På ridskolan. -måste bara skriva av mig.

Sv: På ridskolan. -måste bara skriva av mig.

En häst som tycker om sitt arbete ska man inte behöva ha spö på, det är ridlärarens ansvar att lära ungarna att rida med sunt förnuft!

Exakt vart har jag förespråkat användandet av spö??????
Och vart har jag skrivit att det inte spelar någon roll hur ungarna rider?
 
Sv: På ridskolan. -måste bara skriva av mig.

Tycker det ska finnas en lag i djurskyddssynpunkt att en häst inte bör gå på en ridskola i mer än fem år.

Fem år? Det är ju ingenting. För vissa hästar tar det fem år innan dom funkar på alla sorters lektioner. Tio år är mer rimligt tycker jag.
 
Sv: På ridskolan. -måste bara skriva av mig.

Fem år? Det är ju ingenting. För vissa hästar tar det fem år innan dom funkar på alla sorters lektioner. Tio år är mer rimligt tycker jag.

Tio år?! Då är nog de flesta hästar utkörda.. Sju år är absolut max, men allra helst 5.
 
Sv: På ridskolan. -måste bara skriva av mig.

Får man undra var denna fakta kommer ifrån? Har vi dessutom inte kommit fram till att många ridskolor faktiskt är riktigt bra?
 
Sv: På ridskolan. -måste bara skriva av mig.

Det är tur att det även finns trevliga ridskolor.

Det finns en ridskola i min närhet som jag tycker är väldigt trevlig.
Hästarna blir ridna av såväl nybörjare som riktigt duktiga ryttare.
De får komma ut i hage minst 5-6 h varje dag, och när de står inne har de en rymlig box att stå i.
Lektionerna är uppdelade så att varje häst ska få lagomt med varierande motion.
De får lagomt med mat och varje sommar får de flesta komma ut på bete.

Ridlärarna är måna om djuren och ser till att eleverna är det också.

Visst kan man alltid önska sig mer och bättre tillvaro trots allt för även dem, men om man jämför med privatägda hästar så tycker jag att dessa hästar ofta har ett lika bra, och ibland även trevligare liv.
 
Sv: På ridskolan. -måste bara skriva av mig.

Tio år?! Då är nog de flesta hästar utkörda.. Sju år är absolut max, men allra helst 5.

Hrm de flesta hästar på den ridskola jag pratar om är födda runt 93-96 (dvs 13-16 år), och är fortfarande glada och hela individer. Mkt trevliga att rida på.
 
Sv: På ridskolan. -måste bara skriva av mig.

Några av våra gladaste trevligaste hästar är plus minus 20! Har flera gånger varit med om att yngre hästar bara stannat i 2 dagar till 1 år för att de int funkade i verkligheten, däremot när de faktiskt passat in i verksamheten och varit där emot har det bara hänt en gång att en av hästarna som varit där ett tag verkligen lessnat, och den såldes då som privathäst, men allt detdär med avtrubbade har jag aldrig upplevt bland någon av alla ridskolehästar jag träffat.
 
Sv: På ridskolan. -måste bara skriva av mig.

Håller helt med dig, och hur många hästar är det inte då på ridskolor som står i spiltor som behöver krubbbitarrem?

På "min" ridskola har vi ca 20 hästar och ponnyer. Fem går i lösdrift och resten står på stall. 7 av dem står på spilta och vi har aldrig behövt krubbitarrem på någon av dem.
 
Sv: På ridskolan. -måste bara skriva av mig.

Tycker det ska finnas en lag i djurskyddssynpunkt att en häst inte bör gå på en ridskola i mer än fem år.

Jag tycker inte att man kan säga ett visst antal år. En häst som inte mår bra på en ridskola ska inte vara där. En bra, välfungerande ridskola vill bara ha hästar som mår bra och håller både fysiskt och psykiskt för den sortens verksamhet.
Ridskolan jag rider på har ett antal hästar som är över 20 år, men som är i mycket god kondition och definitivt inte avtrubbade på något sätt. Allt hänger på att vårda sina hästar, lära sina elever att respektera hästarna, och att inte ha allt förmånga nybörjar- och oerfarna grupper.
Min dotter började rida på en annan liten ridskola för en tid sedan. Där måste jag också säga att jag är positivt överaskad. Väldigt mycket tid har lagts åt att lära sig hur man handskas med hästen, lära sig läsa signaler etc. Hästarna är i god kondition, lugna och snälla med nybörjarna, men för den sakens skull behöver de inte vara avtrubbade.
 
Sv: På ridskolan. -måste bara skriva av mig.

Håller helt med dig, och hur många hästar är det inte då på ridskolor som står i spiltor som behöver krubbbitarrem?

*tänker efter*

Inte en enda faktiskt. Det enda stall jag sett där spilthästarna hade beteendestörningar i någon omfattning var K1 innan de byggde om stallarna så att alla hästar fick box. Men då var det hästar som levde ett extremt tufft liv, uppbundna i spilta utan möjlighet till hagvistelse och med till största delen ovan personal som skulle, sköta, rida och hantera dem.

På de två ridskolor jag har närmare inblick i så är det inte en enda häst som krubb-biter, väver, boxvandrar eller liknande.
 
Sv: På ridskolan. -måste bara skriva av mig.

Jag tycker inte att man kan säga ett visst antal år. En häst som inte mår bra på en ridskola ska inte vara där. En bra, välfungerande ridskola vill bara ha hästar som mår bra och håller både fysiskt och psykiskt för den sortens verksamhet.
Ridskolan jag rider på har ett antal hästar som är över 20 år, men som är i mycket god kondition och definitivt inte avtrubbade på något sätt. Allt hänger på att vårda sina hästar, lära sina elever att respektera hästarna, och att inte ha allt förmånga nybörjar- och oerfarna grupper.
Min dotter började rida på en annan liten ridskola för en tid sedan. Där måste jag också säga att jag är positivt överaskad. Väldigt mycket tid har lagts åt att lära sig hur man handskas med hästen, lära sig läsa signaler etc. Hästarna är i god kondition, lugna och snälla med nybörjarna, men för den sakens skull behöver de inte vara avtrubbade.

Precis, hästar som trivs på ridskola finns det ju ingen anledning att sälja, och hästar som inte trivs eller fungerar bör kanske inte vara kvar ens ett år.
 
Sv: På ridskolan. -måste bara skriva av mig.

Precis, hästar som trivs på ridskola finns det ju ingen anledning att sälja, och hästar som inte trivs eller fungerar bör kanske inte vara kvar ens ett år.

Nej precis, jag har varit med om att vi skickat tillbaka hästar dag 2 för att ridskolechefen direkt kände att de inte skulle passa, man kan inte ha hästar som inte trivs där i ridskoleverksamhet, det funkar inte.
 
Sv: På ridskolan. -måste bara skriva av mig.

håller med om att det finns många bra som dåliga ridskolor.

för några årsen praova jag på en ridskola som jag helt :love:. där gick hästarna tre lektioner om veckan:eek:. resten av vecka var det dom duktigasten eleveran som hade ansvaret att rida sin "egna" häst, även "nybörjarhästarna" hade "sina" ryttare. när nybörjarna red på hästarna fick dom bara göra det i grimmor (hästarna var trännade till detta) för att dom inte skulle slita och dra i munnen. det var bara en häst (vad jag minns) som man behövde spö på (röde sig inte urfläcken om han var på det hurmöret). men då läre ungarna sig direkt när det var oki att använde spöt och när det inte var det. alla ridskolehästarna gick ute i stora hagar. det gick även i lösdrift på vintern. det gamla och sto med föl hade ett sjuktfällt att röra sig frit på. helt underbart ställe för en häst att vara på.


efter det började jag rida på en ridskola när skolan. den var hämsk. i storsätt hög alla ponynerna efter barnen när dom gick in i spiltan. (fick flera ggr hjälpa till). där fick hästarna bara gå runt runt på en volt. gjorde man något annatblev dom som tokiga av glädje. samt fick ponny som häst för lite mat (häatarne fick ponnypotion). de åt nästan alltid upp sin halm:cry:. (gav dom då mer mat när jag fodrade). dropen var då ägaren hade en häst som bröt benet på lör och lät den stå till mån innan hon till kallade vet:eek:. änmälde då henne direkt!
 
Sv: På ridskolan. -måste bara skriva av mig.

Självklart borde ingen häst behöva stå ut med detta hela livet, men tänk själv på dom som driver ridskolan. Inköp av hästar är knappast någon lite utgift, ska man då köpa in nya hästar hela tiden så försvinner nog lönsamheten ganska fort.. Priserna på många ridskolor är redan idag höga, och jag tror många skulle protestera om dom skulle börja höja priserna.

Visst, det kanske ger snäpet högre kvalité på hästarna, men jag tror tyvärr ändå det är svårt att kunna övertyga eleverna om att betala märkbart mer pengar...

Jag rider själv på ridskola i stockholm, som jag iofs ska sluta på inom kort. Men jag gjorde iaf en liten uträkning på hur mycket ridskolan tjänade.

Måndag: ca 20 610 kr
Tisdag: ca 20 280 kr
Onsdag: ca 20 175 kr
Torsdag: ca 20 175 kr
Fredag: ca 17 630
Lördag: ca 19 740 kr
Söndag: ca 15 730 kr

Det är alltså för en dag alla priserna är skrivna och de är inte helt korrekta eftersom jag inte vet exakt hur många som går i vilken gupp m.m.
På en vecka tjänar ridskolan alltså cirka 134 340kr, plus att det hålls tävlingar lite då och då. 220r/ponnyryttare 240kr/hästryttare. Och det är kanske med ca 10ersoner i varje tävling (10ponny, 10häst) så ungefär 2200/ponnys, 2400/hästar.
Och denna ridskola har ändå inte särskilt hög kvalite på varken hästar eller lärare. Det är mycket rätt så unga hästar och jag har ridit för en ridlärare som säger "jag vill höra smattrande sadelkåpor" eller "på med spöt några gånger" OFTA! Och många, många lärare skiter fullständigt i när folk sågar :(

Jag tycker det är ganska dålig stil...

Gud va jag whinar, men fortsätt ni med diskusionen (stavning??)
:)
 
Sv: På ridskolan. -måste bara skriva av mig.

håller med om att det finns många bra som dåliga ridskolor.

för några årsen praova jag på en ridskola som jag helt :love:. där gick hästarna tre lektioner om veckan:eek:. resten av vecka var det dom duktigasten eleveran som hade ansvaret att rida sin "egna" häst, även "nybörjarhästarna" hade "sina" ryttare. när nybörjarna red på hästarna fick dom bara göra det i grimmor (hästarna var trännade till detta) för att dom inte skulle slita och dra i munnen. det var bara en häst (vad jag minns) som man behövde spö på (röde sig inte urfläcken om han var på det hurmöret). men då läre ungarna sig direkt när det var oki att använde spöt och när det inte var det. alla ridskolehästarna gick ute i stora hagar. det gick även i lösdrift på vintern. det gamla och sto med föl hade ett sjuktfällt att röra sig frit på. helt underbart ställe för en häst att vara på.

Jag tycker också att "medryttare systemet" verkar vara ett riktigt bra alternativ! Då får hästarna ridas ut året om och även om den är så snäll att den går med på nybörjar lektionerna så får den ridas av en duktig person :)
Jag tycker att fler ridskolor borde fixa detta!

Sen har jag en liten fråga bara: vad är minimi måttet på en spilta för en shettis? Jag har sett en väääldigt liten spilta till en shettis på en ridskola :crazy:
 
Sv: På ridskolan. -måste bara skriva av mig.

Tyvärr är det inte alltid så lätt att ha hyrryttare eller medryttare eller vad man nu vill kalla det. Hästen måste ju dra in ungefär samma summa pengar även om den inte går lektion och det är nog inte så många som är villiga att betala den summan.
 
Sv: På ridskolan. -måste bara skriva av mig.

Tyvärr är det inte alltid så lätt att ha hyrryttare eller medryttare eller vad man nu vill kalla det. Hästen måste ju dra in ungefär samma summa pengar även om den inte går lektion och det är nog inte så många som är villiga att betala den summan.

Precis, en ridskolehäst drar ju in 500-600 kronor om dagen med att gå lektioner, men jag skulle vilja se den medryttare som betalar 2000 kronor i månaden för att rida en gång i veckan.

Varför är det så många som tycker det verkar hemskt för hästarna att gå lektion?
 
Sv: På ridskolan. -måste bara skriva av mig.

Det var inkomsterna det...och utgifterna? Det är inte gratis att driva ridskola. Därmed inte sagt att jag tycker "instruktioner" av det slag du nämner är acceptabla, men det är en annan diskussion.

En ridskola måste vara lönsam. Hästarna måste gå x antal lektioner i veckan och man måste ha ett läge så eleverna lätt kan ta sig till anläggningen, mao nära en tätort med allt vad det innebär i fråga om markpriser och -tillgång. (Här har vi också många ridskolors problem - de låg utanför samhället när de etablerades, men nu har det byggts runt om så de ligger inne i det i stället.)

Svenska ridskolor ska vara för alla. Ridning är en folksport i Sverige, vill vi att den ska förbli det får inte ridpriserna bli för höga samtidigt som hästar, anläggningar och personal kostar, och kostar mycket. Som tiderna är nu är inte kommunerna villiga att betala allt för mycket heller.

Majoriteten av eleverna på ridskolan är inte särskilt duktiga. Det vanliga är att man rider en lektion i veckan, och då utvecklas man långsamt. Det tar tid att få in balans och kroppskontroll! Sen, när de börjar bli duktiga försvinner många eftersom de skaffar egen häst/foderhäst.

Ridskolor får göra det bästa av en besvärlig situation.
 
Sv: På ridskolan. -måste bara skriva av mig.

Jag har också varit på Grytåsa och jag håller inte med dej alls :angel: Om idén med halsringen hade funkat så visst, men problemet var ju att hästarna lyssnade inte på den och i stort sett alla hästarna gick där i sin egen lilla värld och absolut inte i någon bra form.
Dessutom jag kan inte heller hålla med dej om att hästarna hade mer glimt i ögonen än några andra ridskolehästar. Men det har kanske ändrats inte vet jag, vi har iaf väldigt olika åsikter :P

Okej, det var hur jag uppfattade det i alla fall. Och jodå, när jag var där så funkade det jättebra med halsringarna. Däremot blev vissa hästar nervösa av att ryttarna drog dem i munnen samtidigt. Och hästarna verkade visst gladare än andra ridskolehästar jag har mött. ;)
 
Sv: På ridskolan. -måste bara skriva av mig.

Usch!

Jag har ridit på ridskola "hela" livet. Men jag har väl haft turen att komma till en bra ridskola.

Våra hästar går absolut max 3 lektioner/ dag oftast 1 eller 2. Hästarna har 2 st skötare som sköter hästen 3 dagar i veckan och på sin skötdag så rider man även ut hästen i skogen. Det finns faddersystem som gör att de äldre hästskötarna lär de yngre hur allting funkar och hur man beter sig med hästen. Alla hästar har täcken i hagen om det behövs. Sadelutprovare kommer ungefär 2 ggr/termin och kollar sadlar osv.

Vi har en hästtandläkare som kollar alla nya hästar och även om man ser att det verkar finnas problem. Det finns både massörer och equiterapeuter som regelbundet går igenom hästarna. De hästar som behöver får uppsöka klinik.

Det enda man kanske kan klaga på är väl att de flesta är kvar hela livet, om de passar (annars säljs de). Eftersom det tidigare varit mycket avel så är många födda här och har aldrig varit någon annanstans. Vet inte riktigt men får ibland känslan av att hästarna hellre skulle stanna kvar? De får ju ändå mat, ompyssel och skötsel varje dag, det är inte alla privathästar som får.

Vår ridskola kanske är bättre än många andra, men det är så himla tråkigt att mångas bild av ridskolan är just det som du beskriver. Tror odck att det på ganska många ställen blir bättre och bättre. Men mycket handlar nog om dels ridläranas engegemang och dels ägarens visioner. Vårat mål är att ridskolehästarna ska få samma behnadling som en privathäst. Med så varierat jobb som möjligt, bra utrustning och framförallt, bra skötsel och någon som tycker om dem!
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 214
Senast: alazzi
·
Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 164
Senast: Trissa
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok På grund av att min skadade/inflammerade axel börjat göra allt mer ont så gjorde jag ett bryskt avbrott i all styrketräning...
Svar
0
· Visningar
597
Senast: cassiopeja
·
Ekonomi & Juridik Vi står i ett inackorderingsstall (Privatstall på en Ridskola). I kontraktet står det att det är 6 månader provtid. Vi har ett barn på 1...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
12 499

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp