Ovillig att gå nedför?

Nallen

Trådstartare
En häst i stallet (relativt ny) visar ovilja att gå i de minsta nedförsbackar. Han protesterar inte på något våldsamt sätt men står emot och går väldigt sakta nedför - hoppas att ni förstår hur jag menar.

Ägaren menar på att hästen inte kan vara halt då den rör sig ok. Min egna erfarenhet är att dubbelsida frambenshältor kan vara lite kluriga.

Min egentliga fråga är om ni har några erfarenheter angående hästar som står emot och är ovilliga att gå utför?
Kan även tillägga att vi inte pratar om några backar här utan bara svaga utförslut. Kan tillägga att hästen är besiktigad ua vid köpet (ca 4 månader sedan).
 
Sv: Ovillig att gå nedför?

Min erfarenhet från detta handlar inte om frambenshälta, den häst som uppvisade samma teknik och motvilja att gå nedför hade problem med sina bakknän. Men visst, med detta kommer sekundära problem som inflammation i framkotor.
 
Sv: Ovillig att gå nedför?

Ägaren menar på att hästen inte kan vara halt då den rör sig ok.
Men om den är ovillig att gå i nedförsbacke så kan man väl knappast kalla det att den rör sig ok? :crazy:

Jag säger samma som Boj; kolla bakknäna.
 
Sv: Ovillig att gå nedför?

Dubbelsidig strålbenshälta fram kan också få hästen att vara ovillig nedför - men är hästen besiktigad borde nog det ha hittats.
 
Sv: Ovillig att gå nedför?

Ovavsett om det sitter fram eller bak, så är det ju helt klart mysko att den protesterar i nedförslut. Mycket kan hända på 4 månader med nya hagkompisar ny ryttare med ny ridstil osv. Jag hade börjat med att göra ett nytt böjprov för att se om det visar något. Märks det inte något i ridningen för övrigt? Vissa övningar som den också står emot i?
 
Sv: Ovillig att gå nedför?

När min häst visade stor ovilja att gå nerför, visade det sig att han var sne i bäckenet. En chiropraktor rådde bot på den saken. :bump:
 
Sv: Ovillig att gå nedför?

En pålle jag jobbade med skulle i ny hage med 3 andra hästar. Hagen består av plant - brant backe - plant med skog. Det var inte förrän då vi förstod att häststackaren har aldrig gått i en backe innan i hela sitt liv..
Uppför lärde han sig fort, men nerför tog flera månader, även i de ynkligaste nerförsbackarna (Vi bytte hage på honom)
Vet ni om hästen gått i backar förut?
Eftersom hästen väl var uppkollar UA?
 
Sv: Ovillig att gå nedför?

*delvis knapplån*

Det är nog jag som satt "griller" i huvudet på ägaren. Jag anser inte heller att en häst som står emot i nedförsbackar är helt ok.

Hästen har gått i skogshage, hur kuperad den var vet jag inte. Hagen nu är svagt kuperad.

Hästen reagerar inte på annat sätt förutom att den kanske är liite segare och tröttare i arbete. Ingen på något sätt alarmerande men tittar man på det stora hela kan det vara ett symtom kanske. Pratar med ägaren ikväll, kan tänka mig att det blir vet besök - återkommer med resultat!
 
Sv: Ovillig att gå nedför?

Sådär betedde sig min kompis sto, hon hade fång och är avlivad. Inge typiska fångsymptom alltså. Nu menar jag inte att den här hästen har det också , utan att man ska ta det på allvar och kolla upp.
 
Sv: Ovillig att gå nedför?

Strålbenshälta

Min herre började med samma symtom - diagnos strålbenshälta hf.:(
 
Sv: Ovillig att gå nedför?

Sitter sadeln okej?
Annars är ju det det lättaste att åtgärda och kolla igenom.
Eller går den så även när den är "fri"?

Annars kan det ju vara vad som helst - du har ju fått massa bud redan i tråden. :p
 
Sv: Ovillig att gå nedför?

något problem är där med hästen, antingen fram eller bak.

Min häst visade samma grej när jag köpt honom (besad av petig vet), fattade inte varför. Kopplade inte ihop det förrän jag förstod att det hade ett samband med haser, SI led och ländrygg som var hans stora problem. Vilket av dessa som gav symtom att slingra sig motvilligt i backen vet jag ej och känns oviktigt. Viktiga var att där faktiskt var något tokigt med hästen.

Så tipset är att kolla upp hästen. Det är en signal på att något är tokigt...
 
Sv: Ovillig att gå nedför?

smärta i knän eller kotleder kan visa sig så. kan sitta i rygg och bakdel också.

men det kan även hända att hästen gått omkull i nedförsbacke en gång och därför tycker det är obehagligt.
 
Sv: Ovillig att gå nedför?

*delvis knapplån*

Många bud om vad som kan felas hästen ;) Men helt klart är att hästen bör till vet, ska höra med ägaren (erbjuder man sig att köra och hjälpa till brukar det gå lättare ibland :D ).

Hon röntgade inte hästen vid köpet, så bara där kan man kanske hitta något. Återkommer med uppdatering!
 
Sv: Ovillig att gå nedför?

Vill bara tillägga att hästen kan ha problem med bakknän även om den gick igenom bes UA. Hälta i bakknän syns inte alltid på böjprov utan behöver bedövas för att diagnosticeras.
Har hästen problem bak kan det lätt bli överbelastning=hälta fram och det kan ju ta ett tag innan det syns.

Min kompis häst som uppvisade samma tecken som "din" hade omfattande hovbroskförbening båda fram och problem med bakknän och haser. Han var oxå bes UA (utan rtg) några månader innan.
Han rörde sig oxå helt normalt på plant underlag, slutade med att han fick avlivas.
 
Sv: Ovillig att gå nedför?

kan det inte vara så att han tycker det är jobbigt att hålla emot med ländryggen p.g.a dåliga muskler
 
Sv: Ovillig att gå nedför?

Min erfarenhet från detta handlar inte om frambenshälta, den häst som uppvisade samma teknik och motvilja att gå nedför hade problem med sina bakknän. Men visst, med detta kommer sekundära problem som inflammation i framkotor.

Är min erfarenhet också...Min visade sig ha rejäla artroser i bakknäna, stod emot i nerförsbackar.
 
Sv: Ovillig att gå nedför?

Så gjorde en häst jag red också, alltid gjort så under dom flera åren den ägaren haft dom och inget fel på pålle där i alla fall. Dock en tung häst, så kanske var det jobbigt att gå nedför.
 
Sv: Ovillig att gå nedför?

Hade ett russ som var ovillig i nedförsbackar, Han hade fått lindrig fång, när de gick över var han normal sen.
 

Liknande trådar

Hästvård Nu behöver jag lite inputs och förslag gällande mitt 14-åriga sto som jag har haft i fem år och som aldrig varit skadad under den tiden...
2
Svar
28
· Visningar
3 798
Senast: Ida94
·
Hästvård Hej! Jag köpte en häst för exakt ett år sedan (november 2021) som var allt jag och mina döttrar drömt om. Extremt lätthanterlig, pigg på...
2
Svar
30
· Visningar
5 087
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 147
Senast: pews1972
·
Hästvård Hej. Jag är desperat och behöver råd! Jag har ett 16-årigt sto som är korsning frieser/arab. För nästan två månader sedan så fick hon...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 001
Senast: Ray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Hönstråden II
  • FÅRtråden

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Shettistråden del II
  • Färgtråd III

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp