På ridskolan. -måste bara skriva av mig.

Sv: På ridskolan. -måste bara skriva av mig.

jag har iofs bara sett en innerstads ridskola, mälarhöjdens ridskola i södra stockholm...

vid första anblick.. spiltor, förfallet, slitet, vanvårdade lokaler och hagar.. de har ett halvdussin hästar på under 100kvm med lera halvvägs upp till hasarna.. och en liten paddock med massa betongfundament som tittar fram som hage för uppåt 10häst samtidigt...

krubbitande och andra olater hör tydligen till..

sedermera så håller de mer än gärna fast sina elever på ponnys, även om de passerat 170cm längd med god marginal.. bara för att det är bekvämt och alltid varit så?! det tycker jag är skandal, betalar man för lektion på häst ska man rida häst inte ponny.. tycker även att ridskolorna skulle vara måna om att spara de små ponnysarna från de stora ryttarna.. finns inte nog med hästar för att alla ska få rida varsin fullstor häst får man göra grupperna mindre för att alla ska få rida på vettiga villkor.

sedan att skritta fram/av ingår i ridlektionstiden kan jag tycka är ganska uselt, jag rider för instruktör med dennes hästar och min tid börjar när vi börjar jobba.

12-13ekipage på 1h.. effektiv tid... 35-40min?! på 1 instruktör ger således inte mycket kvalité.. men det är ju kundens sak att avgöra om det är värt pengarna.

---
men jag antar och förstår att bekymmer uppstår med hagar, boxar etc när man ska klämma in ridskolor i storstäderna o tätbebyggt område då det inte finns nog med ytor att ha hagar, rastplatser, paddock, ridhus på.. men jag kan då känna att finns inte platsen att göra det ordentligt kan man lika gärna låta bli.. man får faktiskt sätta djuren först, ryttaren sen.
---

hur det är med sporrar, spön etc på ridskolor har jag ingen uppfattning om.. fast å andra sidan har jag aldrig ridit en avtrubbad ridskolehäst och förstår inte att folk vill betala dyra pengar för att gynna en sådan verksamhet och rida sådanna hästar som inte kan bidra med särskillt mycket för ryttaren i längden.. man får ju bara "skrika och skälla" på hästarna... skänklar för att driva, dra i munnen för att stanna.. inget finlir.

--
nu rider jag på annat håll där ridskoleverksamhet sker och där är hästarna pigga och allerta... så bra ridskolor finns givetvis, omän de nog är lättare att hitta ute på landsbygden där marken är billigare att äga.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: På ridskolan. -måste bara skriva av mig.

Fast då glömmer du att de där hemska avtrubbade ridskolehästarna kanske är precis rätt sorts häst om man ska börja lära sig rida. Att sitta på en känslig häst som reagerar för minsta lilla kan bli rena katastrofen i det läget. På en ridskola där eleverna är lite mer rutinerade så kan man också ha känsligare hästar, där det räcker att sitta till eller krama lite i tygeln för att halvhalten ska gå igenom.

Att man skrittar fram och av hästen är för mig självklart, men då behöver ju inte ridläraren vara med om h*n inte vill. Lektionen börjar när man tar tyglarna efter framskrittningen, och 45 minuters effektiv ridning räcker då åtminstone för mig - rider jag själv så sitter jag inte och nöter en timme heller.

Slutar för övrigt aldrig att förvånas över hur folk ogenerat spyr galla över ridskolor i såna här trådar. Låter det likadant när ni hittar privatstall med leriga hagar och ägare som rider hellre än bra?

För övrigt - man kan väl med bästa vilja i världen inte påstå att Mälarhöjdens ridskola ligger i innerstaden???
 
Senast ändrad:
Sv: På ridskolan. -måste bara skriva av mig.

Köpte själv en häst från en ridskola som var deprimerad vilket jag inte förstod förrän efter ett tag. Många hästar utvecklar tydligen en slags depression på ridskolorna...
Men med rätt ridning, rätt hantering och stora hagar med kompisar så blev hon en vanlig häst igen. Hon är nuförtiden lycklig familjehäst hos andra ägare där hon trivs väldigt bra.
Jag är så glad att jag kunde ge henne livsglädjen tillbaka och den eftermiddagen hon kom galopperandes emot mig och gnäggade när jag skulle hämta in henne var för mig ett underbart ögonblick som jag har sparat långt in i mitt hjärta. Jag hade lyckats återuppliva ett självförtroende som för länge sedan slocknat i manegen på en ridskola. En häst känner inte tacksamhet men människor gör det och jag är väldigt tacksam att hon orkade lära mig hur vägen tillbaka för en ridskolehäst verkligen ter sig. Den var lång, tuff och riktigt svår på alla sätt och vis. Men vi lyckades hon och jag, tillsammans! :)
 
Sv: På ridskolan. -måste bara skriva av mig.

Fast då glömmer du att de där hemska avtrubbade ridskolehästarna kanske är precis rätt sorts häst om man ska börja lära sig rida. Att sitta på en känslig häst som reagerar för minsta lilla kan bli rena katastrofen i det läget. På en ridskola där eleverna är lite mer rutinerade så kan man också ha känsligare hästar, där det räcker att sitta till eller krama lite i tygeln för att halvhalten ska gå igenom.

jag började rida på en viktkänslig häst, visserligen var jag i vuxen ålder när jag började men iaf. sedan så köper jag inte det argumentet att det är bra att lära sig rida på avtrubbade hästar.. då lär du dig att en häst inte bryr sig om vikthjälper och andra signaler en "vanlig" häst lyssnar på, vilket gör att när du väl ska avancera vidare och lämna de avtrubbade får du börja om från början. då anser jag det bättre att lära rätt från början och låta sitsträningen ta sin tid så man kan rida med utan att ge en massa signaler till hästen.. instruktören får ta och longera hästen medans ryttaren lär sig hitta sitsen så man har koll och därefter lägga till tyglarna när sitsen är korrekt...


Att man skrittar fram och av hästen är för mig självklart, men då behöver ju inte ridläraren vara med om h*n inte vill. Lektionen börjar när man tar tyglarna efter framskrittningen, och 45 minuters effektiv ridning räcker då åtminstone för mig - rider jag själv så sitter jag inte och nöter en timme heller.

absolut ska man skritta fram och av.. men det roliga är att här debiteras det på instruktörstiden! fast denne inte gör sitt jobb som instruktör under hela tiden. är det en timme är det en timme, annars får man lov att säga att det är 45minuter, inte mer. och ursäkter såsom instruktörerna har på nämnda ridskola att tidschemat är förskjutet gör det inte acceptabelt att avsluta vissa ridlektioner i förtid utan kompensation för att hålla tidtabellen för nästa ridgrupp.

Slutar för övrigt aldrig att förvånas över hur folk ogenerat spyr galla över ridskolor i såna här trådar. Låter det likadant när ni hittar privatstall med leriga hagar och ägare som rider hellre än bra?

nu får du faktiskt skillja på äpplen och päron.. en ridskola lär eleverna rida, men det är så mycket mer.. hästhållning hagar etc.. jag tycker faktiskt att ridskolorna borde vara mer av exempel på hur en bra verksamhet ska se ut, inte vara bedrövliga, såsom nämnda är med framförallt hagar och framförallt mängden hagar.

och jag kan då säga att jag inte är besvärad av att säga åt stallägare att de får göra något åt saken, det gjorde jag i förra stallet, inge vidare respons i vissa fall och därav bytte vi stall omän det var väldigt fint stall med allt man kan önska att tillgå.


För övrigt - man kan väl med bästa vilja i världen inte påstå att Mälarhöjdens ridskola ligger i innerstaden???

okejdå, 10minuter utanför tullarna då, men hyffsat centralt.. gångavstånd från tunnelbana och buss som stannar utanför som går ofta och länge.
 
Sv: På ridskolan. -måste bara skriva av mig.

jag började rida på en viktkänslig häst, visserligen var jag i vuxen ålder när jag började men iaf. sedan så köper jag inte det argumentet att det är bra att lära sig rida på avtrubbade hästar.. då lär du dig att en häst inte bryr sig om vikthjälper och andra signaler en "vanlig" häst lyssnar på, vilket gör att när du väl ska avancera vidare och lämna de avtrubbade får du börja om från början. då anser jag det bättre att lära rätt från början och låta sitsträningen ta sin tid så man kan rida med utan att ge en massa signaler till hästen.. instruktören får ta och longera hästen medans ryttaren lär sig hitta sitsen så man har koll och därefter lägga till tyglarna när sitsen är korrekt...

Fast det stämmer inte alls med mina erfarenheter. Tvärtom kan det bli ganska farligt att sätta upp en total nybörjare på en känslig och framåt häst, i och med att man som nybörjare inte har den balansen och kroppkontrollen som krävs för att inte ge oavsiktliga signaler till hästen. Jag som då har har gått den "långa" ridskolevägen via inte alltför känsliga ponnyer håller heller inte alls med om att man komplett måste lägga om sin ridning när man börjar rida känsligare hästar, och absolut inte börja om från början heller. Det är ju bara frågan om att rida med finare och finare hjälper i takt med att man själv får bättre balans och kroppskontroll. Det är ju inte heller så att en häst antingen är totalt avtrubbad eller superkänslig - de flesta är någonstans däremellan. Och de bästa ridskolehästarna har förmågan att avpassa sin känslighet efter ryttaren, så att den rutinerade kan rida med små, fina hjälper, och nybörjaren kan göra lite fel utan att hästen får spel.


absolut ska man skritta fram och av.. men det roliga är att här debiteras det på instruktörstiden! fast denne inte gör sitt jobb som instruktör under hela tiden. är det en timme är det en timme, annars får man lov att säga att det är 45minuter, inte mer. och ursäkter såsom instruktörerna har på nämnda ridskola att tidschemat är förskjutet gör det inte acceptabelt att avsluta vissa ridlektioner i förtid utan kompensation för att hålla tidtabellen för nästa ridgrupp.

Gör det nåt, det? Det är en timme, för man är i ridhuset en timme. Det skulle ju inte vara ok att skippa framskrittningen, och gå direkt in och korta tyglarna när 15 minuter har gått. Därför skriver man ut att lektionen börjar kl 16 t ex, för kl 16 ska man vara i ridhuset med iordninggjord häst, för att hinna skritta fram till själva träningen börjar kl 16:15. Inte så konstigt om du tänker på det. Och är man så snål med tiderna som du är ska man kanske inte rida på ridskola - ena gången drar den egna gruppen över, nästa gång är det en annan grupp - det jämnar ut sig. Som du själv vet om du är lite mer van ryttare så är det inte de exakta minuterna som spelar roll när man rider, utan resultatet.

nu får du faktiskt skillja på äpplen och päron.. en ridskola lär eleverna rida, men det är så mycket mer.. hästhållning hagar etc.. jag tycker faktiskt att ridskolorna borde vara mer av exempel på hur en bra verksamhet ska se ut, inte vara bedrövliga, såsom nämnda är med framförallt hagar och framförallt mängden hagar.

Du menar att du tycker alla ridskolor borde ha perfekt hästhållning? Fine, men vem ska betala för den perfekta hästhållningen? De flesta ridskolor gör ju knappast övervinster som det är, vad får dig att tro att man skulle kunna ha ekonomiskt utrymme för ytterligare fördyringar? Och säg nu inte att ekonomin inte är någon ursäkt, för verksamheten måste ju gå runt. Dessutom har alla olika uppfattning om vad som är perfekt hästhållning, det kan man ju enkelt konstatera i vilket privatstall som helst. Så vems måttstock ska det vara, och varför?

Jag har aldrig sett en seriös ridskola som har bedrövlig hästhållning, för övrigt - det har man inte råd med, hästarna är alldeles för dyrbara för det. Däremot har vi åtminstone på vår ridskola köpt en och annan stackare från privata ägare som fått upp hull, muskler och eftersatt hovvård genom professionell skötsel på ridskolan. Dessutom brukar personalen vara enormt mån om hästarna - det är ju för att man älskar hästar som man jobbar med hästar, för varför annars står man ut med mycket slit för dåligt betalt?

okejdå, 10minuter utanför tullarna då, men hyffsat centralt.. gångavstånd från tunnelbana och buss som stannar utanför som går ofta och länge.

10 minuter? Då får man allt köra som en biltjuv... ;)
 
Sv: På ridskolan. -måste bara skriva av mig.

Boiiing
Dags för nästa rond! :-)

Lite kuligt är det när två välformulerade personer sätter ingång....... Rabbadam! Poff!

(Sorry över detta tramsiga inlägg......... men jag tycker denna tråd blivit lite småkul efter att ha lyfts till debatt. Retorik är ni duktiga på - jag finner att jag (nästan) håller på er båda! Må bäste man vinna, hälsar ponnytant som tycker att dåliga ridskolor är kass och bra ridskolor är finnemang.)
 
Sv: På ridskolan. -måste bara skriva av mig.

*kl*
Jag har ridit i ca 3 år på mitt ex häst. Har hållit mig till skritt och trav (galoppen har jag hoppat över då det var grenar ivägen första gången jag provade, men det är en annan historia...) När hon nu blev ett ex så ville jag inte släppa ridningen helt så jag provade att gå till ridskolan men där fick jag inte hästen att trava ensengång... Ridläraren skrek "Visa att du har benmuskler" vilket jag inte anser vara ridning. Trav ska fås med ett litet "sss"-ljud utan att sparka hästen hårt i magen. Så det blev första och sista gången på ridskolan....
 
Sv: På ridskolan. -måste bara skriva av mig.

*kl*
Trav ska fås med ett litet "sss"-ljud utan att sparka hästen hårt i magen. Så det blev första och sista gången på ridskolan....

om det vore så väl på ridskola :(

kl
Jag rider på en ridskola utanför sthlm som inte heller är felfri, de flesta hästar står i spiltor och en del krubbiter och har bukfetma även om dom går på grus, MEN, alla ridskoleelever är inte extremfall heller. Alla i nybörjargrupperna sitter inte o sliter och bankar på hästen, även om det finns de som gör det. (inte att förglömma de rutinerade grupperna också förövrigt). Men om ni läser "det värsta ni sett vid ridning" - tråden kan ni ju se att det är väldigt många privathästar som lider mycket mer än många ridskolehästar.

Dessutom, när en ridskolehäst verkligen lider så pensioneras dom. Dock oftast INNAN den gränsen är korsad, och de hästar som inte trivs eller platsar i undervisningssyfte, de blir inte långvariga. Ha inte så mycket fördomar mot ridskolor, när ni inte har fördomar mot ridning i sig självt som oftast också är väldigt onaturligt för hästen. :cool:
 
Sv: På ridskolan. -måste bara skriva av mig.

Är glad för din och hästens skull!!:laugh:
Nej tyvärr är det ju så att alla hästar inte passar till allting, precis som människor inte gör, en del människor klara t.ex. inte vissa arbeten eller miljöer, och en häst kan ju ocksp må dåligt av en ägare den inte trrivs med. Så ibland funkar det tyvärr inte, det är ju precis det som är grejen, de är inga maskiner så man får verkligen hoppas att de flesta är vettiga nog att inte använda de hästar som inte trivs.
Själv är jag lyckligt lottad och är på en riktig SUPERRIDSKOLA! :laugh: Man inser bara mer och mer vilken fin kvalitet det är och hur duktig hon som är ansvarig är, hon är verkligen supernogrann med vilka hästar hon tar in i verksamheten, och har dem alltid på prov ett tag först, då duktiga elever som hon känner bra och tror (eller i princip vet i hennes fall, hon har sån himla koll!) kommer passa med hästen. Och funkar det inte så behåller hon dem inte. I sommar har det dessutom pensionerats en häst som gått på ridskolan ett tag, och detta innan han börjat må dåligt eller så, han fick komma till en supertrevlig familj! :)
Där är det iaf jättetrevliga hästar, och det är precis som säges, hästarna kan anpassa sig jättebra efter ryttarna, de jobbar på ett helt annat sätt med de duktigare ryttarna, sen är det självklart inte samma sak som att sitta och rida sin egen pigga tävlingsähäst för faktum är ju ändå att det ÄR andra som rider den, men jag tycker det funkar superbra!
Vi har och har haft ett stooort antal hästa och ponnier som gått SM i flera disipliner och funkat superbra i verksamheten. Och de flesta hästarna tycker faktiskt det kan vara ganska skönt att bara lufsa runt efter kompisarna några varv i ridskolan, de gillar att arbete, vilket verkligen märks när de inte gör det, och om någon lessnar får de gå lite mindre, kanske mer med duktigare elever eller åka iväg någon vecka på semester och brukar då vara jättetaggade och med glädje ge sig in i ridhuset med en liten nybörjare. Därför tycker jag inte man kan säga att livet som ridskolehäst är dåligt. Så jag för min del har väldigt fina erfarenheter av den ridskolan på alla sätt och vis, tråkigt att höra era historier!:crazy:
hoppsan, inte alls lite långt! :p
 
Sv: På ridskolan. -måste bara skriva av mig.

*kl*

DEt finns många ridskolor som skulle kunna förbättras,men som ngn nämnde även privatstallen.
Det här med skänkeldöda hästar,nybörjare som sparkar och sliter...tja, jag måste erkänna att jag kände mig bättre till mods när min dotter fick sin lägerponny igår på första ridlektionen.
Hon skulle inte klarat,lr vågat sätta sig på en annan sorts häst.
Han är va vi skulle kalla "lat". Hon fick jobba järnet med skänklar och han luffsade på i maklig takt,ibland sakta han av. Hon fick då av ridläraren ett spö i handen (vilket jag personligen är lite emot) MEN inte en enda ggn va hon tvungen att använda det, det räckte med att ponnyn visste hon hade det så räckte det med försiktig skänkeltryckning. Lite luriga kan dom nog va hästarna, och jag tror helt bestämt att dom känner skillnad på nybörjare och rutinerade ryttare.
En annan flicka i gruppen hade samma sak med sin häst som sen fick gå den mer rutinerade lektionen efteråt. Såg lite av den lektionen, och där behövdes varken spö lr hårda skänklar. Hästen gick klockrent.
Så även om en häst "trubbar" av, så tror jag allt den kan "väckas" igen av en annan ryttare.
Säg att det är 1 nybörjarlektion per dag,så tror jag inte att 45 min per dag kan totalförstöra en häst om den samtidigt oxå rids av kunniga.

Just på denna ridskola går alla hästar ute varje dag och jag upplever att dom trivs med livet. Till och med mkt bättre än vissa (många) privathästar jag stött på.
I mina yngre dagar har jag oxå varit med om ridskolor där det svidit i hjärtat när man sett hur hästarna har det, så stort eloge till de ridskolor som gör så gott de kan för att hästarna ska ha det så bra det går:bow:
Även dessa "avtrubbade" hästar som lär ängsliga barn att våga rida:bow:
 
Sv: På ridskolan. -måste bara skriva av mig.

om det vore så väl på ridskola :(

kl
Jag rider på en ridskola utanför sthlm som inte heller är felfri, de flesta hästar står i spiltor och en del krubbiter och har bukfetma även om dom går på grus, MEN, alla ridskoleelever är inte extremfall heller. Alla i nybörjargrupperna sitter inte o sliter och bankar på hästen, även om det finns de som gör det. (inte att förglömma de rutinerade grupperna också förövrigt). Men om ni läser "det värsta ni sett vid ridning" - tråden kan ni ju se att det är väldigt många privathästar som lider mycket mer än många ridskolehästar.

Dessutom, när en ridskolehäst verkligen lider så pensioneras dom. Dock oftast INNAN den gränsen är korsad, och de hästar som inte trivs eller platsar i undervisningssyfte, de blir inte långvariga. Ha inte så mycket fördomar mot ridskolor, när ni inte har fördomar mot ridning i sig självt som oftast också är väldigt onaturligt för hästen. :cool:

Den här tråden är just en ridskole-tråd. Privatryttare kan vara minst lika dåliga, men just den här tråden handlar om ridskolor och vad man har för erfarenheter av dem. Jag har inga fördomar mot ridskolor, men de jag har sett är inte alls bra så därför skriver jag om dem. Har inte sett en enda bra, om jag ska vara helt ärlig. Varför, det vet jag inte. Jag har haft otur, antagligen.

En häst som har gått i ridskolan i 20 år? Den borde ju få vila ut, men nehe.. Sedan fanns även en häst född -79 som pensionerades för ett år sedan, mager och liksom tovig. Jag har inga fördomar mot någonting, allting kan vara så olika när det gäller hästar. Ridning kan vara hemsk, men den kan också vara rolig för en häst. Det beror helt och hållet på ryttaren.
Att hästar står på grus är ju verkligen inte bra? Hästen vill äta hela tiden, och när det tas bort blir det så onaturligt det bara kan bli för hästen.
En privatryttare är oftast ett bättre alternativ för hästen. Då är det oftast bara en ryttare som rider, ngt som ger trygghet. Det är oftast mer varierad ridning. oftast är också en privatryttare duktigare och rider med finare hjälper än en nybörjare på en ridskola.
Men självklart finns det bra ridskolor, det finns dem som har stora hagar och säljer hästarna så fort de tröttnar. De finns dem som har väldigt varierad ridning även för hästarna och de finns dem som lär saker till nybörjare på ett väldigt, väldigt bra sätt. Men ingen häst ska börja med krubbitning, då är ju något fel. Då mår inte hästen bra. Självklart finns det privathästar som också håller på med sådant, men den här tråden handlar just om ridskolor.
En häst ska inte vara tjurig och lat, då trivs den ju inte. Ofta är det ju sådant man ser på ridskolor, och det är väldigt, väldigt synd.
Jag önskar att det fanns fler bra ridskolor, för räcker inte pengarna till att ha glada och nöjda hästar, ska man inte ha ridskola alls. Det är ju ändå hästarna som gör jobbet, det är ju ändå de man ska sätta i första hand.
 
Sv: På ridskolan. -måste bara skriva av mig.

..fast nu skriver du också om privatryttare.............. :-)
Visst har du fördomar! Det har vi ALLA och våra uppfattningar/fördomar bygger på våra erfarenheter. Och dina erfarenheter av ridskolor är inte bra, alltså.........
 
Sv: På ridskolan. -måste bara skriva av mig.

..fast nu skriver du också om privatryttare.............. :-)
Visst har du fördomar! Det har vi ALLA och våra uppfattningar/fördomar bygger på våra erfarenheter. Och dina erfarenheter av ridskolor är inte bra, alltså.........


okejokej, jag har väl fördomar då (och skriver om privatryttare gör jag också) :p. Men inte den värsta sorterns; jag hatar inte alla som säger att de rider på ridskola. ;)
 
Sv: På ridskolan. -måste bara skriva av mig.

Ojoj tror du det är så på alla Ridskolor tror du HELT fel!:idea:

Jag har egna hästar men rider även på ridskola eftersom mina egna hästar inte är inridna än.

Iallafall: På min ridskola står hästens välbefinnande i centrum, omvårdnanden är viktig och eleverna lär sig att visitera och massera loss stela muskler innan lektionen börjar. Alla Elever måste vara i stallet ½ timme innan lektionen för att hinna med att pyssla om hästen ordentligt.
Ponnyerna och Hästarna är väldigt trevliga och harmoniska, de som inte trivs eller mår bra av att gå i verksamheten säljs till privatryttare. Nytt stall har byggts med ENBART boxar för att även där se till hästarnas bästa!

Även andra ridskolor i närheten som jag besökt har bra ordning på sina stallar och hästar. och de är noga med att hästarna trivs och mår bra!:)

Självklart finns det skräck exempel men jag tror att dagens ridskolelever blir medvetna om vad som är rätt och fel.
Tyvärr så får jag väll hålla med om det som någon skrev att utnyttjandet av hjälptyglar bland de yngre har blivit mer och mer utbrett, men om de används i samrådan med en kunnig instruktör tycker jag inte det är så allvarligt.

Jag funderar på vad TS själv har för anknytning till hästar?

Och ska även tillägga att de värsta skräckexemplen jag sett på senare tid är just privatryttare, som kräver mer av hästen än vad den egentligen kan! Verkar som fler och fler köper häst till sig själva och sina barn men verkar inte ha någon gedigen kunskap om hur en häst ska ridas och utbildas utan många tycks tro att hästar oavsett ålder kommer i ett färdig utbildat paket där det bara är att tuta och köra!:cool:
 
Sv: På ridskolan. -måste bara skriva av mig.

Den här tråden är just en ridskole-tråd. Privatryttare kan vara minst lika dåliga, men just den här tråden handlar om ridskolor och vad man har för erfarenheter av dem. Jag har inga fördomar mot ridskolor, men de jag har sett är inte alls bra så därför skriver jag om dem. Har inte sett en enda bra, om jag ska vara helt ärlig. Varför, det vet jag inte. Jag har haft otur, antagligen.

En häst som har gått i ridskolan i 20 år? Den borde ju få vila ut, men nehe.. Sedan fanns även en häst född -79 som pensionerades för ett år sedan, mager och liksom tovig. Jag har inga fördomar mot någonting, allting kan vara så olika när det gäller hästar. Ridning kan vara hemsk, men den kan också vara rolig för en häst. Det beror helt och hållet på ryttaren.
Att hästar står på grus är ju verkligen inte bra? Hästen vill äta hela tiden, och när det tas bort blir det så onaturligt det bara kan bli för hästen.
En privatryttare är oftast ett bättre alternativ för hästen. Då är det oftast bara en ryttare som rider, ngt som ger trygghet. Det är oftast mer varierad ridning. oftast är också en privatryttare duktigare och rider med finare hjälper än en nybörjare på en ridskola.
Men självklart finns det bra ridskolor, det finns dem som har stora hagar och säljer hästarna så fort de tröttnar. De finns dem som har väldigt varierad ridning även för hästarna och de finns dem som lär saker till nybörjare på ett väldigt, väldigt bra sätt. Men ingen häst ska börja med krubbitning, då är ju något fel. Då mår inte hästen bra. Självklart finns det privathästar som också håller på med sådant, men den här tråden handlar just om ridskolor.
En häst ska inte vara tjurig och lat, då trivs den ju inte. Ofta är det ju sådant man ser på ridskolor, och det är väldigt, väldigt synd.
Jag önskar att det fanns fler bra ridskolor, för räcker inte pengarna till att ha glada och nöjda hästar, ska man inte ha ridskola alls. Det är ju ändå hästarna som gör jobbet, det är ju ändå de man ska sätta i första hand.

Men vilka hästar ska nybörjarna rida då? Om ridskolor inte fanns, så finge ju nybörjarna köpa egna hästar att lära sig rida på - som då enbart skulle ridas av en och samma nybörjare.

Alla hästar finner dessutom inte sin trygghet i människan, som kommer ett par timmar om dagen. Våra ridskolehästar har helt tydligt sin stora trygghet i sin flock, som de tillbringar all sin tid med. Det är de andra hästarna som är tryggheten, inte människorna. Och det är väl rimligen också mer naturligt? Sen finns det en del hästar som inte pallar att ha många olika ryttare, och de ska såklart inte vara ridskolehästar. Ungefär som att en del hästar gillar när det händer mycket, och de ska såklart inte stå i ett litet stall med två andra hästar där ingenting händer.
 
Sv: På ridskolan. -måste bara skriva av mig.

jag har iofs bara sett en innerstads ridskola, mälarhöjdens ridskola i södra stockholm...

vid första anblick.. spiltor, förfallet, slitet, vanvårdade lokaler och hagar.. de har ett halvdussin hästar på under 100kvm med lera halvvägs upp till hasarna.. och en liten paddock med massa betongfundament som tittar fram som hage för uppåt 10häst samtidigt...

krubbitande och andra olater hör tydligen till..

sedermera så håller de mer än gärna fast sina elever på ponnys, även om de passerat 170cm längd med god marginal.. bara för att det är bekvämt och alltid varit så?! det tycker jag är skandal, betalar man för lektion på häst ska man rida häst inte ponny.. tycker även att ridskolorna skulle vara måna om att spara de små ponnysarna från de stora ryttarna.. finns inte nog med hästar för att alla ska få rida varsin fullstor häst får man göra grupperna mindre för att alla ska få rida på vettiga villkor.

sedan att skritta fram/av ingår i ridlektionstiden kan jag tycka är ganska uselt, jag rider för instruktör med dennes hästar och min tid börjar när vi börjar jobba.

12-13ekipage på 1h.. effektiv tid... 35-40min?! på 1 instruktör ger således inte mycket kvalité.. men det är ju kundens sak att avgöra om det är värt pengarna.

---
men jag antar och förstår att bekymmer uppstår med hagar, boxar etc när man ska klämma in ridskolor i storstäderna o tätbebyggt område då det inte finns nog med ytor att ha hagar, rastplatser, paddock, ridhus på.. men jag kan då känna att finns inte platsen att göra det ordentligt kan man lika gärna låta bli.. man får faktiskt sätta djuren först, ryttaren sen.
---

hur det är med sporrar, spön etc på ridskolor har jag ingen uppfattning om.. fast å andra sidan har jag aldrig ridit en avtrubbad ridskolehäst och förstår inte att folk vill betala dyra pengar för att gynna en sådan verksamhet och rida sådanna hästar som inte kan bidra med särskillt mycket för ryttaren i längden.. man får ju bara "skrika och skälla" på hästarna... skänklar för att driva, dra i munnen för att stanna.. inget finlir.

--
nu rider jag på annat håll där ridskoleverksamhet sker och där är hästarna pigga och allerta... så bra ridskolor finns givetvis, omän de nog är lättare att hitta ute på landsbygden där marken är billigare att äga.

Jag kan hålla med dig om att den anläggningen ser förjävlig ut, verkligen. Men eftersom dom har väntat på sin nya anläggning (som har skjutits upp flera gånger) så kanske man inte vill satsa mer av ridskolans (troligtvis) ansträngda ekonomi på att renovera ett stall som rivs om två år. Det blir "lappa och laga"-metoden.

Skritta fram och av ingår väl i lektionstiden på de flesta ridskolor? Inget konstigt med det. Visst ska man inte hålla kvar sina långa ryttare på ponny alltför länge, men med tanke på att det är så pass många hästar som står där år efter år så mår dom kanske inte så himla dåligt. Jag har ridit ett par ponnycuper på Mälarhöjden och sett deras ponnyer på tävling flera gånger och dom flesta är riktigt trevliga, känsliga och presterar bra i både dressyr och hoppning. Denna ridskola har självklart också sina brister men alla ridskolor kan nog förbättras mer eller mindre. Men man ska inte vara så snabb på att döma när man inte vet bakgrunden.
 
Sv: På ridskolan. -måste bara skriva av mig.

Men vilka hästar ska nybörjarna rida då? Om ridskolor inte fanns, så finge ju nybörjarna köpa egna hästar att lära sig rida på - som då enbart skulle ridas av en och samma nybörjare.

Alla hästar finner dessutom inte sin trygghet i människan, som kommer ett par timmar om dagen. Våra ridskolehästar har helt tydligt sin stora trygghet i sin flock, som de tillbringar all sin tid med. Det är de andra hästarna som är tryggheten, inte människorna. Och det är väl rimligen också mer naturligt? Sen finns det en del hästar som inte pallar att ha många olika ryttare, och de ska såklart inte vara ridskolehästar. Ungefär som att en del hästar gillar när det händer mycket, och de ska såklart inte stå i ett litet stall med två andra hästar där ingenting händer.

Egentligen är det inte nybörjarna som är problemet, utan det är hur de blir lärda av de som kan. Sätter du en nybörjare på en avtrubbad häst som aldrig kommer att kunna känna vikthjälper och säger "Slå till med spöet när han inte vill gå!" är det ju klart att ungen lär sig att "aha, så gör man! Sparkar man med skänklarna så går den och drar man i tyglarna stannar den!:idea:".
Men om man berättade för nybörjarna hur man red med vikthjälper och så fint som möjligt och satte upp dem på en häst som kände vikthjälper (inte de finaste hjälper, men som ändå inte var helt avtrubbad) så skulle de ju lära sig att rida på ett sätt som var snällare mot hästen med en gång.
 
Sv: På ridskolan. -måste bara skriva av mig.

Jag kan hålla med dig om att den anläggningen ser förjävlig ut, verkligen. Men eftersom dom har väntat på sin nya anläggning (som har skjutits upp flera gånger) så kanske man inte vill satsa mer av ridskolans (troligtvis) ansträngda ekonomi på att renovera ett stall som rivs om två år. Det blir "lappa och laga"-metoden.

Skritta fram och av ingår väl i lektionstiden på de flesta ridskolor? Inget konstigt med det. Visst ska man inte hålla kvar sina långa ryttare på ponny alltför länge, men med tanke på att det är så pass många hästar som står där år efter år så mår dom kanske inte så himla dåligt. Jag har ridit ett par ponnycuper på Mälarhöjden och sett deras ponnyer på tävling flera gånger och dom flesta är riktigt trevliga, känsliga och presterar bra i både dressyr och hoppning. Denna ridskola har självklart också sina brister men alla ridskolor kan nog förbättras mer eller mindre. Men man ska inte vara så snabb på att döma när man inte vet bakgrunden.

nog vet jag att de väntar på sitt nya stall... men jag skulle inte bli förvånad om de står där med samma stall om ytterligare 10år.. byråkratin ser ut som det gör och vilken privatperson som helst som hyser missnöje sätter käppar i hjulet för de.. sedan så tycker jag faktiskt inte man kan hålla på o låta det förfalla så som det låtits göra, för att man väntar... 5år.. 10år?
 
Sv: På ridskolan. -måste bara skriva av mig.

Det är viktigt att ridlärare kan tillrättavisa elever till hur de ska lösa problem, det ska ALDRIG vara okej att slita/sparka/slå! :mad:'

Håller helt med.

Jag jobbade förr som ridlärare på en ridskola (när ordinarie ridlärare var lat och inte orkade ta sina lektioner, utan satte det på mig... och tyvär är det sanningen...)

Jag började alla mina lektioner (med ny grupp) med att säga "Hej jag heter Madeleine, jag är er ridlärare ikväll eftersom xxx inte är här idag. Jag har en regel för den som rider för mig, är man elak mot sin häst får man ställa upp på mittlinjen och gå in med hästen!" Det var aldrig någon som var elak mot sin häst under mina lektioner... :devil:
 
Sv: På ridskolan. -måste bara skriva av mig.

Men det finns bra ställen också, har själv ridigt på olika ridskolor men den sista var klart bäst.
Här fick man lära sig att skänkel, säte och vikt var det du styrde hästen med, vill Du samla så sitt emot så hästen måste korta. När Du ökar slappna av och andas ut för att lätta upp för hästen.
Tygeln använs till att ställa och för finlir.
Ägaren kollade detta med jämna mellanrum genom att vi elever fick fästa tyglarna i nosgrimman.

Min häst som jag har nu blir riden på samma sätt och är otroligt känslig för alla hjäper, kommer att bli en som tillslut känner hur man tänker göra och lyder redan där.
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 235
Senast: alazzi
·
Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 165
Senast: Trissa
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok På grund av att min skadade/inflammerade axel börjat göra allt mer ont så gjorde jag ett bryskt avbrott i all styrketräning...
Svar
0
· Visningar
604
Senast: cassiopeja
·
Ekonomi & Juridik Vi står i ett inackorderingsstall (Privatstall på en Ridskola). I kontraktet står det att det är 6 månader provtid. Vi har ett barn på 1...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
12 499

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kemisk kastration?
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp