På ridskolan. -måste bara skriva av mig.

Sv: På ridskolan. -måste bara skriva av mig.

Det känns skönt att så många håller med mig. Jag är väldigt intresserad av att höra någon som har gått på en sådan ridskolas åsikt, men ofta inser man ju inte vad man gör förrän efteråt. Jag tänkte t.ex. aldrig, aldrig innan jag slog till med spöet. Det var helt enkelt naturligt att slå den långsamma hästen för att få den att springa fortare. Jag har gått på tre ridskolor, alla har varit likadana. :(

Denna ridskola jag skriver om, som jag bara har besökt några gånger har även en hemsida där de skriver om hästarna.
Det här är några citat från deras hemsida, där de olika hästarna beskrivs.
Vill inte ge ut namnen då de kanske känns igen.

"XXX var väldigt het och när han kom till oss. Gick nästan inte att rida. Nu kan han dock gå med alla sorters ryttare på ryggen!"

"XXX är en jättetrevlig *rasens namn* som är duktig i dressyr! De flesta hästarna tappar ju gnistan när de kommer till ridskolan och rids av många olika ryttare men det har inte XXX gjort!"

"XXX var en busig häst som bara de rutinerade ryttarna kunde rida när hon kom till ridskolan, men nu går han med nybörjarna på ryggen!"

Det fanns MÅNGA liknande berättelser om hästarna, att många var väldigt pigga och heta när de kom till ridskolan. Men sedan kunde de ridas av nybörjare. Ett tecken på att alla hästarna blir avtrubbade inom kort? Och som citat nr.2, när de "avslöjar" att hästarna tappar gnistan. Då är de liksom fullt medvetna om att det händer, men gör inget åt det ändå. Det här är kanske en omogen synpunkt, men det låter ju som att de inte riktigt bryr sig när hästarna tappar gnistan?
 
Sv: På ridskolan. -måste bara skriva av mig.

Det är väl en bra "ridskolehäst" när de tappar gnistan inte lika många barn som ramlar av och slår sig.. de kan gå med vilken ryttare som helst.. pigg häst kan ju inte alla på ridskola rida och då tappar de kunder.. hemskt men sant tyvärr
 
Sv: På ridskolan. -måste bara skriva av mig.

men jag tror att det är otroligt kämpigt att driva en ridskoleverksamhet med bra kvalité på hästarna, som enbart rids på rätt sätt, om man inte enbart tar emot rutinerade ryttare, vilket jag inte vet någon ridskola som gör iaf (dock andra typer av ridanläggningar)..

Hej!

Men ridskolehästarna måste inte enbart ridas av duktiga elever! 1-2 nybörjarlektioner/dag gör ingen skada om hästarna rids igenom ordentligt och utbildas/rids bra kontinuerligt! Och iaf där jag jobbade senast var det där skon klämde. Trots att det fanns duktig personal som kan rida och kunde få hästarna att jobba, fick de inte rida, trots att elevunderlaget var i minsta laget. Hade personalen fått vidareutbilda hästarna som redan kunde saker, hade de hästarna hållit sej mycket finare och inte utvecklat alla dessa "olater". Dessutom hade antagligen nybörjarna också tjänat på det, eftersom hästarna svarar bättre på hjälper som görs rätt när de vet vad som krävs av dem. (Och ridskolan hade tjänat på det, eftersom flera elever/temin slutade pga det "dåliga" hästmaterialet dvs. de för närvarande dåligt ridna hästarna.)

/ Lavinia, som faktiskt jobbat på en ridskola där hästarna gick ute massor, var trevliga och välutbildade (vissa var gamla tävlingshästar som gått upp till svår dressyr) och faktiskt trivdes med sina liv, trots att de blev ridna av nybörjare. Så fort nån häst visade tecken på "strulighet" blev den tagen ur verksamheten och bara riden av personal/duktiga elever någon vecka och var sen "fit for fight" igen.
 
Sv: På ridskolan. -måste bara skriva av mig.

Hej!

Men ridskolehästarna måste inte enbart ridas av duktiga elever! 1-2 nybörjarlektioner/dag gör ingen skada om hästarna rids igenom ordentligt och utbildas/rids bra kontinuerligt! Och iaf där jag jobbade senast var det där skon klämde. Trots att det fanns duktig personal som kan rida och kunde få hästarna att jobba, fick de inte rida, trots att elevunderlaget var i minsta laget. Hade personalen fått vidareutbilda hästarna som redan kunde saker, hade de hästarna hållit sej mycket finare och inte utvecklat alla dessa "olater". Dessutom hade antagligen nybörjarna också tjänat på det, eftersom hästarna svarar bättre på hjälper som görs rätt när de vet vad som krävs av dem. (Och ridskolan hade tjänat på det, eftersom flera elever/temin slutade pga det "dåliga" hästmaterialet dvs. de för närvarande dåligt ridna hästarna.)

Fick inte personalen rida ridskolehästarna? Men varför?

På vår ridskola så tigger och ber närmast styrelsen personalen att rida hästarna så mycket de kan, men personalen är inte så pigg på det, de får nog med ridning av att rida sina egna hästar.

Jag håller för övrigt med dig om att en häst inte alls behöver lida av att gå med nybörjare. Inte heller lider hästen av att bli mindre känslig - det är väl snarare ryttaren som lider i det läget (:angel:), men för hästen är det ju sak samma om den är känslig eller inte.

Jag tycker de flesta ridskolehästar lever ett ok liv. Inte ett perfekt liv, men ett ok liv. De får regelbunden mat och skötsel, de får vara med samma hästpolare hela tiden och behöver aldrig vara ensamma, de får regelbunden motion, och veterinär och hovslagare när det behövs. Nån misär är det verkligen inte, inte på en seriös ridskola med ordnad ekonomi och utbildad personal.
 
Sv: På ridskolan. -måste bara skriva av mig.

Ridskolan jag har gått på har jag inge gott att säga om.

Bland annat så har dom ridigt/haft med på lektion hästar som har varit halta enbart för att få dom utdömda. Upplever inte alls att dom behandlar hästar så som hästar ska behandlas.
Även haft x antal "ridlärare" (ingen utbildning alls inom det!!) som har stått och haft lektioner år efter år..

Håller även med om att såna som börjar på ridskola borde gå ett kurs innan om vett.
 
Sv: På ridskolan. -måste bara skriva av mig.

*kl*

http://www.newsdesk.se/pressroom/dj...haestar-en-granskning-av-haestvaerlden-306767

Läs PDF filen!!

Känner igen mig själv och har varit på väldigt få ridskolor som jag tycker är okay tyvärr...mycket mycket sorgligt.
Att ridskolorna inte har råd ser jag inte som ett argument över huvudtaget.
Jag mäter inte djurs lidande i pengar.
Djuren ska ha det bra,och då får det väl kosta då.Hellre att få ungar lär sig RÄTT hantering av hästarna än att en massa ungar växer upp och lär sig en massa skit.

Läs rapporten från djurens rätt:
Älskade hästar.
 
Sv: På ridskolan. -måste bara skriva av mig.

Förstår din syn på ridskolor, o ofta är de väl så, av vad jag hört iaf.
Den enda erfarenhet jag har av ridskola är den min mamma hade under hela min uppväxt.
Där var alla hästar o ponnyer pigga o glada, men sen så var de aldrig i ett ridhus, ridbana utomhus med varierande lektioner. Tittade man på lektionerna var de mer som en riktig privat träning, varje elev fick ha samma häst/ponny under hela terminen så de kunde jobba på sina problem ihop.
Om någon ponny/häst skulle tappa suget o blev trött på de så fick den sluta gå i ridskolan.
5 år i rad vann vi allsvenskan (dock bara divII) med ridskoleponnisarna, vi vann över alla tävlingsponnyerna i de andra lagen :)
Kort o gott tkr jag de borde finnas fler ridskolor som den min mamma hade :)
 
Sv: På ridskolan. -måste bara skriva av mig.

Men rapporten är ju under all kritik. Två intervjuer som man fiskar de värsta citaten man kan hitta är inte ens nära tillräckligt för att man ska kunna säga något. Och vari består vanskötseln? Att ridskolor har sina hästar uppstallade istället för på lösdrift? Tja, med tanke på att rapportförfattaren har sin egen häst uppstallad på ett helt vanligt stall, med box, tre fodringar om dagen och normal hagvistelse, så kan det väl inte vara så farligt?

Jag anser inte att det är djurplågeri att ha hästen uppstallad.

Och att ett exempel på bremsanvändning från en ridskola är bevis på att alla ridskolor har dålig hästsyn tror jag inte heller. Det framgår ju inte av beskrivningen varför hästen i exemplet måste bremsas, det kan ju ha varit ett sår som skulle behandlas? Ska man låta hästen stå med obehandlade skador hellre än att bremsa den?
 
Sv: På ridskolan. -måste bara skriva av mig.

hemskt att det är så på vissa ridskolor.
Själv har jag bra erfarenheter av ridskolor. Den jag rider på nu är verkligen toppen. Super bra personal, där hästarnas mående alltid är i första rum. Tränare med bra värderingar. Och hästar som till och med älskar livet på ridskolan. (självklart passar inte ridskoleverksamheten alla hästar, men dessa säljer de av) :)
 
Sv: På ridskolan. -måste bara skriva av mig.

En ridskola skulle inte kunna gå runt ekonomiskt om inte hästarna kan fungera. De flesta ridskolor är hyfsade, och tyvärr finns det säkert någon avart någonstans. Det finns även ridskolor som är riktigt, riktigt bra. Jag har lyckats hitta en sådan.
Det finns något som är värre än ridskolor och det är okunniga hästägare. På en ridskola så finns det många människor som kan ha koll, det är många intressen inblandade samt att ridskolan måste leva upp till många krav ställda på verksamheten.
I små privatstallar så kan en hästägare anamma hur vansinniga idéer som helst om "hovvård", örtmixar (för att man inte klarar av att hantera hästens temperament) och anlitar allt annat löst folk som gärna tar betalt, än en veterinär om hästen är skadad eller sjuk. En ridskola kan inte hålla på med sånt.
På en ridskola så får eleven hjälp med ridningen, medan en privatryttare kanske aldrig rider lektioner och därför rids hästen på ett för den dåligt sätt. På en ridskola finns även riktigt duktiga ryttare, som råkar vara just ridskoleryttare, men som har kunskapen och skickligheten att arbeta hästen efter dess förutsättningar och på rätt sätt.
Det är lätt att måla upp bilder av hur fruktansvärt en ridskolehäst har det, men då har man oftast projicerat sina egna mänskliga känslor på hästen i den bilden.

/V
 
Sv: På ridskolan. -måste bara skriva av mig.

Det framgår tydligt att hästen bremsas av småflickor för att manen ska ryckas,och hästen uppenbarligen inte uppskattar ryckning.
Jag har ingen lust att stånga mig blodig mot väggar igen genom att diskutera rapporten i helhet och säger återigen att jag inte stöder ALLT som står i rapporten,men mycket är sant och många om dom fakta som framkommer är skrämmande.Vad man lär ut om hästskötsel och ridning på en ridskola är av största vikt,det sätter grunden för barnens framtida hästskötsel.Därför är det viktigt att lära ut rätt,och så naturligt som möjligt.Allt för många ridskolor har på tok för små hagar,för lite utevistelse och tveksam hästhantering.Jag har besökt MÅNGA ridskolor,och min mor är skyddsombud för kommunal samt LRF vilket gör att hon besöker många ridskolor.Arbetsmiljön är ofta under all kritik,vilket leder till dålig hästhållning då personal går på knäna.Kan man inte ha en bra ridskola,med bra hästhållning så kan den lika gärna lägga ner för min del.Sen tycker jag definitivt att en regel bör införas där hästar max får stå på en ridskola i 5 år.Helst kortare.
Jag anser inte att hästarna måste gå på lösdrift,inte alls.Men mycket utevistelse i ordentliga hagar med andra hästar tycker jag är av högsta vikt när hästar går så mycket som ridskolehästar.Både för deras psyke samt för leder och senor.
Jag ser ofta underliga situationer på ridskolor.Ridlärare som lastar hästar genom att slå dom med sopkvastar,som daskar till hästar med diverse tillbehör när dom surar i spiltan/boxen,som uppmuntrar småtjejer att piska till dom med spö vid ridningen upprepade gånger.Dessutom anser jag att hästarna bör få bättre tillgång till grovfoder på de flesta ställen.Hästar bör inte stå utan grovfoder i spiltor hela eftermiddagen och kvällen.
I det stora hela så har jag sett för mycket jag inte gillar.Vilket är jättetråkigt.
 
Sv: På ridskolan. -måste bara skriva av mig.

Det är säkert ingen som säger emot dina åsikter - att hästarna ska ha det bra och eleverna ska ha en bra grundläggande utbildning.

Rapportens författare utger sig inte för att ge en objektiv bild av hur det ligger till inom hästnäringen, syftet är att visa på de missförhållanden som råder (och visst är det många!). Den visar inte att "alla ridskolor är kass".
 
Sv: På ridskolan. -måste bara skriva av mig.

Precis samma dåliga hästhållning och hästhantering är alltför vanlig i privatstall också, tyvärr. Inget säger att en ridskolehäst får det bättre bara för att den blir privathäst.
 
Sv: På ridskolan. -måste bara skriva av mig.

Precis samma dåliga hästhållning och hästhantering är alltför vanlig i privatstall också, tyvärr. Inget säger att en ridskolehäst får det bättre bara för att den blir privathäst.

Precis, ofta jämför man ju ridskolelivet med det absolut mest ultimata liv en häst kan ha. Men det är ju få varelser som har ett ultimat liv, vare sig människor, hästar eller andra djur. Och det är ju inte alls sagt att om man sålde ridskolehästarna så skulle de allihop hamna i fantastiska lösdrifter med obegränsad tillgång till det bästa fodret, hästkompisar de trivs med och en matte som rider som Jan Brink med enda syfte att hålla hästen glad.

Jag tycker ridskolehästar på en seriös ridskola har ett helt ok liv. Inte ett perfekt liv, men helt ok. På seriösa ridskolor har åtminstone inte jag sett beteenderubbningar i någon omfattning, om över huvudtaget. Och det finns faktisk en och annan häst som mår betydligt bättre på ridskolan, och är i bättre skick än de var när de köptes.
 
Sv: På ridskolan. -måste bara skriva av mig.

Jag har aldrig påstått att alla ridskolor är skit,inte heller har alla privathästar det bra.Men många ridskolor är skit.Många som jag har sett.Inte heller påstår DR att alla ridskolor är skit.Eller hur? Typiskt att folk ska börja märka ord och leta fel hela tiden.Det finns fler dåliga ridskolor än bra av vad jag har sett.Tyvärr.Det handlar inte bara om att lära sig rida.
Skillnaden mellan en dålig ridskola och ett dåligt privatstall är att på en ridskola lär dom ut till barn och okunniga,och får betalt för det.De allra flesta börjar på en ridskola,och präglas av den hästhanteringen i framtiden.
Jag anser fortfarande inte att man måste ha hästar på lösdrift,om man har tillräckligt stora hagar och hästarna får hästkompisar,samt får vara ute länge varje dag och inte bara 2-6 timmar.Mina står inne max 10 tim per natt och går på 7 ha med fri tillgång på grovfoder samt tillgång till ligghall.
 
Sv: På ridskolan. -måste bara skriva av mig.

Personalen är oerhört viktig på ridskolan. Det är de som ska se till hästarnas och elevernas bästa. Det jag har kännt av ibland på vissa ridskolor är en taskig attityd hos de som jobbar där smittar av sig på omgivningen. Hästarnas hälsa är inte den bästa.
Men de flesta ridskolor jobbar ändå för att verksamheten ska fungera bra och ha nöjda elever och hästar. Man sliter inte hästarna i onödan utan de får nån vilodag ibland, får gå i hage på dagarna och på kvällarna är det lektioner. 2 lektioner per häst och dag är väl rimligt för en ridskolehäst, en timme på en mindre duktig elev och en timme på en som kan jobba hästen rätt. Så att man inte bara får "nybörjarhästar". Utan mer allround. Och att man får samma häst flera gånger så att man lär känna den.

Så de flesta ridskolor är helt okej, men alla kan de nog bli ännu bättre.
 
Sv: På ridskolan. -måste bara skriva av mig.

Det tråkiga är att en dålig ridskola har ett visst övertag. En ridskola är en verksamhet som måste gå med vinst. Stora ridgrupper och hästar som går mycket = mer pengar in. Nära stan = dåligt med rasthagar men bättre kommunikationer så eleverna lätt kan nå anläggningen = fler elever = mer pengar in.
 
Sv: På ridskolan. -måste bara skriva av mig.

*kl*

Hade jag kommit i kontakt med så hemska ridskolor som beskrivs i tråden hade jag inte stannat kvar där. Min erfarenhet av ridskoleverksamhet är betydligt mer positiv. Trots att ridskolan jag red på ligger i en storstad (Malmö) har de stora hagar och så mycket utevistelse som möjligt. Personalen och de duktigaste eleverna rider regelbundet genom alla hästarna och vidareutbildar dem. Bra foder och regelbunden veterinärkontroll är självklart, dels för hästens skull men så klart även för att skydda "investeringen".

I ponnygrupperna kan jag tycka att spöet ibland används alltför ofta. Men efterhand får de flesta lära sig att bara använda det när det behövs och aldrig någonsin för att "straffa" hästen.

Är det inte rätt kännetecknande för en bra ridskolehäst/-ponny att den kan stänga av om ryttaren är dålig för att sedan skina upp under en ryttare som den trivs med? Avtrubbad ena lektionen och pigg nästa.
 
Sv: På ridskolan. -måste bara skriva av mig.

kl

Jag har aldrig varit med om en sådan ridskola faktiskt, jag antar att jag har tur. Jag har t.o.m. gett bort en ponny till ridskola, min första tävlingsponny när han gick i pension som 17åring efter att ha tävlat i så gott som hela sitt liv och blivit buköppnad. Han gick på blandade lektioner, antingen med nybörjare (som han älskade och var så snäll mot!) eller med tjejer som kommit lite längre fick han gå dressyr för att han var så välutbildad, de slogs om att få rida honom så gott som :)
Nu var det ingen stor ridskola, ganska få hästar, men otroligt populär. De hade ridläger om somrarna och en sommar var det en tjej som faktiskt hade egen ponny som var där men fick rida honom på lägret - hon ville hellre ha min lilla skit än sin egna! Han var sjukt poppis och ridskola passade honom som handen i handsken, han var uppmärksamhetsnarkoman och alla brydde sig om honom hela tiden, när han hade tråkigt skrämde han nybörjarnas föräldarar :p
Han var absolut inte avstängd när han bodde där men han trappade ner, han var inte lika vältränad och då är det inte samma gnista i hästarna - men det gör ingenting tycker jag. Han gjorde det de bad honom om och inte så mycket mer, han var en lat ponny från början. Men han var med på blåbärshoppningar och små CR-dressyrer.
Fördelen med ridskola är att; hästarna får alltid mat, de tas hand om på ett riktigt bra sett för de flesta är riktigt måna om sina hästar och vill att de ska hålla och vara kvar länge, de blir skodda ordentligt, visst utevistelsen på ridskolor närmare city kanske inte är den bästa men där min ponny bodde var det lång utevistelse och på sommaren fick han gå på magert bete, småtjejerna fick lära sig klippa hästar på honom o.s.v.
Jag har faktiskt bara positiva erfarenheter av ridskola och det är jag glad för, förstår att det inte är likadant överallt men jag tror många ridskolehästar har det bättre än privathästar faktiskt.
Jag hade aldrig kunnat hitta ett bättre hem än en ridskola till den ponnyn!
 
Sv: På ridskolan. -måste bara skriva av mig.

kl

Angående detta med spöanvändning av nybörjare: Jag kan tycka att det förekommer lite för ofta hos oss också. Men, dom små som sitter med spöt hela tiden använder det utan någon som helst kraft. När dom blir äldre och duktigare lär dom sig att spöet inte är det första man tar till.
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 235
Senast: alazzi
·
Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 167
Senast: Trissa
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok På grund av att min skadade/inflammerade axel börjat göra allt mer ont så gjorde jag ett bryskt avbrott i all styrketräning...
Svar
0
· Visningar
604
Senast: cassiopeja
·
Ekonomi & Juridik Vi står i ett inackorderingsstall (Privatstall på en Ridskola). I kontraktet står det att det är 6 månader provtid. Vi har ett barn på 1...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
12 499

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Guldfasanerna
  • Rintränings- och utställningstråd

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp