På tal om bett...

Sv: På tal om bett...

Funkar bra med check, T gick med O'Mara, x-grimma och tungband ett tag, då blir det lite trångt, men det funkar. Minst knöl blir det med "pinne" men det går bra med kindstropp också.

Du får kolla hur den sitter på F, hon går med x-grimma, utan check.
 
Sv: På tal om bett...

Det funkar lika bra i körningen men samma typ av nosgrimma som på ridtränset. :idea:

Men vad får jag för skillnad om jag köper en sån spärrgrimma mot att jag kör med de "rid-nosgrimmor" jag har? :confused: (Om "gubben" inte såg så deppig ut)
 
Sv: På tal om bett...

Jag tror inte du märker någon större skillnad. Undrar om det kan vara Arras som går med en Aachen (är väl en sådan du har på bilden)? Jag hade satt den övre delen lite högre upp.
 
Sv: På tal om bett...

Den sitter lite högre upp nu, det där fotot var vid "provpassningen" innan jag plockade isär och började lädervården... :idea:

Eller De eftersom jag har en svart när jag kör... :D
 
Sv: På tal om bett...

Drar man åt den så åker sidodelen mot ögat. Jag köpte en sån först men lämnade tillbaka den och köpte en med extra rem.

Tidigare använde jag en rid-pullarnosgrimma, funkar lika bra. Fördelen är att den inte trycker mot kindtänderna som en spärrgrimma/achen gör.
 
Sv: På tal om bett...

Det blir en kryss-spärrgrimma framöver, hoppas jag hittar nån som passar för han har rätt stort huvud.

Efter några jobb är han fortfarande mjuk och verkligen avslappnad. :idea:
 
Sv: På tal om bett...

Drar man åt den så åker sidodelen mot ögat. Jag köpte en sån först men lämnade tillbaka den och köpte en med extra rem.

Tidigare använde jag en rid-pullarnosgrimma, funkar lika bra. Fördelen är att den inte trycker mot kindtänderna som en spärrgrimma/achen gör.

det beror ju på hur du ställer in den ju :cool: har själv aldrig vart med om det och då har jag haft mycket paltar som pullar som satar så man har dragit åt den allt som gått för att de inte ska kväva sig. och jag har aldrig vart med om att den åker upp i ögat. den är ju ställbar.
 
Sv: På tal om bett...

Man måste inte dra dem hårt för att de ska sitta va?

För i så fall blir jag tveksam igen... :confused:
 
Sv: På tal om bett...

Alice går sen några månader tbx med travbett 10,5 & X-grimma, helt annan häst än med tungband & vanlig spärris.

Har vanlig käk med pinne på henne & sätter den nedre remmen framför båda betten. Och jag spänner inte så hårt, utan lagom.. Hon lägger ingen tunga över med den kombinationen.
 
Sv: På tal om bett...

Hmmmm, x-grimma hade jag tagit för en förkortning av xylofonia-grimma...

Och pinne kommer inte i den här hästens mun.
 
Sv: På tal om bett...

Vet fler som köpt Finn Tacks och varit missnöjda just därför. Finntack modellen saknar den bakre remmen som finns på pullarnosgrimmor.
11808_thumb.jpg

(finn tack utan extrarem)

Nu har jag en Wahlsten (sida 14, art.nr: 1143 Spärrgrimma med extra glidande nosrem) och den håller sig på plats iom extra remmen bak.
bilder_till_web_ll_trot_101.jpg

(med extrarem)
 
Senast ändrad:
Sv: På tal om bett...

Ungefär som FinnTacks skitgamascher då... :angel:


Billiga och inget bra.

Ska kolla utbudet på travshopen....

Vad bra det är att man kan ventilera här! :idea:
 
Sv: På tal om bett...

Hmmmm, x-grimma hade jag tagit för en förkortning av xylofonia-grimma...

Och pinne kommer inte i den här hästens mun.

:o är inlärd med förkortningen "X-grimma" för Kryss-spärrgrimma, eftersom jag knappt har en aning om vad en Xyloblabla grimma är så..

Skrev bara om vad min donna har i munnen :idea:
 

Liknande trådar

Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
3 963
Senast: Kristall10
·
Utrustning Jag har ridit för det mesta dels med bett tills jag köpte min nuvarande häst. När jag började rida min häst så var han oerhört stark...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
6 397
Utrustning Detta är alltså av nyfikenhet och intresse, och då jag har Buke till hands så kunde jag inte låta bli att ställa frågan här. Jag tittade...
Svar
17
· Visningar
2 097
Senast: Asko
·
Utrustning Jag har ett treårigt halvblod som börjat med en väldigt ful ovana. Han drar bak tungan så den hamnar helt hoptryckt långt innanför...
2
Svar
34
· Visningar
3 870
Senast: Maja_Kandi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp