Ovanligt liten fralla (?)

Import som är genomtänkt är väl inte fel. Vi hämtade en valp i Italien, men hade koll på uppfödaren redan innan tilltänkt kull, hen skickade bilder hela tiden på mamman och valparna. Alla papper och vaccinationer i ordning. Vi körde dessutom ner och träffade dem, mycket seriöst. Liten ras i Sverige, av olika anledningar ingen kull som passade oss. Så import är inte alltid fel, men det gäller att ha koll!
 
Det finns minst lika bra hundar utomlands om inte bättre, inom många snäva raser eller små raser som är vanligare i vissa andra länder. Men import ska man bog bara syssla med om man är riktigt insatt i vad det är för hund man söker. Tex ett nytt blod, en annan linje osv.

Dom som köper smuggelhund har väl aldrig koll på olika blodslinjer inom den "ras" personen trott sig köpa. Det är en enorm kunskapsbrist som gör att man råkar ut för smuggelhund.

Dock creds till ts som står för sitt misstag och hanterade det hela utomordentligt bra.

Mycket beror nog på ras. Min ena ras är inte alls exlusiv i Sverige eller är någon moderas så den kan även en oinvigd i hundvärlden köpa. Den är helt ointressant för smugglare.
 
Kunde inte låta bli att kolla upp Fransk Bulldogg på blocket. Rasen verkar ju vara ovanligt drabbad av klåpare.

Finns många hundannonser nu där de skriver "dags för våra älskade ögonstenar att flytta vidare" "uppvuxna i en barnfamilj i hemmiljö" osv vilket får det att låta som att den som skriver annonsen, på svenska, också sett valparna växa upp eller fött upp dem själv.
Att valparna är importerade nämns i många fall inte men man ser det tydligt på att de har EU-pass, är rabiesvaccinerade eller helt enkelt för att hela kullen är 16v istället för 10v.
För mig framstår det som att luras, oavsett om hundarna är importerade på lagligt vis eller inte är annonserna som är upplagda på det sättet osanna. Klart att EN familj kan ha en bra förklaring i efterhand men det är för många totalt för att det ska vara trovärdigt med bra förklaringar.

Jag förstår att man kan bli lurad. Samtidigt så är det ju otroligt uppenbart vad som pågår ifall man har koll på hundavel och uppfödare och hur det brukar gå till. Varför låter Blocket detta pågå??
Kollade några andra raser också. Det verkar finnas ett tydligt samband mellan att valpar i rasen läggs ut fr 20000kr eller mer och förekomsten av misstänkta smuggelannonser.

Min slutsats blir att folk borde ge fan i att betala 20000för hundar. Oavsett smuggel eller inte. Tror knappast det gynnar hundarna att de säljs för sådana summor.

Jag hittade flera uppenbara smuggelannonser (frallor och några andra raser) i närheten av där jag bor. Får god lust att höra av mig och låtsas vara valpspekulant och ställa till problem för dem. Kanske vore en rolig aktivitet så här över julen. Som en god jul-gärning?
 
Kunde inte låta bli att kolla upp Fransk Bulldogg på blocket. Rasen verkar ju vara ovanligt drabbad av klåpare.

Finns många hundannonser nu där de skriver "dags för våra älskade ögonstenar att flytta vidare" "uppvuxna i en barnfamilj i hemmiljö" osv vilket får det att låta som att den som skriver annonsen, på svenska, också sett valparna växa upp eller fött upp dem själv.
Att valparna är importerade nämns i många fall inte men man ser det tydligt på att de har EU-pass, är rabiesvaccinerade eller helt enkelt för att hela kullen är 16v istället för 10v.
För mig framstår det som att luras, oavsett om hundarna är importerade på lagligt vis eller inte är annonserna som är upplagda på det sättet osanna. Klart att EN familj kan ha en bra förklaring i efterhand men det är för många totalt för att det ska vara trovärdigt med bra förklaringar.

Jag förstår att man kan bli lurad. Samtidigt så är det ju otroligt uppenbart vad som pågår ifall man har koll på hundavel och uppfödare och hur det brukar gå till. Varför låter Blocket detta pågå??
Kollade några andra raser också. Det verkar finnas ett tydligt samband mellan att valpar i rasen läggs ut fr 20000kr eller mer och förekomsten av misstänkta smuggelannonser.

Min slutsats blir att folk borde ge fan i att betala 20000för hundar. Oavsett smuggel eller inte. Tror knappast det gynnar hundarna att de säljs för sådana summor.

Jag hittade flera uppenbara smuggelannonser (frallor och några andra raser) i närheten av där jag bor. Får god lust att höra av mig och låtsas vara valpspekulant och ställa till problem för dem. Kanske vore en rolig aktivitet så här över julen. Som en god jul-gärning?
Jag skrev på en av annonserna.
Svaren upphörde dock när jag började ställa jobbiga frågor 🙄
 
Jag skrev på en av annonserna.
Svaren upphörde dock när jag började ställa jobbiga frågor 🙄

Kan tänka mig det. Om man vill jävlas på riktigt behöver man nog vara lite smart, dvs spela dum. Eller okunnig snarare. Men jag vet inte riktigt vad man skulle göra sen.. Hänga ut dem på flashback?
 
@FrallanB Den här tråden har tagit en egen väg nu men du kanske vill starta en ny tråd för att få tips om hur du ska tänka med en valp som tagits för tidigt från mamman. Det finns säkert kunnigt folk här som kan hjälpa dig med svårigheterna det kan innebära så att du och din valp ändå kan få ett bra liv tillsammans nu när du försöker göra det bästa av situationen :)
 
@FrallanB Den här tråden har tagit en egen väg nu men du kanske vill starta en ny tråd för att få tips om hur du ska tänka med en valp som tagits för tidigt från mamman. Det finns säkert kunnigt folk här som kan hjälpa dig med svårigheterna det kan innebära så att du och din valp ändå kan få ett bra liv tillsammans nu när du försöker göra det bästa av situationen :)
Enl papper,vacc,info,bilder mm så har den inte tagits för tidigt från mamman,bara in i sverige.
 
Jag klandrar ingen annan än mig själv för att ha missat alla varningstecken som jag nu tycker var så tydliga. Tack vare er hjälp här på sidan fick jag så mycket information som hjälpte mig och jag hoppas att andra i min situation hittar hit och får samma hjälp.
Vi tog kontakt med en familj som sålde jättefina frallavalpar. Vi kollade på blocket (vilket var misstag nr ett) som egentligen inte var för att hitta en valp där utan mest för att kolla vad som fanns uppe, då blocket annonser inte känns så seriösa. Då scrollade vi förbi en annons upplagd av en barnfamilj med en lång jättefint skriven text som fick oss att känna ”wow, det här är någon som verkligen bryr sig om hundarna och rasen” så vi skickade iväg ett meddelande trots att de inte hade stamtavla (vilket vi aldrig kommer göra igen). Säljaren ville ha mycket information om oss, vad vi kunde erbjuda valpen för hem mm. och var noggrann med att valpen skulle hamna rätt. Vi blev inbjudna hem till familjen över fika för att träffa valparna, se papper och ställa frågor. Valparna var jättefina, framåt och busiga. Att hundarna var importerade berättade säljaren och det fanns en trovärdig anledning - som jag inte vill dela öppet här. Vi fick se pass, vet.besiktning och att alla vaccinationer fanns. Allt verkade jättebra och vi var så glada över att ha hittat en så fin valp att vi köpte henne.
Efter första natten hemma med valpen reagerade jag på hur liten hon var i jämförelse med vår 2åriga hane. Hon var ju valp men var han verkligen så liten vid 16 veckor? Jag tog fram gamla bilder på honom och såg att hon var ALLDELES för liten. Jag bokade genast besök hos vetten och började sedan googla runt efter svar och fick fler och fler hintar om att saker inte riktigt stämde. Tillslut skrev jag här och fick fantastisk hjälp av er alla som hade svar på allt jag behövde. Jag ringde evidensia i Lidingö (där besiktningen var gjord) och förklarade läget. Jag sa att jag inte var säker på om de använt ett förfalskat intyg. De ville inte hjälpa mig. Därefter åkte jag till evidensia i arninge (närmre oss) på vår tid och förklarade att jag var rädd att vår lilla valp var en smuggelhund. De kunde inte hjälpa därifrån med intyget från Lidingö men skulle spara en kopia fall det senare behövdes i utredningen. För HUR kan en veterinär intyga på att min lilla valp var 16 veckor?? Jag fick bekräftat där att valpen var i ”gott skick”, så hon mår bra just nu, men att hon inte var äldre än max 10 veckor. Vi ska sitta i karantän då passet visat sig vara falskt och vaccinationerna antagligen är falska, som många av er nämnt tidigare. Vi ska nu avmaska henne och efter karantän kommer hon åka in på hälsokontroll/besiktning och få de vaccin hon behöver.
Hos veterinären gjorde vi en anmälan till Jordbruksverket. Därefter ringde vi polisen.
På fm innan vetbesöket försökte vi prata med säljaren och sa att vi förstod att detta var en smuggelhund och med hans reaktion fick vi bekräftat att så var fallet.
Jag har hopp om att denna liga, hela vägen till landet hon kom ifrån, kommer bli gripna. Jag känner mig extremt dum men försöker ta lärdom i detta och hoppas att jag nu kan hjälpa andra i liknande situationer. Tack för all er hjälp, hade inte klarat mig utan er!
Tack för att du delar med dig.
 
Passet kanske inte fanns med vid besiktningen, men att hunden redan är chipmärkt samt uppenbarligen inte är i den ålder det sägs att den är borde få veterinären att reagera. Framförallt om hunden är chipmärkt med ett chip som har en icke-svensk landskod i början (det finns också chip som inte är landskodade så då är det lite svårare). Framförallt när det gäller vissa raser som är populära att smuggla in, så bör man vara extra noggrann med att kolla alla papper, fråga lite specifika frågor osv. För tyvärr är det inte ovanligt med fall som liknar TS fall.
Förutsatt att den var chipmärkt...?
 

Liknande trådar

Övr. Katt För att inte sno någon annans tråd så skapar jag en egen. Jag har äntligen fått en fast tjänst på mitt jobb, 75 % från och med...
Svar
7
· Visningar
908
Senast: Lager
·
Övr. Katt Jag har för mig att det funnits en presentationstråd för oss och våra katter tidigare (hittar den dock inte vid en snabb sökning), men i...
Svar
10
· Visningar
1 820
Senast: cili
·
Katthälsa I mitten av Juli sa avlivade vi varan gamling (22 ar gammal). Kvar blev en 10 ar gammal katt. det har aven funnits en till katt i...
Svar
2
· Visningar
1 309
Senast: Inglorion
·
Hundhälsa Fick hem en alldeles underbar liten valp för 2 veckor sedan (Hope alias Loppan). En korsning schäfer (87,5%), labrador (12,5%) som nu...
2
Svar
34
· Visningar
4 782

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp