Översätt till Finska, tack!

Lena Furberg

Trådstartare
Jag behöver en fras översatt till Finska, någon här som kan hjälpa mig? Jag vill skriva:
-Till mina vänner i Finland!
Eller nåt åt det hållet som låter bra. Resten skriver jag på engelska. Jag vill bara ha en bra "titel".

(Vänligen ge mig nu inte nån översättning som betyder nåt helt annat...! :cool: )

TACK på förhand!

...eller "Suomalaiset ystäväni" = Mina finska vänner
Det låter nog bra?
Jag ska alltså göra ett inlägg på Instagram, där jag har massor med följare i Finland, och tala om att min Målarmapp finns att beställa även där, från ett Finskt företag. Och då ser det bra ut om jag har första raden på Finska :)

Det låter nog bra?
Jag ska alltså göra ett inlägg på Instagram, där jag har massor med följare i Finland, och tala om att min Målarmapp finns att beställa även där, från ett Finskt företag. Och då ser det bra ut om jag har första raden på Finska :)
"Huomio kaikki Suomalaiset ystäväni" = OBS alla mina finska vänner

Jag har kunnat finska en gång i tiden och kan fortfarande hjälpligt översätta från finska till svenska och blev lite ställd över ordet "ystäväni". Det klingade inte rätt utan jag hade nog sagt "ystävät". Jag kollade därefter med Google translate som gav mig rätt.

V
Jag har kunnat finska en gång i tiden och kan fortfarande hjälpligt översätta från finska till svenska och blev lite ställd över ordet "ystäväni". Det klingade inte rätt utan jag hade nog sagt "ystävät". Jag kollade därefter med Google translate som gav mig rätt.
"Mina" vänner ger ändelsen "ni".

Suomalaiset ystävät = finska vänner
Suomalaiset ystäväni = mina finska vänner

Det är sällan någon protesterar då man gör nåt man inte förväntas göra - på ett totalt främmande språk dessutom. En trevlig gest att skriva på finska! Hoppas boken säljer bra!
Ja, precis, det hade nog till och med uppfattats som lite rörande och rart om jag försökt men det blev lite fel. Som när någon försöker prata svenska men inte riktigt kan och det blir lite bakvänt fast man förstår innebörden. Då är det ju bara fint på nåt vis!
Tack!!

Liknande trådar

Skola & Jobb Hur hade ni hanterat denna situationen? En manlig kollega till mig skickar denna bilden i vårt grupp teamchat och skriver "kanske något... 2
Svar
24
· Visningar
2 340
Senast: Enya
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Kände att jag ville ge lite bakgrund till min kommentar i tråden "Att inte ha några vänner när man blir gammal", så här kommer det. De...
Svar
8
· Visningar
955
Senast: Sharpless
·
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
1 626
Senast: ildiko
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 447
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Förslag på passande matskål?
  • Akvarietråden V
  • Torrfoderdjungeln..