Oskuld eller inte oskuld?

(Jag håller på att bli vansinnig på att det inte finns ngn quote knapp så man enkelt kan citera utifrån forumet. Är det någon som hittat en?)
Klicka på symbolen till vänster om den som ser ut som en diskett. Om du håller musen ovanför så säger den "infoga". Klicka där och välj citat :)
 
Till ts fråga.

Jag tycker det är ganska förfärligt om vi håller på att få ngt slags kultur där flickor tycker de är fina/finare om de är oskulder tills dess att de gift sig, med oskuldsfester och oskuldsringar och vad som (har sett sidor från USA med otäcka drag där unga flickor poserar med sina hemska pappor (ursäkta uttrycket men jag tycker att ett allt för stort intresse för ett tonårigs barns sexliv på det viset är lite otäckt)) Jag hade hoppats och hoppas fortfarande att det inte finns här. Om vanliga Svenska kyrkan uppmuntrar det borde de skämmas ögonen ur sig.

Om en tjej däremot tillhör en religiös sekt/religion av något slag med släktingar som intresserar sig för mycket och för aktivt i hennes sexliv, då önskar jag henne all lycka i att försöka undkomma dem och hon kan kalla sig oskuld så mycket hon vill såvitt mig anbelangar. Är reglerna idiotiska så kan lika gärna responsen/efterlevnaden vara lika smal o specifik.
 
Någonstans efter livmodern och blodet kom mödomshinnan, urinen, vilket håll brösten pekade åt osv osv som tecken på oskuld. Mödomshinnan var på intet sätt avgörande utan en faktor bland (absurt) många efter livmodern.
Intressant! Får mig att tänka på en gammal folksaga jag läste en gång, där två män slår vad om huruvida en kvinna är oskuld eller ej. Detta testas genom att kvinnan får sitta på ett hustak och pissa ner i en flaska. :rofl: Om det var samlad stråle = oskuld och spridd stråle = ej oskuld, eller vice versa kommer jag inte ihåg.
 
Intressant! Får mig att tänka på en gammal folksaga jag läste en gång, där två män slår vad om huruvida en kvinna är oskuld eller ej. Detta testas genom att kvinnan får sitta på ett hustak och pissa ner i en flaska. :rofl: Om det var samlad stråle = oskuld och spridd stråle = ej oskuld, eller vice versa kommer jag inte ihåg.
:D Mitt eget favoritsätt från sagorna är att låta den som hävdar sig vara oskuld gå ut och fånga en enhörning. Misslyckas det, tyvärr - inte oskuld!

Alternativt tar jag "oskulden" till det förtrollade vattendraget någon km bort och om vattnet färgas blodrött och skriker av smärta när hon kliver ner i det är hon definitivt oskuld.

Det jag gillar med de här gamla historierna och testerna är att de är så verklighetsfrånvända att det blir väldigt tydligt vad det egentligen handlar om. Det handlar inte om att hitta ett specifikt kroppsligt tillstånd, det handlar om en manisk jakt på det rena och obesudlade.
 
I min begreppsvärld och erfarenhet är oskuld idag inte alls specifikt knutet till kvinnlig sexualitet, utan i precis lika stor utsträckning applicerbart på män. Och orddelen skuld är i det här sammanhanget ganska så frikopplad från sin gängse betydelse, jag inser förstås att ords betydelse varierar med sociala och kulturella omständigheter - men jag som vit medelålders medelklass man kan inte hur jag än försöker se någon skuldfråga i ordet. Hur som helst inte mer laddat i "h*n är inte oskuld" än i "h*n har haft sex".

Sedan tycker jag ändå att den ursprungliga frågan om definitionen är minst lika relevant oavsett vilket ord som används. Betydelsen i den till synes frågan "har du haft sex?" har ju som bekant visat sig vara alldeles väldigt svår att enas om betydelsen i...
 
I min begreppsvärld och erfarenhet är oskuld idag inte alls specifikt knutet till kvinnlig sexualitet, utan i precis lika stor utsträckning applicerbart på män. Och orddelen skuld är i det här sammanhanget ganska så frikopplad från sin gängse betydelse, jag inser förstås att ords betydelse varierar med sociala och kulturella omständigheter - men jag som vit medelålders medelklass man kan inte hur jag än försöker se någon skuldfråga i ordet. Hur som helst inte mer laddat i "h*n är inte oskuld" än i "h*n har haft sex".

Sedan tycker jag ändå att den ursprungliga frågan om definitionen är minst lika relevant oavsett vilket ord som används. Betydelsen i den till synes frågan "har du haft sex?" har ju som bekant visat sig vara alldeles väldigt svår att enas om betydelsen i...
Både håller med och inte håller med.

Det är vanligt idag att använda oskuld om vem som helst i betydelsen "person som inte haft sex".

Men om vi ser på tråden tex så har ju ordet inte lyckats frigöra sig från sin historia med tanke på hur normativa och gammaldags resonemangen är. Alla vet att oralsex och analsex är sex, så om oskuld enbart hade betydelsen "inte haft sex" är det ju klappat och klart, inget att diskutera. Eller är det någon här som på allvar menar att oralsex och analsex inte är sex?

Istället blir det till en diskussion om vilket sex som räknas för att fortfarande kunna betraktas som just oskuld, och då är det enligt en del, tex den person ts diskuterar, det heterosexuella sexet som avgör - den konstellation där oskuld traditionellt har setts som en handelsvara mellan män och kvinnor och mellan män som förhandlat om kvinnor.

Så jag tycker nog inte man kan förenkla det till att diskussionen handlar om huruvida personen har haft sex. Då skulle svaren snarare vara - ja personen har haft oralsex och analsex. Nu är frågan huruvida personen är oskuld trots att hon haft sex, och då blir frågan plötsligt könad på ett helt annat sätt.
 
Till ts fråga.

Jag tycker det är ganska förfärligt om vi håller på att få ngt slags kultur där flickor tycker de är fina/finare om de är oskulder tills dess att de gift sig, med oskuldsfester och oskuldsringar och vad som (har sett sidor från USA med otäcka drag där unga flickor poserar med sina hemska pappor (ursäkta uttrycket men jag tycker att ett allt för stort intresse för ett tonårigs barns sexliv på det viset är lite otäckt)) Jag hade hoppats och hoppas fortfarande att det inte finns här. Om vanliga Svenska kyrkan uppmuntrar det borde de skämmas ögonen ur sig.

Om en tjej däremot tillhör en religiös sekt/religion av något slag med släktingar som intresserar sig för mycket och för aktivt i hennes sexliv, då önskar jag henne all lycka i att försöka undkomma dem och hon kan kalla sig oskuld så mycket hon vill såvitt mig anbelangar. Är reglerna idiotiska så kan lika gärna responsen/efterlevnaden vara lika smal o specifik.
Jag håller med om de gräsliga bilderna på pappor som gifter sig med små döttrar. Flickor på 5-12 år som lovar sin far att förbli oskuld och får en ring, ceremoni, klänning o fest. Urk, incestvibbar! Ej hört om detta i Sverige ännu...

Dock kan jag glädja dig med att svenska kyrkan ej uppmuntrar folk att lägga sig i sina barns sexliv.
Jag bevistade nyss en konfirmation och prästen sade till ungdomarna att komma ihåg att man får älska vem man vill, oavsett om det är en han, en hon eller en hen.
:D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp