Ovanligt liten fralla (?)

Ang intyget: såg veterinären passet? Krävs pass vid vet.intyg av valp? Annars kanske veterinären bara gick på att det var en blandras och gjorde besiktningen ua? Alternativt att hela intyget är en förfalskning.

Det hade varit intressant att få veta mer om intyget.
 
@Nota Jag tycker att du beter dig riktigt illa i den här tråden. Dels för att du gör skrattreaktioner på andras seriösa inlägg (patetisk härskarteknik, det gör du enbart i syfte att försöka förlöjliga) och dels maler du på om något som du mycket väl kan ta i egen tråd.

TS, vad skönt att allt ser ut att lösa sig för dig!
 
Ang intyget: såg veterinären passet? Krävs pass vid vet.intyg av valp? Annars kanske veterinären bara gick på att det var en blandras och gjorde besiktningen ua? Alternativt att hela intyget är en förfalskning.

Det hade varit intressant att få veta mer om intyget.
Passet kanske inte fanns med vid besiktningen, men att hunden redan är chipmärkt samt uppenbarligen inte är i den ålder det sägs att den är borde få veterinären att reagera. Framförallt om hunden är chipmärkt med ett chip som har en icke-svensk landskod i början (det finns också chip som inte är landskodade så då är det lite svårare). Framförallt när det gäller vissa raser som är populära att smuggla in, så bör man vara extra noggrann med att kolla alla papper, fråga lite specifika frågor osv. För tyvärr är det inte ovanligt med fall som liknar TS fall.
 
Jag tror att jag har hittat annonsen nu. Om det är fransk bulldog säljer på Lidingö, vill säga? Valparna på bilderna ser enligt mitt okunniga öga ut att vara ca 8 veckor.
 
Jag klandrar ingen annan än mig själv för att ha missat alla varningstecken som jag nu tycker var så tydliga. Tack vare er hjälp här på sidan fick jag så mycket information som hjälpte mig och jag hoppas att andra i min situation hittar hit och får samma hjälp.
Vi tog kontakt med en familj som sålde jättefina frallavalpar. Vi kollade på blocket (vilket var misstag nr ett) som egentligen inte var för att hitta en valp där utan mest för att kolla vad som fanns uppe, då blocket annonser inte känns så seriösa. Då scrollade vi förbi en annons upplagd av en barnfamilj med en lång jättefint skriven text som fick oss att känna ”wow, det här är någon som verkligen bryr sig om hundarna och rasen” så vi skickade iväg ett meddelande trots att de inte hade stamtavla (vilket vi aldrig kommer göra igen). Säljaren ville ha mycket information om oss, vad vi kunde erbjuda valpen för hem mm. och var noggrann med att valpen skulle hamna rätt. Vi blev inbjudna hem till familjen över fika för att träffa valparna, se papper och ställa frågor. Valparna var jättefina, framåt och busiga. Att hundarna var importerade berättade säljaren och det fanns en trovärdig anledning - som jag inte vill dela öppet här. Vi fick se pass, vet.besiktning och att alla vaccinationer fanns. Allt verkade jättebra och vi var så glada över att ha hittat en så fin valp att vi köpte henne.
Efter första natten hemma med valpen reagerade jag på hur liten hon var i jämförelse med vår 2åriga hane. Hon var ju valp men var han verkligen så liten vid 16 veckor? Jag tog fram gamla bilder på honom och såg att hon var ALLDELES för liten. Jag bokade genast besök hos vetten och började sedan googla runt efter svar och fick fler och fler hintar om att saker inte riktigt stämde. Tillslut skrev jag här och fick fantastisk hjälp av er alla som hade svar på allt jag behövde. Jag ringde evidensia i Lidingö (där besiktningen var gjord) och förklarade läget. Jag sa att jag inte var säker på om de använt ett förfalskat intyg. De ville inte hjälpa mig. Därefter åkte jag till evidensia i arninge (närmre oss) på vår tid och förklarade att jag var rädd att vår lilla valp var en smuggelhund. De kunde inte hjälpa därifrån med intyget från Lidingö men skulle spara en kopia fall det senare behövdes i utredningen. För HUR kan en veterinär intyga på att min lilla valp var 16 veckor?? Jag fick bekräftat där att valpen var i ”gott skick”, så hon mår bra just nu, men att hon inte var äldre än max 10 veckor. Vi ska sitta i karantän då passet visat sig vara falskt och vaccinationerna antagligen är falska, som många av er nämnt tidigare. Vi ska nu avmaska henne och efter karantän kommer hon åka in på hälsokontroll/besiktning och få de vaccin hon behöver.
Hos veterinären gjorde vi en anmälan till Jordbruksverket. Därefter ringde vi polisen.
På fm innan vetbesöket försökte vi prata med säljaren och sa att vi förstod att detta var en smuggelhund och med hans reaktion fick vi bekräftat att så var fallet.
Jag har hopp om att denna liga, hela vägen till landet hon kom ifrån, kommer bli gripna. Jag känner mig extremt dum men försöker ta lärdom i detta och hoppas att jag nu kan hjälpa andra i liknande situationer. Tack för all er hjälp, hade inte klarat mig utan er!

Åh vad jag tycker du har agerat bra! En cred till @dobbis som hjälpt dig på traven.
Nu håller vi tummarna för att din lilla valp är frisk och sund. och att hundsmugglarna åker dit
 
Nu kollade jag på Blocket och är chockad. Där finns ett antal fralla-valpar till salu, men inga är trovärdigt födda i Sverige. I flera fall står det tydligt att valparna är importerade. Några annonser som anger att valparna är svenskfödda är så påpassligt skrivna på tangentbord som saknar å, ä och ö. Vilket sammanträffande!

Hur ska en vanlig köpare som inte kan så mycket om hundvärlden avgöra om detta är valpar som är legalt importerade eller insmugglade? Borde detta påtalas för Blocket?
 
Jag klandrar ingen annan än mig själv för att ha missat alla varningstecken som jag nu tycker var så tydliga. Tack vare er hjälp här på sidan fick jag så mycket information som hjälpte mig och jag hoppas att andra i min situation hittar hit och får samma hjälp.
...
Jag tycker att du agerat otroligt moget och rådigt här! Man kan tycka att folk som köper valp ur bakluckor eller köper valpen fastän uppfödaren visar sig ha det sunkigt inne eller ger allmänt dåliga vibbar borde ha fattat bättre, men det är inte ett dugg konstigt att du blev lurad av den situationen. Hoppas att andra valpspekulanter ser det här och förstår att det inte räcker med att det verkar seriöst för att man ska kunna lita på säljarna. Jag som vet tycker inte att det finns någon anledning att köpa importhund om man inte letar efter någon mycket speciell avels- eller tävlingshund men hur ska vanliga valpköpare veta det när det kryllar av söta importvalpar :(

Hoppas att din valp håller sig frisk länge och inte har något stort trauma med sig från sina första månader i livet!
 
Angående att inte köpa importhund om man inte ska avla så håller jag inte helt med. Det finns två anledningar till att import kan vara bättre.
1- Rasen är väldigt liten i Sverige och det är därför svårt att få tag på bra hundar.
2- Rasen har bättre hälsa/mentalitet i sitt hemland.

Men det krävs att man läser på noga och vet vad man gör.
 
Angående att inte köpa importhund om man inte ska avla så håller jag inte helt med. Det finns två anledningar till att import kan vara bättre.
1- Rasen är väldigt liten i Sverige och det är därför svårt att få tag på bra hundar.
2- Rasen har bättre hälsa/mentalitet i sitt hemland.

Men det krävs att man läser på noga och vet vad man gör.

Man kanske kan säga att man inte ska köpa importvalp på blocket. :p
 
De som gör det läser inte på Buke och har de gjort det så blir de jagade med facklor och högafflar om de vågar skriva här och fråga om råd. :down:
Eller hur, jag personligen tycker internet och forum som det här är mega att fråga om råd och erfarenheter. Men om man blir idiotförklarad eller ser hur andra blir det lär man ju knappast komma tillbaka för mer liksom.
 
Eller hur, jag personligen tycker internet och forum som det här är mega att fråga om råd och erfarenheter. Men om man blir idiotförklarad eller ser hur andra blir det lär man ju knappast komma tillbaka för mer liksom.
Nä, det har ju varit några trådar där de som köpt "räddade" hundar från utlandet och bett om råd som istället kölhalats och jagats iväg från forumet. Ja, det är jättedumt att importera hemlösa hundar eller valpar hur som helst på Blocket, men när det redan är gjort så hjälper det inte att idiotförklara köparen och det hjälper inte hunden.

Jag tycker det är otroligt strongt av TS att orka dra det här lasset och förhoppningsvis kan polisen få fast de inblandade och stoppa dem från att fortsätta. Stort tack till @dobbis som hjälpt till via PM och så det inte blivit en lynchmob som inte hjälpt någon.
 
Även inom min ras (chow chow) förekommer smuggelvalpar och även papperslösa valpar uppfödda i Sverige efter öststatsimporterade föräldrar som saknar både hälsotester och stamtavla. De som köper dessa valpar hittar dem på Blocket och det är först efter köpet de hamnar i rasgrupper på Facebook där de ställer alla de frågor de borde ställa till sin uppfödare, om denne varit det minsta intresserad... Vi som föder upp inom SKK blir ganska frustrerade över att vi inte duger att köpa valp från, men vi duger alldeles utmärkt att fråga om råd för hur valpen ska skötas, hur man ska agera när valpen visar sig ha hälsoproblem etc...
Eftersom de som köper dessa valpar förmodligen googlar efter valpar så har jag lagt ut info på min hemsida om varför man inte ska köpa papperslösa valpar och varför det är en stor fördel att köpa valp som är registrerad i SKK. Förhoppningsvis hittar de denna info när de googlar och kan jag få bara en av avstå att stödja den papperslösa aveln på icke hälsotestade föräldradjur, så är jag glad.
 
Jag klandrar ingen annan än mig själv för att ha missat alla varningstecken som jag nu tycker var så tydliga. Tack vare er hjälp här på sidan fick jag så mycket information som hjälpte mig och jag hoppas att andra i min situation hittar hit och får samma hjälp.
Vi tog kontakt med en familj som sålde jättefina frallavalpar. Vi kollade på blocket (vilket var misstag nr ett) som egentligen inte var för att hitta en valp där utan mest för att kolla vad som fanns uppe, då blocket annonser inte känns så seriösa. Då scrollade vi förbi en annons upplagd av en barnfamilj med en lång jättefint skriven text som fick oss att känna ”wow, det här är någon som verkligen bryr sig om hundarna och rasen” så vi skickade iväg ett meddelande trots att de inte hade stamtavla (vilket vi aldrig kommer göra igen). Säljaren ville ha mycket information om oss, vad vi kunde erbjuda valpen för hem mm. och var noggrann med att valpen skulle hamna rätt. Vi blev inbjudna hem till familjen över fika för att träffa valparna, se papper och ställa frågor. Valparna var jättefina, framåt och busiga. Att hundarna var importerade berättade säljaren och det fanns en trovärdig anledning - som jag inte vill dela öppet här. Vi fick se pass, vet.besiktning och att alla vaccinationer fanns. Allt verkade jättebra och vi var så glada över att ha hittat en så fin valp att vi köpte henne.
Efter första natten hemma med valpen reagerade jag på hur liten hon var i jämförelse med vår 2åriga hane. Hon var ju valp men var han verkligen så liten vid 16 veckor? Jag tog fram gamla bilder på honom och såg att hon var ALLDELES för liten. Jag bokade genast besök hos vetten och började sedan googla runt efter svar och fick fler och fler hintar om att saker inte riktigt stämde. Tillslut skrev jag här och fick fantastisk hjälp av er alla som hade svar på allt jag behövde. Jag ringde evidensia i Lidingö (där besiktningen var gjord) och förklarade läget. Jag sa att jag inte var säker på om de använt ett förfalskat intyg. De ville inte hjälpa mig. Därefter åkte jag till evidensia i arninge (närmre oss) på vår tid och förklarade att jag var rädd att vår lilla valp var en smuggelhund. De kunde inte hjälpa därifrån med intyget från Lidingö men skulle spara en kopia fall det senare behövdes i utredningen. För HUR kan en veterinär intyga på att min lilla valp var 16 veckor?? Jag fick bekräftat där att valpen var i ”gott skick”, så hon mår bra just nu, men att hon inte var äldre än max 10 veckor. Vi ska sitta i karantän då passet visat sig vara falskt och vaccinationerna antagligen är falska, som många av er nämnt tidigare. Vi ska nu avmaska henne och efter karantän kommer hon åka in på hälsokontroll/besiktning och få de vaccin hon behöver.
Hos veterinären gjorde vi en anmälan till Jordbruksverket. Därefter ringde vi polisen.
På fm innan vetbesöket försökte vi prata med säljaren och sa att vi förstod att detta var en smuggelhund och med hans reaktion fick vi bekräftat att så var fallet.
Jag har hopp om att denna liga, hela vägen till landet hon kom ifrån, kommer bli gripna. Jag känner mig extremt dum men försöker ta lärdom i detta och hoppas att jag nu kan hjälpa andra i liknande situationer. Tack för all er hjälp, hade inte klarat mig utan er!

Skönt att få en uppdatering (trots vissa användares omdömeslösa attack på dig...) och att valpen trots allt verkar vara i gott skick.

Jag förstår att det inte känns roligt men tänk så här, din valp hade ju ändå turen att få en ansvarsfull ägare som vågade ta hjälp när saker och ting inte stämde. Det är det inte många som vågar! :heart

Hoppas att det fortsätter gå bra för dig och din valp :) och att smugglarna åker dit så det visslar om det!
 
Angående att inte köpa importhund om man inte ska avla så håller jag inte helt med. Det finns två anledningar till att import kan vara bättre.
1- Rasen är väldigt liten i Sverige och det är därför svårt att få tag på bra hundar.
2- Rasen har bättre hälsa/mentalitet i sitt hemland.

Men det krävs att man läser på noga och vet vad man gör.
Jag kom på mig själv med att nästan föreslå att någon skulle importera en valp härom dagen. På promenad träffade jag en annan spanielägare och vi stannade och pratade. Personen berättade att hen var intresserad och hade erfarenhet av spanielarbete i form av jaktprov och nu ville gå ett steg vidare och köpa en jaktspaniel som nästa hund. Men det var mycket större efterfrågan än tillgång och personen kunde bara tänka sig ett kön pga fler hundar i hushållet vilket eliminerade ungefär hälften av födda valpar direkt.

Jag var på vippen att fråga om personen övervägt import från UK, där utbudet av jaktavlade spaniels är mycket större än i Skandinavien, sett till såväl del av populationen som absoluta tal. Men jag hejdade mig eftersom jag insåg att jag då skulle hamna i att jag borde nämna några kennels, vilket jag inte anser mig ha kompetens till. Väl på Buke hade den här tråden dykt upp.

Men själva fallet tycker jag är ytterligare ett exempel på att det kan finnas ytterligare anledningar till import.
 
Det finns minst lika bra hundar utomlands om inte bättre, inom många snäva raser eller små raser som är vanligare i vissa andra länder. Men import ska man bog bara syssla med om man är riktigt insatt i vad det är för hund man söker. Tex ett nytt blod, en annan linje osv.

Dom som köper smuggelhund har väl aldrig koll på olika blodslinjer inom den "ras" personen trott sig köpa. Det är en enorm kunskapsbrist som gör att man råkar ut för smuggelhund.

Dock creds till ts som står för sitt misstag och hanterade det hela utomordentligt bra.
 

Liknande trådar

Övr. Katt För att inte sno någon annans tråd så skapar jag en egen. Jag har äntligen fått en fast tjänst på mitt jobb, 75 % från och med...
Svar
7
· Visningar
874
Senast: Lager
·
Övr. Katt Jag har för mig att det funnits en presentationstråd för oss och våra katter tidigare (hittar den dock inte vid en snabb sökning), men i...
Svar
10
· Visningar
1 807
Senast: cili
·
Katthälsa I mitten av Juli sa avlivade vi varan gamling (22 ar gammal). Kvar blev en 10 ar gammal katt. det har aven funnits en till katt i...
Svar
2
· Visningar
1 304
Senast: Inglorion
·
Hundhälsa Fick hem en alldeles underbar liten valp för 2 veckor sedan (Hope alias Loppan). En korsning schäfer (87,5%), labrador (12,5%) som nu...
2
Svar
34
· Visningar
4 742

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp