På tal om bett...

Sv: På tal om bett...

Tack tack:bow: Då måste jag absolut prova det!! Och du har 9,5 cm till en normalstor häst? Lägger han inte tungan över när du kör utan t-band?
Eftersom min är sååå het och skulle hon då dessutom lägga tungan över:eek: vet ej om jag vågar försöka:confused:
Men bettet ska jag prova iaf!!
 
Sv: På tal om bett...

Jag har 9,5 + bettplattorna så det kanske blir 9 totalt! :idea: Huvudet är normalstort mot brett. Han har full-grimma som sitter bra runt nosen så han är inte den taniga modellen.

Jag har ju ridit massor och vet att han inte lägger tungan fel när han håller på men det var ändå en chansning när jag slopade det. Men det blev verkligen en positiv chansning. Men han går ju och grejar med tungan ändå, första gångerna med bettplattor var han väldigt lung i munnen, men när han kom på att det gick att leka med dem har han väl inte blivit lugnare men definitivt mjukare.

Men man ska bara prova saker man tror på! :idea:

Det är lääääänge sen jag låg raklång bakom honom nu! :idea:
 
Sv: På tal om bett...

Finns det mindre bett än 9, för min dam har ett finmejslat (heter det så?) huvud som är ganska smalt över nos & mun?
Var ngnstans i munnen blödde han ifrån?
Min blöder över lanerna!!
 
Sv: På tal om bett...

Finns det mindre bett än 9, för min dam har ett finmejslat (heter det så?) huvud som är ganska smalt över nos & mun?
Var ngnstans i munnen blödde han ifrån?
Min blöder över lanerna!!

Min har ärr på lanerna men har endast blödit från tungan under en tiden jag haft honom. Det tar vigheter att läka tryckskador i munnen.
Jag har inte hittat mindre bett prova att googla, men bettet passar fint på min tvååring med smal nos också. :idea:
 
Sv: På tal om bett...

Nu har jag ridit knasgöken på banan också, han var väldigt stressad men det blir han när det är nya saker på G.

Tungan där den ska vara, tung som f-n men han lyder. Travade 1000 m jättesakta i rätvarv och ett tag slappnade han av och blev riktigt trevlig.

Trist att vi måste ha dragkamp på banan men jag tror han lugnar ner sig mer.
 
Sv: På tal om bett...

Men du tyckte att det var bättre än med "andra"bett eller?
Jag var och köpte ett bett igår!!
Fick tipset av någon om att använda halsbåge på het häst någon som har erfarenhet av det??
 
Sv: På tal om bett...

raka bett med dringar i den storleken har globus..

stallkompisen har det till sitt varmblod o jag har 11.5 på mitt kallblod.
 
Sv: På tal om bett...

raka bett med dringar i den storleken har globus..

stallkompisen har det till sitt varmblod o jag har 11.5 på mitt kallblod.

Om du läst tråden har jag haft det sen i januari och peace har också köpt.

Nu har jag kört i jogingtempo på banan och han är klart trevligare än vad han var förr, sen bar det till rakan. Visst är han pigg men han slåss inte mot bettet som han gjort förr.
 
Sv: På tal om bett...

Alltså, jag har inte hunnit prova bettet ännu (ska ikväll!!) men satte på gummiplattorna nu på morgonen. Herregud får jag verkligen in det i munnen på henne:eek:? Det ser verkligen skitlitet ut för blotta ögat!!
Men det är klart det måste ju vara bra att det inte "glappar" omkring i munnen på henne. Ska bli väldigt spännande och prova, håll tummarna att det funkar!!
 
Sv: På tal om bett...

vi har en orolig och mycket stressad dam på jobbet, har haft mycket problem med munnen. är genomkollad flera gånger och har nog haft alla bett som finns.

nu efter att jag red in henne satte vi på henne ett rakt tränsbett med fasta ringar - och hon verkar trivas utmärkt! är inte alls orolig i munnen som hon var förut, utan nu är hon lugn och man kan ta i henne. däremot fungerar hon inte att köras på det, hon är alldeles för het på det.
 
Sv: På tal om bett...

Valdigt intressant att se benamningen pa de bett som beskrivits i traden.
Pa denna sidan polen kallar vi det laderkladda med bage under hakan for ett Haughton (australiskt entoms bett var det tydligen pa buke)
Tvadelat laderklatt med inbyggda bettskivor och kindstropp ar ett sa kallat Frisco June och det bett i stort sett alla unghastar kors in pa (har fortfarande inte sett nagon som inte anvander detta bett.
 
Sv: På tal om bett...

vi har en orolig och mycket stressad dam på jobbet, har haft mycket problem med munnen. är genomkollad flera gånger och har nog haft alla bett som finns.

nu efter att jag red in henne satte vi på henne ett rakt tränsbett med fasta ringar - och hon verkar trivas utmärkt! är inte alls orolig i munnen som hon var förut, utan nu är hon lugn och man kan ta i henne. däremot fungerar hon inte att köras på det, hon är alldeles för het på det.

Vad använder ni för bett på henne i lopp och när hon körs?
 
Sv: På tal om bett...

vi har en orolig och mycket stressad dam på jobbet, har haft mycket problem med munnen. är genomkollad flera gånger och har nog haft alla bett som finns.

nu efter att jag red in henne satte vi på henne ett rakt tränsbett med fasta ringar - och hon verkar trivas utmärkt! är inte alls orolig i munnen som hon var förut, utan nu är hon lugn och man kan ta i henne. däremot fungerar hon inte att köras på det, hon är alldeles för het på det.

När man rider kommer bettet i ett annat läge i munnen och det påverkar de flesta hästar positivt. Så jag tror inte att det är bettet i sig som fått henne lugnare utan mer att du rider istället för kör.
 
Sv: På tal om bett...

När man rider kommer bettet i ett annat läge i munnen och det påverkar de flesta hästar positivt. Så jag tror inte att det är bettet i sig som fått henne lugnare utan mer att du rider istället för kör.

jo, självklart lär det vara så också! men jag har prövat andra bett och hon tål dem helt enkelt inte.. hon blir precis lika irriterad och stressad med "alla" (har ju inte prövat alla som finns..) bett förutom det raka.
 
Sv: På tal om bett...

Okey låter ju inget vidare kul med alla de "grejorna" i munnen! Men ,men funkar det så:bow:
Kan iaf berätta att vi slutar med våran dam, hon ska få bli mamma istället.
Känns inte bra att komma in med en häst som blöder ur munnen efter varje jobb & start:cry:
Tyvärr funkade inte de föreslagna betten på henne:
 
Sv: På tal om bett...

Och jag har fått ytterligare en sak att fundera på...

Valacken är ju allmänt ostyrig med munnen men har ju tydligt visat det senaste halvåret att han är MYCKET trevligare utan tungbandet.

Nu bar det sig inte bättre än att han fick ett riktigt ridträns förra veckan när jag släpptes in i en rea-butik med ett presentkort på 600 spänn. (Handlade ändå för 750 spänn :o ).

Nosgrimman är en sån som sitter på de flesta ridträns nu, en sån där som ser ut som en spärrgrimma fast med en rem fram under hakan också.

Hästen var helt underbar att rida på banan i dag, tidigare har vi fått sluta för att inte jag orkar, nu slutade vi för att jag tyckte det räckte med 3 bakvarv och 2,5 rätvarv i sakta joggingtempo helt avslappnat. :love:

Frågan är om han blir lugnare i munnen av remmen under hakan även om den inte är speciellt hårt spänd.

Finns det nåt liknande man kan prova när man kör måntro? Som passar med någon form av uppkäk tänkte jag då. För utan är det ju bara att flytta nosgrimman!
 
Sv: På tal om bett...

Finns ju x-spärrgrimma :D

Även fast jag inte riktigt gillar den här varianten (Eftersom de kan fara i ögonen)
Men finns en också med en rem där den översta remmen slutar som går under hakan.
De är kanonbra tycker jag :D
 
Sv: På tal om bett...

Vad funkar de med för typer av uppkäk?

Men funkar en sån så kanske den här typen av nosgrimma också funkar?

DSC00429.jpg
 
Sv: På tal om bett...

Jag skulle definitivt prova med en x-grimma. Jag gillar den som Murmorsan länkade till, är bara den främre delen lång nog för hästen så trycker den inte mot ögonen.
 

Liknande trådar

Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
3 962
Senast: Kristall10
·
Utrustning Jag har ridit för det mesta dels med bett tills jag köpte min nuvarande häst. När jag började rida min häst så var han oerhört stark...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
6 377
Utrustning Detta är alltså av nyfikenhet och intresse, och då jag har Buke till hands så kunde jag inte låta bli att ställa frågan här. Jag tittade...
Svar
17
· Visningar
2 097
Senast: Asko
·
Utrustning Jag har ett treårigt halvblod som börjat med en väldigt ful ovana. Han drar bak tungan så den hamnar helt hoptryckt långt innanför...
2
Svar
34
· Visningar
3 870
Senast: Maja_Kandi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp