Packning på riktiga långdistansturer.

Sv: Packning på riktiga långdistansturer.

Fast är inte trav egentligen jobbigare för hästen att hålla än galopp? I galoppen har väl hästen mycket skjutkraft framåt som gör det mindre jobbigt än att trava? Fast det är väl bara om man inte rider väldigt samlat kanske..

Men det betyder ju inte att man ska galoppera hela sträckan för det :P

Trav är lite jobbigare men det är bättre att trava än att galoppera en långritt
 
Sv: Packning på riktiga långdistansturer.

ska även jag ut på tur 12 mil 4 dar
det som jag tror kan vara vettigt för hästens skull är att man lägger en extra dag där pållen bara får vila samt att man ska ta reda på vart man får tag på hovis ,vet ha nummret med dig i jackan eller dylikt
. vatten kan man säkert få om man rider förbi en gård om inte annat får man kolla vart det finns vatten drag.
jag själv tycker /tror så här om man bara rider i skritt i ev 3 mil om dagen blir hästnarna stumma i benen så lägg lite luuugn trav 1-2 gånger i kanske bara 2-4 minuter jag har gjort det fungerar bra når ni närmar er målet kan ni låta de sträcka ut i 20 meters galopp eller dylikt även det i lugnt tempo
ja du packa bara det nödvändigaste som lättare förtäring regn jacka (poncho) lättast karta kompass en telefon en hovkrats samt grimma och grim skaft har det utanpå tränstet samt grimskaftet knutet runt hästens hals jag rekomenderar en sådan dära tävlings hink i plast man kan veckla i hop suverän då man kanske hittar ett ställe pålla ej kan gå till då e det ju lättare för oss med 2 ben att hämta vatten men även kan ni gå brevid en längre bit så vilar faktist hästen även om ni går ingen ryttre på ryggen

sen e det viktigt att hästen får vila under turen e det varmt ute längre och fler vilo pauser i skugga då
iaf om du rider tex 3 mil borde du kanske ta ca 30 min vila efter 1 milen samt kanske mellan 1.2 timmar efter 2 mil men allt berpr på hästens ork väder och hur lått/svår teräängen e saäger bara så här tänkt förnuftigt lyssna på era hästar visar de tecken
lycka till och ha roligt
 
Sv: Packning på riktiga långdistansturer.

Haha! :D vad sa dom exakt?! :D har ALLTID velat rida "drive in"en :bump: :rofl:


De tyckte det var jättekul och ville bjuda hästarna på äpplen, varpå hästarna tyckte de kunde sticka in hela huvudet i luckan å leta efter mer.. :D :rofl: Bilisterna vart väldigt osäkra på hur de skulle reagera dock..... :p
 
Sv: Packning på riktiga långdistansturer.

Det låter lite obetänksamt att ge sej ut på en långritt med barfotahästar eftersom jag har erfarenhet av hur mycket järnskor slits på en långritt.
 
Sv: Packning på riktiga långdistansturer.

Mitt problem är stolpar!!?? Hur får ni med er sådana på hästen? ..... Binda upp hästen hela natten käns inte som något bra alternativ. Min ena skulle nog inte vara så farligt men den andra är det en omöjlighet. Hur gör ni?


Mirre
/Oxå med massor av planer :banana:
Att tänka på är att packa sin utrustning vattentätt ( i plast- sop- säckar). Ingen bra sömn i blöt sovsäck

Till plaststolpar syr du ett fodral av plastpressenning o hänger det på sidan av sadeln nästan vågrätt, och du har det under benet när du rider. ( Naturligtvis har du en westernsadel om du ska på långtur, för på en engelsk sadel får du inte med några grejor. De hör hemma på ridplanen!) Ska man rida på fjället så finns det elstängselaggregat som drivs av 4 st 1,5 volts batterier, c.a 1000:- kostar de.

Det er inge problem att binda upp hästen hela natten om du gör rätt: Du använder en repgrimma som håller ( så att hästen blir kvar) o ett grimskaft 3-4 m långt o starkt. Bind ovanför hästens huvudhöjd o så ge så långt rep att den kan lägga sej ( 0,5 meter över marken) Det gör inget om du tränar den först, men oftast lär dom sej efter 10-15 minuters försök att ta sej lös. :D

Viktigt är att se till att hästen får vatten, annars kroknar den fort.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Packning på riktiga långdistansturer.

Det låter lite obetänksamt att ge sej ut på en långritt med barfotahästar eftersom jag har erfarenhet av hur mycket järnskor slits på en långritt.

Ah, men det löser ju problemet då att ha dem barfota, då slits ju inte skon nånting!

Jag har ridit mina hästar barfota i många år, och det har vart en del rejäla turer.. jag har snarare problem med att de behöver verkas nån dag efter turen- fötterna växer som tusan.

jämförelse för skojs skull- slits dubbarna eller gummit på vinterdäcket först? dessutom VÄXER hoven, det gör inte skon...

btw ska man ALDRIG ALDRIG binda upp en häst i en repgrimma... såvida man är rädd om sin häst!
 
Sv: Packning på riktiga långdistansturer.

Hoppas på fler packningstips här, då jag och en kompis ska ut nu innan midsommar! :bow:
 
Sv: Packning på riktiga långdistansturer.

Borde man inte kunna binda hästen på de sätt som jag tex sett mongoler göra(på Tv och i böcker, så jag har egentligen inte riktig koll..)? Ett rep högt upp spännt mellan två träd och i det repet binda hästen, exempelvis med en sådan där karbinhake som klättrare har, då kan den röra sig litegrann iaf..
Och hur gör man med foder om hästen inte kan nå ner till marken?

/ Liam_ undrar och funderar..
 
Sv: Packning på riktiga långdistansturer.

Min familj var ute på långkörtur med häst och vagn två somrar i rad. Första sommaren gick allt jättebra, vi gjorde hagar mha träd och medhavd tråd åt hästen och tältade vid små skogstjärnar. Allt var underbart och vi var verkligen laddade inför det förljande årets tur!

Men vår lilla fjording hade tydligen andra planer den här gången... tre av tre nätter rymde hon ur hagen. Första gången sprang hon de två milen tillbaka till stallet och när vi på morgonen vaknade och insåg att vår skjuts var borta, fick mamma ta vår lilla cykel som vi haft med oss på vagnen och cykla de två milen, hämta hästen och sedan rida barbacka i jeans hela vägen tillbaka. Hon var lagom glad över skavsåren och kaffebristen när hon kom tillbaka vid 12-tiden på dagen.
Andra natten när hästen rymde ringde vi i panik till min fasters man som fick ta bilen och köra ut till lägret. Han mötte hästen på vägen som småtravade längs grusvägen och såg nöjd och glad ut. Efter att ha hämtat upp mig och pappa fick vi köra ikapp hästen, stanna några hundra meter längre fram och där förbereda infångningen med en hink havre och en longerlina över vägen.
Tredje natten satte vi dubbla trådar på hagen och försäkrade oss om att hon inte skulle kunna komma ut. Tidigt på morgonen vaknade mamma och hörde hästens lugna tuggande i hagen. hon pustade ut och la sig ned igen och lyssnade till hovtrampen utanför tältet. Plötsligt insåg hon hur hovslagen blev allt snabbare och lät som att de försvann allt längre bort. "Så stor hage gjorde vi inte" tänkte hon och kastade sig ur tältet. Hann precis se fjordingens runda rumpa försvinna i trav och när hon ropade efter hästen vände hon på huvudet, gav mamma en kort blick och fattade sedan galopp. :smirk:

Kan ju säga att vi var med slutkörda än utvilade efter den semestern...
 
Sv: Packning på riktiga långdistansturer.

btw ska man ALDRIG ALDRIG binda upp en häst i en repgrimma... såvida man är rädd om sin häst!

Om man är rädd om sin häst och inte vill ha den på lösdrift som beskrevs med fjordingen, när man sover, så binder man upp den me grejor som håller den kvar på plats. Repgrimmans farlighet är klart överdriven men ryktet frodas här på forumet och sprids av de som inte har nån som helst erfarenhet. Ingen av mina hästar har skadat sej eller brutit nacken under alla nätter de stått uppbundna ute i skogen, kanske 50 - 100 nätter, vet ej. Det är klokt att lära hästen att stå bunden i timmar INNAN man gersej ut, o dom brukar lära sej på en kvart, halvtimme, förutsatt att grejorna håller o de inte lär sej att det går att ta sej lös bara man lever lite rövare i änden på repet, för då får man nog hålla sej vaken o sitta o hålla i sin häst nattetid. :D
 
Sv: Packning på riktiga långdistansturer.

Hoppas på fler packningstips här, då jag och en kompis ska ut nu innan midsommar! :bow:

Sy en "korv" av pressenningsväv eller grovt tyg att packa i. Stoppa in en sopsäck i korven, o packa grejorna där ( lågbudgetversionen).
Kom även ihåg att ta med reservskor ( 2 st 6 mm travskor som du ber hovslagaren att passa till något så när) o söm o verktyg att slå på en tappsko vid behov. Du sover på sadelpaden,tunn sovsäck, Trangiakök för matlagning, vattenflaska, kompass, karta, tändstickor i en plastpåse, kniv, lasso eller rep till en "picketline" att binda upp hästen i nattetid, alt plaststolpar o batteridrivet elaggregat, mat ( "torrfoder") , regnponcho, plastpressenning att sova under (snedtak) . Se till att fästa packningen ordentligt ! Rid o må gott!
 
Sv: Packning på riktiga långdistansturer.

Å man lärde sej inget efter första natten ??????? :idea: :devil: Tänk om det hade varit långt ute i vildmarken ?????
 
Sv: Packning på riktiga långdistansturer.

Jag skulle ha en ryggsäck med bådas kläder i.. de blir ju inte så mkt mer än underkläder någon kofta sen är de ju ridkläder som gäller=)

Sedan i samma rygga får man ner lite eltråd å ha hästarna inhängnade under natten
Snurrar man bara runt några träd så det blir en liten hage=)Förutsatt så klart att man har hästar som man kan göra detta med=)

Sedan kan den andre ryttaren ha en rygga med mat och stormkök nått att inte glömma är myggmedel till häst och människa=)
Tältet kan en ha fastbundet bakom sadel å den andre ha sovsäckarna Här kommer en westerndasel till sitt rätta=)=)



Åhhhhh vad jag blir avundsjuk.. vill åsså rida iväg så där... hehe jag får vänta om 2 år kan jag rida på min tösa=)
 
Sv: Packning på riktiga långdistansturer.

Det er inge problem att binda upp hästen hela natten om du gör rätt: Du använder en repgrimma som håller ( så att hästen blir kvar) o ett grimskaft 3-4 m långt o starkt. Bind ovanför hästens huvudhöjd o så ge så långt rep att den kan lägga sej ( 0,5 meter över marken) Det gör inget om du tränar den först, men oftast lär dom sej efter 10-15 minuters försök att ta sej lös. :D

Man ska inte binda upp en häst i repgrimma, det är en onödig risk.
Använd hellre en kraftig halsrem, den går inte sönder och är ''snällare'' om hästen kastar sig. Den ligger inte heller an mot nervcentrat i nacken. Finns självklart en risk att hästen skadas med den med, men den är mkt mindre än med grimma. (ock risken finns ju alltid att hästen skadar sig om den sitter fast, får panik och inget ger med sig)
 
Sv: Packning på riktiga långdistansturer.

Å man lärde sej inget efter första natten ??????? :idea: :devil: Tänk om det hade varit långt ute i vildmarken ?????

Första natten upptäckte vi att det gick ett dike genom hagen så om man gick ned i det var det ganska lätt för en liten fjording att krypa under tråden. Och nog var vi långt ute i vildmarken alltid. :D
 
Sv: Packning på riktiga långdistansturer.

Man brukar räkna med att hästen går 5km/timme :) sedan är de bara räkna ut. Vi red fösrta dagen nästan 6mil å var ute i 14 timmar sedan var de 3mil å fyra mil jätte kul,,em lång planering är ett måste. Vi rekade där vi skulle rida innan å åkte ut med mat till hästarna så de var klart,sedan hade vi folk som gjorde oss mat efter vägen så vi fick ett riktigt mål om dagen, vi var ute i fem dagar var av en var hel vilo dag med bad med hästarna, Super härligt i hälsinglands sogarna. Iår ska vi göra om de igen. förra året stack vi sent 4sep med hade underbart väder å inge mygg :D
 
Sv: Packning på riktiga långdistansturer.

Puttar upp tråden och frågar hur ni gör med foder om hästen står uppbunden hela nätterna? Det är ju omöjligt att ta med hö för hela turen. Binder man så långt att hästen kan gå o beta hela natten trasslar den väl in sig?

/ Liam_ sugen på långtur men måste vänta på att hästen ska bli stor :D
 
Sv: Packning på riktiga långdistansturer.

Har ju inte provat själv..men man kan väl ta med en lie och slå lite gräs till dem kanske? *ide*
 
Sv: Packning på riktiga långdistansturer.

jag skulle INTE vilja rida med en lie :crazy: Tänk vad fula skador det kan bli av det!
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 402
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 336
Senast: QueenLilith
·
Ekonomi & Juridik Hej! Känner att jag behöver lite råd och någon att diskutera med. Som de allra flesta hästmänniskor har drömmen alltid varit att skaffa...
2
Svar
20
· Visningar
2 372
Senast: Billy
·
Utrustning Behöver lite hjälp såhär inför sommaren... :D Man kan aldrig vara för tidigt ute! Vi går snart Jag vill se och veta allt om olika...
Svar
15
· Visningar
4 732
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Flytta eller ej?
  • Eurovision Song Contest 2024
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

  • Hage
  • Bildtråden
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp