Oskuld eller inte oskuld?

Inte för att komma här och vara tråkig, men jag känner mig tvingad att vara just det.
Att använda "hon har penetrerats oralt" istället för "hon har haft oralsex" eller kanske "hon har sugit kuk" eller "hon har sugit av en man" får det att låta som att kvinnan är väldigt passiv. I samband med att bjuda in till diskussion om hon är oskuld känns det som att du har en väldigt, väldigt gammaldags syn på kvinnlig sexualitet där oskuld är något som ska diskuteras (och är av allmänintresse?!) och kvinnan är passiv och blir knullad i munnen istället för att vara aktiv och suga av mannen. Som om hon är helt avsexualiserad själv och bara finns till för att mannen ska utöva sina lustar med henne. Blä.

För övrigt har jag aldrig tänkt på det där med oskuld/inte oskuld. Vad är det för skuld vi snackar om?
I min värld har man haft sex, eller så har man inte haft sex. Om det är fingrar, munnar, könsorgan eller rumpor inblandade struntar jag fullständigt i och ännu mer struntar jag i vilken typ av sex andra har haft eller inte har haft.

Så bra skrivet! Mitt i prick på varenda punkt! :)
 
Om man ska tänka att det har egentligen bara med mödomshinnan att göra så ja, då är dom det. Oavsett om mödomshinnan är en myt eller inte så är det ju därifrån det här med oskuld kommer ifrån väl?
Nej, oskuld är ett äldre koncept än mödomshinnan. (Oskuld som historiskt fenomen beskriver inte ens enbart ett fysiskt tillstånd av att ha haft sex eller inte, tex debatterades det redan på medeltiden över huruvida en våldtagen nunna fortfarande var jungfru.)

Och om man ska tänka att det bara har med mödomshinnan/slidkransen att göra så är det många tjejer som aldrig blivit penetrerade av något som trots det inte är oskulder och aldrig varit. Helt enkelt för att de inte har fötts med den efterfrågade typen av "mödomshinna".

kl, utvecklar lite

Nej mödomshinnan/slidkransen är inte ursprunget till oskuld som social konstruktion och inte ens huvudfokuset i tidiga oskuldstester, tex på medeltiden då oskuld var inne på riktigt. Då spelade skicket på livmodern större roll. Även blod vid första samlaget var viktigare - något som den medeltida gynekologin sa inte nödvändigtvis hade med mödomshinnan att göra utan även kunde ha andra orsaker (lite som idag alltså) och oavsett orsak så var det något bra och eftertraktat. Någonstans efter livmodern och blodet kom mödomshinnan, urinen, vilket håll brösten pekade åt osv osv som tecken på oskuld. Mödomshinnan var på intet sätt avgörande utan en faktor bland (absurt) många efter livmodern. Följden av fixeringen vid dessa oskuldstester blev förstås att det uppkom en massa sätt att fuska sig igenom dem, för att öka sin dotters värde på äktenskapsmarknaden.
De gamla grekerna talade inte om mödomshinnor alls, vad jag vet, när de talade om oskuld.

Oskuld har länge varit en handelsvara i det patriarkala samhället men just mödomshinnan var till en början inte alls någon hårdvaluta. Det har konstruerats att bli det senare.
 
Jag tycker att man är oskuld så länge man inte haft sex. Definitionen av sex för min del är penetration av en annan person. I alla fall är det så jag alltid tänkt och inte reflekterat över att det kan vara något annat. Förlegad åsikt kanske. Men att enbart mysa/gosa/kela (Gud, vilket ord ska jag använda?! ) med någon ser jag inte som sex.
 
Man är inte oskuld om man är sexuellt aktiv med en partner, oavsett vilket hål det penetreras i. Anser jag. Men ser att det är olika även här på Buke. Min partner, som är från Libyen, anser som vissa andra här att man är oskuld om man inte har vaginalt sex. I hans kultur är det vanligt att paren har både anal och oralsex innan de gifter sig, däremot viktigt att bruden är vaginal oskuld på bröllopsnatten (och nej, för mannen spelar det ingen roll alls om han haft sex med 1 eller 30 eller 100 personer. Inte alls dubbelmoral ;-) ).
 
(OBS tråden innehåller sexuella saker ifall nån inte vill läsa ;) )

Jag måste bara lyfta detta för jag garvar mest.
Det finns en tjej som hävdar att hon är oskuld för hon har aldrig haft vaginal penetration av en man.
Däremot har hon penetrerats oralt och där bak med (valde inte skriva snuskigare ord än så).

I mina ögon är man inte oskuld om man haft sex på 2 av 3 "vanligare" sätten.

Så kära jury, döm ni, är hon oskuld eller inte? :rofl:


Här är ett forum som borde veta vad de pratar om, och som enkelt förklarar vad allting innebär. ;)

http://www.tjejjouren.se/tjejguiden/sex/oskuld-–-vad-ar-det-egentligen-7364#Vad betyder oskuld?
 
Jag tycker att man är oskuld så länge man inte haft sex. Definitionen av sex för min del är penetration av en annan person. I alla fall är det så jag alltid tänkt och inte reflekterat över att det kan vara något annat. Förlegad åsikt kanske. Men att enbart mysa/gosa/kela (Gud, vilket ord ska jag använda?! ) med någon ser jag inte som sex.

Smekt och slickad tills man kommit sjuttioelva gånger skulle i din värld inte klassas som sex utan som gos? Du är långt ifrån ensam om den åsikten, men jag har väldigt svårt att förstå den. Har lesbiska tjejer inte sex innan de skaffat en strap-on, eller är det omöjligt där?
 
-Förr sågs ju sex som mer eller mindre lågt och skamligt. Tillåtet om man var gift, men inget man gärna talade om då heller. En gravid kvinna skulle helst hålla sig hemma då magen började puta, trots att det var helt i sin ordning att gifta fick barn. Kanske för att det var ett bevis för att dom haft sex ihop?! Ordet oskuld härstammar från den gamla tiden, nu borde man använda synonymen oerfaren istället. Förr var det viktigare att vara "rena" med tanke på att få barn också för det fanns inte bot för könssjukdomar, infektioner och elände. Rena = inte smittbärare, friska... Det var, o är för den delen, viktigt att kunna få barn om man vill. Och i den stor del av världen är en barnlös kvinna fortfarande mindre värd.

Jag har läst en del av det som står på tjejjouren och dom jämför sex med andra vanliga mänskliga behov och aktiviteter. Jag har inte läst allt som står, men verkar som om man inte talar om det nära sambandet mellan sex och människans inre liv. Att dansa med en klumpig partner som trampar en på tårna och inte håller takten, eller dansa en dans man inte behärskar än, rubbar nog inte ens självkänsla nämnvärt. Men sex med fel person och utan kärlek gör det och kan känslor av skam och orenhet som är svåra att förklara.
 
Smekt och slickad tills man kommit sjuttioelva gånger skulle i din värld inte klassas som sex utan som gos? Du är långt ifrån ensam om den åsikten, men jag har väldigt svårt att förstå den. Har lesbiska tjejer inte sex innan de skaffat en strap-on, eller är det omöjligt där?
Jag har aldrig reflekterat över frågan tidigare. Som tonåring tänkte jag inte på något annat vis, eftersom jag ansåg mig vara heterosexuell och min erfarenhet av att bli smekt och slickade tills man kommit sjuttioelva gånger var och är 0. Därför har jag aldrig tänkt längre än näsan räcker på det här. Det har liksom inte varit någon som tagit upp frågan och fått mig att fundera på det, så som den togs upp nu, och jag inser ju att det faktiskt inte finns något enkelt svar på frågan. Det beror ju lite på vad man definierar vad som är sex och hur man gör det beror kanske på ens egna erfarenheter?

Jag vet inte. Faktiskt.
 
Jag har inte läst allt som står, men verkar som om man inte talar om det nära sambandet mellan sex och människans inre liv. Att dansa med en klumpig partner som trampar en på tårna och inte håller takten, eller dansa en dans man inte behärskar än, rubbar nog inte ens självkänsla nämnvärt. Men sex med fel person och utan kärlek gör det och kan känslor av skam och orenhet som är svåra att förklara.
Jag har haft sex med massa killar utan att vara kär i dem och har inga som helst känslor av skam eller orenhet. Borde jag ha det?
 
Jag har haft sex med massa killar utan att vara kär i dem och har inga som helst känslor av skam eller orenhet. Borde jag ha det?
Det tycker jag inte.

Jag har haft sex med en kille utan att vara kär i honom och känslan av skam finns än i dag trots att det är länge sedan nu. Oren kände jag mig också förr, äcklad.

Men så borde man ju inte känna, det är löjligt att man bara känner så. man behöver inte skämmas eller känna sig oren för att ha haft sex med någon man inte var kär i.
 
-Behöver det inte alls vara, än om rester av den gamla svenska sex-kulturen som var dominerad av skam lever kvar hos en del. Jag tror att en kille som i grund o botten föraktar en, och/eller får en med på en typ sex man inte är mogen för och kanske egentligen inte vill ha kan skada ens själ på djupet. Till och med den gamla sexexperten Malena har sagt många gånger att det finns skydd för sexuellt överförbara sjukdomar men inte mot sexuellt överförbara känslor. Jag har inte sagt att Nipredil eller någon annan borde känna skam, bara att en del gör det och att det, som Enya säger, är svårt att bli botad ifrån.
 
Oskuld för mig är någon som inte blivit penetrerad, vare sig i slidan eller analen. Säger man att man är oskuld, men har haft penetrativt analsex är man möjligtvis vaginal oskuld, men man är ju inte oskuld rent generellt.

Så oskuld handlar om huruvida någon blivit penetrerad?
Ett sådant uttalande har ju utgångspunkten att mannen är den aktiva och kvinnan den passiva.
Vad är det för gammal trist syn på kvinnlig sexualitet?

För att inte tala om den hetronormativa utgångspunkten i var och varannat svar.

Känns inte begreppet oskuld väldigt förlegat?
Det är ju tydligt att det svårt att använda begreppet utan att blanda in 1950-tals värderingar.
Hela tråden känns som en kulturkrock, 1950-talet möter 2000-talet.
Och allt började med en extremt smaklös trådstart.
 
Jag har läst en del av det som står på tjejjouren och dom jämför sex med andra vanliga mänskliga behov och aktiviteter. Jag har inte läst allt som står, men verkar som om man inte talar om det nära sambandet mellan sex och människans inre liv. Att dansa med en klumpig partner som trampar en på tårna och inte håller takten, eller dansa en dans man inte behärskar än, rubbar nog inte ens självkänsla nämnvärt. Men sex med fel person och utan kärlek gör det och kan känslor av skam och orenhet som är svåra att förklara.

Fast jag tyckte det var en ganska underbar jämförelse. Jag håller nog med någon ovan om att vår kultur skapat och lagt på skam och skuld osv på aktiviteten. Sedan är jag kanske den enda men jag känner mig bra dum om det gått totalt åt helvete med andra aktiviteter med fel person också. Tex om någon är elak och sårande, eller våldsam, det kan kännas länge. Folk som varit utsatta för rån är ju också väldigt utsatta för känslor och skam och skuld osv har jag för mig.

Men man kan också se det så här; att ha sex är att använda sin kropp. På samma sätt som att man kan använda sin kropp till att springa, simma eller dansa. Det behöver inte påverka inte vem du är, och det ska inte påverka hur andra ser på dig!
(från länkade tjejjourensidan)

(Jag håller på att bli vansinnig på att det inte finns ngn quote knapp så man enkelt kan citera utifrån forumet. Är det någon som hittat en?)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp