Ostbågar eller ostkrokar?

Ostbågar eller ostkrokar?

  • Ostbågar

    Röster: 177 80,5%
  • Ostkrokar

    Röster: 33 15,0%
  • Båda delarna

    Röster: 10 4,5%

  • Antal omröstningsdeltagare
    220
Med den logiken så kan man lika gärna kalla det krökar, kurvor, böjar, kurvor, bukter...om en ska namnsätta en produkt efter eget tycke 😉 Antingen heter produkterna cheeze doodles eller ostbågar/majsbågar, sen får man ju kalla det vad man vill, oavsett var man bor. Kärt barn har många namn. Jag nöjer mig med ostbågar. Och har informerat mina arvtagare att den dag jag sätts på hemmet i min egen bubbla har de som uppdrag att tillse att jag har fri tillgång till dessa, utöver vin och tepåsar🙏
Murph's ärade Significant Other föreslog helt frankt guleböj.
Då sade jag och Rutger Jönåker att "det känns taget".
 
Jag stammar från en ostkroks-bygd! Ingen jag kände/stötte på under uppväxten kallade någonsin ostkrokar för ostbågar. :)
This!
Sandviken, tidigt 80-tal. Första ostbågskonfrontation var på högstadiet.

Well, förutom en vits i tidningen OKEJ:
"Vad kallar råttorna sina motorcyklar?
- Ostbågar!"

Yours Truly fattade ingenting av vad det var för kul med det, men det klarnade efter ngt decennium.
 
Murph's ärade Significant Other föreslog helt frankt guleböj.
Då sade jag och Rutger Jönåker att "det känns taget".
Den där Significant Other har väldigt många konstiga idéer om livets nödvändigaste! Bor ni fortfarande ihop? 🧐😅 Å andra sidan känns det som att ni trivs ihop alla tre :D
 
This!
Sandviken, tidigt 80-tal. Första ostbågskonfrontation var på högstadiet.

Well, förutom en vits i tidningen OKEJ:
"Vad kallar råttorna sina motorcyklar?
- Ostbågar!"

Yours Truly fattade ingenting av vad det var för kul med det, men det klarnade efter ngt decennium.
Det skämtet kommer jag ihåg som sällsynt obegripligt då. Fattade inget, det tog säkert tio år innan jag fattade det :laugh: :angel:
 
Med den logiken så kan man lika gärna kalla det krökar, kurvor, böjar, kurvor, bukter...om en ska namnsätta en produkt efter eget tycke 😉 Antingen heter produkterna cheeze doodles eller ostbågar/majsbågar, sen får man ju kalla det vad man vill, oavsett var man bor. Kärt barn har många namn. Jag nöjer mig med ostbågar. Och har informerat mina arvtagare att den dag jag sätts på hemmet i min egen bubbla har de som uppdrag att tillse att jag har fri tillgång till dessa, utöver vin och tepåsar🙏

Jag gissar att ostkrokar kom som en översättning av just OLWs cheez doodles. Vad nu doodles är men dom ser ju definitivt ut som krokar så det är logiskt enough för mig :idea: (vi ägnade nog inte så mkt uppmärksamhet åt Estrellas grej:laugh:)
 
Jag gissar att ostkrokar kom som en översättning av just OLWs cheez doodles. Vad nu doodles är men dom ser ju definitivt ut som krokar så det är logiskt enough för mig :idea: (vi ägnade nog inte så mkt uppmärksamhet åt Estrellas grej:laugh:)

Doodle på engelska är typ såna små kladdteckningar man gör i marginalen.

Men inte ser de väl ut som krokar? :D
 

Bifogade filer

  • 119A66D1-4E68-4193-8FC6-598F52A6212D.png
    119A66D1-4E68-4193-8FC6-598F52A6212D.png
    209,4 KB · Visningar: 10
Men är det verkligen någonstans man generellt säger ostkrokar? Produkten heter ju ostbågar i hela landet så säger enstaka individer ostkrokar är det väl så att de tycker att det är gullifnuttigare att kalla produkten så istället för sitt riktiga namn. Eller så "sa mamma alltid så". Seriöst, det har inget med produkt eller dialekt att göra.
Heter de inte Cheese doodles?

Edit: ser ju att det finns olika, men då är det ju fortfarande felaktigt att påstå att produkten HETER ostbågar i hela landet. Vilken produkt då liksom? :p
Där jag växte upp (norra västerbotten och norrlands inland) var det definitivt ostkrokar som sades av gemene man. Vi kanske inte är jättemånga, men att kalla oss för enstaka individer är att ta i tycker jag. :D
 
Heter de inte Cheese doodles?

Edit: ser ju att det finns olika, men då är det ju fortfarande felaktigt att påstå att produkten HETER ostbågar i hela landet. Vilken produkt då liksom? :p
OLW's produkter heter Cheez doodles. Men jag är ganska säker på att det har varit Cheese tidigare. Vad estrella och annat löst producentled kallr sina vet jag inte för det ÄR bara OLW's man kan äta och älska! :d:love1:
 
Men är det verkligen någonstans man generellt säger ostkrokar? Produkten heter ju ostbågar i hela landet så säger enstaka individer ostkrokar är det väl så att de tycker att det är gullifnuttigare att kalla produkten så istället för sitt riktiga namn. Eller så "sa mamma alltid så". Seriöst, det har inget med produkt eller dialekt att göra.
Det är långt fler än enstaka individer som säger ostkrokar. Jag måste ha varit i övre tonåren när jag ens förstod att det fanns folk som sa ostbågar, så det var inte direkt så att jag tyckte ostkrokar var gullifnuttigare. Ostkrokar är det korrekta ordet i Västerbotten.
 
Det är långt fler än enstaka individer som säger ostkrokar. Jag måste ha varit i övre tonåren när jag ens förstod att det fanns folk som sa ostbågar, så det var inte direkt så att jag tyckte ostkrokar var gullifnuttigare. Ostkrokar är det korrekta ordet i Västerbotten.
Jamen det är klart att det är mer än enstaka individer som säger krokar, jag spetsade till det utan smileys - men estrellas heter faktiskt ostbågar, även om jag föredrar OLW's. :)
 

Liknande trådar

Relationer Hej Då jag inte har någon i min krets att vända mig till kollar jag om det finns någon på buke. Kanske blir ett långt inlägg, så ni...
Svar
11
· Visningar
1 811
Senast: Twihard
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 051
Senast: cassiopeja
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 032
Senast: Whoever
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 143
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp