På sommarbete i ny flock ? Hur släppa ihop ?

Jag skickade under många år iväg mitt sto på bete till nya flockar. Det hände aldrig någonsin någonting, varken skador eller smittor. Eftersom jag vill att mina hästar ska få en lång betesperiod har jag tyckt att det varit värt det.

Det som är viktigt är som tidigare nämnt stora ytor och mat. Jag har också sett att det är viktigt med hästar som är vana vid att gå i flock och kan prata hästspråk.
 
Vi har också alltid skickat minst en av våra hästar på bete i nya flockar varje sommar. Det har aldrig hänt något där heller, inga skador eller smittor. Risken finns såklart alltid, men har faktiskt aldrig upplevt att den skulle vara förhöjd. Normalt är det 15-20 hästar som går ihop, alla släpps under samma dag, och det är sällan mer än 2 eller 3 kommer från samma stall.

Men, som fler tidigare nämnt, det finns stora ytor och mat. De ges ingen anledning att ryka ihop.

Även om de andra hästarna på "ditt" bete går ihop övriga året är ju inte det ett bekymmer. Då skulle det ju aldrig gå att släppa in en ny häst till en ny flock, permanent, bete eller ej.
Och tänker du ha hästen där fler somrar är det säkert lugnt sedan. Vår ena märr har åkt på samma bete i fyra år nu, och när hon träffar hästar från tidigare år nosar de bara i ett par sekunder, sedan är relationen som om den aldrig brutits. :)
 
Jag har heller aldrig haft några problem med att släppa min häst på bete i ny flock. Kanske lättare med en ranglåg häst, jag vet att hon flyttar sig och går undan.

Alternativet att ha henne kvar i inackorderingsstallet, gå in på nätterna (insläpp kl 16 typ) och inte ha något tillgång på gräs var aldrig ett alternativ för mig, tillräckligt illa att ha henne så resten av året. (Nu har jag alla hästarna på lösdrift istället).

Alla hopsläpp jag har gjort med mina hästar har varit helt odramatiska, de tittar på varann och går iväg och äter, kanske sprungit några varv. Sen är det ju alltid en risk, men hästar är ju vandrande livsfaror för sig själva och andra... :angel:
 
Jag brukar ta emot min kompis valack på sommarbete varje år. Han bor i stan och får vara på sommarkollo på landet i min flock. Det går hur bra som helst. Det första året sprang de runt lite grann, men numera så luktar de på varandra när "kusinen från stan" kommer, sedan betar de vidare. Rätt fascinerande egentligen, de är ifrån varandra i 10 månader och när han kommer tillbaka så är det som att han aldrig varit borta.
 
@TinyWiny jag förundrades mest över ”hundratals hektar”. Du inser hur mycket det verkligen är ?
Och lika förvånad över klassificeringen att en ”normal” sommarbeteshage skulle vara 1-2 hektar . Du inser hur litet det är för 3 månader och en flock med hästar ? Dvs mer än 3 individer om det är en sk flock ? 2 hektar räcker ju inte ens till 3 hästar dygnet runt i 3 månader i regel om de går ute dygnet runt utan stödfodring .

Runt 15-20 hektar med vettigt bete brukar räcka till 5-8 individer över sommaren - bara som referens på själva ytbegreppet.
Sen givetvis så utifrån mark osv .

I övrigt håller jag med dig ang tänk och risker osv.
15 hektar till 8 hästar:confused:, har än inte behövt fodra under betet när jag haft 1 hektar/häst, medans slå hagen 2 till 4 gånger under sommaren så beter inte blir övervuxet behövs.
Bete från Maj till en bit in i Oktober.
 
15 hektar till 8 hästar:confused:, har än inte behövt fodra under betet när jag haft 1 hektar/häst, medans slå hagen 2 till 4 gånger under sommaren så beter inte blir övervuxet behövs.
Bete från Maj till en bit in i Oktober.
Har man skapligt bete och dessutom gödslar brukar det räcka med ett halvt hektar per häst för sommarbete, (maj-sept).
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Är flitig läsare här på forumet, men har nu (äntligen!) skaffat ett konto. Jag har en fundering som jag gärna vill ha input på...
2
Svar
21
· Visningar
2 371
Senast: MiniLi
·
T
Träning Jag är nervös ju:crazy: Ska släppa ihop min nya ponny med dom "gamla" till helgen är det tänkt. Nojjig som jag är har jag haft dom i var...
2
Svar
38
· Visningar
3 671
Senast: TheBlackOne
·
F
Träning Idag när jag skulle ta in en av mina hästar från hagen så gick en annan häst till attack - jag ska ta det från början. Hästarna går på...
2
Svar
29
· Visningar
2 383
Senast: Sara-Ida
·
H
Träning Svårt att förklara mitt "problem" kort, men jag försöker... Happy är en 18 år gammal valack, halvblod. Köpt från ridskola där han...
Svar
1
· Visningar
881
Senast: nexxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp