Bukefalos 28 år!

Komma blöt till klinik

kvandi

Trådstartare
Hur gör ni när ni har bokad tid på en veterinärklinik, ser ni till att hästen är torr o putsad till det besöket?

Vi har tid hos "tant hästtandläkare" på fredag o hästarna går i lösdrift... O här regnar, har så gjort i en vecka o skall fortsätta regna veckan ut. De är alltså blöta o skitiga i sin långa islänningapäls. Är nu lite kluven till om jag skall göra en räd o försöka torka upp dom... Det skulle innebära att jag måste köpa nytt regntäcke till ena pållen då hans läcker som såll. Men eftersom tandläkarn kan kosta många tusen så är frågan om jag skall investera i det just precis nu (vill köpa ett BRA täcke den här gången, o det kostar ju).

Så, kan man komma med en regnblöt häst till veterinären utan att nån eg bryr sig? Eller får man sneda blickar...
 
Sv: Komma blöt till klinik

Jag vet inte hur folk i allmänhet gör, men mina hästar är alltid torra och rena inför veterinärbesök och hovslagarbesök samt inför klinikvisiter. Känner att det måste vara både lättare och trevligare för en veterinär/hovis att jobba med en torr häst.

Just tandläkarbesök vet jag inte om det egentligen har så stor betydelse för, men jag hade ändå sett till att torka upp och borsta av hästarna ordentligt bara för att...
 
Sv: Komma blöt till klinik

Vi har också hästarna på lösdrift och eftersom veterinärer / hovisar / tandläkare osv oftast kommer på dagtid innebär det att vi måste ta ledigt från jobbet => man kan inte komma jättelångt innan och göra hästen 'fin'. I början brukade jag ta lite extra ledigt och försöka fixa till hästen innan. Men när jag frågade (en del kommenterade det 'frivilligt') sa de att det spelar ingen som helst roll om hästen är torr och välborstad. Så nu får hästen vara lerig tills efteråt...

Kanske skulle kännas lite konstigt att åka iväg till kliniken eller så med totallerig häst (inga täcken på vår lösdrift), fast det känns lite fåfängt att stalla upp hästen över natten bara för att man vill att den ska vara fin för ett veterinärbesök!
 
Sv: Komma blöt till klinik

Om hästen skall till klinik så måste den vara ren och torr. Veterinären skall ju känna, klämma, dra och lyfta i hästen. Det går ju ine om hästen är täckt med lera och vatten. Sedan vill veterinären inte bli smutsig heller.

Tandläkaren tar ju inte i hästen så mycket, men att komma med en torr häst är ju inte så mycket begärt.

Kan du inte ställa in dem över natten -natten innan ni skall åka?
 
Sv: Komma blöt till klinik

Jag vet inte hur folk i allmänhet gör, men mina hästar är alltid torra och rena inför veterinärbesök och hovslagarbesök samt inför klinikvisiter. Känner att det måste vara både lättare och trevligare för en veterinär/hovis att jobba med en torr häst.

Just tandläkarbesök vet jag inte om det egentligen har så stor betydelse för, men jag hade ändå sett till att torka upp och borsta av hästarna ordentligt bara för att...


Exakt så skulle jag skrivit.
Jag skulle dessutom aldrig ha min häst på en lösdrift utan möjlighet till installning om det skulle behövas. Som i det här fallet hade ju det löst massa problem.
Ställ in hästarna natten innan så torkar allt och man kan borsta bort det dagen innan.
Om man inte har möjlighet att spola bort smutsen...


Men just tandläkare vet jag inte om det är såå viktigt hela hästen. Om man nu inte har lätt möjlighet till det.

Men i alla fall veterinär, klinik och hovslagarbesök att jag har en torr och ren häst
 
Sv: Komma blöt till klinik

Man får göra så gott man kan helt enket, när det gäller tandläkaren så tycker inte jag de spelar så stor roll. Sen så spelar det väl roll vilken anledning man ska in dit, ska man göra böjprov och vet. ska klämma och känna så ska väl helst hästen vara ren.

När jag va inne med min för UL av ena benet så va de inte alltid han va helt ren från lera, jag fick ju ta honom direkt från lerig hage. Hann helt enkelt inte göra mycket annat än att ta bort de värsta.
 
Sv: Komma blöt till klinik

Jo, jag kan stänga in dem i ligghallen och i stallet- men i stallet står just nu massa annat bröte så det jobbet lägger jag nog inte ner på att flytta. Ligghallen är "kallstall" o lika fuktigt inne som ute, dvs sannolikheten att de torkar helt är väldigt liten på rimlig tid.

Skall jag ha torra hästar från regnblött, brukar jag stänga in dem ett par timmar så topparna inte dryper. Sen lägger jag på fleece och regntäcke över natten. Fleecen suger ut o regntäcket hindrar vidare blöta. Brukar funka bra. Problemet var i sig om jag skulle läga pengar på nytt täcke just nu eftersom de gamla läcker.

Men det gjorde jag! Köpte ett Horseware Hurricane så de skall nog bli torra i tid pållarna. Iaf på kroppen, hals o huvud går inte göra så mycket åt. Det känns bra mycket trevligare o komma med torra hästar, det har jag haft hitintills när vi skall åka bort men som sagt täcket var ju ett problem idag...
 
Sv: Komma blöt till klinik

Var köpte du det regntäcket? :) Var det bra? :D
 
Sv: Komma blöt till klinik

Då jag var med på hästlinjen i gymnasiet (gick husdjur men ville ha häst med) lärde de ut att hästen skall vara "lika ren som om det vore en tävling eller utställning". Skulle personligen inte köra en genomskitig häst till kliniken om det inte var krisfall.
 
Sv: Komma blöt till klinik

När min häst ska till veterinären så är han tvättad och väldigt tjusig och välfixad. Grimman putsad osv.

Ska han iväg till hovslagaren är han borstad och fin, men inte tvättad.

Jag har till o med fått beröm av DV för att jag hade en ren häst med rena ben och kratsade hovar när h*n kom o skulle besiktiga, för mig är det en självklarhet, uppenbarligen inte för alla........

Jag vill visa upp en fin, ren häst. En del som kommer e ju inte mer än intagna från hagen o lastade. Så skulle jag aldrig komma till veterinären.
 
Sv: Komma blöt till klinik

Hur gör du om nån av hästarna behöver boxvila? Även hästar på lösdrift kan ju skada sig. Tycker annars att lösdrift är det bästa alternativet för hästar.
 
Sv: Komma blöt till klinik

Hästen dör nog inte av att vara installad någon natt ;)

Jag är inte så noggran att jag tvättar och putsar min häst, men jag ser till att borsta igenom henne och givetvis inte komma mer blöta ben lr liknande om dem ska kollas igenom.
Min häst anser att tvättning och putsning = tävling och därmed blir hon jättenervös :D

Jag tycker det är lite skämmigt att komma med hästen smutsig - man vill väl visa attm an tar väl hand om sin häst?
Jag tyckte inte det kändes bra när fjordingen hade svettas så att smutsen kom fram så hon såg ut som att hon itne blivit omskött på hur länge som helst :p
 
Sv: Komma blöt till klinik

När min häst ska till veterinären så är han tvättad och väldigt tjusig och välfixad. Grimman putsad osv.

Ska han iväg till hovslagaren är han borstad och fin, men inte tvättad.

Jag har till o med fått beröm av DV för att jag hade en ren häst med rena ben och kratsade hovar när h*n kom o skulle besiktiga, för mig är det en självklarhet, uppenbarligen inte för alla........

Jag vill visa upp en fin, ren häst. En del som kommer e ju inte mer än intagna från hagen o lastade. Så skulle jag aldrig komma till veterinären.

:bow: Jag gör som dig.
 
Sv: Komma blöt till klinik

När min häst ska till veterinären så är han tvättad och väldigt tjusig och välfixad. Grimman putsad osv.

Så gör jag med mina oxå i regel, om det inte är så att jag behöver åka in akut, då ställer jag mig inte o badar o borstar innan jag åker.
 
Sv: Komma blöt till klinik

Hur gör du om nån av hästarna behöver boxvila? Även hästar på lösdrift kan ju skada sig. Tycker annars att lösdrift är det bästa alternativet för hästar.

Det är lag på att ha boxplats(spilta?) även till lösdriftshästar, en till varje häst.

Ligghallen kan delas i två boxar och i stallet finns en tvåhästarsbox. Stallboxen används som förråd o visst vid behov får vi köra ut allt o ha hästbox.

Skulle det ordineras boxvila här så stänger jag av ena delen av ligghallen o en liten ruta utanför.

Vi kom iaf till tandläkarn med hästar som var torra på kroppen. Hals, huvud o ben såg ju dess värre ut, men vi putsade så gott det gick på lurvenpajsarna.
 
Sv: Komma blöt till klinik

När min häst ska till veterinären så är han tvättad och väldigt tjusig och välfixad. Grimman putsad osv.

Ska han iväg till hovslagaren är han borstad och fin, men inte tvättad.

Jag har till o med fått beröm av DV för att jag hade en ren häst med rena ben och kratsade hovar när h*n kom o skulle besiktiga, för mig är det en självklarhet, uppenbarligen inte för alla........

Jag vill visa upp en fin, ren häst. En del som kommer e ju inte mer än intagna från hagen o lastade. Så skulle jag aldrig komma till veterinären.

Tvätta häst gör jag bara på sommarn, om du ser på bilden så förstår du nog varför :D Man vill ju givetvis visa upp en prydligt putsad häst, men beroende på valet av hästras så funkar inte det alltid... Själv fick jag öst på pälsglans över hela hästen, o täcke på på natten så blev han blank till tandläkarnbesöket. Så blank som sån päls kan bli. Jag kan putsa i en timme på den, o du skulle säkert fortfarande tycka han såg lortig ut. Det blir så när pälsen är ett par cm tjock o hästen går ute utan täcke dygnet runt. Men man vänjer sig.

Liiite päls att putsa... fast här torr o ren!
stegra.jpg
 
Sv: Komma blöt till klinik

Tycker det är lite allmänt hyfs att komma med torr och ren häst till veterinär/hovslsgare. Tar alltid in hästen och tvättar/torkar/borstar benen om det är sånt väder ute när dom ska skos, likadant inför veterinärbesök. Ska jag iväg på klinik är jag extra noga. Känns inte så kul att komma med en blöt eller skitig häst. Men det är jag.
 
Sv: Komma blöt till klinik

Jag försöker nog också att i möjligaste mån visa upp en torr & ren häst. men har man en häst med sådan päls som din samt att den går på lösdrift, ja då har jag viss förståelse för att det kanske inte är möjligt alla gånger :)
 
Sv: Komma blöt till klinik

Ja jag tycker hästen ska vara ren, torr och se välskött ut.
Ryktad, inga leriga ben, kratsade och avborstade hovar etc.
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag tycker att det är en evig djungel det här med kattmat.. Så jag tänkte ställa lite frågor så kanske jag får nå vett i skallen! 1...
2
Svar
20
· Visningar
2 462
Senast: Sannah Finn
·
H
Ekonomi & Juridik Har läst lite kring folks motiveringar och funderingar kring detta heta ämne just besiktning av en häst, oftast i samband med ev...
2 3
Svar
50
· Visningar
13 161
Senast: pulkaskurk
·
Utrustning När skall man ge upp ett regntäcke som "läcker" och när är det befogat att försöka impregnera det tätt? Jag har två regntäcken från...
Svar
11
· Visningar
1 144
Senast: LinnK
·
Utrustning Min erfarenhet av vanliga utetäcken (regntäcken och vintertäcke) är att när det regnar så rinner det oftast innanför vid bogen och...
Svar
4
· Visningar
1 406
Senast: Långnos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp