Bukefalos 28 år!

Otäta täcken

kvandi

Trådstartare
När skall man ge upp ett regntäcke som "läcker" och när är det befogat att försöka impregnera det tätt?

Jag har två regntäcken från h**ks, det äppelgröna. De är två år gamla nu, aldrig tvättade :angel: Men används bara ett par dygn per säsong. Nu är det så illa att ligger de på hästarna i ett dygn med regn så är de helt blöta på insidan när man tar av det. Är det någon idé att lämna ett sånt täcke på tvätt/impregnering, tvätta/impregnera själv eller är det bara att slänga o köpa nytt?

Är det skillnad på de riktigt dyra märkenas regntäcken o de billigare just i hållbarhet vad gäller vattentätheten? Eller är det alltid dags att byta ut ett täcke efter två år?

Hur sköter ni era täcken för att de skall hålla?
 
Sv: Otäta täcken

jag tror vi har samma regntäcke, ett äppelgrönt ofodrat med liten halvhals/lapp på manken? iaf, jag har haft mitt ca 1,5 år och det är tätt fortfarande. men om de läcker hade jag nog hellre köpt nytt av ngn bättre kvalité. eller ja, jag skulle impregnera det själv, hemma och sen om det inte funkade skulle jag köpa ett nytt ist. jag tkr inte det är värt att lägga så mkt tid/pengar på ett gammalt täcke. ursäkta luddigt inlägg :p
 
Sv: Otäta täcken

Jag har haft ett Thermo Master regntäcke, läckte som ett såll samt att det tog evigheter för det att torka.

Nu har jag regntäcken från Shires och HW, har aldrig läckt och torkar på nolltid.

Så enligt mig är det enorm skillnad på "billiga" täcken och "märkestäcken".
 
Sv: Otäta täcken

Jag hade slängt det och köpt nytt...

Jag tycker inte det är så stor skillnad mellan billiga täcken och märkestäcken. Har köpt dyra täcken som gått sönder för ingenting och som varit genomblöta efter ett par timmars regn.
Jag har själv bara täcken från Hansbo numera. Bra pris och håller tätt oavsett hur många veckor i sträck det regnar...
 
Sv: Otäta täcken

Vi har faktiskt ett täcke från Hansbo, o det är jättebra! Men det köpte vi för två månader sedan bara, men det är som du säger helt tätt!

Hade gärna köpt två såna till, men det blir lite opraktiskt med tre lika täcken :D Vilket e vilkens häst lixom :angel:
 
Sv: Otäta täcken

Vi har 4 st likadana täcken i stallet på 3 olika ägare, namnlappar fram (sådanna som man har på nycklarna ) så löser det sig :)
(fast jag har knutit en stump snöre i en ring istället , samt vid ena bensnöret , dom är roliga att dra i när dom skramlar dom där nyckelsakerna :angel:)
 
Sv: Otäta täcken

billigt skit som läcker utan tvätt hade jag inte kostat på en impregnering. Det brukar oftast inte bli bra.

Jag har haft väldiga problem med läckande täcken. Även otvättade! Horseware amigo var ingen höjdare, däremot rhino är helt okej. Rambotäckena däremot har inte läckt en millimeter!:love:
 
Sv: Otäta täcken

Jag hade ett Hansbotäcke i 4 år. Impregnerade det när det var nytt och inget mer. Höll alltid tätt. Sen drog en häst sönder hela täcket så hela ryggpartiet var borta... Då var det dags att köpa ett nytt tyckte jag... ;) Jämför jag med andra täcken som min häst har totaltdemolerat så tycker jag Hansbos täcken är tåligare överlag också än andra täcken jag har provat.
Mycket nöjd med mina Hansbotäcken helt enkelt :D
 
Sv: Otäta täcken

Jag har ett amigo regntäcke som använts flitigt i 4-5 år, tvättats ungefär en gång/säsong, aldrig impregnerats och läcker inte det minsta. Så mina erfarenheter är att amigo "duger" absolut.
 
Sv: Otäta täcken

Kl.

Man ska oavsett om täcket är nytt impregnera det, då håller det längre med att utstå väta. :)
 
Sv: Otäta täcken

och mitt sämsta täcke är just ett amigo !
Det bästa kommer från fåglasång , synd bara det måste släpas över precis hela sverige, annars hade jag helt klart köpt fler !
 
Sv: Otäta täcken

Är täckena hela och passar hästarna så ser jag ingen anedning att köpa nya bara för att de börjat ta in vatten.

Köp impregnering för hundralappen, spraya riktigt ordentligt ett lager, låt torka och gör om. Så bör de hålla ett bra tag till.
Onödigt att köpa täcken när du har redan liksom.

Täcket måste vara någorlunda rent när man sprayar det :)
 

Liknande trådar

Utrustning Någon som testat RE:Claims produkter? Deras tvättmedel samt impregneringen. Ska man köra två program i maskinen, först tvättmedel och...
Svar
4
· Visningar
929
Senast: zarmino
·
Utrustning Jag köpte i all hast ett begagnat regn/flugtäcke för ett tag sen, alltså ett som är regntätt över hals, rygg å kors men nät på resten...
Svar
7
· Visningar
1 366
Senast: Shixle
·
Utrustning Nu har jag tröttnat på mina läckande regntäcken från mindre väl ansedd tillverkare. De är visserligen två år gamla men har inte använts...
Svar
2
· Visningar
819
Senast: MiaMaria
·
Hästvård Hur gör ni när ni har bokad tid på en veterinärklinik, ser ni till att hästen är torr o putsad till det besöket? Vi har tid hos...
2
Svar
22
· Visningar
2 287
Senast: kvandi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp