Ostbågar eller ostkrokar?

Ostbågar eller ostkrokar?

  • Ostbågar

    Röster: 177 80,5%
  • Ostkrokar

    Röster: 33 15,0%
  • Båda delarna

    Röster: 10 4,5%

  • Antal omröstningsdeltagare
    220
Ostbågar säger jag, har hört ostkrokar men associerar det med krokiga fingrar med långa naglar 😝

Cheese doodles sa alltid mina mor och farföräldrar, det hänger kvar lite hos min mamma å pappa ^^

Och min norska man säger ostepops ,, kärt barn har många namn ☺️☺️
 
Men är det verkligen någonstans man generellt säger ostkrokar? Produkten heter ju ostbågar i hela landet så säger enstaka individer ostkrokar är det väl så att de tycker att det är gullifnuttigare att kalla produkten så istället för sitt riktiga namn. Eller så "sa mamma alltid så". Seriöst, det har inget med produkt eller dialekt att göra.
 
Jag har aldrig sagt något annat än ostbågar (uppväxt i Östergötland samt Skåne). Jag trodde att "ostkrokar" var Stockholmsdialekt, men det kommer kanske från längre norrut?
 
Men är det verkligen någonstans man generellt säger ostkrokar? Produkten heter ju ostbågar i hela landet så säger enstaka individer ostkrokar är det väl så att de tycker att det är gullifnuttigare att kalla produkten så istället för sitt riktiga namn. Eller så "sa mamma alltid så". Seriöst, det har inget med produkt eller dialekt att göra.

Alltså, det beror väl snarare på varumärke? OLWs heter ju varken eller enligt en googling. Estrellas kallar sina ostbågar.
Produkten oavsett varumärke kallar jag helt fräckt ostkrokar varesig det är doodles eller bågar det gäller, och jo, jag upplever att det delvis kommer av dialekt. Och så tycker jag att bågar låter fult. :sneaky:
 
Alltså, det beror väl snarare på varumärke? OLWs heter ju varken eller enligt en googling. Estrellas kallar sina ostbågar.
Produkten oavsett varumärke kallar jag helt fräckt ostkrokar varesig det är doodles eller bågar det gäller, och jo, jag upplever att det delvis kommer av dialekt. Och så tycker jag att bågar låter fult. :sneaky:
Med den logiken så kan man lika gärna kalla det krökar, kurvor, böjar, kurvor, bukter...om en ska namnsätta en produkt efter eget tycke 😉 Antingen heter produkterna cheeze doodles eller ostbågar/majsbågar, sen får man ju kalla det vad man vill, oavsett var man bor. Kärt barn har många namn. Jag nöjer mig med ostbågar. Och har informerat mina arvtagare att den dag jag sätts på hemmet i min egen bubbla har de som uppdrag att tillse att jag har fri tillgång till dessa, utöver vin och tepåsar🙏
 

Liknande trådar

Relationer Hej Då jag inte har någon i min krets att vända mig till kollar jag om det finns någon på buke. Kanske blir ett långt inlägg, så ni...
Svar
11
· Visningar
1 814
Senast: Twihard
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 055
Senast: cassiopeja
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 077
Senast: Whoever
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 151
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp