateringstråd 29
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp