P3 idag vid lunchtid..

Är en km långt??

T1. Gå 1 km till latrinen och 1 km tillbaka. Varje morgon och kväll

2. Plocka upp skiten, ta med påsen och lägga i bilen så länge tills jag kommer till en latrin.

Jämförelsen med barnblöjor var löjlig!
Jag tycker jämförelsen var bra. Sen undrar ju jag; tycker du att 1 km är långt?? Om du har hund lär du väl gå bra mycket längre sträckor än så per dag, eller?

Alternativ 2 låter väl helbra i mina öron! Vad är felet på det alternativet??
För övrigt; får ni alltså inte slänga hundbajs i ert sopnedkast? hur gör kattägarna med sitt kattbajs? Gissar att de slänger det i sin vanliga soppåse som sen åker ner i soptunnan. Gör likadant du så är det nog ingen som klagar!
 
Alla djurs skit hör hemma i naturen, de är en del av kretsloppet mig veterligen.
Lite hundskit i det öga gräset i diket i utkanten av staden är totalt ofarligt för folk, däremot så är jag led på att behöva bära hunden inne i staden för att folk har slängt glasflaskor överallt! Men inte hör vi folk klaga på detta glas?!
jodå, jag och många med mig klagar på det! Jag håller med om att hundskit inte är farligt på vissa platser - det är naturligt och ruttnar.
Kliver du på lite skit, men so what? Det går att tvätta bort!
Å andra sidan: om jag råkat kliva i skit så betyder det ju att någon faktiskt lämnat det på ett mer OLÄMPLIGT ställe, inne i samhälle/stad eller gräsmatta osv. Om all skit bara låg ute i skogen o i diken så lär jag ju knappast kliva i den...
Och alla utekatter?! Vad gör vi med dem? Ska ägarna springa efter och plocka upp efter dem?
Jag har själv katter och stör mig inte på utekatter. Däremot anser jag att utekatt inte hör hemma i tätort, lika lite som en "utehund" skulle göra det! Om andra valt att inte ha katt så ska de inte behöva få mina katthår på sina utemöbler, få mitt kattbajs i sin sandlåda osv. Av hänsyn till andra och eftersom jag vill ha en levande katt har jag innekatt i tätort. Visst mår kissar bra av att gå ute, men säg den hund som inte också skulle ha det toppen om den fick springa lös hela dagarna! (se Grekland, Frankrike mm)Om man vill vara extra schysst mot sin kisse kan man ju som alla hundägare faktiskt gå ut och promenera med den varje dag!
 
Rent ut sagt skiter jag i att ta upp hundskiten, om den inte skulle ligga på ett väldigt olämpligt ställe.
Tycker jämförelsen med barnblöjor är dålig, då ett barn blir lidande om man inte byter en smutsig blöja.
Jämförelsen handlade inte om det. Ett barn som får skita direkt på gatan och torkas med papper lider inte mer än hunden som skiter på gatan.
Istället får den lida som trampar i skiten....
 
För hunden är det sak samma om den bor i lägenhet. Det är bara för ägaren det blir jobbigare.
Och för oss som äger den mark som hundägarna sedan anser sig ha rätt att utnyttja för att leka med sina hundar på. Hundägarna får väl hålla med mark till det själva!
 
Min dotter fick mask i magen upprepade gånger innan skolan lyckades att bli av med alla hundägare som rastade sina hundar på den tomma skolgården utan att plocka upp bajset. En skolgård borde väl ses som en olämplig hundtoalett, men tydligen inte av alla.
Smittar verkligen hundens tarmparasiter på människor?
 
Varför ska en hund inte bo i lägenhet?
Kan du hitta ens en vettig anledning?
Till en lägenhet hör ingen egen mark för hunden att vara på. Hundägaren behäver då snylta på andras mark. En tomt där hunden kan vara lös, avlastar den mark som tillhör andra.
 
Enligt mig finns det inte "din mark" och "min mark",
Men det gör det enligt mig och Sveriges lag. Och på min mark kan jag förbjuda dig att ha hunden lös och på den största delen av den att vara alls, då det kan anses som min tomt.
Jepp, om du äger tomtmark så är det DIN mark där du kan förbjuda henne att vistas. Om du däremot äger flera hektar skog så kan du inte förbjuda henne att vistas där och ej heller hennes hund. Allemansrätten! Annars skulle vi ha det som i tex Tyskland - stora staket överallt och inte skulle vi kunna rida i andras skogar heller....
 
Jag håller med om att de flesta djur inte hör hemma inne i staden. katter och hundar i hör inte hemma i en lägenhet. Ofta är det ägarens behov och inte djurets som får avgöra tyvärr.
Det beror nog mer på HUR man stimulerar sitt djur än var man bor tycker jag. En hund på landet som står i hundgård när matte/husse jobbar i 10 timmar för att sen släppas ut i trädgården o rastas - hur roligt liv har den? En hund i lägenhet som har en ägare som kan ta med hunden på jobbet, går på lång lunchpromenad samt ytterligare 2-3 långa promenader per dag med många spännande lukter som kanske aktiverar sin hund på kurser eller med leksaker varje dag - hur trist liv har den?
Tyvärr leder ibland ett "lantboende" till att hunden får väldigt LITEN stimulans och sällan vara på så många fler ställen än just själva gården.

VIsst; det finns många djur som far illa i stad, men det finns också på landet - det handlar mer om entusiasm och TID som djurägaren lägger på sin jycke/katt/häst.
 
För hunden är det sak samma om den bor i lägenhet. Det är bara för ägaren det blir jobbigare.
Och för oss som äger den mark som hundägarna sedan anser sig ha rätt att utnyttja för att leka med sina hundar på. Hundägarna får väl hålla med mark till det själva!
Visst har du häst?
Rider du i andras skog, på andras vägar osv?
Plockar du svamp eller bär i annans skog?
Det är ju så att vi har allemansrätt och den innebär att alla har rätt att nyttja viss mark (dock ej tomt) ÄVEN till att umgås med sina djur!
Tackolov för det!!
 
Skrämmande vad folk hatar djur.
Vad beror det på?

En hund som tyst och vänligt håller sig runt matte stör precis lika lite som barn. Vem har sagt att hundar är värre än barn?
Vadan detta "människor är bäst, vi ska inte behöva beblanda oss med djuren"-känslan jag får av dina inlägg?

Ärligt talat, så blir jag överlycklig när jag ser en hund någonstans i samhället, eller om jag ser andra djur för den delen. Människor är ologiska, jobbiga, elaka. Och mitt inne i den där "rena massan av idioter" ser man helt plötsligt en liten glad vovve med sin glada matte. Du vet, lika väl som du tycker hundar är fula/äckliga/*whatever* så finns det folk som faktiskt tycker att dessa djur är vettigare än människor. Jag bannar inte människor bara för att jag hellre stöter på logiska djur än ologiska människor, inte ber jag dem gå och dra på SIN tomt istället, så att jag slipper se dem.
Hur motiverar du att hunden har mindre rättighet att vara på allmänn mark än vad du har?
 
Om du däremot äger flera hektar skog så kan du inte förbjuda henne att vistas där och ej heller hennes hund.
Jag kan förbjuda hunden att vara lös på min mark. Enligt jaktlagen så får jag göra det. Hunden anses som jaktredskap, alla hundar, och de får inte löpa lösa på mark där man inte har jakträtten.
 
Visst finns det oansvariga hundägare som ställer till bekymmer, men det är ju ingen anledning till att dra alla över en kam. Själv håller jag med om att djur ofta är mer logiska än människor och jag umgås hellre med djur än med människor.

Är det något som irriterar mig på allmän plats så är det BARN! Skrikande, springande, skräpande...finns det inte munkorg, koppel och rastgårdar till dem??? :devil:
 
Smittar verkligen hundens tarmparasiter på människor?
Det kan inte jag riktigt uttala mig om, det var skolsköterkan som skötte det där och slog larm om att alltr för många barn på skolan hade mask. Och skolledningen påstod att det berodde på hundar.
 
Visst har du häst?
Rider du i andras skog, på andras vägar osv?
Jo, men jag har inte hästen lös och jag har frågat om lov. Dessutom så är allemansrätten en färdslorätt och inte en rätt till att regelmässigt rida eller springa med med hunden varje dag i samma skog. Då det blir stigar så måste jag ha tillåtelse.
 
Allemansrätt, Inte_Ung. Den gäller alla, både hundägare och andra. Varför skulle inte vi få promenera i skogen likväl som bärplockare?
Ska hundägarna hålla med egen mark för promenad så ska bär-och svampplockare hålla med egen mark också.
 
Ska du ha en tomt som tillfredställer en brukshund lär du ha mycket stor tomt. Att lalla runt i en trädgård dag ut och dag in räcker inte för en aktiv hund.
Ska vi nu ha allemansrätten, så ska den gälla för alla. I annat fall kan de som vil fiska skaffa egen sjö, de som vill plocka bär köpa egen blåbärsmark, de som vill vandra får ordna egen mark för vandringsled, de som vill rida likaså och så vidare. Ska man spinna vidare på ditt resonemang så ska alla som vill tillbringa tid i naturen vara markägare, för på annans mark ska de minsann inte vara.
Så vill inte jag ha det.

Kallar du det för att snylta så visst, men då är det nog något de allra flesta gör.
 
Efter att ha läst alla inläggen och efter det räknat baklänges från 100 undrar jag vad som hänt med toleransen och förståelsen inför andra människor.

För mig som hundägare är det självklart att:
1. _Alltid_ plocka upp efter hunden (även i skogen, jag går ju själv där med hunden! Att gå med en bajspåse i handen, knuten i kopplet eller i fickan stör inte mig, jag brukar nämligen _knyta_ ihop den *tips*)
2. Hålla hunden under uppsikt. Vare sig det är i koppel eller lös.
3. Förstå att alla människor inte är lika begeistrade i min lilla valp som jag är och inte tro att alla kulle uppskatta att bli hälsade på.

Att sedan vissa överdirver åt andra hållet och anser att hundar borde bannlysas från städerna och alltid tvingas gå i koppel visar ytterst lite förståelse för hundarna. Jag är själv inte överdrivet förtjust i katter men om jag ser en katt som mår dåligt skär det i hjärtat på mig och jag vill göra allt jag kan för att hjälpa den.
Att som hästmänniska/djurvän(?) förvägra hunden ett drägligt liv tycker jag är som att hålla sina hästar i stallet 24 timmar om dygnet av hänsyn för hästrädda människor som faktiskt kan bli skrämda om hästen rymmer.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp