p-piller åt hund - finns det?

Charmig kines! Jag vill bara understryka det som Zoya mfl. redan har skrivit om att p-sprutor ökar risken för juvertumörer, samt att kastrering (sterilisering vet jag inget om) förhindrar uppkomsten av tumörer. Jag läste om en amerikansk undersökning där det stod att tikar löper ca. 50% risk att drabbas av juvertumörer - ungefär hälften av dessa fall är elakartade. Om tiken kastreras innan ett års ålder (eller får valpar innan 18 månader) minskas risken för tumörer med nästan 90%! Valpar innan 3 års ålder eller kastrering innan 2 års ålder (kommer inte ihåg exakta siffrorna) minskar risken med ca. 75%.

Gällande p-sprutor är det mer osäkert. Många veterinärer menar att det ökar risken för juvertumörer, men menar att det endast är frågan om att de dyker upp tidigare än de utan hormontillskottet annars skulle ha gjort. Så om det GER tumörer är svårt att svara på - däremot verkar det som det tidigarelägger det förlopp som annars skulle ske senare.

Har själv en tik som drabbats - två gånger av benigna tumörer och en gång av maligna (elakartade). Den elakartade har vi ännu inte rått bot på, men jag hoppas att det kommer gå vägen: hon hade inga metastaser i lungorna ialla fall vid senaste röntgen! Så jag håller tummarna.
 
är det då lönt att kastrera en 5 årig tik? jag lär väl dessutom få spara ett par år så hon är väl 7 innan det kan bli av.
 
Jag tror nog att veterinärer inte skulle rekommendera att kastrera vid 5 års ålder för att förhindra juvertumörer eftersom det då redan är försent att få de positiva effekterna. Däremot är det inte försent att kastrera om du vill förhindra löpning. Men återigen, ge inte p-sprutor, snälla!!!, då juvertumörerna (om din hund har anlag för detta) kommer att dyka upp betydligt tidigare än vad de annars skulle ha gjort. Juvertumörer är helt enkelt ett j#vl# h*lvet*. Jag vet att det är dyrt att kastrera (jag fattar inte att det inte går på försäkringen - försäkringsbolagen skulle tjäna massor med pengar på detta!).

Jag hoppas du hittar en bra lösning för din hund (jag vet att de kan var väääldigt jobbiga när de löper - min tik inbillar sig t. ex. att husse är hennes livs kärlek).

Ja just det - att operera juvertumörer är också dyrt - går på försäkringen men brukar kosta ca. 2500 kr per gång (min tik är opererad 3 ggr - i jämförelse med detta blir kastrationen ganska billig och besparar dessutom hunden väldigt mycket lidande).
 
Fast det där kan inte stämma.
En av mina tikar (nu död) fick valpar som treåring och opererades två ggr för juvertumörer innan hon så fick pyometra som 9-åring och kastrerades i och med det. Hon fick inte en enda tumör efter det.

Min andra tik, nu 7 år, har opererats en gång för juvertumör redan. Hon har haft tre kullar vid 2, 3½ och 6 års ålder. Tilläggas kan att hon ska kastreras så fort jag får lite pengar över.

Så att valpar skulle minska risken tror jag inte ett dugg på, speciellt eftersom jag vet flera ovalpade tikar som inte har en tillstymmelse till tumör, inte ens upp i åldern.
 
Hej Zoya: (fin RR på bilden ;))
Det finns ju alltid undantag från "regeln". Vad forskningen NU säger kan ju alltid komma att revideras. Det jag påstod i mitt tidigare inlägg om att valpar "förhindrar" juvertumörer är vad som nu påstås i amerikanska undersökningar (de är ju mer framåt i veterinärfrågor än i Sverige). Denna studie är även ekvivalent med studier på kvinnor: barnafödande innan viss ålder reducerar risken för bröstcancer.

Dessutom: Valpar först vid tre års ålder reducerade (enligt studien) med ca. 25 % (om mitt minne inte sviker mig. Sedan är det ju så att inte alla tikar får juvertumörer - "endast" ca. 50 %.

Vill också tillägga att jag tycker att det är jättebra med en sådan här diskussion! Veterinärer och uppfödare är enligt min mening, lite dåliga på att informera om detta.

Sedan tycker jag att det är konstigt att inte kastration går på försäkrningen. Vet ni att livmoderinflammationer och juvertumörer toppar listan på Agrias "ersättningslista" - enorma summor!!! Kastrátion kunde därför gott gå på försäkrigen därför - det skulle de tjäna pengar på.
 
om hunden nu får en får problem med livmodern eller juvertumörer, borde det inte gå på försäkringen om man väljer att kastrera (ta bort orsaken)?

måste hålla med om att det är jättekasst med info om det här ämnet!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vad tycker ni om hundägare som låter sina (väldresserade) hundar gå lösa? Jag har lagt ner väldigt mycket jobb på att träna min hund...
23 24 25
Svar
483
· Visningar
12 228
Senast: hollypolly
·
Kropp & Själ Jag funderar på att börja med p-piller igen, och har läst på en del om Qlaira. Verkar ju väldigt modernt, med 5 olika faser och mer...
Svar
15
· Visningar
1 361
Senast: MiniLi
·
Övr. Hund Hej! Jag är på jakt efter en ny hund. Hunden kommer utbildas till patrullsökhund och leta efter försvunna personer. Då jag inte vågar...
Svar
6
· Visningar
636
Senast: Nordthor
·
Övr. Hund Finns det? Med tålig menar jag att den ska klara av 37 kg explosiv boxer som både segdrar och kan göra rejäla ryck. Inte utfall mot...
Svar
12
· Visningar
880
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp