Ovanligt liten fralla (?)

Det är ändå förbryllande att ts och vissa andra fortfarande inte vet om smuggelhundarnas existens. När till och med dom flesta helt utan hundintresse känner till detta då det varit både på nyheter och i tidningar genom åren.
Tror det även ibland handlar om förnekande liksom med gatuhundarna man vill ha en hund enkelt här och nu.
Du kan väl inte förutsätta att alla människor vet om smuggelhundarnas existens. Många gör det, alla gör det inte. Lika lite som alla vet hur man spelar schack fast man vet hur en schackbräda ser ut.

Människor som ägnar sig åt den här typen av verksamhet är "con artists" på högsta nivå. De vet exakt hur man manipulerar och vilka knappar att trycka på för att få folk dit de vill.

Bortsett från verksamhetsområdet är det ingen skillnad på den här typen av människor vs. Robert Berchthold som lyckades med att både grooma och kidnappa sina grannars dotter inte bara en utan två gånger medan de såg på.
 
Du kan väl inte förutsätta att alla människor vet om smuggelhundarnas existens. Många gör det, alla gör det inte. Lika lite som alla vet hur man spelar schack fast man vet hur en schackbräda ser ut.

Människor som ägnar sig åt den här typen av verksamhet är "con artists" på högsta nivå. De vet exakt hur man manipulerar och vilka knappar att trycka på för att få folk dit de vill.

Bortsett från verksamhetsområdet är det ingen skillnad på den här typen av människor vs. Robert Berchthold som lyckades med att både grooma och kidnappa sina grannars dotter inte bara en utan två gånger medan de såg på.
Är dock hög tid att människor tar sitt ansvar nu för hundarnas skull, köp inte oregistrerad fralla eller annan populär ras ,svårare än så är det inte.
Vänta på tryggheten hos en skk reggad uppfödare istället!
 
Är dock hög tid att människor tar sitt ansvar nu för hundarnas skull, köp inte oregistrerad fralla eller annan populär ras ,svårare än så är det inte.
Vänta på tryggheten hos en skk reggad uppfödare istället!

Många smuggelhundar är utlandsregistrerade (falska papper) ska folk sluta köpa importer helt då för att vara på den säkra sidan?
En del smuggelhundar har tom förfalskade stamravlor och registreringar i SKK så det är ingen garant.
 
Många smuggelhundar är utlandsregistrerade (falska papper) ska folk sluta köpa importer helt då för att vara på den säkra sidan?
En del smuggelhundar har tom förfalskade stamravlor och registreringar i SKK så det är ingen garant.
Ja folk som inte är särskilt insatta och bara ska ha en sällskapshund borde göra det om det är så illa som du skriver!
 
Ja folk som inte är särskilt insatta och bara ska ha en sällskapshund borde göra det om det är så illa som du skriver!

Jag tycker du gör ditt korståg på fel plats och person.
Gå på de personer som sitter högre upp i kedjan och faktiskt är dem som begår brotten och handlar omoraliskt.
Att kasta skit på det här sättet gör i stället att ännu färre vågar prata om det.

Merparten av uppfödare utomlsnds är precis lika seriösa som i Sverige. Och även här finns bluffmakare och lycksökare så att inte importera som nybörjare är inte heller lösningen. Ffa inte när tom erfarna kan bli blåsta.
 
Jag tycker du gör ditt korståg på fel plats och person.
Gå på de personer som sitter högre upp i kedjan och faktiskt är dem som begår brotten och handlar omoraliskt.
Att kasta skit på det här sättet gör i stället att ännu färre vågar prata om det.

Merparten av uppfödare utomlsnds är precis lika seriösa som i Sverige. Och även här finns bluffmakare och lycksökare så att inte importera som nybörjare är inte heller lösningen. Ffa inte när tom erfarna kan bli blåsta.
Jag tycker du gör ditt korståg på fel plats och person.
Gå på de personer som sitter högre upp i kedjan och faktiskt är dem som begår brotten och handlar omoraliskt.
Att kasta skit på det här sättet gör i stället att ännu färre vågar prata om det.

Merparten av uppfödare utomlsnds är precis lika seriösa som i Sverige. Och även här finns bluffmakare och lycksökare så att inte importera som nybörjare är inte heller lösningen. Ffa inte när tom erfarna kan bli blåsta.
Jag har för flera sidor sen skrivit att jag inte diskuterar om ts mer.
Och dom kriminella skiter fullständigt i vad jag och andra skriver eller gör.
Dom som kan ändra på detta är köparna genom att sluta köpa!
 
Folk som inte är insatta har förmodligen inte heller hört talas om SKK..
Skk är det första man kommer till om man googlar på köpa valp och där finns information om hur viktigt det är att inte köpa oregistrerat.
Och jag skulle nog säga att dom flesta känner till svenska kennelklubben.
 
Skk är det första man kommer till om man googlar på köpa valp och där finns information om hur viktigt det är att inte köpa oregistrerat.
Och jag skulle nog säga att dom flesta känner till svenska kennelklubben.
Det finns säkert de som inte har koll på SKK. När familjen köpte den första hunden under min uppväxt så var det via en Blocketannons om en söt liten vuxen hund som omplacerades. Samma sak när mamma tio år senare köpte den labradorblandning som jag senare tog över, det var via en annons på Blocket med en hund som mamma tyckte lät intressant. Samma sak med lillasysterns valp som köptes några år senare, en annons på Blocket om blandrasvalpar mellan chihuahua och yorkshire. Och hon var på väg att köpa en oregistrerad goldenvalp, innan det kom fram att mamman var röntgad med D-höfter och med flera andra med höftproblem i nära släkten (efter det köpte hon faktiskt en renrasig golden). Det är mycket möjligt att mamma (och pappa, när han fanns med i bilden) i bakhuvudet hade koll på att det finns en kennelklubb, men det var inte särskilt relevant för henne vid de tillfällen hon köpte hund. I hennes fall är det inte så att hon googlat på att köpa valp, utan hon har kollat på annonser på den sidan som hon använder för att kolla på annonser för andra saker. Hon hade hund som barn och innan vi barn föddes, så hon har aldrig aktivt varit inne för att leta information om att ha hund utan har bara letat efter trevliga sällskaps/familjehundar och har då inte brytt sig om huruvida de varit renrasiga eller inte.
 
Skk är det första man kommer till om man googlar på köpa valp och där finns information om hur viktigt det är att inte köpa oregistrerat.
Och jag skulle nog säga att dom flesta känner till svenska kennelklubben.
Fortfarande förutsätter det att de googlar, och att när de googlar på rätt termer aktivt väljer att klicka vidare och gå in på sidan och sedan faktiskt läser vad som eventuellt står där. Googlar jag på "fransk bulldog till salu" kommer jag först och främst till Blocket och inte SKK.

Vad tror du en oerfaren hundköpare vars kompis, kompis har en megasöt hundvalp som gjort att denne oxå vill ha en gör i det läget? Scrollar vidare för att hitta information eller klickar in och kollar på söta hundvalpsnyllen på Blocket?
 
Jag har för flera sidor sen skrivit att jag inte diskuterar om ts mer.
Och dom kriminella skiter fullständigt i vad jag och andra skriver eller gör.
Dom som kan ändra på detta är köparna genom att sluta köpa!

Om du varken diskuterar TS eller valpsmugglare så förstår jag inte vad du vill tillföra i tråden mer än att fortsätta komma med pekpinnar som ändå slår på TS.
 
Jag måste bara hålla med här. Även om standard är 8-10 veckor så innebär inte det att det inte finns valpar som säljs senare.

Själv köpte jag min yngsta hund (SKK-registrerad storpudel) när hon var ca 20 veckor, dvs. 5 månader. Jag köpte henne då direkt från uppfödaren, som hade två tikar kvar som blev över och som inte hunnit bli sålda innan dess. Det var en liten och okänd kennel, som inte är ett dugg aktiv på internet, som med ganska omeriterade föräldrar fick 9 tikvalpar. Inga annonser på pudelklubbens hemsida varken för valpkullen eller för kenneln, inga annonser på Blocket eller liknande, och ingen hemsida. Det enda de hade var en flera månader gammal "annons" på SKK Köpa Hund (som då inte var särskilt uppdaterad, det var MÅNGA valpkullar som var gamla och inte uppdaterade/borttagna trots att valparna var sålda sedan länge), där jag testade att maila och fråga om de fortfarande hade någon valp kvar.

Sen är det ju kanske en annan situation nu med corona som gör att det går lättare att sälja, men lägger man inte upp annonser på något sätt så märker man kanske inte det som uppfödare.
Ja, jag har köpt en 4 månaders som kom i retur till uppfödaren och en 5-6 månaders som var en av tre hanar i samma ålder (2 kullar) som var kvar. Den sistnämnda kenneln hade inte nån annons ute då i alla fall "de blir sålda till rätt ägare förr eller senare ändå".
 
Om du varken diskuterar TS eller valpsmugglare så förstår jag inte vad du vill tillföra i tråden mer än att fortsätta komma med pekpinnar som ändå slår på TS.
Ja senaste sidorna har jag SVARAT på dina och några andras svar på mina inlägg bara
 
Skapa en egen tråd då istället för att fortsätta mala på om det i TS tråd.
Varför ska jag det?!? Jag svarar bara på era inlägg mot mig!!så ni mal på lika mycket själva. Nej har inget större intresse av att fortsätta diskutera smuggelhundar.
 
Jag klandrar ingen annan än mig själv för att ha missat alla varningstecken som jag nu tycker var så tydliga. Tack vare er hjälp här på sidan fick jag så mycket information som hjälpte mig och jag hoppas att andra i min situation hittar hit och får samma hjälp.
Vi tog kontakt med en familj som sålde jättefina frallavalpar. Vi kollade på blocket (vilket var misstag nr ett) som egentligen inte var för att hitta en valp där utan mest för att kolla vad som fanns uppe, då blocket annonser inte känns så seriösa. Då scrollade vi förbi en annons upplagd av en barnfamilj med en lång jättefint skriven text som fick oss att känna ”wow, det här är någon som verkligen bryr sig om hundarna och rasen” så vi skickade iväg ett meddelande trots att de inte hade stamtavla (vilket vi aldrig kommer göra igen). Säljaren ville ha mycket information om oss, vad vi kunde erbjuda valpen för hem mm. och var noggrann med att valpen skulle hamna rätt. Vi blev inbjudna hem till familjen över fika för att träffa valparna, se papper och ställa frågor. Valparna var jättefina, framåt och busiga. Att hundarna var importerade berättade säljaren och det fanns en trovärdig anledning - som jag inte vill dela öppet här. Vi fick se pass, vet.besiktning och att alla vaccinationer fanns. Allt verkade jättebra och vi var så glada över att ha hittat en så fin valp att vi köpte henne.
Efter första natten hemma med valpen reagerade jag på hur liten hon var i jämförelse med vår 2åriga hane. Hon var ju valp men var han verkligen så liten vid 16 veckor? Jag tog fram gamla bilder på honom och såg att hon var ALLDELES för liten. Jag bokade genast besök hos vetten och började sedan googla runt efter svar och fick fler och fler hintar om att saker inte riktigt stämde. Tillslut skrev jag här och fick fantastisk hjälp av er alla som hade svar på allt jag behövde. Jag ringde evidensia i Lidingö (där besiktningen var gjord) och förklarade läget. Jag sa att jag inte var säker på om de använt ett förfalskat intyg. De ville inte hjälpa mig. Därefter åkte jag till evidensia i arninge (närmre oss) på vår tid och förklarade att jag var rädd att vår lilla valp var en smuggelhund. De kunde inte hjälpa därifrån med intyget från Lidingö men skulle spara en kopia fall det senare behövdes i utredningen. För HUR kan en veterinär intyga på att min lilla valp var 16 veckor?? Jag fick bekräftat där att valpen var i ”gott skick”, så hon mår bra just nu, men att hon inte var äldre än max 10 veckor. Vi ska sitta i karantän då passet visat sig vara falskt och vaccinationerna antagligen är falska, som många av er nämnt tidigare. Vi ska nu avmaska henne och efter karantän kommer hon åka in på hälsokontroll/besiktning och få de vaccin hon behöver.
Hos veterinären gjorde vi en anmälan till Jordbruksverket. Därefter ringde vi polisen.
På fm innan vetbesöket försökte vi prata med säljaren och sa att vi förstod att detta var en smuggelhund och med hans reaktion fick vi bekräftat att så var fallet.
Jag har hopp om att denna liga, hela vägen till landet hon kom ifrån, kommer bli gripna. Jag känner mig extremt dum men försöker ta lärdom i detta och hoppas att jag nu kan hjälpa andra i liknande situationer. Tack för all er hjälp, hade inte klarat mig utan er!
 
Jag klandrar ingen annan än mig själv för att ha missat alla varningstecken som jag nu tycker var så tydliga. Tack vare er hjälp här på sidan fick jag så mycket information som hjälpte mig och jag hoppas att andra i min situation hittar hit och får samma hjälp.
Vi tog kontakt med en familj som sålde jättefina frallavalpar. Vi kollade på blocket (vilket var misstag nr ett) som egentligen inte var för att hitta en valp där utan mest för att kolla vad som fanns uppe, då blocket annonser inte känns så seriösa. Då scrollade vi förbi en annons upplagd av en barnfamilj med en lång jättefint skriven text som fick oss att känna ”wow, det här är någon som verkligen bryr sig om hundarna och rasen” så vi skickade iväg ett meddelande trots att de inte hade stamtavla (vilket vi aldrig kommer göra igen). Säljaren ville ha mycket information om oss, vad vi kunde erbjuda valpen för hem mm. och var noggrann med att valpen skulle hamna rätt. Vi blev inbjudna hem till familjen över fika för att träffa valparna, se papper och ställa frågor. Valparna var jättefina, framåt och busiga. Att hundarna var importerade berättade säljaren och det fanns en trovärdig anledning - som jag inte vill dela öppet här. Vi fick se pass, vet.besiktning och att alla vaccinationer fanns. Allt verkade jättebra och vi var så glada över att ha hittat en så fin valp att vi köpte henne.
Efter första natten hemma med valpen reagerade jag på hur liten hon var i jämförelse med vår 2åriga hane. Hon var ju valp men var han verkligen så liten vid 16 veckor? Jag tog fram gamla bilder på honom och såg att hon var ALLDELES för liten. Jag bokade genast besök hos vetten och började sedan googla runt efter svar och fick fler och fler hintar om att saker inte riktigt stämde. Tillslut skrev jag här och fick fantastisk hjälp av er alla som hade svar på allt jag behövde. Jag ringde evidensia i Lidingö (där besiktningen var gjord) och förklarade läget. Jag sa att jag inte var säker på om de använt ett förfalskat intyg. De ville inte hjälpa mig. Därefter åkte jag till evidensia i arninge (närmre oss) på vår tid och förklarade att jag var rädd att vår lilla valp var en smuggelhund. De kunde inte hjälpa därifrån med intyget från Lidingö men skulle spara en kopia fall det senare behövdes i utredningen. För HUR kan en veterinär intyga på att min lilla valp var 16 veckor?? Jag fick bekräftat där att valpen var i ”gott skick”, så hon mår bra just nu, men att hon inte var äldre än max 10 veckor. Vi ska sitta i karantän då passet visat sig vara falskt och vaccinationerna antagligen är falska, som många av er nämnt tidigare. Vi ska nu avmaska henne och efter karantän kommer hon åka in på hälsokontroll/besiktning och få de vaccin hon behöver.
Hos veterinären gjorde vi en anmälan till Jordbruksverket. Därefter ringde vi polisen.
På fm innan vetbesöket försökte vi prata med säljaren och sa att vi förstod att detta var en smuggelhund och med hans reaktion fick vi bekräftat att så var fallet.
Jag har hopp om att denna liga, hela vägen till landet hon kom ifrån, kommer bli gripna. Jag känner mig extremt dum men försöker ta lärdom i detta och hoppas att jag nu kan hjälpa andra i liknande situationer. Tack för all er hjälp, hade inte klarat mig utan er!

Jag tycker att du agerat föredömligt från det att du började misstänka att det är en smuggelhund!

Vad dåligt av Evidensia Lidingö inte ville hjälpa er! Det borde ju ligga i deras intresse att ingen förfalskar intyg från dem och även att deras veterinärer sköter sitt jobb som de ska. Vilket man inte kan säga om en veterinär som inte kan se skillnad på en 8 veckors och en 16 veckors valp.
 
Jag klandrar ingen annan än mig själv för att ha missat alla varningstecken som jag nu tycker var så tydliga. Tack vare er hjälp här på sidan fick jag så mycket information som hjälpte mig och jag hoppas att andra i min situation hittar hit och får samma hjälp.
Vi tog kontakt med en familj som sålde jättefina frallavalpar. Vi kollade på blocket (vilket var misstag nr ett) som egentligen inte var för att hitta en valp där utan mest för att kolla vad som fanns uppe, då blocket annonser inte känns så seriösa. Då scrollade vi förbi en annons upplagd av en barnfamilj med en lång jättefint skriven text som fick oss att känna ”wow, det här är någon som verkligen bryr sig om hundarna och rasen” så vi skickade iväg ett meddelande trots att de inte hade stamtavla (vilket vi aldrig kommer göra igen). Säljaren ville ha mycket information om oss, vad vi kunde erbjuda valpen för hem mm. och var noggrann med att valpen skulle hamna rätt. Vi blev inbjudna hem till familjen över fika för att träffa valparna, se papper och ställa frågor. Valparna var jättefina, framåt och busiga. Att hundarna var importerade berättade säljaren och det fanns en trovärdig anledning - som jag inte vill dela öppet här. Vi fick se pass, vet.besiktning och att alla vaccinationer fanns. Allt verkade jättebra och vi var så glada över att ha hittat en så fin valp att vi köpte henne.
Efter första natten hemma med valpen reagerade jag på hur liten hon var i jämförelse med vår 2åriga hane. Hon var ju valp men var han verkligen så liten vid 16 veckor? Jag tog fram gamla bilder på honom och såg att hon var ALLDELES för liten. Jag bokade genast besök hos vetten och började sedan googla runt efter svar och fick fler och fler hintar om att saker inte riktigt stämde. Tillslut skrev jag här och fick fantastisk hjälp av er alla som hade svar på allt jag behövde. Jag ringde evidensia i Lidingö (där besiktningen var gjord) och förklarade läget. Jag sa att jag inte var säker på om de använt ett förfalskat intyg. De ville inte hjälpa mig. Därefter åkte jag till evidensia i arninge (närmre oss) på vår tid och förklarade att jag var rädd att vår lilla valp var en smuggelhund. De kunde inte hjälpa därifrån med intyget från Lidingö men skulle spara en kopia fall det senare behövdes i utredningen. För HUR kan en veterinär intyga på att min lilla valp var 16 veckor?? Jag fick bekräftat där att valpen var i ”gott skick”, så hon mår bra just nu, men att hon inte var äldre än max 10 veckor. Vi ska sitta i karantän då passet visat sig vara falskt och vaccinationerna antagligen är falska, som många av er nämnt tidigare. Vi ska nu avmaska henne och efter karantän kommer hon åka in på hälsokontroll/besiktning och få de vaccin hon behöver.
Hos veterinären gjorde vi en anmälan till Jordbruksverket. Därefter ringde vi polisen.
På fm innan vetbesöket försökte vi prata med säljaren och sa att vi förstod att detta var en smuggelhund och med hans reaktion fick vi bekräftat att så var fallet.
Jag har hopp om att denna liga, hela vägen till landet hon kom ifrån, kommer bli gripna. Jag känner mig extremt dum men försöker ta lärdom i detta och hoppas att jag nu kan hjälpa andra i liknande situationer. Tack för all er hjälp, hade inte klarat mig utan er!

Man förstår ju att folk blir lurade. Vilken tur att träffade en så bra veterinär som hjälpte dig att reda ut detta.
Sa Lidingö att de hade besiktat din valp, eller var intyget förfalskat?
 

Liknande trådar

Övr. Katt För att inte sno någon annans tråd så skapar jag en egen. Jag har äntligen fått en fast tjänst på mitt jobb, 75 % från och med...
Svar
7
· Visningar
914
Senast: Lager
·
Övr. Katt Jag har för mig att det funnits en presentationstråd för oss och våra katter tidigare (hittar den dock inte vid en snabb sökning), men i...
Svar
10
· Visningar
1 826
Senast: cili
·
Katthälsa I mitten av Juli sa avlivade vi varan gamling (22 ar gammal). Kvar blev en 10 ar gammal katt. det har aven funnits en till katt i...
Svar
2
· Visningar
1 311
Senast: Inglorion
·
Hundhälsa Fick hem en alldeles underbar liten valp för 2 veckor sedan (Hope alias Loppan). En korsning schäfer (87,5%), labrador (12,5%) som nu...
2
Svar
34
· Visningar
4 794

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Rallylydnad
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp