Overshoot Day

Ja, samtidigt förstår jag människorna som står där och liksom inte riktigt vet bättre och har panik just nu, mer än jag förstår snyftreportagen som bryr sig så himla mycket. Men iofs vill väll Expressen o SVT också ha goodwill och liksom inte nämna elefanten i rummet. Det är ju aldrig snyggt att slå på den som redan har det svårt.
Fast det är när de nämnt elefanten i rummet som de svar jag reagerat på kommit. I ett fall om hur fel polisen prioriterat sina resurser (passfrågan) för en stor familjekonstellation på väg till Kroatien på charter. Samma familj tyckte att de hade rätt att resa rejält nu när pandemin var över, detta var första efter flera år, så de här passen som äntligen kom skulle ”användas väl”. I ett annat fall någon som sade att pandemin äntligen var över och de kunde återuppta sina många weekends i Europa. Och sen från branschen själv som i värsta idrottsframgångston meddelar att de börjar närma sig samma nivåer av flygande som innan pandemin.

Som om alla glömt att varje enskild flygrörelse släpper ut enorma mängder koldioxid som inte betalas för. Andra utsläpp från transporter bleknar ofta i sammanhanget.

Vägen från globala 230000 flygningar per dygn ned till kanske 10.000 för hållbarhet är så lång med de attityderna.
 
Samtidigt kan man ju undra, vi bytte från vänster- till högertrafik, trots att det var emot folkets vilja, men det gick uppenbarligen ändå bra, och verkar ha accepterats av befolkningen? Varför skulle inte det gå att genomföra reformer som underlättar ett mindre miljöovänligt samhälle?
Ja precis, det är den biten jag inte förstår med just Klimatet.

Det är som om alla andra förändringar -som att lägga skolorna på kommunerna eller införa Coronarestriktioner tex går utmärkt att göra för politikerna mot folkets vilja -eftersom de snart förstår att det är bättre för dem och snart kommer tycka om det. Men just när det gäller klimat och miljö så är det frågor som inte fungerar att göra det med.

Kommunen bygger om hela vår stad och säger att det är demokratiskt, inte för att vi som bor här vill det utan för att de som kommer att flytta hit till staden när det är färdigbyggt kommer att vara demokratiskt för det.

(Sedan blir det problem att rösta bort dem pga valbarometrarna, SVTs valbarometer rekommenderar att man ska rösta på partiet som vill bygga om hela staden även om man fyllt i att man inte vill det och satt det som viktigaste valfrågan. Tar valbarometrarna på SVT upp klimatet? näh inte egentligen, Miljön? nej inte egentligen btw.)
 
Skillnaden är väl att levnadsstandarden inte behövdes sänkas och folks vanor inte behövde ändras avsevärt för att byta till högertrafik. Och den stora skillnaden är att folk inte drömde om att få köra på vänster sida etc, men folk drömmer om att se världen, få uppleva saker som inte finns här på hemmaplan.

Och det är väl det som skaver överallt - människors vision om hur de vill leva sina liv! Människor är uppenbarligen inte villiga att avstå saker för klimatets skull, då hade de ju redan gjort det. Ska vi lösa klimatkrisen så krävs det först och främst att alla länder och alla politiker är helt enade och för det andra så krävs det att tekniken utvecklas till mer klimatsmarta lösningar. Fossila bränslen måste absolut bort, och här är vi ju på god väg. Även flygindustrin är på god väg att ordna mycket mer klimatsmarta lösningar för flygningar.

Ska människor ändra vanor behöver det bli enklare och mer effektiva vanor. Det behöver bli lättare och smidigare på alla plan, inte tvärtom ett tvång för att man inte har råd med någonting annat. Hade tåget mellan Stockholm och Göteborg tagit 1,5 timme och kostat 100:- hade de allra flesta tagit tåget istället för att åka sin egen bil på 5 h och 900:-. Men tåget måste ju gå också. Det är lätt att sitta och snacka om att fler ska åka tåg, snälla nån, har ni sett hur tågen gått under sommaren? Mängder med avgångar är inställda pga personalbrist! Järnvägen är så eftersatt att tåg är inställda eftersom det är livsfarligt att köra vissa sträckor. Under våren var både vänstra och södra stambanan nedstängda eftersom man hittade så stora sprickor i spåren att det var farligt att köra på dem. Det är ju undermåligt! Behöver jag åka någonstans måste jag ju kunna förlita mig på att jag kommer fram. Folk behöver trygghet, inte hopp om att det kanske dyker upp en tågförare eller att rälsen möjligtvis håller ihop. Mellan Vårgårda och Göteborg är rälsen så dålig att det är nedsatt fart. Suck! Trygghet var ledordet. Otrygga människor ändrar inga vanor.
Precis. Jag kan inte för mitt liv förstå varför folk i tråden anser att det måste vara ngt slags folkomröstning för att underhålla järnvägen??

Eller varför folk i tråden tycker att det är individens sak att underhålla järnvägen eller individens sak att försöka åka järnväg som inte går. (mina järnvägsproblem sedan december har varit hopplösa och i somras stundvis panikfyllda och krävandes väldigt god kondis och pengar att lägga, både på arbetspendling och semester.).
 
Ja precis, det är den biten jag inte förstår med just Klimatet.

Det är som om alla andra förändringar -som att lägga skolorna på kommunerna eller införa Coronarestriktioner tex går utmärkt att göra för politikerna mot folkets vilja -eftersom de snart förstår att det är bättre för dem och snart kommer tycka om det. Men just när det gäller klimat och miljö så är det frågor som inte fungerar att göra det med.

Kommunen bygger om hela vår stad och säger att det är demokratiskt, inte för att vi som bor här vill det utan för att de som kommer att flytta hit till staden när det är färdigbyggt kommer att vara demokratiskt för det.

(Sedan blir det problem att rösta bort dem pga valbarometrarna, SVTs valbarometer rekommenderar att man ska rösta på partiet som vill bygga om hela staden även om man fyllt i att man inte vill det och satt det som viktigaste valfrågan. Tar valbarometrarna på SVT upp klimatet? näh inte egentligen, Miljön? nej inte egentligen btw.)
De två valkompasser jag provat innehöll alltför mycket detaljerade sakfrågor. Frågan ”Tycker du det är viktigt att klimatfrågan värderas och prioriteras högt vid alla stora beslut?” fanns inte med. Eller om man skulle begränsa det till exempelvis infrastruktur för att det ska bli mer begripligt.
 
Fast det är när de nämnt elefanten i rummet som de svar jag reagerat på kommit. I ett fall om hur fel polisen prioriterat sina resurser (passfrågan) för en stor familjekonstellation på väg till Kroatien på charter. Samma familj tyckte att de hade rätt att resa rejält nu när pandemin var över, detta var första efter flera år, så de här passen som äntligen kom skulle ”användas väl”. I ett annat fall någon som sade att pandemin äntligen var över och de kunde återuppta sina många weekends i Europa. Och sen från branschen själv som i värsta idrottsframgångston meddelar att de börjar närma sig samma nivåer av flygande som innan pandemin.

Som om alla glömt att varje enskild flygrörelse släpper ut enorma mängder koldioxid som inte betalas för. Andra utsläpp från transporter bleknar ofta i sammanhanget.

Vägen från globala 230000 flygningar per dygn ned till kanske 10.000 för hållbarhet är så lång med de attityderna.
Gör en illamående att höra. Jag har inte läst mer än rubrikerna på det kaoset.
 
De två valkompasser jag provat innehöll alltför mycket detaljerade sakfrågor. Frågan ”Tycker du det är viktigt att klimatfrågan värderas och prioriteras högt vid alla stora beslut?” fanns inte med. Eller om man skulle begränsa det till exempelvis infrastruktur för att det ska bli mer begripligt.
Ja precis, det var något om skogen bara, ngt litet och specifikt. Jag saknade också som du säger helt den där mer allmänna formuleringen. En om klimat och en om artrikedom kanske.
 
Jag är nog mer inne på att vi måste ta all lågt hängande frukt vi hittar och att samhällsomvandlingar från scratch skulle ta för lång tid och om det visade sig ha saker som inte alls fungerade skulle det ta ännu längre tid och människor skulle kunna råka illa ut. (tar för lång tid att bygga en ny stad på en annan plats, plantera träd överallt du kan i den du har osv)

Utan det får man väl se vart man hamnar helt enkelt. Tycker ofta att det är enklare och snabbare att ta det som funkar och ändra på det som inte funkar. Lansera skatter och subventioner som gynnar miljö, landsätta genomförda transportutredningar och alla andra utredningar som kommit fram till lösningar omedelbums. Se vart man hamnar och vad mer man kan göra därifrån och fortsätta så. Speciellt som folk verkar väldigt nöjda som det är nu, med marknadsekonomi osv (om än inte med vissa privatiseringar) och motsvarande kostnadsmässiga insats som under Corona hade räckt extremt långt även för klimatet. Om det sedan faller sig så att det verkar lönsamt och gynnsamt med ngt slags trygghetssystem så blir det så och då är det i en punkt då många tycker det och det är väl testat. (själv tror jag tyvärr inte på tex medborgarlön eller basinkomst men kan alltid övertygas med rationella argument om det finns sådana i framtiden.)
Jag tror att du läser in en massa saker i den samhällsomvandling jag pratar om som inte finns där. Jag talar om evidensbaserade eller åtminstone väl genomtänka strategier baserade på evidens, inte något om att flytta städer eller annat konstigt:confused:

Sen råkar det vara så att de studier som gjorts på basinkomst ger högre välmående och lägre klimatavtryck för de flesta inblandade, men basinkomst är ju långt ifrån det enda vi kan göra.
 
Jag tror att du läser in en massa saker i den samhällsomvandling jag pratar om som inte finns där. Jag talar om evidensbaserade eller åtminstone väl genomtänka strategier baserade på evidens, inte något om att flytta städer eller annat konstigt:confused:

Sen råkar det vara så att de studier som gjorts på basinkomst ger högre välmående och lägre klimatavtryck för de flesta inblandade, men basinkomst är ju långt ifrån det enda vi kan göra.
Säkert gör jag det! Jag tyckte om ditt andra inlägg om en sak i taget osv, vi tycker nog liknande.
Och jag tror också som du att nya saker kan bli populära. Bara för att det är populärt att konsumera massor nu behöver inte det betyda att det inte är populärt att ha samma länge om några år.

Jag är lite osäker på basinkomst ändå, det var ngt test i Finland har jag för mig. Men jag är bara inte övertygad helt enkelt. Får det inte att gå ihop (tex folk är ju sura nog över att direktörer får barnbidrag som det är.). Men jag behöver inte diskutera det eller så, känner bara att en vacker dag kommer bättre information och då funkar det eller funkar inte (jag tror inte, men om det är visat att det fungerar så tänker jag då tro på det).
 
Senast ändrad:
Ok jag blir väldigt förvånad över att du uppfattar mig som att jag tycker att bara politikerna ska göra någonting. I så fall kanske du tänker på enstaka inlägg och inte diskussionen i tråden i allmänhet.

Jag har ju tex i tråden ansetts vilja tvinga folk att cykla längs en landsväg i -25 grader och det måste väl ändå räknas som en individuell insats att cykla. (sedan kanske jag inte varit supertydlig med att jag själv cyklar (ned till -20 grader i alla fall, har bara enstaka gång cyklat kallare för det blir inte kallare här så ofta) och åker tåg mestadels och inte flugit på någon semester på många år (samtidigt är det ingen större insats från min sida för jag gillar att cykla och åka tåg och tycker om att semestra i Sverige.) och som sagt mailtjatar på politiker, media, parkförvaltning.)

Vad jag sagt och försökt vara tydlig med är att det inte Bara kan vara en individuell sak och inte ens till största delen en individuell sak. Utan det är snarare är helt centralt att politiker drar sitt strå till stacken och att klimatet därför är en mycket relevant valfråga (och företag, organisationer, media, EU, FN osv osv, som jag sa att jag skulle lägga till hädanefter för tydlighet).



Ja alltså skickliga Timbro (som som sagt var riktigt aktuella och smarta och liberala för 15 år sedan) och liknande organisationer och oljebolagen har tydligen lagt in en extremt massiv lobbying runt det här. Där de blandar klimatförnekelse med hat mot vindkraft eller miljöpartiet och ställer kärnkraft mot miljö och ställer miljöarbete mot klimatarbete osv så de sås total förvirring och förtvivlan-splittring. Samtidigt som cyklisthatet har nått oanade höjder. Jag har nu någon vecka nästan misstänkt att det trummats upp troll som förnekar klimatet i olika varianter under varje artikel DN, Svd, Aftonbladet eller Expressen lägger upp. De är väldigt snabba på att kommentera.

(och det är så extremt synd och förvånande att Sveriges näringsliv som borde vara hårda, iskalla, rationella, vinstinriktade här plötsligt blir mjuka och vetenskapsförnekare.)

Ja, det är en liten del av vad du har skrivit som jag har reflekterat över och skrivit om. Men det låter på dig som att jag skrivit att jag är emot allt du skrivit och det känns som att du beskyller mig för en massa tyckanden som jag inte uttryckt. Jag vet inte hur jag ska bemöta allt du lägger på mig, det blir jättesvårt att argumentera utifrån att du tycker att jag ska sluta ha en åsikt som jag inte uttryckt att jag har.
 
Precis. Jag kan inte för mitt liv förstå varför folk i tråden anser att det måste vara ngt slags folkomröstning för att underhålla järnvägen??

På samma tema som mitt föregående svar, jag får anta att det inte är mig du syftar på med ovanstående påstående om vad folk i tråden anser...men eftersom du och jag nyligen har haft uppe järnvägen i våra inlägg så måste jag fråga om det är mig du syftar på? Och i så fall måste jag fråga vad jag har skrivit som fått dig att tro det...?!
 
Ja, det är en liten del av vad du har skrivit som jag har reflekterat över och skrivit om. Men det låter på dig som att jag skrivit att jag är emot allt du skrivit och det känns som att du beskyller mig för en massa tyckanden som jag inte uttryckt. Jag vet inte hur jag ska bemöta allt du lägger på mig, det blir jättesvårt att argumentera utifrån att du tycker att jag ska sluta ha en åsikt som jag inte uttryckt att jag har.
Ok! vi är nog lite på samma plan, det kändes som att du protesterade mot saker jag inte tyckte också :)
Det var därför jag blev lite förvånad/besviken och då uhm ordrik.
Så vi argumenterar nog i kors bara. :)
 
Senast ändrad:
På samma tema som mitt föregående svar, jag får anta att det inte är mig du syftar på med ovanstående påstående om vad folk i tråden anser...men eftersom du och jag nyligen har haft uppe järnvägen i våra inlägg så måste jag fråga om det är mig du syftar på? Och i så fall måste jag fråga vad jag har skrivit som fått dig att tro det...?!
Ja alltså det kändes som att du hade ganska stor förståelse för att politikerna inte agerade i frågor om järnvägen tex med motiveringen att folk nog inte ville lägga mer pengar på sådant. Men om jag missuppfattade dig så ber jag om ursäkt :) Jag kan till och med mints fel och någon annan hade skrivit det.

Vi tycker nog lika om vad vi skulle önska skulle hända. Men lite olika om politikernas mandat att göra det bara (där jag tycker de har mandat för många åtgärder tex :) som för corona och andra livräddande åtgärder). Men självklart håller jag med om att det inte finns mandat för att förbjuda resor och annat såklart! Men justeringar som gemene man inte kommer att märka så mycket av.
 
Ja alltså det kändes som att du hade ganska stor förståelse för att politikerna inte agerade i frågor om järnvägen tex med motiveringen att folk nog inte ville lägga mer pengar på sådant. Men om jag missuppfattade dig så ber jag om ursäkt :) Jag kan till och med mints fel och någon annan hade skrivit det.

Vi tycker nog lika om vad vi skulle önska skulle hända. Men lite olika om politikernas mandat att göra det bara (där jag tycker de har mandat för många åtgärder tex :) som för corona och andra livräddande åtgärder). Men självklart håller jag med om att det inte finns mandat för att förbjuda resor och annat såklart! Men justeringar som gemene man inte kommer att märka så mycket av.

Politikerna säger väl hela tiden att järnvägen måste fungera bättre, sen är det ju upp till Trafikverket, underhållsföretagen och tågbolagen att få det att faktiskt bli bättre. Flera tågbolag verkar hänvisa till personalbrist och så hade SJ sitt misslyckade införande av nytt schemaläggningssystem innan dess...jag vet inte vad politikerna ska göra rent konkret åt det?

Jag har mest erfarenhet från tågtrafiken i Stockholmsområdet, och där hör jag mycket om att det är stora problem med pendlingstrafiken mellan Stockholm och Uppsala. Där tänker jag personligen att en faktor är att den trafik som tidigare sköttes av ett bolag (SJ) samt SL:s pendeltåg nu är spilltrad på SJ och MTR, dvs biljetten gäller inte längre alla tåg och det är noll incitamentet för bolagen att hjälpa varandra om något tåg blir inställt, eftersom de är konkurrenter. MTR är ju upphandlat enligt konstens alla regler och enligt marknadsteorin så ska detta gynna oss kunder, men jag är ärligt talat tveksam. Huruvida MTR:s övertagande av trafiken i Mälardalen har något att göra med att BÅDE SJ och MTR nu hänvisar till personalbrist vet jag inte, om de övertog trafikmängden rätt av så borde ju personalbehovet gå ungefär jämnt upp...

För att vara tydlig, igen så är jag inte emot det du skriver 🙂 Jag undrar bara vad politikerna ska göra mer konkret, annat än att gå till Trafikverkets GD och säga att de måste fixa till det här så att tågen går. Och vad ska de då säga, som de inte sagt vid tidigare ministermöten...?

Jag menar inte med detta att det inte går att få tågtrafiken att fungera, men jag tror inte att lösningen är lätt eller snabb. Och jag tror framför allt att man behöver se över systemet, och ifrågasätta om marknaden verkligen kan lösa allt. Jag har för mig att jag läst att Trafikverket skulle utreda (genom försök?) att ta tillbaka underhållet av järnvägen i egen regi (idag är det upphandlat, precis som hemtjänst osv). Det ska bli intressant att läsa vad man kommer fram till.
 
Vad är det för fel på klimatet och cykelpendling? jag förstår inte. I mitten där jag bor går det utmärkt att cykelpendla de flesta dagar om året. Just på vintern om det fryser och tinar hela tiden är det svårare vissa dagar. Men inget hindrar en från att köpa bussbiljett enstaka dagar eller månader eller köra bil enstaka dagar eller månader. Cykeln växer inte fast på en.

Längre norrut från där jag bor torde det bli enklare att cykla på vintern än här om det blir minusgrader och sedan håller sig på minussidan långa perioder (riktigt norrliggande kommuner i tex Finland har tydligen utmärkta förutsättningar för cykling). Längre söderut torde det bli enklare att cykla än här eftersom det blir färre vintermånader.
Ett av problemen är att det är så kallt att hålla i styret att jag får vita fingrar under en stor del av året. Det andra är att att det mer än halvårsvis är kolsvart ena eller båda sträckorna när jag ska till eller ifrån jobbet. Och nej, det finns inte cykelbelysning som lyser upp ens hjälpligt, eller tillräckligt långt.

Det tredje är att cyklar man tillräckligt långt genom många terrängskiften, vet man aldrig var isfläckarna som är osynliga i mörkret finns. Det fjärde är att det är gott om andra cykelpendlare som är livsfarliga för sina medcyklister, förutom biltrafiken då.

Sätter (för?) stort värde på mitt liv och min hälsa för att cykla med andra ord.

Den femte helt själviska anledningen till att cykling inte är ett alternativ för mig personligen är att jag rör mig mycket mer än snittmedborgaren varje dag på fritiden. Skulle inte orka att både cykla tre mil om dagen, och sedan vara så fysiskt aktiv som jag måste vara eftersom jag har de fritidsintressen jag har.
 
Ja vi är ett litet land, men vi är också ett land som konsumerar i särklass mest. Där är vi stora. Och om Sverige inte existerade längre så skulle det bli en nettovinst för resten av världen (även om den inte är så stor). Så, likväl en global vinst.
Är du medveten om att Kina med ca 1040 miljoner invånare släpper ut 7,41 ton koldioxid per person, medan Sveriges ca 10 miljoner invånare släpper ut 3,54 ton koldioxid per person, (siffror från 2018)?

Stora delar av Kinas invånare lever för det första i ett varmare klimat än vi gör, (en stor andel av Sveriges koldioxidutsläpp kommer från uppvärmningen av bostäder som det tropiska däggdjuret människa behöver för att överleva i ett subarktiskt klimat), plus att Kina har en stor procentandel utfattiga medborgare som aldrig kommer att ha varken konsumera mycket utom livsmedel, köra bil eller flyga regelbundet.

Du kan räkna ut nettovinsten om Kina minskar sina koldioxidproducerande aktiviteter med 10%, och jämför det med vinsten om hela Sveriges befolkning förintas, (vilket är en orealistisk förutsättning). Däremot är det fullt möjligt för Kina att minska sin koldioxidproduktion med 10%.

Är det inte ganska enkelt att förstå att rationella personer anser att späkning av Sveriges befolkning inte kommer att ge några resultat som kommer att märkas på den globala uppvärmningeb?
 
Jag håller med om att namnet var dåligt, så de kom väl på att man inte ska kalla det så. Och troligen är det så att man dragit ned på budgeten för snöröjning sedan 80-talet, samt att trafiken ökat, vilket i sin tur leder till att det är svårt att röja på grund av att fordonen inte kommer fram, och så vidare. Tror garanterat att prioritering av cykelbanor var den faktiska orsaken, men det är lätt att skylla på sånt som låter kontroversiellt.
Nu är det du som är oklar, vad var prioriteringen av cykelbanor den faktiska orsaken till?

Kontentan av fiaskot var väl att ingen gynnades av cykelbaneröjningen, dels för att banorna snöade igen direkt, dels för att alla kvinnor som brukade cykla mycket förståndigt valde bussen när de såg vädret på morgonen. Tyvärr stod ju busstrafiken still i flera dagar eftersom den inte gick att komma fram på vägarna.

En vettig snöröjning måste priotera de gator där bussarna går.
 
Nej, höjd/bibehållen bilskatt/bensinskatt för alla de som inte kan bevisa att bilen är ett nödvändigt yrkesredskap (avdrag när man deklarerar så det inte blir mer komplicerat). Dålig lokaltrafik och att man arbetar i tätort räknas inte - däremot kan jag tänka mig statligt stöd för att bygga ut lokaltrafiken och att den får gå med viss förlust i vissa kommuner. Egentligen borde kommunikationer, liksom skolan förstatligas för att uppnå, inom rimliga gränser, en likhet av service och kvalitet.
I varje fall i Stockholmsregionen är det regionen som är ansvarig för lolkaltrafiken, inte kommunerna och tro mig, den går med jätteförlust ekonomiskt redan nu.

Det finns definitivt sociala och miljömässiga vinster med att subventionera allmänna kommunikationer så stort, men frågan är om inte smärtgränsdn är nådd.
 
Är du medveten om att Kina med ca 1040 miljoner invånare släpper ut 7,41 ton koldioxid per person, medan Sveriges ca 10 miljoner invånare släpper ut 3,54 ton koldioxid per person, (siffror från 2018)?

Stora delar av Kinas invånare lever för det första i ett varmare klimat än vi gör, (en stor andel av Sveriges koldioxidutsläpp kommer från uppvärmningen av bostäder som det tropiska däggdjuret människa behöver för att överleva i ett subarktiskt klimat), plus att Kina har en stor procentandel utfattiga medborgare som aldrig kommer att ha varken konsumera mycket utom livsmedel, köra bil eller flyga regelbundet.

Du kan räkna ut nettovinsten om Kina minskar sina koldioxidproducerande aktiviteter med 10%, och jämför det med vinsten om hela Sveriges befolkning förintas, (vilket är en orealistisk förutsättning). Däremot är det fullt möjligt för Kina att minska sin koldioxidproduktion med 10%.

Är det inte ganska enkelt att förstå att rationella personer anser att späkning av Sveriges befolkning inte kommer att ge några resultat som kommer att märkas på den globala uppvärmningeb?
Sabba nu inte detta genom att komma med motbevisande siffror. Då blir man ju tvungen att kontra med att Kina tillverkar mobiltelefoner åt oss och utsläppen när de gör det borde ligga oss till last. Vilket är tvärtemot när vårs stålverk släpper ut co2, de kan inte belastas de vi exporterar till utan skall också ligga på oss.
 
Sabba nu inte detta genom att komma med motbevisande siffror. Då blir man ju tvungen att kontra med att Kina tillverkar mobiltelefoner åt oss och utsläppen när de gör det borde ligga oss till last. Vilket är tvärtemot när vårs stålverk släpper ut co2, de kan inte belastas de vi exporterar till utan skall också ligga på oss.
Självklart måste man kunna ha tillräckligt många fakta i luften för att förstå vad det är som driver konsumtionen av koldioxid oavsett på vilken GPS-position utsläppet sker i praktiken.

Det är svårt att förstå vad motbevis betyder i en värld som är i desperat behov av minskade koldioxidutsläpp.
 
Politikerna säger väl hela tiden att järnvägen måste fungera bättre, sen är det ju upp till Trafikverket, underhållsföretagen och tågbolagen att få det att faktiskt bli bättre. Flera tågbolag verkar hänvisa till personalbrist och så hade SJ sitt misslyckade införande av nytt schemaläggningssystem innan dess...jag vet inte vad politikerna ska göra rent konkret åt det?

Jag har mest erfarenhet från tågtrafiken i Stockholmsområdet, och där hör jag mycket om att det är stora problem med pendlingstrafiken mellan Stockholm och Uppsala. Där tänker jag personligen att en faktor är att den trafik som tidigare sköttes av ett bolag (SJ) samt SL:s pendeltåg nu är spilltrad på SJ och MTR, dvs biljetten gäller inte längre alla tåg och det är noll incitamentet för bolagen att hjälpa varandra om något tåg blir inställt, eftersom de är konkurrenter. MTR är ju upphandlat enligt konstens alla regler och enligt marknadsteorin så ska detta gynna oss kunder, men jag är ärligt talat tveksam. Huruvida MTR:s övertagande av trafiken i Mälardalen har något att göra med att BÅDE SJ och MTR nu hänvisar till personalbrist vet jag inte, om de övertog trafikmängden rätt av så borde ju personalbehovet gå ungefär jämnt upp...

För att vara tydlig, igen så är jag inte emot det du skriver 🙂 Jag undrar bara vad politikerna ska göra mer konkret, annat än att gå till Trafikverkets GD och säga att de måste fixa till det här så att tågen går. Och vad ska de då säga, som de inte sagt vid tidigare ministermöten...?

Jag menar inte med detta att det inte går att få tågtrafiken att fungera, men jag tror inte att lösningen är lätt eller snabb. Och jag tror framför allt att man behöver se över systemet, och ifrågasätta om marknaden verkligen kan lösa allt. Jag har för mig att jag läst att Trafikverket skulle utreda (genom försök?) att ta tillbaka underhållet av järnvägen i egen regi (idag är det upphandlat, precis som hemtjänst osv). Det ska bli intressant att läsa vad man kommer fram till.
Ja alltså :) sorry det här blir nog långt. Och jag har inte stenkoll, men jag anser att det du skriver ovan är helt politikens fel och ansvar.

Trafikverket ska tydligen ha ett mål att främja cykling och tåg. Men det är inte så starkt att de förstått vikten av det. (de är väldigt bilinriktade och stoppar regeländringar som är vanliga utomlands och hindrar olyckor och som skulle främja cyklism och förslag om att tillåta att cykelvägar mellan kommuner kan byggas så de inte går längs en bilväg) Sverige har tydligen ett tydligt mål om hur biltrafiken se ut framöver, inte öka från nuvarande nivå såvitt jag förstått. Trafikverket bygger ändå vägar på sina prognoser för en stark ökning av biltrafik, som bygger bland annat på hur det sett ut tidigare. Det är dyrt att bygga helt nya vägar och dessa får lejonparten av pengarna som kunde gått till tåg eller cykel (mellan orter). Så de verkar inte klara att byta fokus och verkar inte heller vara helt med på spåret (haha) om hur personer och politiker omprioriterat och nu väldigt gärna vill ha underhåll på tåg. Underhållet har också varit eftersatt länge vilket visar sig mer och mer. Så trafikverkets pengar verkar slukas till att bygga vägar och planera vägar som inte helt stämmer med politikens uttalade mål om hur framtidens trafik ska se ut. Att en verksamhet som ska styras av en demokrati inte låter sig styras av demokratin måste vara ett politiskt problem. Det är i alla fall inte individens problem och inte heller företagens problem.

SJs misslyckade schemaläggning kan självklart ingen göra någonting åt, personen som skulle införa det är tydligen sparkad helt enkelt. Däremot är det naturligtvis ägaren av tågbolaget SJ som måste vara tydlig med att de önskar att personalen har rimliga arbetsvillkor. Nya seriös usla arbetsvillkor är tydligen en del i den plötsliga personalbristen.

Ok Mälartåg, varför körs tågen nu av MTR? Jo Mälartåg ägs av kommunerna i Mälardalen -politiker styr kommuner. Politikerna i Mälardalen ville ha fler avgångar (gissningsvis extremt mycket billigare, eftersom just fler avgångar är det inte ens om man räknar även planerade tåg som inte går. Det har minskat från runt fem avgångar runt 07 till ca 3 avgångar runt 07, långsammare och väldigt få som går förbi Knivsta och Märsta, och är inställda 50% av tiden.) sa de och gjorde en upphandling. Not: just när upphandlingen skedde, precis innan SJs nya schemaläggning gick tågen extremt bra tider, mycket ofta, mycket snabbt, i tid och stadigt. Även om SJ då och då haft klara dippar tidigare. MTR (ägt av Kina så en säkerhetspolitisk risk i längden) (de som vet mer hävdar att upphandlingen var usel och inte hade med vissa viktiga variabler) vann. Vilket är som det är. MTR har dock varit en totalkatastrof i ett halvår och kommer att fortsätta vara det, de borde bara bytas ut omedelbart. Vilket är politikernas sak. (just nu blir nog MTR så mycket billigare för dem att de nog gärna har dem kvar, iom allt de måste betala för förseningarna, till kommunerna) Notera att även Trafikverket har en fot med här genom att inte ha reparerat spåren ordentligt på många år så deras uppbrända ställverk och spruckna spår spär på det övriga.
När katastrofen hade pågått ett halvår sa Mälartåg hult att nu skulle MTR ta över det väldigt stabila Upptåget (typ Upplands pendeltåg) och det skulle gå mycket bra. Det går tydligen inte längre att åka Upptåget. Vilket är helt och hållet politikernas fel. De kunde dragit i nödbromsen där.

(är det här btw ett klimatproblem? ja alltså om tåget inte går och folk måste till jobbet så kör de bil. Även om de först dessutom betalat för en månads tågåkande. Tex pågår i grupper tips om var man parkerar för att köra bil mellan Knivsta och Märsta (en linje som varit supersmidig att åka tåg på) varje dag istället för tåg. En icke miljövän tänker då att det är superbra att de tar bilen istället, tills de inser att de själva som älskar köra bil istället då står i 20 minuters kö varje morgon och eftermiddag vid Upplands Väsby. (fråga mig inte varför det alltid blir kö just där) och kommer försent till jobbet. Voila.

Vadan denna personalbrist då? Personalen på SJ blev förbannad över schemaläggningen och klarar inte att ha sitt pass avslutat i Umeå när de startade och bor i Helsingborg, varpå de får resa tillbaka på fritiden, så de fick aldrig se sina barn mer.
Personalen på Upptåget hade hört om MTR från personalen på andra Mälartågslinjer och ville inte jobba där helt enkelt.
Personalen som jobbade på SJ på sträckan Uppsala Stockholm gjorde det lite nu och då när de hade en lucka och jobbar i övrigt tydligen på hela linjenätet så de ville inte börja jobba på Mälartåg, som tydligen ingen (jag vet inte varför) vill jobba på. Så de har mest nyutbildad personal, vilket kanske är orsaken till att de ibland inte får upp dörrarna eller iväg tågen utan får ställa in.

Politikerna trodde som du att personalen bara skulle transportera över sig av sig självt och hade inte gjort research (vilket jag verkligen kan förstå är väldigt svårt i det här fallet) Men att inte lova pendlarna att MTR åker så snabbt det går och sätta tvärbroms på MTRs övertag av upptåget är helt galet.

Politikerna i Knivsta och Märsta däremot är heligt förbannade och försöker göra någonting åt att nästan inga tåg längre går från de orterna.

Att trafikverket skulle ta över underhållet i egen regi vore mycket bra enligt personerna som är anställda för underhåll av olika företag, eftersom det mest görs akuta hoplappningar och ingen har ett intresse av att ge tid till att göra det ordentligt.

Självklart skulle det ta väldigt lång tid att lösa. Men problemet är ju skapat -av politikerna, från början.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Äldre http://nyheteridag.se/nytt-sd-rekord-i-sentio-pa-otroliga-269-procent-moderaterna-stortdyker-till-samsta-nagonsin/ SD ( 26,9 )och C (...
Svar
19
· Visningar
1 642
Senast: Blue
·
Kropp & Själ Postar här på buke för att se om det finns någon med sjukdomen eller som känner till den. Jag söker men ljus och lykta för att få hjälp...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
27 909
Senast: lewellyn
·
Hästvård Detta stod i dagens lokaltidning hos oss sedan ett större stall i länet drabbats av kvarka/kvarkaliknande symtom. "Livsfarlig...
2
Svar
35
· Visningar
6 902
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Uppdateringstråd 29
  • Resultat på HD-röntgen

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp