Relationer mellan människor kan vara komplicerade. Jag håller helt enkelt inte med om att människor visar sig som usla människor genom val av sexpartners (så länge alla är vuxna och frivilliga).

Att stjäla däremot, är både fel och olagligt. (Sen kan ju olika faktorer göra det begripligt, men olagligt är det ändå.)

Just det fetade tycker jag inte stämmer när det kommer till otrohet, alltså alla inblandade är inte frivilligt inblandade. Den bedragna partnern blir i mina ögon ofrivilligt inblandad. Hen har inte möjlighet att ta ställning till att den otrogna partnern numera har fler sexpartners än bara hen, och det är för mig inte okej. Bara det att den otrogna utsätter sin partner för en högre risk för könssjukdomar utan att vara ärlig med det gör att hen för min del hamnar i kategorin "usla människor".
 
Ah, så anledningen för dig är mer att det inte är... skrivet i sten så att säga? För att relationer är komplicerade ting. Men gäller det då alla typer av otrohet eller bara vid sex som var det du nämnde?
Exempel A: En närstående till mig var otrogen mot sin fru på det sättet att han hittade en kvinna som han inledde en kärleksrelation med vid sidan av. Det var alltså inte enbart sex. Detta gjorde han innan han ens hintat om att han ville skiljas. Partnern var totalt ovetande då hon slet ihjäl sig med småbarn, jobb och plugg. Han hade denna relation vid sidan av i flera månader, kanske upp till ett år innan han ens uttryckte en vilja att separera.
Exempel B: En annan närstående hade en hemsk relation med en partner som behandlade henom oerhört illa av och till. Det fanns en vilja från bådas sida att lösa problemen men under en kryssning då det var som allra jobbigast blev hen rejält uppraggad och detta ledde till ett ONS. Hen ångrar att det blev så men inte natten i sig då den var mycket stärkande.

Är någon av dessa mer okej än den andra enligt dig då?
Jag tycker personligen att båda är fel men det första klart värre. Jag har dock fortfarande mycket svårt att tala om exempel b med den personen och undviker ämnet för att inte bli irriterad.

För mig är inte relationer så komplicerade att jag tycker att det är ett försvar för att ligga med eller ha kärleksrelationer med andra utan att berätta det för en partner som tror att man har en monogam relation.
Och jag tycker att man är ett äckligt svin om man medvetet sysslar med nåt som sårar andra och tål inte att vara i en sådan persons närhet. Ganska enkelt. Men också anledningen till att jag inte står ut med nästan nån människa och inte har några vänner.


Ja det är en stor grej (för mig). Ja det är större än vissa andra lögner (för mig). Det är inte det värsta som finns för mig så det kan jag tyvärr inte svara på.
Vad någon ska behöva göra för att jag ska tycka att personen är ett äckligt svin, vet jag inte ens. (Men främlingsfientliga åsikter och sexköp tangerar väl gränsen.)

Inget av dina exempel gör mig särskilt upprörd. Syftet var antagligen inte att såra partnern i någotdera fallet.
 
Ja, det är just det som skulle vara svårt. Instämmer.
Det svåra är att just "stötta min vän att reda ut..." - vilken av vännerna är det man vill stötta? Om båda är värdefulla vänner kan man ju känna att man å den bedragnas vägnar önskar avslöja; även om hen blir ledsen så; om hen fungerar som jag; så kanske hen blir också tacksam för att man som vän berättar att partnern bedrar hen.
Eller å den otrognes vägnar så vill man inte avslöja hen utan snarare som du skriver "stöta att reda ut sina relationer" - att berätta och/eller göra slut (alternativt att den bedragne tycker det är okej och de väljer att leva i en öppen relation).

Det där läget är svårt.... Har en gång haft en vänskap där detta skedde, MEN där var det ändå naturligt för mig att behålla hemligheten då den otrogne var min vän från början och partnern någon som blivit vän (och inte lika nära) genom deras relation. Men den otrogne i detta fall redde själv ut det; gjorde slut innan det gick lång tid.
+ @MiniLi
Jag tänker att det där inte handlar om otrohet utan att man plötsligt blir indragen i den ena av vännernas relation med den andra på ett plan som inte är riktigt schysst när man är vän med båda. Det hade ju lika gärna kunnat handla om något annat som att den ena funderar på att lämna den andra eller vad det nu kan vara som är delar av en relation som man tycker borde vara mellan dessa två parter och inte involvera en själv. Det är ju obekvämt att veta mer om någons relation än den ena av parterna som är i den. Men det har ju inte med otrohet som en enskild del i relationen att göra utan om allt som får en att hamna i kläm mellan två vänner.
 
Just det fetade tycker jag inte stämmer när det kommer till otrohet, alltså alla inblandade är inte frivilligt inblandade. Den bedragna partnern blir i mina ögon ofrivilligt inblandad. Hen har inte möjlighet att ta ställning till att den otrogna partnern numera har fler sexpartners än bara hen, och det är för mig inte okej. Bara det att den otrogna utsätter sin partner för en högre risk för könssjukdomar utan att vara ärlig med det gör att hen för min del hamnar i kategorin "usla människor".
Inblandad direkt i sexet, menar jag givetvis.

Jag blir ofta förvånad över den stora vikt en del personer lägger vid just sexuellt överförbara sjukdomar.

Så lätt vill jag inte att det är att se människor som usla svin.
 
Inget av dina exempel gör mig särskilt upprörd. Syftet var antagligen inte att såra partnern i någotdera fallet.
Nä, syftet i det första exemplet var att ha en mindre "krävande" kvinna, slippa barnen och fly från allt. Att ha båda relationerna samtidigt var för att se till att det verkligen funkade med den nya innan han lämnade frun. Orka tvätta sin egen tvätt, städa och sånt liksom! Att både fru och barn blev förtvivlade och fick problem att lita på folk var inte hans problem, tack och hej!
 
Förstår verkligen inte många av svaren i denna tråd. De som säger sig inte moralisera, inte bry sig och inte "lägga sig i" alltså.
Jag kan omöjligt vara vän eller på nått sätt umgås med någon som jag vet är otrogen eller som har varit otrogen utan att ångra det. Jag tycker att det tyder på att man är en vedervärdig egoistisk människa som skiter fullständigt i andras känslor. Såna klarar jag mig definitivt utan.

Har ni samma åsikter om samma vänner och bekanta skulle syssla med... bedrägerier? Eller om de lite försiktigt nallar lite från gamla Agdas sparpengar när de ska ta hand om tant Agdas ekonomi. Hon behöver ju inte ens få reda på det! Och det gör ju personen glad att få en liten extra slant!

Du jämför päron med äpplen. Senast jag kollade var det inte brottsligt att vara otrogen. Man kan förstås tycka att det är taskigt men så länge det handlar om fullt fungerande vuxna människor får de fatta sina beslut utan att jag har åsikter om saken. Däremot anser jag inte att människor ska begå brott. Men det är ju en helt annan sak.
 
Nä, syftet i det första exemplet var att ha en mindre "krävande" kvinna, slippa barnen och fly från allt. Att ha båda relationerna samtidigt var för att se till att det verkligen funkade med den nya innan han lämnade frun. Orka tvätta sin egen tvätt, städa och sånt liksom! Att både fru och barn blev förtvivlade och fick problem att lita på folk var inte hans problem, tack och hej!
De flesta är inte särskilt perfekta. Vad som fanns i deras inbördes relaterande vet inte vi.

Otrohet är rätt vanligt. Livet blir för jobbigt om man avskyr alla som har varit otrogna i relationer där man själv inte ingick.
 
Nä, syftet i det första exemplet var att ha en mindre "krävande" kvinna, slippa barnen och fly från allt. Att ha båda relationerna samtidigt var för att se till att det verkligen funkade med den nya innan han lämnade frun. Orka tvätta sin egen tvätt, städa och sånt liksom! Att både fru och barn blev förtvivlade och fick problem att lita på folk var inte hans problem, tack och hej!

I det läget hade jag sett det som en vinst att bli av med honom.
 
Du jämför päron med äpplen. Senast jag kollade var det inte brottsligt att vara otrogen. Man kan förstås tycka att det är taskigt men så länge det handlar om fullt fungerande vuxna människor får de fatta sina beslut utan att jag har åsikter om saken. Däremot anser jag inte att människor ska begå brott. Men det är ju en helt annan sak.
Jag tyckte att jag förklarade ganska tydligt vad jag jämförde i posten efteråt. För mig är det att jämföra Jonagold med Royal Gala.
Försöker inte anklaga någon, bara förstå. Jag kan personligen inte separera en människa från dennes handlingar och om nån medvetet gör någon illa så kommer jag ha en åsikt om det och om den personen. Är nyfiken på hur långt denna "jag bryr mig inte vad andra gör"-grejen sträcker sig för de som uttryckt saken i tråden.
Men det är alltså så fort det blir brottsligt som det spelar roll för dig? Förstod jag rätt?

Otrohet är rätt vanligt. Livet blir för jobbigt om man avskyr alla som har varit otrogna i relationer där man själv inte ingick.
Ja otrohet är oerhört vanligt. Jag förstår mer varför nu när jag läst tråden. Det är ju ingen stor sak enligt många. Visste faktiskt inte att det var så accepterat.
Mitt liv blev bara lättare när jag slutade omge mig med folk som har vidriga åsikter men alla är vi olika.

I det läget hade jag sett det som en vinst att bli av med honom.
Ja i slutändan var det ju klart bättre för alla inblandade att han stack. Men det hade ju varit jävligt mycket smidigare om separationen hade genomförts ett år tidigare istället.
 
Jag tyckte att jag förklarade ganska tydligt vad jag jämförde i posten efteråt. För mig är det att jämföra Jonagold med Royal Gala.
Försöker inte anklaga någon, bara förstå. Jag kan personligen inte separera en människa från dennes handlingar och om nån medvetet gör någon illa så kommer jag ha en åsikt om det och om den personen. Är nyfiken på hur långt denna "jag bryr mig inte vad andra gör"-grejen sträcker sig för de som uttryckt saken i tråden.
Men det är alltså så fort det blir brottsligt som det spelar roll för dig? Förstod jag rätt?

Jag har gärna en diskussion om moral och brott. Men jag tror inte att den diskussionen platsar i den här tråden.

Jag tror inte heller att folk är otrogna för att medvetet göra någon illa. Folk ligger med varandra (oftast) för att de gillar att ligga. Inte för att vara taskiga mot någon annan. Och den saken får de faktiskt ta ansvar för helt själva, jag har ingen moralisk aspekt på det.
 
Jag tror inte heller att folk är otrogna för att medvetet göra någon illa. Folk ligger med varandra (oftast) för att de gillar att ligga. Inte för att vara taskiga mot någon annan. Och den saken får de faktiskt ta ansvar för helt själva, jag har ingen moralisk aspekt på det.
Men jag har aldrig hävdat att huvudsyftet med otrohet är att göra någon illa. :confused:
Man måste väl ändå vara medveten om att otrohet i de flesta fall orsakar smärta i någon grad hos personen man bedrar dock. Trots det tycker man att det är viktigare att få ligga just där och då.
För mig är det moraliskt helfel och omöjligt att acceptera.
 
Men jag har aldrig hävdat att huvudsyftet med otrohet är att göra någon illa. :confused:
Man måste väl ändå vara medveten om att otrohet i de flesta fall orsakar smärta i någon grad hos personen man bedrar dock. Trots det tycker man att det är viktigare att få ligga just där och då.
För mig är det moraliskt helfel och omöjligt att acceptera.
Eller så vore livet enklare om vi alla tog lite lättare på otrohet och sex?
 
Men jag har aldrig hävdat att huvudsyftet med otrohet är att göra någon illa. :confused:
Man måste väl ändå vara medveten om att otrohet i de flesta fall orsakar smärta i någon grad hos personen man bedrar dock. Trots det tycker man att det är viktigare att få ligga just där och då.
För mig är det moraliskt helfel och omöjligt att acceptera.
Vad annat kan du göra än att acceptera, du kan ju inte styra vad andra människor gör?
 
Jag tror inte heller att folk är otrogna för att medvetet göra någon illa. Folk ligger med varandra (oftast) för att de gillar att ligga. Inte för att vara taskiga mot någon annan. Och den saken får de faktiskt ta ansvar för helt själva, jag har ingen moralisk aspekt på det.
Just den här delen ser jag en moralisk aspekt i.
Folk får ligga med vem de vill, när de vill.
Men när de medvetet gör ett val som sårar någon de kanske påstår sig älskar /älskat?
Jag tycker det är respektlöst.
Vad hände med att kommunicera? Om man nu vill ligga med flera, varför inte välja en partner som tycker det är okej?
Alla människor gör misstag, men om det är något som sker då och då så tycker jag att det är oerhört respektlöst att behålla en partner genom att ljuga för denne.
Ofta visar ju en otrohet på att förhållandet inte mår bra, så åter igen. Varför inte kommunicera? Varför inte ge rådet att kommunicera?
 
Eller så vore livet enklare om vi alla tog lite lättare på otrohet och sex?
Ja säkert, men i otrohetsaffärer så slutar det ju inte sällan med separation, pga att den ena parten träffat någon annan bakom ryggen som den hellre vill ha en relation med. Vilket för många är ganska uppslitande. Inte minst när det visar sig ha pågått en längre tid. Är inte det respektlöst?

Jag är också förvånad över hur många i tråden som tar det så lätt. Skönt för er att inte vara så emotionella. Jag förstår att det inte är ett problem om man är eniga i att det är ok att vara med andra. Men jag känner att problemet uppstår när den ena går bakom ryggen på den andra och inte är ärlig med det. Vad mer döljer den skulle jag förmodligen undra när det kom fram.

Självklart kan känslor ta slut och man kan träffa någon ny som man känner mer för än sin partner, men då är man väl rak nog att sköta det snyggt istället för att låtsas att allt är som vanligt.

Jag skulle bli förbannad, ledsen och känna mig otrygg om det visat sig att jag var tillsammans med någon som bakom min rygg byggt upp en ny relation, eller flera. Bättre att lämna så att jag kan lägga energi på att finna någon som känner att det räcker att bara ha en relation med mig. Eftersom det är så jag vill leva, andra har andra livsstilar, det borde vara ett val som är upp till den enskilda personen att göra. Inte ett val som någon annan gör åt en.
 
Om jag var singel: Jag skulle inte svara på en invit av en person som jag visste var i ett förhållande. Men jag skulle kanske inte heller fråga aktivt, utan förutsätta att personen var "ledig".

Jag har brutit en vänskapsrelation, där kvinnan i förhållandet var otrogen med sin partner och anförtrodde sig åt mig, ville ha goda råd och så vidare. Jag bröt den relationen då jag inte kunde se hennes partner i ögonen och det blev väldigt olustigt då hon kunde fälla kommentarer när vi umgicks som syftade till otroheten och blinka till mig i samförstånd.
 
Om jag var singel: Jag skulle inte svara på en invit av en person som jag visste var i ett förhållande. Men jag skulle kanske inte heller fråga aktivt, utan förutsätta att personen var "ledig".

Jag har brutit en vänskapsrelation, där kvinnan i förhållandet var otrogen med sin partner och anförtrodde sig åt mig, ville ha goda råd och så vidare. Jag bröt den relationen då jag inte kunde se hennes partner i ögonen och det blev väldigt olustigt då hon kunde fälla kommentarer när vi umgicks som syftade till otroheten och blinka till mig i samförstånd.
Det var ju lite klumpigt gjort av henne att blanda in dig på det sättet. Det hade jag också reagerat på.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
915
Hästmänniskan Hej, ridlärare (27 år) här. Hoppas att detta är okej att fråga här, annars får ni säga till, vet inte vilket annat forum man kan vända...
Svar
2
· Visningar
875
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Jag är en relativt vanlig och normal person, är utbildad inom hund och är väldigt seriös med hunderiet. Blir därför otroligt förvånad...
2
Svar
35
· Visningar
3 585
Senast: hollypolly
·
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 970

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2024
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023

Omröstningar

Tillbaka
Upp