Oseriös avel hösten 2018

Nej inte på tävling. Den kan ledas fram till startplasten men den ska vara lös vid kommando. Man får ju inte hålla på att talla och klappa på hunden under tävling.
Om jag inte minns fel får du hålla i kedjan fram till du skickar hunden, och det är den enda gången du får ta i hunden under C delen.
Jag har dock inte reglerna i huvudet.
 
Om jag inte minns fel får du hålla i kedjan fram till du skickar hunden, och det är den enda gången du får ta i hunden under C delen.
Jag har dock inte reglerna i huvudet.

Kommandon ska vara "rena". Du får inte röra vid hunden då du kan ge ett fysiskt dubbelkommando. Dubbelkommando ger ju rätt saftiga poängavdrag.
Om det är ett vanligt prov är sånt inte så noga men om du tittar på ett mästerskap så är kommonadon extremt rena.
 
Nu kan jag inte uttala mig om hur de dömmer utomlands men i Sverige är 1 och 2 snälla delprov. Dommarna har överseende med en hel del brister i 1 och 2. Och då menar jag hundarnas brister. De är mer noga med samspel och kontroll. Hur hunden arbetar tex bett, tekniker, grisande i ärmen osv har de stort överseende med. Och man gör ju dessutom dessa bara en gång sen avancerar man till nästa nivå. Däremot i trean blir det mer avancerat när det blir tävling och poängen blir viktigare om man vill ha placeringar.
Så dessa avelshanar med IPO 1 och 2 ger jag inget alls för om man ser till meriterna.

Tja, den svenska får inte ens gå i avel i Sverige - den har varit på mentalbeskrivning två gånger, ägaren har brutit båda gångerna.

Men som sagt, det mest uppseendeväckande är väl hunden som faktiskt har IPO3 och ändå skiter knäck bara av att se figgen.
 
Alla skyller på att hundarna inte är ordentligt tränade för det hela men vill man verkligen skämma ut sig så här? För jag förstår inte logiken annars..
Men lite det tänkte faktsikt jag också. Alltså det är extremt dåliga hundar men ägarna måste ju se nått nöje i att skäma ut sig för nog måste hundarna gå att träna? Ja mena de bristande egenskaper kan dom ju inte trolla fram men är man så rädd att förstöra den lilla kamp hundarna har så man ger tusan i att träna lydnaden också (släppandet bla)?
 
Jag är ingen expert men är de inte väldigt fläskiga...? Eller är de så vansinnigt pälsade?
Massa päls. Det är väl också rätt typiskt för all showavel att det ska vara mycket päls.
Många av de här hundarna har problem med hotspot och blir överhettade vid motion. Ser ständigt att det gnälls om sånt i Schäfergrupper och i regel är det bild på en färgstark E-schäfer i drivor av päls i inlägget. Och under så är det en massa kommentarer i stil med "åh så vacker", "stackars din fina prins" :wtf:
 
Några deltagare på den största och viktigaste schäferutställningen i världen under sina modprov Jag behöver nog inte säga mer än så.


En del av schäfrarna går helt tokigt och vingligt, och vissa av hundarna t.om springer undan "skurken". :eek:

Sen dessutom hur är det att bevara rasen om man avlar fram hundar som inte är som rasen ska vara varken i instinkt eller i sitt temperament? :confused:
 
Jag kan ingenting närmare om varken schäferaveln eller IPO, men t.om. jag ser ju att det är någonting väldigt galet med hundarna på filmen och deras agerande. Det säger väl egentligen allt....
 
Jag:laugh: kan ingenting närmare om varken schäferaveln eller IPO, men t.om. jag ser ju att det är någonting väldigt galet med hundarna på filmen och deras agerande. Det säger väl egentligen allt....

Detta är ett modprov som ingår i utställningsbiten. Detta ska i utställningsvärlden vara beviset på att hunden har egenskaper för skyddsarbete O_o

I IPO ser skyddet helt annorlunda ut och delas i tre delar. Spår, lydnad och skydd.
 
Första hunden i filmen, den Svenska. Mammans MH ser ut såhär. Det kan ju förklara varför figgen är så läskig och varför hunden själv inte kunde genomföra ett MH :angel:

De syskon som gjort MH var ingen hit de heller. Att avla på sånna här tikar är absolut oseriöst!
20181019_093030.jpg
 
Men lite det tänkte faktsikt jag också. Alltså det är extremt dåliga hundar men ägarna måste ju se nått nöje i att skäma ut sig för nog måste hundarna gå att träna? Ja mena de bristande egenskaper kan dom ju inte trolla fram men är man så rädd att förstöra den lilla kamp hundarna har så man ger tusan i att träna lydnaden också (släppandet bla)?

Jag tror grisandet i ärmen och bristen på släppandet handlar om den stora avskanaden av kamplust och byteskänsla. Hela den biten felar hos hundarna. Normalt ger passivt byte en signal till att släppa. Dessa jyckar ser totalt förvirrade ut. De försöker läsa av figgen och situationen men får inte ihop det. Sorgligt.

När @linnsan var hos oss med Gripa så fick Gripa gå på figge med ärm för första gången. I motsatts till dessa så fattade hon direkt hon kom in och såg figgen vad det handlade om. Hon blev heltänd och satte sig så direkt i armen med fullbett och tillkämpade sig fint, höll fast utan omtag och släppte som hon skulle. Naturliga driftanlag.

Jag undrar hur dessa lär in "skyddet" när det är lika främmande för hundarna som ripjakt vore för Helga.
 
Det ser verkligen inte roligt ut. Och efter ATIBOX i våras var det en del utländska utställare som tyckte att vi måste införa modprov för boxer på utställningar och hänvisade tills schäfer... Nu var visserligen anledningen till detta att de ifrågasatte IPO-titlarna hos vissa hundar (och säkerligen inte utan orsak), men att ha det här som förlaga skulle ju inte innebära nån direkt förbättring.
 
Jag tror grisandet i ärmen och bristen på släppandet handlar om den stora avskanaden av kamplust och byteskänsla. Hela den biten felar hos hundarna. Normalt ger passivt byte en signal till att släppa. Dessa jyckar ser totalt förvirrade ut. De försöker läsa av figgen och situationen men får inte ihop det. Sorgligt.

När @linnsan var hos oss med Gripa så fick Gripa gå på figge med ärm för första gången. I motsatts till dessa så fattade hon direkt hon kom in och såg figgen vad det handlade om. Hon blev heltänd och satte sig så direkt i armen med fullbett och tillkämpade sig fint, höll fast utan omtag och släppte som hon skulle. Naturliga driftanlag.

Jag undrar hur dessa lär in "skyddet" när det är lika främmande för hundarna som ripjakt vore för Helga.

Ja dom ser ju verkligen helt förvirrade ut... Att vissa av dom skulle ha IPO-titlar är ju ännu mer otroligt :crazy:
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vet inte om det finns intresse för en sådan här tråd men eftersom jag känner att jag ibland har ett behov av att få kräka av mig om en...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
12 201
Senast: Lyan
·
Hundhälsa Min hund, en sheltie, har upprepade perioder av att vilja avlasta höger bakben. (Det är inte slipped tendon, han är dock opererad för...
2
Svar
27
· Visningar
3 639
Senast: Takire
·
Hundavel & Ras Förhoppningsvis kan vi hålla denna utan tjafs men ändå få förfäras och förundras över märkliga blandraser och hittepå! :) Idag fick vi...
30 31 32
Svar
635
· Visningar
55 192
Övr. Hund Vi håller på för fullt och planerar en resa till Finland. Det blir Finlandsfärja och tåg, ingen bil. Hundarna är såklart...
Svar
10
· Visningar
965
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp