Overshoot Day

Jo justja har för mig att schemaläggningen bortsett från att med flit ge usla arbetsvillkor och dåliga pass och en obefintlig framförhållning (schemat typ dagen innan man jobbar eller ngt sådant) hade/har? det största problemet i att de kunde ha någons pass första tåg mellan Helsingborg och Linköping (hittar på hej vilt här) varpå de har en paus på en halvtimma och ska jobba på nästa tåg från Malmö till Stockholm... -omedelbar "brist på personal" på det tåget... (minns inte exakt, skummade artikeln för ett halvår sedan). Så ingen reell brist på personal, bara personal spridd överallt på fel ställe och förbannad som slutat eller helt enkelt inte kunde ta den tiden och tog tjänstledigt och sådant. (och då ska tydligen MTR vara en sämre arbetsgivare ändå, hur nu det går till.) (not skummade artiklar så jag tar inte gift på det här)
 
Senast ändrad:
Jag menar inte med detta att det inte går att få tågtrafiken att fungera, men jag tror inte att lösningen är lätt eller snabb. Och jag tror framför allt att man behöver se över systemet, och ifrågasätta om marknaden verkligen kan lösa allt.
Sorry glömde den.

Men alltså nu pluggade jag ekonomi för 20+ år sedan så vem vet saker kanske ändrats.

Dock var det en sanning att vissa saker kan inte drivas av företag utan är delade tillgångar som alla har nytta av men som inte är omedelbart lönsamma och dessa kan man inte lönsamt och effektivt privatisera. Utan det effektivaste är att samhället tillhandahåller dem, hur marknadsliberal (vilket jag är, eller var eller ngt) man än vara månde i övrigt. De självklara exemplen på detta i böckerna var Tåget, Posten...

(skulle gissa på att även sjukvården hamnar där, det är ju ganska allmänt känt att USA har en oerhört dyr sjukvård, när det gäller de pengar samhället betalar (dyrt i jämförelse med andra länder), när det gäller det privatpersoner betalar och när det gäller det försäkringsbolag betalar. Dyrt, ineffektivt och orättvist. Den tog våra politiker span på och ville ha? Skolorna hamnar kanske där? Inget annat land gör som vi i alla fall och det verkar dyrt, ineffektivt och orättvist så långt. Och har politikerna i Stockholms landsting/region ens läst marknadsekonomi? det är inte marknadsekonomiskt att typ skänka bort vårdcentraler, vilket företag skänker bort tillgångar så någon annan kan tjäna pengar?)
 
Senast ändrad:
Sorry glömde den.

Men alltså nu pluggade jag ekonomi för 20+ år sedan så vem vet saker kanske ändrats.

Dock var det en sanning att vissa saker kan inte drivas av företag utan är delade tillgångar som alla har nytta av men som inte är omedelbart lönsamma och dessa kan man inte lönsamt och effektivt privatisera. Utan det effektivaste är att samhället tillhandahåller dem, hur marknadsliberal (vilket jag är, eller var eller ngt) man än vara månde i övrigt. De självklara exemplen på detta i böckerna var Tåget, Posten...

(skulle gissa på att även sjukvården hamnar där, det är ju ganska allmänt känt att USA har en oerhört dyr sjukvård, när det gäller de pengar samhället betalar (dyrt i jämförelse med andra länder), när det gäller det privatpersoner betalar och när det gäller det försäkringsbolag betalar. Dyrt, ineffektivt och orättvist. Den tog våra politiker span på och ville ha? Skolorna hamnar kanske där? Inget annat land gör som vi i alla fall och det verkar dyrt, ineffektivt och orättvist så långt. Och har politikerna i Stockholms landsting/region ens läst marknadsekonomi? det är inte marknadsekonomiskt att typ skänka bort vårdcentraler, vilket företag skänker bort tillgångar så någon annan kan tjäna pengar?)
https://en.wikipedia.org/wiki/Common_good
 
Politikerna säger väl hela tiden att järnvägen måste fungera bättre, sen är det ju upp till Trafikverket, underhållsföretagen och tågbolagen att få det att faktiskt bli bättre. Flera tågbolag verkar hänvisa till personalbrist och så hade SJ sitt misslyckade införande av nytt schemaläggningssystem innan dess...jag vet inte vad politikerna ska göra rent konkret åt det?

Jag har mest erfarenhet från tågtrafiken i Stockholmsområdet, och där hör jag mycket om att det är stora problem med pendlingstrafiken mellan Stockholm och Uppsala. Där tänker jag personligen att en faktor är att den trafik som tidigare sköttes av ett bolag (SJ) samt SL:s pendeltåg nu är spilltrad på SJ och MTR, dvs biljetten gäller inte längre alla tåg och det är noll incitamentet för bolagen att hjälpa varandra om något tåg blir inställt, eftersom de är konkurrenter. MTR är ju upphandlat enligt konstens alla regler och enligt marknadsteorin så ska detta gynna oss kunder, men jag är ärligt talat tveksam. Huruvida MTR:s övertagande av trafiken i Mälardalen har något att göra med att BÅDE SJ och MTR nu hänvisar till personalbrist vet jag inte, om de övertog trafikmängden rätt av så borde ju personalbehovet gå ungefär jämnt upp...

För att vara tydlig, igen så är jag inte emot det du skriver 🙂 Jag undrar bara vad politikerna ska göra mer konkret, annat än att gå till Trafikverkets GD och säga att de måste fixa till det här så att tågen går. Och vad ska de då säga, som de inte sagt vid tidigare ministermöten...?

Jag menar inte med detta att det inte går att få tågtrafiken att fungera, men jag tror inte att lösningen är lätt eller snabb. Och jag tror framför allt att man behöver se över systemet, och ifrågasätta om marknaden verkligen kan lösa allt. Jag har för mig att jag läst att Trafikverket skulle utreda (genom försök?) att ta tillbaka underhållet av järnvägen i egen regi (idag är det upphandlat, precis som hemtjänst osv). Det ska bli intressant att läsa vad man kommer fram till.
Och sorry att jag skrev för mycket igen, men jag försöker åka med de där fiktiva tågen.

Och som sagt de är inte ens bra i teorin.
(alltså i en teoretisk värld då tågen som stod i tidtabellen skulle gå, så det är inga "fler tåg" utan färre tåg, som stannar på färre ställen och är långsammare. Om det är fler tåg i ngn tabell någonstans så går de mitt på dagen eller något där få bryr sig.)
 
Ett av problemen är att det är så kallt att hålla i styret att jag får vita fingrar under en stor del av året. Det andra är att att det mer än halvårsvis är kolsvart ena eller båda sträckorna när jag ska till eller ifrån jobbet. Och nej, det finns inte cykelbelysning som lyser upp ens hjälpligt, eller tillräckligt långt.

Det tredje är att cyklar man tillräckligt långt genom många terrängskiften, vet man aldrig var isfläckarna som är osynliga i mörkret finns. Det fjärde är att det är gott om andra cykelpendlare som är livsfarliga för sina medcyklister, förutom biltrafiken då.

Sätter (för?) stort värde på mitt liv och min hälsa för att cykla med andra ord.

Den femte helt själviska anledningen till att cykling inte är ett alternativ för mig personligen är att jag rör mig mycket mer än snittmedborgaren varje dag på fritiden. Skulle inte orka att både cykla tre mil om dagen, och sedan vara så fysiskt aktiv som jag måste vara eftersom jag har de fritidsintressen jag har.
Fast då var det ju inte fel på Sveriges läge på jordklotet utan övriga omständigheter. En del av de omständigheterna är ju politikernas fel, dvs de har inte prioriterat att bygga en cykelväg med belysning där du behöver ta dig fram. Övriga omständigheter är ju personliga och att det vore bra om många fler eller rent av nära hälften i stadsbebyggt område som har runt 5 km eller kortare sträcka till jobbet skulle cykla är inte lika med alla.

Så att just du inte har möjlighet att cykla betyder inte att ingen i Sverige klarar cykla fem kilometer större delen av året.
 
Nu är det du som är oklar, vad var prioriteringen av cykelbanor den faktiska orsaken till?

Kontentan av fiaskot var väl att ingen gynnades av cykelbaneröjningen, dels för att banorna snöade igen direkt, dels för att alla kvinnor som brukade cykla mycket förståndigt valde bussen när de såg vädret på morgonen. Tyvärr stod ju busstrafiken still i flera dagar eftersom den inte gick att komma fram på vägarna.

En vettig snöröjning måste priotera de gator där bussarna går.
Mina cykelbanor är utmärkt och tidigt röjda hela vintern och fulla av cyklister. Så jag skulle säga att de har bytt namn.
(Jag har alltså väldigt bra cykelbanor med mycket bra snöröjning kan jag tillägga, barnet likaså,. Så det är inte för egen del jag pratar om cykelbanor.)

Efter att ha sett en gammal tant med rollator halka runt mitt på vägen i en dold sväng, på väg till busshållsplatsen, för att snöröjningen hade lagt all snön på trottoaren så håller jag bara inte med. Detta var dock innan den feministiska snöröjningen, som bytt namns, tid.
 
Jag undrar bara vad politikerna ska göra mer konkret, annat än att gå till Trafikverkets GD och säga att de måste fixa till det här så att tågen går. Och vad ska de då säga, som de inte sagt vid tidigare ministermöten...?

Jag menar inte med detta att det inte går att få tågtrafiken att fungera, men jag tror inte att lösningen är lätt eller snabb. Och jag tror framför allt att man behöver se över systemet, och ifrågasätta om marknaden verkligen kan lösa allt. Jag har för mig att jag läst att Trafikverket skulle utreda (genom försök?) att ta tillbaka underhållet av järnvägen i egen regi (idag är det upphandlat, precis som hemtjänst osv). Det ska bli intressant att läsa vad man kommer fram till.
Det här plus vad @Badger skrev om mandat att agera kring t.ex. Covid får mig att återigen sucka över att vi inte har en specifik myndighet för samordning av klimatåtgärder. Det ska liksom inte vara enskilda frågor för politikerna utan en evidensbaserad helhetslösning på en skenande kris.
 
Det här plus vad @Badger skrev om mandat att agera kring t.ex. Covid får mig att återigen sucka över att vi inte har en specifik myndighet för samordning av klimatåtgärder. Det ska liksom inte vara enskilda frågor för politikerna utan en evidensbaserad helhetslösning på en skenande kris.
Som dessutom deltar aktivt i alla internationella samarbeten som går att få till. Det är ett problem om vi isolerar problemet som nationellt, när vi endast har direkt makt över 0,1 procent av utsläppen.
 
Som dessutom deltar aktivt i alla internationella samarbeten som går att få till. Det är ett problem om vi isolerar problemet som nationellt, när vi endast har direkt makt över 0,1 procent av utsläppen.
Absolut, precis som det fanns (nåja, viss) samordning internationellt under pandemin. Det är för mig helt absurt att fascism och nationalism växer när problemen bara blir allt mer globala. Eller ja, jag förstår ju mekanismerna, men ser fortfarande att det är att kasta vatten på brinnande olja.
 
Det här plus vad @Badger skrev om mandat att agera kring t.ex. Covid får mig att återigen sucka över att vi inte har en specifik myndighet för samordning av klimatåtgärder. Det ska liksom inte vara enskilda frågor för politikerna utan en evidensbaserad helhetslösning på en skenande kris.
Ja, vi verkar ha ett problem rakt igenom med krishantering i Sverige och vi klarar liksom inte att genomföra någonting om vi inte blir hårt tvingade (De var ju Tsunamin, och bränderna och Covid och klimatet och fler saker jag inte kommer ihåg just nu där vi varit senfärdiga och inte agerat förrän regering/riksdag verkligen suttit mellan skål och vägg och blir tvingade att agera. Det är ngn slags tröghet i systemet. Man kan hoppas EU sätter Sverige mellan skål och vägg på fler områden nu än skogen och artskydd. (och att EU inom skog och artskydd lyckas få igenom att Sverige följer regler och avtal.)

kn: och som du säger jag förstår inte varför svenska myndigheter kan ignorera även mycket klara besked från regeringen. Skolverket har gjort det angående skolan, betyg och läroplan och Trafikverket gör det gällande vägbygge och järnväg. Jag förstår inte varför det ska anses vara ok och demokratiskt.
 
Ja alltså :) sorry det här blir nog långt. Och jag har inte stenkoll, men jag anser att det du skriver ovan är helt politikens fel och ansvar.

Trafikverket ska tydligen ha ett mål att främja cykling och tåg. Men det är inte så starkt att de förstått vikten av det. (de är väldigt bilinriktade och stoppar regeländringar som är vanliga utomlands och hindrar olyckor och som skulle främja cyklism och förslag om att tillåta att cykelvägar mellan kommuner kan byggas så de inte går längs en bilväg) Sverige har tydligen ett tydligt mål om hur biltrafiken se ut framöver, inte öka från nuvarande nivå såvitt jag förstått. Trafikverket bygger ändå vägar på sina prognoser för en stark ökning av biltrafik, som bygger bland annat på hur det sett ut tidigare. Det är dyrt att bygga helt nya vägar och dessa får lejonparten av pengarna som kunde gått till tåg eller cykel (mellan orter). Så de verkar inte klara att byta fokus och verkar inte heller vara helt med på spåret (haha) om hur personer och politiker omprioriterat och nu väldigt gärna vill ha underhåll på tåg. Underhållet har också varit eftersatt länge vilket visar sig mer och mer. Så trafikverkets pengar verkar slukas till att bygga vägar och planera vägar som inte helt stämmer med politikens uttalade mål om hur framtidens trafik ska se ut. Att en verksamhet som ska styras av en demokrati inte låter sig styras av demokratin måste vara ett politiskt problem. Det är i alla fall inte individens problem och inte heller företagens problem.

SJs misslyckade schemaläggning kan självklart ingen göra någonting åt, personen som skulle införa det är tydligen sparkad helt enkelt. Däremot är det naturligtvis ägaren av tågbolaget SJ som måste vara tydlig med att de önskar att personalen har rimliga arbetsvillkor. Nya seriös usla arbetsvillkor är tydligen en del i den plötsliga personalbristen.

Ok Mälartåg, varför körs tågen nu av MTR? Jo Mälartåg ägs av kommunerna i Mälardalen -politiker styr kommuner. Politikerna i Mälardalen ville ha fler avgångar (gissningsvis extremt mycket billigare, eftersom just fler avgångar är det inte ens om man räknar även planerade tåg som inte går. Det har minskat från runt fem avgångar runt 07 till ca 3 avgångar runt 07, långsammare och väldigt få som går förbi Knivsta och Märsta, och är inställda 50% av tiden.) sa de och gjorde en upphandling. Not: just när upphandlingen skedde, precis innan SJs nya schemaläggning gick tågen extremt bra tider, mycket ofta, mycket snabbt, i tid och stadigt. Även om SJ då och då haft klara dippar tidigare. MTR (ägt av Kina så en säkerhetspolitisk risk i längden) (de som vet mer hävdar att upphandlingen var usel och inte hade med vissa viktiga variabler) vann. Vilket är som det är. MTR har dock varit en totalkatastrof i ett halvår och kommer att fortsätta vara det, de borde bara bytas ut omedelbart. Vilket är politikernas sak. (just nu blir nog MTR så mycket billigare för dem att de nog gärna har dem kvar, iom allt de måste betala för förseningarna, till kommunerna) Notera att även Trafikverket har en fot med här genom att inte ha reparerat spåren ordentligt på många år så deras uppbrända ställverk och spruckna spår spär på det övriga.
När katastrofen hade pågått ett halvår sa Mälartåg hult att nu skulle MTR ta över det väldigt stabila Upptåget (typ Upplands pendeltåg) och det skulle gå mycket bra. Det går tydligen inte längre att åka Upptåget. Vilket är helt och hållet politikernas fel. De kunde dragit i nödbromsen där.

(är det här btw ett klimatproblem? ja alltså om tåget inte går och folk måste till jobbet så kör de bil. Även om de först dessutom betalat för en månads tågåkande. Tex pågår i grupper tips om var man parkerar för att köra bil mellan Knivsta och Märsta (en linje som varit supersmidig att åka tåg på) varje dag istället för tåg. En icke miljövän tänker då att det är superbra att de tar bilen istället, tills de inser att de själva som älskar köra bil istället då står i 20 minuters kö varje morgon och eftermiddag vid Upplands Väsby. (fråga mig inte varför det alltid blir kö just där) och kommer försent till jobbet. Voila.

Vadan denna personalbrist då? Personalen på SJ blev förbannad över schemaläggningen och klarar inte att ha sitt pass avslutat i Umeå när de startade och bor i Helsingborg, varpå de får resa tillbaka på fritiden, så de fick aldrig se sina barn mer.
Personalen på Upptåget hade hört om MTR från personalen på andra Mälartågslinjer och ville inte jobba där helt enkelt.
Personalen som jobbade på SJ på sträckan Uppsala Stockholm gjorde det lite nu och då när de hade en lucka och jobbar i övrigt tydligen på hela linjenätet så de ville inte börja jobba på Mälartåg, som tydligen ingen (jag vet inte varför) vill jobba på. Så de har mest nyutbildad personal, vilket kanske är orsaken till att de ibland inte får upp dörrarna eller iväg tågen utan får ställa in.

Politikerna trodde som du att personalen bara skulle transportera över sig av sig självt och hade inte gjort research (vilket jag verkligen kan förstå är väldigt svårt i det här fallet) Men att inte lova pendlarna att MTR åker så snabbt det går och sätta tvärbroms på MTRs övertag av upptåget är helt galet.

Politikerna i Knivsta och Märsta däremot är heligt förbannade och försöker göra någonting åt att nästan inga tåg längre går från de orterna.

Att trafikverket skulle ta över underhållet i egen regi vore mycket bra enligt personerna som är anställda för underhåll av olika företag, eftersom det mest görs akuta hoplappningar och ingen har ett intresse av att ge tid till att göra det ordentligt.

Självklart skulle det ta väldigt lång tid att lösa. Men problemet är ju skapat -av politikerna, från början.
Det är många faktorer som spelar in när det gäller att lösa saker. Jag har hört att det fanns vissa problem när Väg- och Banverken slogs samman till Trafikverket, bland annat då att det främst var Vägverket som i praktiken tog över allt. Sedan tror jag att det är Transportstyrelsen som är roten till de förordningar vi har i trafiken.

Och jag kan nog hålla med om att det här med att lägga ut allt till lägstbjudande part låter bra på pappret, men vissa saker kan det nog vara problematiskt att det är till lägstbjudande.
 
Det är många faktorer som spelar in när det gäller att lösa saker. Jag har hört att det fanns vissa problem när Väg- och Banverken slogs samman till Trafikverket, bland annat då att det främst var Vägverket som i praktiken tog över allt. Sedan tror jag att det är Transportstyrelsen som är roten till de förordningar vi har i trafiken.

Och jag kan nog hålla med om att det här med att lägga ut allt till lägstbjudande part låter bra på pappret, men vissa saker kan det nog vara problematiskt att det är till lägstbjudande.
Tror nog att det går att göra bra upphandlingar, men alla jag varit med och svarat på har varit kassa och i avsaknad av koll på vad man köper. Men med lite tur lägger de större energi på tåg och sådant, å andra sidan då, tydligen inte.
 
Tror nog att det går att göra bra upphandlingar, men alla jag varit med och svarat på har varit kassa och i avsaknad av koll på vad man köper. Men med lite tur lägger de större energi på tåg och sådant, å andra sidan då, tydligen inte.
Sorry alla utom en.
 
Fast har du kollat vilka som egentligen får de där utjämningspengarna? Det är inte landsbygden, utan Sveriges andra större städer utanför Stockholm. I fallande ordning: Malmö, Göteborg, Eskilstuna, Norrköping, Helsingborg, Örebro, Södertälje och Botkyrka kommuner.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kommunala_utjämningssystemet
Jag kollade på din länk.
Har du scrollat ner och inte bara läst det första?
År 2019 så på kostnadsutjämning var det kommuner i Norrlands inland som tog emot mest.
Inkomstutjämning var kommuner i tex Värmlands län.
 
Mina cykelbanor är utmärkt och tidigt röjda hela vintern och fulla av cyklister. Så jag skulle säga att de har bytt namn.
(Jag har alltså väldigt bra cykelbanor med mycket bra snöröjning kan jag tillägga, barnet likaså,. Så det är inte för egen del jag pratar om cykelbanor.)

Efter att ha sett en gammal tant med rollator halka runt mitt på vägen i en dold sväng, på väg till busshållsplatsen, för att snöröjningen hade lagt all snön på trottoaren så håller jag bara inte med. Detta var dock innan den feministiska snöröjningen, som bytt namns, tid.
Nu är du lite oklar också, förstår inte vad du argumenterar emot. Jag diskuterade en speciell novemberdag, och är definitivt inte emot att cykelbanor snöröjs, och att den röjda snön hamnar på lämpliga ställen.

Vet inte om procentandelen kvinnor som cyklar till jobbet har ökat dramatiskt sedan dess, men slutsatsen efter fiaskot var att den snöröjning som hade gynnat kvinnor mest vore att röja vägarna där bussar går allra först.
Fast då var det ju inte fel på Sveriges läge på jordklotet utan övriga omständigheter. En del av de omständigheterna är ju politikernas fel, dvs de har inte prioriterat att bygga en cykelväg med belysning där du behöver ta dig fram. Övriga omständigheter är ju personliga och att det vore bra om många fler eller rent av nära hälften i stadsbebyggt område som har runt 5 km eller kortare sträcka till jobbet skulle cykla är inte lika med alla.

Så att just du inte har möjlighet att cykla betyder inte att ingen i Sverige klarar cykla fem kilometer större delen av året.
Eftersom jag aldrig hävdat att om inte jag kan cykla till jobbet, kan ingen annan göra det heller, förstår jag inte var du fått det egendomliga argumentet ifrån. Jag undrar hur din miljörelaterade livscykelanalys ser ut för att bygga kilometervis med belysta cykelvägar som inte kommer att bli nyttjade av särskilt många människor?

Av din argumentation förstår jag att du ännu inte kommit till den ålder då gamla skador börjar göra sig påminda på nytt genom artrosen de orsakat, medan hörsel, mörkersyn och balanssinne långsamt men obevekligt försämras. Det är nämligen så att cykelpendling till jobbet är för människor med elitfysik, även om sträckan bara är fem km på en upplyst cykelbana, och cyklisten tar vinterledigt fyra månader om året.
Jag kollade på din länk.
Har du scrollat ner och inte bara läst det första?
År 2019 så på kostnadsutjämning var det kommuner i Norrlands inland som tog emot mest.
Inkomstutjämning var kommuner i tex Värmlands län.
Samtliga åtta kommuner på översta listan tog emot mer än 1,4 miljarder var, mer än 5,5 miljarder i Malmös fall.

Den kommun som tog emot mest inkomstutjämningsbidrag, Årgäng fick ca 190 miljoner medan totalen av fem-i-topp-listan här blev ca 735 miljoner. Vilhelmina fick mest på kostnadsbidragslistan 58 miljoner, medan totalen på fem-i-topp blev ca 170 miljoner.

På de här två listorna blev alltså den sammanlagda toppbidragssumman runt 900 miljoner, långt ifrån 1,4 miljarder som nummer åtta på den översta listan, tätortskommunen Botkyrka, fick i bidrag alldeles ensam.

Slutsatsen är alltså att tätortskommunerna fick mest pengar och att @Huggorm har helt rätt, medan du har missuppfattat totalt.
 
Nu är du lite oklar också, förstår inte vad du argumenterar emot. Jag diskuterade en speciell novemberdag, och är definitivt inte emot att cykelbanor snöröjs, och att den röjda snön hamnar på lämpliga ställen.

Vet inte om procentandelen kvinnor som cyklar till jobbet har ökat dramatiskt sedan dess, men slutsatsen efter fiaskot var att den snöröjning som hade gynnat kvinnor mest vore att röja vägarna där bussar går allra först.

Eftersom jag aldrig hävdat att om inte jag kan cykla till jobbet, kan ingen annan göra det heller, förstår jag inte var du fått det egendomliga argumentet ifrån. Jag undrar hur din miljörelaterade livscykelanalys ser ut för att bygga kilometervis med belysta cykelvägar som inte kommer att bli nyttjade av särskilt många människor?

Av din argumentation förstår jag att du ännu inte kommit till den ålder då gamla skador börjar göra sig påminda på nytt genom artrosen de orsakat, medan hörsel, mörkersyn och balanssinne långsamt men obevekligt försämras. Det är nämligen så att cykelpendling till jobbet är för människor med elitfysik, även om sträckan bara är fem km på en upplyst cykelbana, och cyklisten tar vinterledigt fyra månader om året.

Samtliga åtta kommuner på översta listan tog emot mer än 1,4 miljarder var, mer än 5,5 miljarder i Malmös fall.

Den kommun som tog emot mest inkomstutjämningsbidrag, Årgäng fick ca 190 miljoner medan totalen av fem-i-topp-listan här blev ca 735 miljoner. Vilhelmina fick mest på kostnadsbidragslistan 58 miljoner, medan totalen på fem-i-topp blev ca 170 miljoner.

På de här två listorna blev alltså den sammanlagda toppbidragssumman runt 900 miljoner, långt ifrån 1,4 miljarder som nummer åtta på den översta listan, tätortskommunen Botkyrka, fick i bidrag alldeles ensam.

Slutsatsen är alltså att tätortskommunerna fick mest pengar och att @Huggorm har helt rätt, medan du har missuppfattat totalt.
I så fall förstår jag inte ens varför du tog upp den där vinterdagen.

Såvitt jag vet verkar folk i allmänhet av olika kön cykla till jobbet. Feministisk snöröjning handlade väl om att röja trottoarerna och cykelbanorna (jag har inte grävt djupare i den grejen) och trottoarer och cykelbanor behöver man även för att ta sig till bussen. De brukar röjas samtidigt.

Jag har ingen aning om vilken ålder du föreställer dig här. Men antar att om det omöjliggör cykling för alla i den åldersgruppen så är det tex 80+ eller så och där är jag inte ännu. (Elitfysik?). Och jag har varit jättetydlig med -de som kan...
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Äldre http://nyheteridag.se/nytt-sd-rekord-i-sentio-pa-otroliga-269-procent-moderaterna-stortdyker-till-samsta-nagonsin/ SD ( 26,9 )och C (...
Svar
19
· Visningar
1 655
Senast: Blue
·
Kropp & Själ Postar här på buke för att se om det finns någon med sjukdomen eller som känner till den. Jag söker men ljus och lykta för att få hjälp...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
27 915
Senast: lewellyn
·
Hästvård Detta stod i dagens lokaltidning hos oss sedan ett större stall i länet drabbats av kvarka/kvarkaliknande symtom. "Livsfarlig...
2
Svar
35
· Visningar
6 902
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp