Bukefalos 28 år!

P-avgifter vid köpcentrum för att minska bilåkandet (Utbruten från Eftervalssnack)

Jag fattar inte alla inlägg som måste förklara att det minsann inte finns kollektivtrafik överallt eller inte är lämpligt att cykla överallt. Jag tror inte jag sett något inlägg där jag tänkt att "oj den där personen fattar ju inte att det inte funkar att cykla eller åka kollektivt överallt". Och jag bor själv där det är olämpligt att cykla på vintern (inte pga väder dock, det löser kläder och vinterdäck, utan pga trafiken och ingen cykelväg). Västerut finns nästintill ingen kollektivtrafik alls. Tycker det är lite roande att om man uttrycker sig det minsta skeptiskt mot bilar så beror det nog på att man har noll koll på hur Sverige ser ut förutom i städerna :grin:

Jag fattar inte alla inlägg som insinuerar att alla val av bil som transportmedel handlar om fel kultur, lathet, egoism , fel uppfattning om trafiksäkerhet osv.

När man framför att bilen är överlägsen i en del användningsfall - så överlägsen att den är enda rimliga alternativet - så försvarar man helt plötsligt allt som uppenbart inte hamnar där. Absurt. Och dessutom tas det som rena påhopp på de som cyklar, trots att det är alldeles utmärkt val för dem som har möjligheten. För miljön, ekonomin och hälsan.

Om någon ens antyder en annan lösning än konceptet bil som fungerar för mig är jag beredd att testa omedelbums. Tyvärr är den överlägsen och inget annat alternativ är rimligt. Inte nu och inte på 100 års sikt. Och som sagt vi utgör kanske 20% av dagens bilkörande där det förhåller sig så.
 
Jag fattar inte alla inlägg som insinuerar att alla val av bil som transportmedel handlar om fel kultur, lathet, egoism , fel uppfattning om trafiksäkerhet osv.

När man framför att bilen är överlägsen i en del användningsfall - så överlägsen att den är enda rimliga alternativet - så försvarar man helt plötsligt allt som uppenbart inte hamnar där. Absurt. Och dessutom tas det som rena påhopp på de som cyklar, trots att det är alldeles utmärkt val för dem som har möjligheten. För miljön, ekonomin och hälsan.

Om någon ens antyder en annan lösning än konceptet bil som fungerar för mig är jag beredd att testa omedelbums. Tyvärr är den överlägsen och inget annat alternativ är rimligt. Inte nu och inte på 100 års sikt. Och som sagt vi utgör kanske 20% av dagens bilkörande där det förhåller sig så.
Men är det någon som skrivit på det sättet i tråden? Inte som jag sett iaf.
Man måste ju kunna problematisera bilismen utan att folk tar illa upp och känner sig påhoppade.
Jag åker själv bil mer än jag borde, men jag klarar ändå av att prata om fenomenet.

Om du nu tillhör den där lilla skaran som faktiskt MÅSTE åka bil så kan du väl känna dig trygg i det? Då behöver man inte sitta och framhäva sin egen omöjliga situation hela tiden. Diskussionen handlar ju framförallt om att minska onödigt bilåkande. Ta inte åt er om ert bilåkande inte är onödigt.
 
Men är det någon som skrivit på det sättet i tråden? Inte som jag sett iaf.
Man måste ju kunna problematisera bilismen utan att folk tar illa upp och känner sig påhoppade.
Jag åker själv bil mer än jag borde, men jag klarar ändå av att prata om fenomenet.

Om du nu tillhör den där lilla skaran som faktiskt MÅSTE åka bil så kan du väl känna dig trygg i det? Då behöver man inte sitta och framhäva sin egen omöjliga situation hela tiden. Diskussionen handlar ju framförallt om att minska onödigt bilåkande. Ta inte åt er om ert bilåkande inte är onödigt.

Det finns gott om ”går minsann” ”avsaknad av cykelkulturen” ”cykelmotstånd” ”bara att hålla i hatten”.

Man kan problematisera bilanvändande och ändå inse att bilen är en fantastiskt effektiv och miljömässigt effektiv lösning på en bråkdel av de transportproblem som vi måste lösa. Där andra lösningar helt enkelt är sämre ur alla vinklar.

Sen vad den drivs med är sekundärt. Där kommer säkert tekniken att bli mycket bättre för varje generation.
 
Det finns gott om ”går minsann” ”avsaknad av cykelkulturen” ”cykelmotstånd” ”bara att hålla i hatten”.

Man kan problematisera bilanvändande och ändå inse att bilen är en fantastiskt effektiv och miljömässigt effektiv lösning på en bråkdel av de transportproblem som vi måste lösa. Där andra lösningar helt enkelt är sämre ur alla vinklar.

Sen vad den drivs med är sekundärt. Där kommer säkert tekniken att bli mycket bättre för varje generation.
Bilen är dock miljömässigt rätt usel när det gäller att transportera en person. Visserligen är nog kollektivtrafik ännu sämre om det gäller just en person. Först när du får volym blir kollektivtrafiken bättre.
 
Bilen är dock miljömässigt rätt usel när det gäller att transportera en person. Visserligen är nog kollektivtrafik ännu sämre om det gäller just en person. Först när du får volym blir kollektivtrafiken bättre.

Bussarna som går 1 mil härifrån är nästan alltid använda av 1-3 personer av 60 platser. Det är typ en tur på morgonen och 1 tur på kvällen åt andra hållet som är lite mer välfyllda. Med närtrafik kan man beställa en bil med chaufför för att ansluta till kollektivtrafik, men det blir liksom också mer ineffektivt (dubbla sträckan, två personers tid).

Jag har dock sett bilar rulla här som folk typ "klär på sig", för bara en person. Vet inte hur effektiva de är bränslemässigt?

Så jag säger nog fortfarande att bilen är miljömässigt överlägsen för den typen av transporter. Men det handlar trots allt om en bråkdel av de transporter bilen idag används för.
 
Bussarna som går 1 mil härifrån är nästan alltid använda av 1-3 personer av 60 platser. Det är typ en tur på morgonen och 1 tur på kvällen åt andra hållet som är lite mer välfyllda. Med närtrafik kan man beställa en bil med chaufför för att ansluta till kollektivtrafik, men det blir liksom också mer ineffektivt (dubbla sträckan, två personers tid).

Jag har dock sett bilar rulla här som folk typ "klär på sig", för bara en person. Vet inte hur effektiva de är bränslemässigt?

Så jag säger nog fortfarande att bilen är miljömässigt överlägsen för den typen av transporter. Men det handlar trots allt om en bråkdel av de transporter bilen idag används för.

Vad är det för bilar man klär på sig?
 
Det finns gott om ”går minsann” ”avsaknad av cykelkulturen” ”cykelmotstånd” ”bara att hålla i hatten”.

Man kan problematisera bilanvändande och ändå inse att bilen är en fantastiskt effektiv och miljömässigt effektiv lösning på en bråkdel av de transportproblem som vi måste lösa. Där andra lösningar helt enkelt är sämre ur alla vinklar.

Sen vad den drivs med är sekundärt. Där kommer säkert tekniken att bli mycket bättre för varje generation.
Men vem i all världen har ifrågasatt bilens användbarhet? Alltså, om det vore så att folk i allmänhet inte hade fattat hur bekvämt det ofta är att ta bilen, då hade jag förstått dina försvarstal för densamma. Men du slår in vidöppna dörrar. Vi som cyklar säger inte att det är att föredra på motorvägar i snöstorm. Vi säger att cykel ofta är en möjlighet. Det extra besväret KAN vara värt att ta, med tanke på klimat och miljö.
 
Fast som sagt: det här var en bra bit inne i stan också och jag är inte särskilt snabb så vägen in mot stan kan omöjligt ha gått så himla fort. Ändå hamnar snitthastigheten på dryga 21 km/h. Det är helt enkelt inte snabbt att cykla runt 20 km/h.
Så att jag tycker fel eller? Det gjorde inte ont när jag blev omkullkörd eller? Bara inbillning?

En del kör för snabbt i mitt tycke, ganska många, och då är det främst i stadstrafik. Och 25-30 km i timmen bredvid en gångbana skilt åt av ett sträck (där man inkräktar på gångbanan om det blir för trångt) är knappast rimligt i mina ögon. Det är lätt att komma upp i höga hastigheter där det är lättkört.

Topphastigheterna är mycket högre än snitthastigheten när det är vägar med mycket stopp.
 
Senast ändrad:
Men vem i all världen har ifrågasatt bilens användbarhet? Alltså, om det vore så att folk i allmänhet inte hade fattat hur bekvämt det ofta är att ta bilen, då hade jag förstått dina försvarstal för densamma. Men du slår in vidöppna dörrar. Vi som cyklar säger inte att det är att föredra på motorvägar i snöstorm. Vi säger att cykel ofta är en möjlighet. Det extra besväret KAN vara värt att ta, med tanke på klimat och miljö.

Bekvämt? Är inte ens med i ekvationen för de där 20 procenten. Jag säger att cykel, kollektivtrafik, tåg, flyg inte är en möjlighet för vissa transportbehov, oavsett inställning till cyklande, hatthållande och vilja att riskera liv och lem.

Bilen som koncept är helt enkelt det överlägset bästa alternativet ur alla aspekter man rimligen kan tänka sig, för den bråkdelen av resorna det gäller.

Men vi verkar tala om varandra. Bekymmersamt att det inte ska gå att kombinera tanken att bilen används alldeles för mycket med tanken om att den i en bråkdel av fallen är allra bästa lösningen, utan att hamna i något slags skyttegravar.
 
Bilen som koncept är helt enkelt det överlägset bästa alternativet ur alla aspekter man rimligen kan tänka sig, för den bråkdelen av resorna det gäller.

Förutom att om hela jordens befolkning skulle använda dem i den utsträckning vi i västvärlden gör, skulle det inte vara mycket kvar av planeten. Det är inte en bråkdel av resorna. Och det är ju åt det hållet vi är på väg om vi tittar på ökningen av privatägda bilar i världen.

Vad ska vi göra åt det? Bensinen är så subventionerad att forskning om andra bränslen halkar efter. Plus oljelobbyn som på riktigt motarbetar innovationer om förnyelsebara bränslen.
 
Förutom att om hela jordens befolkning skulle använda dem i den utsträckning vi i västvärlden gör, skulle det inte vara mycket kvar av planeten. Det är inte en bråkdel av resorna. Och det är ju åt det hållet vi är på väg om vi tittar på ökningen av privatägda bilar i världen.

Vad ska vi göra åt det? Bensinen är så subventionerad att forskning om andra bränslen halkar efter. Plus oljelobbyn som på riktigt motarbetar innovationer om förnyelsebara bränslen.
Bensinen är knappast subventionerad i stora delar av världen, tvärt om har många länder skatt på bensin. Oljelobbyn motarbetar säker, men förgäves när det gäller bilar. utvecklingen går framåt och andelen elbilar/elhybrider ökar och bensinförbrukningen (per bil då) har minskat en hel del.

Nu går forskningen kring förarlösa bilar framåt och kan innebära stora förändringar i vårt mönster att använda bilar. Det ligger i överskådlig framtid att att förarlösa elbilar blir ett vanligt inslag i trafiken. Som bonus kommer antalet bilolyckor förmodligen minska.
 
Men vem i all världen har ifrågasatt bilens användbarhet? Alltså, om det vore så att folk i allmänhet inte hade fattat hur bekvämt det ofta är att ta bilen, då hade jag förstått dina försvarstal för densamma. Men du slår in vidöppna dörrar. Vi som cyklar säger inte att det är att föredra på motorvägar i snöstorm. Vi säger att cykel ofta är en möjlighet. Det extra besväret KAN vara värt att ta, med tanke på klimat och miljö.
Jag skulle säga att cykel inte bara är en möjlighet utan ett totalt överlägset transportmedel i många situationer. Haken är att det tar en viss vana för att förstå och att staden är byggd för att ge cyklisterna möjlighet.

Så tex när min kommun nu börjar bygga snabbcykelleder så blir jag jätteglad! De har även kommunala luftpumpar. Och jag kan även om jag är kamikazecyklist verkligen se att det finns en hel del att förbättra i stadstrafiken också.

Haken är att många hatar och avskyr cyklister och anser bestämt att all cykling med högre hastighet än gånghastighet bör förbjudas å det bestämdaste. Samtidigt som cykeln bara är överlägsen om man cyklar snabbt och utan att stanna oavbrutet. Att cykla långsamt är inte bara segt och jobbigt utan också-långsamt, så då kan man lika gärna ta bussen eller rent av gå.

Faktum är att cykeln i närastad ofta är snabbare än bussen och jämförbart med bilen men lättare att parkera.

Jag kan inte för mitt liv begripa varför man inte bygger extra breda stabila vägrenar där man kan cykla längs med landsvägar. Eller ok dyrt men det känns som att de verkligen prioriterar en person i bil här.

Tex till min mans jobb tar det nog ca 30 minuter att cykla, 40-50 minuter att åka buss och tio minuter att ta bilen.

Till mitt jobb tar det just nu 52 minuter att köra bil, 1 timma o 35 minuter kollektivt (eller 3 timmar beroende på om tåget faktiskt går eller står still) 13 timmar och 2 minuter att gå, faktiskt bara 3 timmar och 56 minuter att cykla.

Så stans lokaltrafik framstår inte som rakt av supereffektiv här :D

Bilen däremot, ska du genom industriområden, handla mat, transportera barn och man osv så är det svårt att låta bli. För plötsligt blir bilen helt överlägsen. Sedan byggs gärna städer så att den blir överlägsen.
 
Senast ändrad:
Det finns gott om ”går minsann” ”avsaknad av cykelkulturen” ”cykelmotstånd” ”bara att hålla i hatten”.

Man kan problematisera bilanvändande och ändå inse att bilen är en fantastiskt effektiv och miljömässigt effektiv lösning på en bråkdel av de transportproblem som vi måste lösa. Där andra lösningar helt enkelt är sämre ur alla vinklar.

Sen vad den drivs med är sekundärt. Där kommer säkert tekniken att bli mycket bättre för varje generation.
Men jag är helt säker på att ALLA förstår att bilen passar bäst i vissa fall. Tror du att folk är korkade eller varför tror du att du behöver påpeka något så självklart?
Diskussionen berör ju inte ens de där fåtal där bilen är bäst.

Fast det där att bilen skulle vara en miljömässigt effektiv lösning? Nej du.
Bil som drivs med fossila bränslen är ju aldrig det bästa för miljön. Däremot finns det vissa situationer där vi får tolerera den negativa effekten på miljön i brist på andra hållbara lösningar.
 
Förutom att om hela jordens befolkning skulle använda dem i den utsträckning vi i västvärlden gör, skulle det inte vara mycket kvar av planeten. Det är inte en bråkdel av resorna. Och det är ju åt det hållet vi är på väg om vi tittar på ökningen av privatägda bilar i världen.

Vad ska vi göra åt det? Bensinen är så subventionerad att forskning om andra bränslen halkar efter. Plus oljelobbyn som på riktigt motarbetar innovationer om förnyelsebara bränslen.

I Sverige och stora delar av världen är inte bensinen subventionerad utan istället hårt beskattad.

Jo, jag anser att det är en bråkdel av resorna som bilar används till idag där bilen utgör det överlägset bästa alternativet även ur miljösynpunkt.
 
I Sverige och stora delar av världen är inte bensinen subventionerad utan istället hårt beskattad.

Jo, jag anser att det är en bråkdel av resorna som bilar används till idag där bilen utgör det överlägset bästa alternativet även ur miljösynpunkt.
Du får nog ange en källa till att bilen någonsin är det bästa alternativet för miljön. Exakt vad menar du egentligen?
 
Du får nog ange en källa till att bilen någonsin är det bästa alternativet för miljön. Exakt vad menar du egentligen?

Att alternativen är sämre.
Kollektivtrafik med 1-3 personer + förare = dubbla sträckan och fler personer.
Cykel - hinner inte till jobbet innan man ska hem igen, om man inte avlidit i olycka.
Gång - hinner inte ens halvvägs till jobbet innan man ska hem igen, om man inte avlidit i olycka.
Tåg - finns inte.
Helikopter - mindre effektivt.
Flygplan - finns inte.

Bilen är helt enkelt överlägsen som koncept att transportera ett fåtal personer från en plats där ingen annan vill åka, ens i närheten, till en annan plats som ligger många mil bort. Även miljömässigt. Men jag anser fortfarande att det gäller en bråkdel av resorna bilen används för idag.
 

Liknande trådar

Relationer Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
14 434
Senast: Badger
·
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
20 21 22
Svar
436
· Visningar
29 533
Trädgård & Växter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
731
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderat. Jag gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
2
· Visningar
885
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp