Packning på riktiga långdistansturer.

Sv: Packning på riktiga långdistansturer.

Jag var på ett föredrag förra veckan av en tjej som heter Renate Larssen, hon red (och åkte bil bitvis) Från Damaskus till Sverige förra sommaren. Jag tror att hon red ca 150 mil. Hon tipsade om hemsidan www.thelongridersguild.com där man kan få tips om packning mm. Hennes egen packning hade börjat med fyra sadelväskor för att sedan minska till två. Ni kan läsa om Renates ritt på http://www.renatelarssen.blogspot.com/


Mitt eget litteraturtips förutom tidigare nämnda Naturen som ridhus är givetvis En landsvägsstrykerska berättar och Hästminne av Linde Klinckowström-von Rosen. Men jag antar att alla här redan har läst hennes böcker./ Karin
 
Sv: Packning på riktiga långdistansturer.

Inte fasen gick det maila dig Kaffelatte. Tänkte att vi kunde utbyta en massa mer info utanför den här tråden, men jag vill inte gärna lägga ut min adress här, men nu har jag ordnat så att du kan skicka din till mig om du vill.
Jag skulle tycka det var jättekul med en långritt i sommar. Har en massa ideér.
Och till dig Karin visst är Lindes böcker helt underbara. Tänk att hon red genom hela Europa strax före andra världskriget, med en röd chiffongklänning och en pistol i sadelväskan. Det kan man kalla ett rejält fruntimmer.
 
Sv: Packning på riktiga långdistansturer.

Hej Kaffelatte och lilian!

Tycker det låter jättespännande med långritt i sommar, speciellt uppe i norr, där jag aldrig har varit!

Red en långritt i Spanien förra året och det var det bästa jag någonsin varit med om!

Jag kanske får vara med och utbyta mig lite med er :) ?

//Lisaflisa
 
Sv: Packning på riktiga långdistansturer.

Hej ! Jag bor i Frankrike med häst och vill gärna höra mer om långtur i Spanien. Var red du nånstans ?
 
Sv: Packning på riktiga långdistansturer.

Nu blev jag lite nyfiken kan du berätta mer ?
Boende med islandshäst i Frankrike.
 
Sv: Packning på riktiga långdistansturer.

KL

Nu vill jag höra hur många som kom iväg på långritt i somras! :P


Får väl erkänna att jag tar det nästa sommar istället :P

Funderar återigen på packning så här på vintern när man bara kan planera :P ..
Vad behöver man för tappsko? En ny sko, ordentlig hovtång (sån där man drar ihop med som ser så skum ut xP) hammare och avbitare...? Kanske kan skippa hammaren om man har en bra avbitare/tång att slå med.. Och en kurs hos hovis för tappsko för att friska på lite. (tog tappskokompetens för några år sen i skolan)
Presenning (+ rep och piggar för simpelt regnskydd på natten) och sovsäck kan ligga ovanpå sadelväskorna, tandborste, myggmedel osv i det. Grimskaft med kloss för uppbindning - kan väl binda fast (för att inte skada) en ring i ett träd så att grimskaftet kan löpa som i en spilta? Nån som provat? En träkloss som ringen sitter i så att den tillåter grimskaftet att löpa ordentligt.. kan också ligga i presenning-sovsäck..
Mat.. chokolad och nåt som inte tar plats men är mättande.. kallskuret? Kanske ofräscht i sommarvärmen.. Inget som måste värmas, vill slippa gasolkök och att elde på sommaren... tja.. Hm. kan nog leva på mörkt bröd och vatten några dagar. x)
Vatten finns det gott om till hästen, två enlitersflaskor i vars en sadelväska till mig..kan säkert fylla på om jag rider förbi ett hus. :) Eller kanske ska ta 4..

Glömt något viktigt nu?

Men det stora problemet är hö.. kan ju köra ut i förväg men då måste jag ju hålla mig till rätt rutt och får inte rida fel (ta med GPS? xD).. och riskerar att rådjur eller annat ätit upp det.
Att lasta det på hästen är ju nästan otänkbart.. alltför otympligt. Och inne i skogen finns ju inte mycket för en häst att beta, vågar väl inte låta dem äta upp alla löven :P

Hur mycket får man med sig framför sadeln? I egen ryggsäck? Kanske ta halv ranson eller nåt med sig och hoppas att många, korta matpauser på naturens goda under ritten täcker resten? Han äter ju max 7-8kg per natt hemma. fast för två dagar.. jag får nog inte ner 7 kg i en ryggsäck.. xD
 
Sv: Packning på riktiga långdistansturer.

Vi binder upp e längre rep mellan två träd där i kan du binda din häst,slipper den trassla in sig.

Jag kom inte iväg jag hamnade på sjukan,DAGEN FÖRE :cry: så orättvist. ALlt var klart. Men elakt magbakterie slog ut mig låg på sjukan hela veckan med sådan jävla smärta och utan att kunna behålla nått,och med dropp.

Men har du tappsko så uppfrsika minne så kommer du på vad du ska ta med. Salvor plåster är bra. Varma kläder,nätterkan bli kalla.
Reflexer kanvara bra att ha.
Vi kör ut hö och mat till oss själva i den mån de går och så försöker vi ordna övernattnings ställenpå enklare ställen.

Mycket mankan a med ihopfällbar hink att kunna hämta vatten i.

Lite tröt nu kommer säkert på mer sedan. SKa iväg nu i vinter jag på färd bara över två dygn då men troligen själv :D:crazy:
 
Sv: Packning på riktiga långdistansturer.

Jag och Honey var iväg på långritt med Westernriders Uppland i Juni :laugh: Ett till ekipage från stallet var också med, totalt var vi 10-14 ekipage + en handhäst. Tre dagar, i stundtals tryckande hetta i Roslagen.
(Vi hade dock lite "fusk"/lyx, med att en körde ut delar av grejorna (som vattnet...) nästan ända fram till de 2 sovplatserna. Så hästarna hade kanske hälften av grejorna i packningen.)
Helt underbart var det, en verklig upplevelse. Honey levde rövare och bockade/slog mot de andra som bara den, så vi gick sist, men det var det enda negativa.
Första natten campade vi på en äng, andra i en hage (vi hade fått lov i förväg att vara där). Underbara (men myggiga :D) kvällar med sång och avslappnad stämning. Sista dagen red vi in i Rimbo, parkerade alla hästarna på rad och pizzerian slog upp en timme innan öppning för oss (eloge till dem :love:).

Något jag vill uppleva om och om igen...
 
Sv: Packning på riktiga långdistansturer.

Mat:
finns bete så vill hästarna mest ha vatten, ev. lite kraftfoder om de inte är vana att gå helt på bete.
Vi människor däremot är hungriga varelser :D Frystorkat är bra lunch och middag, du behöver ett spritkök och vatten och drivmedel (olja??) för köket. Lätt att göra och finns i många utföranden ;) Frukostmat finnes müsli (om du hittar nåt sätt att hålla mjölk fräsch, eller kan klara dig med vatten till...), bröd och mjukost på tub håller sig faktiskt ok ett par dagar om man inte håller det i direkt solljus. Nötter och torkad frukt, lite godis, nån läsk är bra energiförråd.

Camping:
tält och sovsäck till oss, liggunderlag. En tunn filt kanske om man har tunn sovsäck eller inte vill sova i kläderna (som jag gjorde..). Lägg dig så att du vaknar i solen, iskallt och fuktigt i skuggan på morgonen (vi gjorde det misstaget...).
pinnar + tråd = hage till hästarna (förutsätter att man har en häst som respekterar staket och inte river ner dem). Lätt som en plätt att slå upp, finns träd behövs få pinnar. finns i lätt plast.

Övrigt:
Jeans är bekvämt (slitna bekväma, inga nya!), ta med mysig tröja till kvällarna (kallare än man tror när man varit i solen hela dagen). Mycket myggmedel.. Våtservetter för snabb rengöring av händer, ansikte o.s.v. Hatt mot solen. Bekväma skor.
 
Sv: Packning på riktiga långdistansturer.

Nej vad kul! Det är ju alldeles granne med mig ju! Blir det en tur nästa sommar också?
 
Sv: Packning på riktiga långdistansturer.

Det tror jag, jag är inte medlem i WRU men halva stallet är.. :angel: (jag rider inte western) Vad jag förstått så är det "tradition". www.wru.nu och www.ledingestallet.se finns bilder mm :D
Men jag vet inte hurvida man "ska" vara med i WRU eller inte, jag antar det (egentligen). Jag hängde mest med för att Hel**a gjorde det då hon är medlem. Men ingen klagade iaf, det skadar inte att fråga ;) Det är ett härligt gäng!
 
Sv: Packning på riktiga långdistansturer.

-usch då! :/

Liten: Vill som sagt inte ha med spritkök eller liknande ;) Hittar nog mat som klarar sig utan uppvärmning.
Men i skogen finns inte direkt bete och man har nog tur om man hittar ett lovligt, bra bete utan att planera ritten, plus uppbindning hindrar ju betesgång.. vill man slippa packa ner ett helt staket blir det nog svårt att göra en hage i det lovliga betet också.. :/

Tack för tipsen! :)
 
Sv: Packning på riktiga långdistansturer.

Packa en trunkväska med hö :idea:

Säg till om du hittar nåt (mat för människa) som klarar sig i värmen men inte behöver tillagas på nåt sätt :D *vill gärna veta, äger inget spritkök :angel:*
 
Sv: Packning på riktiga långdistansturer.

Trunkväska? Vad är det? *okunnig* xD

Jag kan bara tänka på grovt bröd och kanske torkat kött.. xD och frukt och godis förståss... chips! Ger energi och salt.. x) Kallskuret kan väl hålla sig första dan iaf? Julskinka? xD Beror kanske på hur varmt.. om man packar det nära tex vatten och utan att solen står rakt på?
 
Sv: Packning på riktiga långdistansturer.

Trunkväska, det är en väska man sätter fast ovanpå packväskorna bakom sadeln :idea: Kan användas utan andra väskor också.. En "korvväska", cylinderformad.

Haha, jag är vegetarian :angel:
 
Sv: Packning på riktiga långdistansturer.

Ah :P Då vet jag :P Tror inte att de är tillräckligt rymliga.. men man kan ju alltid ta en IKEAkasse och surra fast x)
 
Sv: Packning på riktiga långdistansturer.

haj! jag har vatt ute på en del lånrittter o första året hade vi tält.. aldri mera säger jag bara!! tusiken va otympligt! hade jag det på hästen så kasa det bara rundor o hade jag det i ryggsäcken så blev det såå tungt o ryggont efter bara ng tim! efter den turen har vi haft pressenning ist. mkt lättare o packa ner o sen e det bara o hitta 3 bra träd o spänna upp den i med spännband!:idea: sätter den så det blir typ som ett vindskydd.. o behövs ju bara om det regnar, annars har vi sovit under bar himmel!:) Lycka till o e det någon som ska/vill rida nån långtur i mitten av skåne i sommar så hänger jag o pållen gärna på!;)
 
Sv: Packning på riktiga långdistansturer.

ja tänkte ta mä mig epicsdojjorna. i övrigt ä det ju bra att kunna dra av sko,ev söm.
har inte funderat så möe bra :plänk
 
Tänkte damma av den här gamla tråden!
Ni som varit iväg på långturer, hur långt har ni ridit sammanlagt och på era dagsetapper?
Är det för långt att rida 5 mil första dagen?
Hur har ni löst foderfrågan till hästen?
Får man slå upp tält med häst vart som helst i stort sätt (förutom på åkrar och andra ställen som markägaren uppenbart inte skulle uppskatta)?
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 330
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 253
Senast: QueenLilith
·
Ekonomi & Juridik Hej! Känner att jag behöver lite råd och någon att diskutera med. Som de allra flesta hästmänniskor har drömmen alltid varit att skaffa...
2
Svar
20
· Visningar
2 367
Senast: Billy
·
Utrustning Behöver lite hjälp såhär inför sommaren... :D Man kan aldrig vara för tidigt ute! Vi går snart Jag vill se och veta allt om olika...
Svar
15
· Visningar
4 728
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Bra hörlurar
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp