Övningar av alla de slag

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare skjina
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 80
  • Visningar Visningar 32 149
S

skjina

Hej!

Jag vet inte om det finns många trådar om övningar och om det gör det så kommer jag säkert få lite agg för att jag startar ytterligare en men de trådar jag läst innehåller även en massa "min häst är såå mysig" "älskar min pålle" etc. ;)

Jag saknar en tråd som enbart innehåller tips på övningar av alla de slag! Markarbete, igånsättningar efter skada, omskolningsövningar, övningar för rädda/heta/hipsiga hästar, muskelbyggande övningar ja allt ni kan komma på. Övningar som kan göras i padock/ridhus och/eller under uteritten. Oberoende på vilken typ av häst man har (halvblod, fullblod så som ridtravare etc.) En tråd som man kan kika in i när man börjar få slut på idéer till ridturerna.
Inget gull, inget pussipuss utan tips på träningsövningar ;)

Jag hoppas att jag inte låter alltför hård eller bitter men jag, såsom säkert många andra, uppskattar alla tips jag kan få :bow:

Tack/Kristina

Sv: Övningar av alla de slag

Jag vill inte låta bitter, elak eller hård.

MEN

INGA länkar till andra hästportaler, något som ALLTID brukar dyka upp. :angel:

Utan HÄR ska VI skriva VÅRA tips och idéer på övningar och vad de kan tänkas vara bra för. Är vi osäkra på VAD de är bra för, så kan säkert någon annan rycka in och förklara, VAD-HUR-VARFÖR den övningen är bra, till just det och det.

Med vänliga hälsningar

IngelaH
moderator

Eftersom ingen annan vågar, så presenterar väl jag min uppvärmning för dagen...

10mvolter.jpg

"Rida hästen i ramen", få den att spåra... 10 metersvolter "vid varje bokstav", eller vid bestämda punkter. Rid hela volten och se till att få volten att börja och sluta där du red in på den. För att verkligen få hästen inramad mellan hand och skänkel, samt att även få med bogarna, så kan du rida varannan volt rakställd, eller till och med lite motställd. Det kräver timing hos ryttaren och även fast hästen ska gå rakställd eller lite motställd måste man ändå visa hästen vägen på volten genom ledande tygeltag och formande skänkelläge.

Det jag hade problem med i lördags när jag red handikapplektion på ridskolan, var att jag inte är så van vid att ha bestämda punkter att rida efter och sikta på eftersom vi inte har bokstäver och annan "jämn" lyx att följa ute i naturen. Men idag valde jag ut några grästuvor som såg bra ut. Skritten gick KANON. Min häst följde mig och mina hjälper som en ängel. Traven var sisådär först. Det var som i lördags, mest spring. Så jag fattade lite galopp och gjorde två något större volter per varv i galopp ett tag och jag fick dem JÄTTERUNDA, började och slutade på samma ställe, samt i trevligt tempo. Då bröt jag av till trav igen och provade volterna i trav och det gick riktigt bra även i traven, när jag kom ihåg att sluta handen om tygeln trampa ner hälen och "skjuta in byrålådan med magen". ;)

Många har problem med sitt voltarbete. Hästen kanske "trillar in", "trillar ut", eller slår upp med huvudet och bara springer ifrån arbetet. Då är det här en bra övning.

Man tänker sig volten, som en månghörning, med korta korta raksträckor i stället för en "lång voltlinje". På alla korta korta raksträckor, varierar man gångart och tempo.

volttanke.jpg

Man börjar med att göra avsaktningar ett par steg och sen mjukt komma fram i högre gångart igen, avsaktning o mjukt fram igen efter ett par steg. Givetvis gäller det mellan halt och skritt också.

När hästen lyssnar på avsaktningar och övergångar, "tänker man" bara avsaktning, så att man bara gör en tempominskning ett par steg. När man får igenom en tempominskning några steg, så ökar man tempot några steg och så vidare.

När hästen lyssnar även på tempominskningen, tänker man bara "halt", men precis innan hästen stannar rider man fram igen. Då har man lyckats göra en halvhalt. Så småningom, ska halvhalterna bli mer och mer osynliga. Men man ska ändå känna att hästen lyssnar på dem. För halvhalterna är viktiga, särskilt när man har en pigg, eller outbildad häst. Halvhalten hjälper hästen att balansera sig och förbereda sig inför nästa uppgift.

OBSERVERA!!! Sitt nu inte i flera timmar och försök få igenom ALLA dessa mål, på ett och samma pass om du och din häst ännu inte är mogna för det.

Dag ett och två, kan du jobba på avsaktningar och övergångar...

Dag tre, kan ni gå ut och andas. Tänk på att du även ute, kan träna på avsaktningar och övergångar.

Dag fyra och fem, kan ni repetera avsaktningar och övergångar i ett par minuter och sedan gå över till att träna tempominskningar.

Dag sex, kan ni gå ut och andas igen. Tänk på att du även ute, kan träna på avsaktningar, övergångar och tempominskningar.

Dag sju, kan vara vilodag.

Dag åtta och nio, kan ni repetera avsaktningar, övergångar och tempominskningar i en kvart, tjugo minuter och sen gå över till att träna halvhalter.

och så vidare och så vidare.

En markarbetsbana, som går att variera i all oändlighet i stort sett.

De tre bommarna först o sist på medellinjen är givetvis cavalettibommar, liggande på marken eller också, som jag tycker att de är lagom, upphöjda i ena änden.

bommen i mitten, kan ju vara en upphöjd cavalett helt enkelt. Eller ett kryss, eller ett räcke, eller en parallelloxer.

De "diagonala" bommarna kan ju oxå vara upphöjda cavaletter, eller något av ovan nämnda hinder.

bommarhinder.jpg

Sen är det bara, att träna banor, med långa och korta svängar, samt ha cavaletterna som kontroll, på att man får hejd på hästen.

Jag har gjort den här banan några gånger, när jag har råkat varit i ridhuset och några ponnybarn, har missat att hoppinstruktören varit ledig. Då har jag faktiskt fått tack, beröm och en slant för besväret, för att jag har kört lite markarbete i stället för att de fått åka hem med oförrättat ärende.

Kyrafyrkant och rumpflyttarövning

kyrafyrkant.jpg

I Kyrafyrkanten arbetar jag med framdelsvändningar.

På "långsidorna" mellan hörnen i fyrkanten kan jag länga och korta skritten, eller lägga in ett par travsteg.

Första varven kortar jag upp skritten, ett par steg före hörnet - halvhalt, halt och gör vändningen ur halt. Akta så att hästen inte blir för självsäker och "sladdar" före med bakdelen.

När "haltvändningarna" går bra, övergår jag till att vända i skritt. Men tänk på att det ska vara långsam skritt, så att hästen nästan "får räkna" sina steg. Har hästen för bråttom, kan man få göra halt mitt i vändningen och antingen rida fram utan att slutföra vändningen eller att försiktigt få hästen att flytta steg för steg igen.

När "skrittvändningarna" går bra, lägger jag in långsam, långsam trav på "långsidorna" i Kyrafyrkanten och bryter av till skritt ett par steg före hörnen, för att kunna minska skritten igen.

"Rumpflyttningsvolten", då. Vad är det? Jo, det är när vi börjar tröttna på "Kyrafyrkanten" och vill krypa ur formen igen. Då sneddar vi av hörnen och formar om fyrkanten till en volt.

Först brukar jag jobba en liten stund med min "månghörningsvolt", som jag förklarade i tråden på grundutbildning. Dvs:

Man tänker sig volten, som en månghörning, med korta korta raksträckor i stället för en "lång voltlinje". På alla korta korta raksträckor, varierar man gångart och tempo.

Man börjar med att göra avsaktningar ett par steg och sen mjukt komma fram i högre gångart igen, avsaktning o mjukt fram igen efter ett par steg. Givetvis gäller det mellan halt och skritt också.

När hästen lyssnar på avsaktningar och övergångar, "tänker man" bara avsaktning, så att man bara gör en tempominskning ett par steg. När man får igenom en tempominskning några steg, så ökar man tempot några steg och så vidare.

När hästen lyssnar även på tempominskningen, tänker man bara "halt", men precis innan hästen stannar rider man fram igen. Då har man lyckats göra en halvhalt. Så småningom, ska halvhalterna bli mer och mer osynliga. Men man ska ändå känna att hästen lyssnar på dem. För halvhalterna är viktiga, särskilt när man har en pigg, eller outbildad häst. Halvhalten hjälper hästen att balansera sig och förbereda sig inför nästa uppgift.

När "månghörningsarbetet" funkar, är det dags med "rumpflyttningen".

På väg ut på den "öppna delen" av volten (är alla delar av volten öppna, får man ju bestämma sig för vad som är den öppna delen), flyttar man hästen i skänkelvikning där hästen är rakställd, längs med spåret och på den slutna delen, kan man öka tempot, eller läggain en högre gångart. Jag jobbar först i skritt och lägger gärna in trav på den slutna delen, och när skrittförflyttningen fungerar, lägger jag in travförflyttning och galopperar på slutna delen. Det här är jättebra kontroll för mig, som har en ganska galoppigg dam där jag gärna blir lite spänd om hon busar med mig.

När skänkelvikningsförflyttningarna fungerar, brukar jag samla ihop tempot ytterligare och använda mig av öppna och sluta, där hästen är ställd och böjd i bålen, på "rumpförflyttningsdelen". På slutna delen, kan jag fortfarande variera tempo och gångart.

Glöm inte att lägga in "andhämtningspauser" och "tänkepauser" under passet, både för hästens och din egen skull.

Har man svårt med skänkelvikning på volt, kan man använda Kyrafyrkanten till skänkelvikningar och vända in från hörnen på fyrkanten och rida skänkelvikning "tvära" längs med "långsidan".

Har man problem med att hästen inte tänker fram i vändningar, kan man skippa fyrkanten och bara flytta två steg framdelsvändning, rida fram ett par steg, bromsa upp och sen flytta ett par steg framdelsvändning igen.

Kyrafyrkanten går också ypperligt att använda till bakdelsvändningar, förstås!

ruteress.jpg

Ruter Ess, är alltid användbart till blandade övningar.

Stora svarta prickarna är koner, där man flyttar ett par steg framdelsvändning. På kortsidorna blir det med andra ord ganska rejält med vändning och på "långsidorna" bara lite vändning.

De smala strecken symboliserar skänkelvikning och går FRÅN kortsidevändningen ut mot långsidevändningen.

Från långsidevändningen till kortsidevändningen kan man variera att göra halt i skritten eller avsaktning om man travar mitt på. Eller rent utav öka hela den "diagonalen".

Det är upp till den egna hästen, vad den behöver. Min häst som är ganska pigg och framåt behöver all "uppbromsning" som finns, hellre än ökningar... för det mesta.

Denna "Ruter Ess-övning" är VÄLDIGT lösgörande och en kanonövning.

serpentiner.jpg

Fyra stora serpentinbågar på 20*80 bana, med 10 metersvolter i varje båge är en bra precisionsövning för att få koll på sin häst att den följer hjälperna och spårar.

Det kände i alla fall jag, när jag avslutade min häst efter ett kanonpass i ridhus för mig själv idag.

Ok jag försöker här istället, Jag vet inte riktigt om detta är rätt tråd eftersom övningarna ni skriver om längre upp verkar vara mer seriösa övningar för att träna hästen på olika sätt.

Läs nedan:

Det är så att jag och min kompis har startat roliga timmen för våra hästar på fredagkvällar, när vi brukar vara ensamma i ridhuset.
Då bygger vi upp lite cavallettibommar, kanske nåt hinder, slalom bana osv... och nu har jag slut på ideér,
Har ni några tips på roliga övningar man kan göra med hästen, allt från markarbete, hoppning, dressyr, men allt ska vara på en väldigt lättsam kul nivå, så hästen och vi ryttare tycker det är jätteskoj

Jag söker mer lättsamma, roliga grejer att göra, lite gymkhana influerat kanske....

Lägg en boll på en kon (eller stol eller nåt) och ta från hästryggen? Börja med att ha den ganska högt, först skritt, sen trav, sen gallop, efterhand kan man sänka höjden så blir det svårare :P
En kul, gymkhana inspirerad och lättsam övning, gäller att få hästen att gå tillräcligt nära utan att välta bollen eller rycka till när du sträcker dig neråt.. Kan variera med att rida slalom och ta bollarna med höger hand varannan gång och vänster varanan.

En sak som jag kan tycka är jobbigt men som gör iaf min häst lösgjord och börjar lyssna är serpentinger med volter.
Jag börjar med att se till att min häst är mjuk i båda sidorna, för att gå över till en åttvolt. Här måste jag tänka på att hästen inte ska springa sig igenom varvbytet utan verkligen spåra.
Sedan går jag vidare till serpentiner, tre-fyra bågar beroende på hur stor ridplats jag har. Samma sak här, hästen ska med nästan inga hjälper alls ställa och böja om utan att öka eller minska farten.
När detta går bra så rider jag serpentiner med volter.
Säg att jag rider i vänster varv. När jag kommer till medellinjen och ska rida in på den andra serpentinbågen till höger så rider jag först en 10-metersvolt till höger, en lika stor volt till vänster innan jag går in på serpentingbågen till höger. Likadant vid nästa bågbyte.
Man kan rida massor av övergångar, gärna lite innanför spåret så att man måste tänka på att ha hästen rak. T ex trav med halter vid varje bokstav, trav ingen. inget fusk, ingen häst som vill ställa sig på sned i halterna, ingen ryttare som sätter sig snett i övergångarna.

Uteridtips. För att få en häst lugnare/piggare och mjuk i sidorna kan man rida runt träden. Ibland kan man stanna, backa ett par steg och gå åt ett annat håll som flr att tänka "här gick det visst inte att gå". Hade hästen gått så lyssnade den inte. Det gäller att den väntar på tillåtelse för varje steg utan att man behöver driva på den.
Samma sak med tempoväxlingar ute. Antingen övergångar, t ex 10 steg i varje gångart innan den ändras. Utan att man ska behöva ta till stora hjälper.
Alternativ är tempoväxlingar, lika många steg "vanlig" i gångarten, några steg kort, några steg vanlig, några steg ökad, några steg kort mm. Utan att hästen ökar eller minskar utan att man bett den om det.
Även många halvhalter även i ökningarna så att inte hästen lägger sig på bogarna utan verkigen är lätt i handen och lyssnar.

Man kan sy egna små förgglada rispåsar att använda till det mesta. Rispåsarna är minnen från den tiden (läs så där en 30 år sen), jag var ung och vacker... (Numera är jag bara vacker...) och gick på barngymnastik där vi hade olika balansövningar med påsar på huvudet och skred rundbana i gympasalen.

Rispåsarna går som sagt att lägga på huvudet och rida en bana, med eller utan bommar, slalomkoner eller litet hinder. Även

Rispåsarna går också att plocka från en hink, stol eller annat lämpligt i ena änden och sen fort rida till andra änden av banan och lägga påsen där, samt hoppa ett par hinder eller rida slalom på vägen tillbaka.

Även om gymkhana och andra "lekar", bara låter skojigt, så¨är det ju faktiskt även NYTTIGT för häst och ryttare. Så att säga att dessa övningar inte passar här är lite fånigt...

Gymkhana är MINST lika seriöst, som de banor jag presenterat här ovan. Gymkhana TÄVLAS det i, det gör det inte i de små banor jag gjort. De banorna som jag gjort är mer gymnastik och styrketräning INFÖR lek, tävling och allvar. Gymkhana är både gymnastik, styrketräning, lek och allvar.

Mvh

IngelaH

Ja ja ja :)
Jag har byggt upp ett L med 4 bommar, förstår ni, så kan man backa hästen igenom L:et, svårt :) Sen har vi även gått öven en stor spånskiva, (en bro) som också var rätt svårt eftersom hästen funderar mer på underlaget.

Min häst tycker att det är jätteskoj med övningar där han får tänka själv, har ni några tips på det??

Jag vill tipsa om "Häst vid hand" jag är inte så bra på att förklara men man jobbar hästen med träns fast man går på sidan av hästen.

Hjälp till här; Är det någon som har en bild på det så ser man bättre? Jag är så dålig på att förklara :rofl:

Jag tycker att det är jättebra då man ska få en häst att slappna av eller koncentrera sig. Min erfarenhet talar för att det blir lättare för hästen att slappna av och söka sig neråt än när de har en skumpig ryttare på ryggen, speciellt om hästen är omusklad och inte alltid orkar bära sig med en ryttare på ryggen.

Någon mer som använder sig av denna övning?

Någon mer som använder sig av denna övning?

jo jag, synd att jag inte har någon bild. jag gör det på min welsh mountain tre år inför inridningen. Sen är hon ju så låg så jag kan använda armarna som sittben om hon inte skulle förstå och sen ett spö på yttersidan som en hjälpande skänkel ifall allt skulle bli rörigt. Men det är sällan jag behöver använda det. Som sagt så får hon lätt för att söka sig neråt och blir lätt att böja runt sig. Lite knepigt att böja hästen ifrån sig i början men övning ger färdighet :idea: Hästen verkar iallafall tycka om det.

Fråga; Finns det någon som har några bra övningar (gärna flera) som man kan använda sig av när man vill träna en ridtravare att trava i ett lugnt tempo, bygga rätt muskler som krävs för det etc? Gärna även markarbete :)

Tacksam för svar!

De flesta övningar, som jag har nämnt ovan, har jag använt på det flertalet ridtravare, som jag har ridutbildat/skolat om.

Jag har alltid låtit det TA TID, att få fram de lugna, harmoniska gångarterna. Först och främst måste man ge hästen tid att "landa" i sin nya roll, som "riktig ridhäst". Gå ut och gå, med långt grimskaft låt hästen sträcka på halsen och sänka sig. Hästen ska anpassa sig efter dina steg, gå själv i "myrsteg", så ska hästen gå "myrsteg". Hästen ska "vänta på dig". Stannar du, ska hästen stanna och så vidare. Bestraffa inte om hästen inte lyssnar första gången utan upprepa, var tydligare. Stampa till med ena foten, när du stannar och räta på överlivet om den inte stannar när du stannar. Hjälper inte det bromsa hästen med din armbåge, hjälper inte det, vänd dig mot hästen och bromsa med grimhanden och genom trycka andra handflatan mot bringan. Fortsätt sedan att träna dessa övergångar, halt skritt, halt skritt, skritta långsamt "myrskritt" och skritta "normalt" att "gå fort" kan hästen redan.

När du får dessa övningar att fungera från marken, så använder du dig även av dem uppsuttet. Skritta så mycket du kan på lång tygel, för att få hästen att slappna av i överlinjen. När hästen slappnar av, kan du även börja skritta ut från stigarna, rakt ut i skogen runt stenar över mossa och grenar, så att hästen får lyfta på fötterna.

Det ÄR INTE lurendrejeri, att hästen sätter mycket av sina ridmuskler i just skritt.

Öva sedan myrskritt och normal, lugn skritt, halter och övergångar.

Blir det tråkigt i längden, lägg in lite serpentiner runt träd, koner, vedträn, skor eller vad du har och låt hästen kliva över bommar/upphöjda cavaletter. Det är JÄTTENYTTIGT och lär hästen att se var den ska sätta sina fötter.

De travare jag ridutbildat har jag oftast ENBART skrittat uppsuttet i 4-5 månader och möjligen travat lugnt och provat fatta galopp ett antal gånger i lina. När jag fått hästen att sätta under sig bak och söka sig framåt nedåt under mig som ryttare, då har jag sakta introducerat travigångsättningar och sedan fem-sex steg trav, avbrott till skritt 10 steg, massor av beröm, fem-sex steg trav, avbrott till skritt och så vidare.

Det är här många gör fel, de vill ha en häst som kan skritta, trava och galoppera fjorton dagar efter att de köpt dem från travbanan. Men det GÅR INTE om inte hästen haft en bra skötare/ryttare som haft hästen som passhäst.

LÅT DET TA TID, så är möjligheten att få en UNDERBAR, frisk, glad och harmonisk fyrbent kompis i många år framåt större än om man stressar fram allt.

Mvh

IngelaH

Tack så mycket för hjälpen, det där "ledövningarna" ska jag verkligen prova och jag ska börjar prova på de andra övningarna du skrivit om men än så länge bara i skritt för den där traven är såå obehaglig och det hjälper inte hästen att jag blir spänd och obalanserad :crazy:

Rida galopp x antal språng, sedan skritt lika många steg. Och ingen trav emellan. Kan varieras mycket och ridas på många olika spår. Gör hästen lyhörd och uppmärksam, måste även vara ordentligt samlad om man rider väldigt få steg/språng.

Denna tråd har jag nålat, då det är många användare som inte kan använda sökfunktionen. Därför kommer jag hädanefter låsa nya trådar i ämnet ridövningar/träningstips och hänvisa till denna tråden.

Jag kan även tipsa om att titta i den andra nålade ridtråden Träningsråd för att muskla häst.

Liknande trådar

Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i... 13 14 15
Svar
287
· Visningar
39 440
Senast: monster1
·
Kropp & Själ Har börjat förlora hoppet tror jag så vänder mig hit för hjäääälp.... (obs långt) Söker tips, råd, erfarenheter.... Vad som helst...
Svar
8
· Visningar
1 965
Senast: tuaphua
·
Ridning Rider in min treåring just nu och det funkar bra :) Men han tycker det är såå tråkigt i paddocken och jag undviker att rida där för att...
Svar
4
· Visningar
1 297
Senast: MM
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och... 15 16 17
Svar
335
· Visningar
47 805
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka