På tal om bett...

Sv: På tal om bett...

Min är ju en fladder-nisse av stora mått, och JA han är lugnare i munnen. inte så pass att jag kommer att testa att jogga honom utan tungband men ändå betydligt lugnare.

Han har alltid gått på 11,5 bett (eller kanske ännu större i sin ungdom då Järvsöfaksbettet klämde sönder munnen på hoom).

Nu håller vi ju på på alla fronter med honom (muskler, mun och sadel) samtidigt, men han är absolut lugnare i munnen.

TL kollade ju samtidigt en Super Arnie-avkomma med rätt normal nosrygg, den sa han att den skulle ha 8,5. Min är rätt bred över nosen. :idea:

Jösses, 8,5?! Hur är det ens möjligt att rymma munnen mellan bettringarna???
HAn skulle nog tycka att jag har överdrivet stora bett...:o

Blir nog till att leta i de gamla gömmorna sedan ponnytiden, kanske har jag något litet kvar...Allt som är värt att provas bör ju provas.
 
Sv: På tal om bett...

Du kommer snart att upptäcka att det raka inte är så bra. De är bra i en liten period när man går över till kortare bett men sen blir hästen tjurig på det och ryckig med huvudet. Drar du den ena sidan av ett rakt bett bakåt går den andra delen uppåt (=rakt uppi hästens gom).
Sen övergår du till ett kort 3 delat som du kan köpa på tex hööks :-)
På tävling har jag vanligt tredelat utan skänklar, det är tillåtet. Är man orolig kan man ha bettskivor.Jag har ibland en rem mellan bettringarna under hakan för att förhindra att bettet dras igenom munnen.
 
Sv: På tal om bett...

Men jag som inte har käkpinne på mina hästar hittills får ju problem med annat än travbett.

Jag har kört gamla tanten på rakt syntetbett i flera år och det funkade super på henne. :idea:

Jag vet att man ska variera betten men jag har inte gjort det eftersom hon gillat det där bäst. (Bettlöst leker hon bara med)
 
Sv: På tal om bett...

Skönt att se att det är fler än jag som kallar bettet för australiensiskt ENTÖMSbett. På shopen på Jägers har de aldrig hört talas om det.

men, det är det enda jag har hört!:eek:

*ööh, ja jag har ett sånt tjock bett i läder med dubbla ringar på sidorna*
lät lite krångligare ;)
 
Sv: På tal om bett...

Men jag som inte har käkpinne på mina hästar hittills får ju problem med annat än travbett.
Hej Ghost!
Varför inte köpa en lepstar?(stavningen?) :idea:.
Då kan du använda vilket bett du vill!
Fick lov att fixa ett eget nick, frun snodde mitt andra.//Micke.B.
 
Sv: På tal om bett...

Hej Ghost!
Varför inte köpa en lepstar?(stavningen?) :idea:.
Då kan du använda vilket bett du vill!
Fick lov att fixa ett eget nick, frun snodde mitt andra.//Micke.B.

Ja men HEJ, det var ju eeeevigheter sen. :D Jag var tvungen att fuska för att lista ut vem du är. :o

En vad då???? Aldrig hört talas om... :crazy:

Förresten ska jag till dina trakter om snart en månad! :idea:
 
Sv: På tal om bett...

En Lepstar= Bettskivor i läder med inbyggd kindstropp.:idea:
Har köpt min på Biderman E-Tuna.
 
Sv: På tal om bett...

Ja men HEJ, det var ju eeeevigheter sen. :D Jag var tvungen att fuska för att lista ut vem du är. :o

En vad då???? Aldrig hört talas om... :crazy:

Förresten ska jag till dina trakter om snart en månad! :idea:

Kaffet är klart när du kommer!!!:bump::banana:
PS. det är jag som är frun.:D
 
Sv: På tal om bett...

En Lepstar= Bettskivor i läder med inbyggd kindstropp.:idea:
Har köpt min på Biderman E-Tuna.

Aha, är det så de heter??? (Kallas)

Jag har en sån :idea: Vårt bästa varmblod som slutade tävla nyårsafton 1978 hade en sån.

Sen tror jag jag tävlade min ponny någon säsong på det innan han fick sitt raymond-käk. :d
 
Sv: På tal om bett...

Nu har jag joggat honom och han kändes mycket finare i munnen än jag någonsin känt honom. Jag var inte ens fräsig när jag kom in vilket jag alltid blir när jag är trött.

Men funderingarna om denna häst tar aldrig slut... :o
 
Sv: På tal om bett...

Nu när token joggar på slingan såg jag i går en tendens till skav på huden ungefär där stolpen fäster i bettet.

Funkar det med bettplattor som skydd måntro?
 
Sv: På tal om bett...

hm... jaså? jag som tycker dom flesta på ridsidan använer bett som är flera km för långa.... 13,5 anses nämligen som normalt för en ponny/häst, 14,5 til en stor häst....:eek:
 
Sv: På tal om bett...

Tänkte höra med dig Ghost hur det går med bettet?
Använder du fortfarande det? Kör du honom med det oxå? och isf funkar det bra?Är det helt rakt el. mjukt böjt?
Var köpte du bettet & vad heter det?
Ojdå många frågor:o
 
Sv: På tal om bett...

Jaaaaa.... Här är jag!

Håller på och byter arbetsplats och datorn har inte flyttat med ännu.

Jag shoppade mina bett på Hööks, och har kommit fram till att de funkar ypperligt tillsammans med käken. :idea: De är lätt böjda.

Jag har slängt tungbandet och utrustat bettet med bettplattor och han äääälskar det. :idea: Visserligen har han lärt sig att pilla in ena plattan i munnen om man råkar slacka för mycket på tygel eller töm men när den väl är där struntar han i det.

Han har inte blivit svårare att styra och vi har precis börjat testa hur han funkar på banan. Han är betydligt mer reglerbar än han var förra året då han troligen också var läkt i munnen.

Det ska bli spännande att se hur han reagerar i rätvarv på bana! :idea:

Och namnet då: Rakt tränsbett med fasta ringar!
 
Senast ändrad:
Sv: På tal om bett...

Förresten, efter att jag dumpade tungbandet har han inte blödit i munnen en enda gång! :idea:
 

Liknande trådar

Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
3 963
Senast: Kristall10
·
Utrustning Jag har ridit för det mesta dels med bett tills jag köpte min nuvarande häst. När jag började rida min häst så var han oerhört stark...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
6 389
Utrustning Detta är alltså av nyfikenhet och intresse, och då jag har Buke till hands så kunde jag inte låta bli att ställa frågan här. Jag tittade...
Svar
17
· Visningar
2 097
Senast: Asko
·
Utrustning Jag har ett treårigt halvblod som börjat med en väldigt ful ovana. Han drar bak tungan så den hamnar helt hoptryckt långt innanför...
2
Svar
34
· Visningar
3 870
Senast: Maja_Kandi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp