Packning på riktiga långdistansturer.

Sv: Packning på riktiga långdistansturer.

Skära då? (man brukar väl sätta skydd på själva bladet? ;) )
 
Sv: Packning på riktiga långdistansturer.

Funderade oxå på hur trevligt det skulle vara att rida med en lie.. :crazy:
Skära låter väl iofs ok, det skulle säkert funka.. men har aldrig sett/hört om någon som ridit med det.. Finns det inga andra sätt? Ni som har erfarenheter! :banana:
 
Sv: Packning på riktiga långdistansturer.

Kniv då? XD Det bör man väl ha med sig ändå, om något skulle hända, trassla in sig whatever..
Men jo..lite otympligt med en hel lie kanske..:3
 
Sv: Packning på riktiga långdistansturer.

ärligt talat så tror inte jag att man orkar samla ihop grovfoder åt hästen efter en sån riddag... det tar lika lång tid som ridningen isf.

Tror alltså att man gör det lättast för sig med en liten hage, eller låta hästen äta under ridningen och stå utan mat de timmar man sover...
 
Sv: Packning på riktiga långdistansturer.

nja..äta medans man rider vet jag inte... men rasthage i så fall.. :3
Men är det mycket och högt gräs borde det inte ta så lång tid att samla ihop några kilo... (fast det är kanske svårt att hitta långt, högt gräs som man får lov att ta) Binda fast en halmbal på ryggen innan man ger sig av? :D
Kul att läsa alla tips, btw
 
Sv: Packning på riktiga långdistansturer.

fast flera av de långdistansryttare jag pratat med uppmuntrar just till betespauser och ätande "under ridning". Sitta av o lossa gjorden 10 min varje timme och låta pållen käka.
 
Sv: Packning på riktiga långdistansturer.

Jo, på det viset:P
Tänkte mest på att ''äta i farten'' medans man rider.. det är så irriterande..
 
Sv: Packning på riktiga långdistansturer.

det får man nog ha överseende med om man ska rida sånna här sträckor... om inte annat kan man lära hästen att äta och röra sig samtidigt.
Det är ju inte så att man sitter hela turen med hästen i form och stöd på bettet...
 
Sv: Packning på riktiga långdistansturer.

form och stöd på bettet nej..men att gå och tugga och rycka kvistar, jag står inte ut med det. Hellre då 10-15 minuters ätpaus i timmen eller så, och sen ordentligt med hö på kvällen..
 
Sv: Packning på riktiga långdistansturer.

Vi gjorde så¨att vi åkt eut å rekade innan vi stack iväg vi lämnade hö där vi skulle övetnatta. Hö nät kan ju vara nått att vbinda upp i trädet tillsammans med hästen? Vi hade våra i rep hage då men en del funkar ju inte d emed med stort hönät,men de krävs ju planering :D
 
Sv: Packning på riktiga långdistansturer.

Ja, det eller att övernatta hos någon bonde/kompis..:P
Men då krävs planering och tider..
 
Sv: Packning på riktiga långdistansturer.

Jag & mina 4 kompisar ska på långtur i sommar i 5-7 dagar :)

Det är 3 mil dit vi ska övernatta och det är ju inte "så" långt.
Vi tar nog med oss mat,dricksvatten,hinkar,foder och resten av packningen me oss på hästen.

Hinkar kan ju vara lite svårt men vi ahr ihopfällbara ;)
Där vi bor är en stor stuga med gammalt stall (2spiltor)
och sen ska vi sätta upp hage där. Alltså vi ska vara där 7 dagar men rider där borta regelbundet alla dagar :D
 
Sv: Packning på riktiga långdistansturer.

*kl*
Puttar än en gång upp tråden, eftersom jag drömmer långrittsdrömmar.. :angel::D


Undrar än en gång hur ni binder era hästar om ni gör det på natten, i ett träd? Högt/Lågt? Och hur ni gör med maten? Binder så de når att äta hela natten?
 
Sv: Packning på riktiga långdistansturer.

En liten fråga till alla ni äventyrare :), har ni varit med på någon vanlig distansritt någon gång, om inte skulle ni kunna tänka er att vara det, om inte, varför?

Skulle ni tycka det vore roligare med någon gemensam ritt som tex att rida Vasaloppet än en vanlig distansritt?
 
Sv: Packning på riktiga långdistansturer.

Jag skulle kunna tänka mig delta på en vanlig ritt, men jag är inte ett dugg road av själva tävlingsmomentet... (dessutom är jag av princip inte med i ridsportsförbundet, så kan inte tävla...)

Jag skulle tveka på en "wasaloppsstart", för det är alltid nån som inte har koll på sin häst...
 
Sv: Packning på riktiga långdistansturer.

Det finns ju "öppet spår" modellen då man startar när det känns bra!
Så startar de faktiskt på flera distansritter i Frankrike. Vi kanske borde inför den på ritter i Sverige!

Jag förstår om man inte känner sig så "tävlingssugen", men det är många, många ryttare som rider distans för att det är en mysig aktivitet tillsammans med sin häst och medhjälpare på ett nytt ställe.
Speciellt om man väljer en liten ritt som Valdemarsviksritten, så hittar du nog kanse ingen som rider för att tävla, utan för att få upplevelsen.

En av fördelarna med en distansritt är att de som lagt banan har lokalkännedom och de har kämpat, rekat och snitslat för att få ihop en rolig, spännande och oftast mycket vacker bana.
 
Sv: Packning på riktiga långdistansturer.

men det kräver fortfarande medlemsskap i svenska ridsportsförbundet...

Trevliga välarrangerade långritter med goda vänner är ju precis det jag gör- dessutom väljer jag vägar och områden efter eget tycke och smak.

Men visst, om jag slapp stödja ridsportsförbundet skulle jag gärna rida distans på "tävilngsnivå".

(får jag fråga vad detta har med tråden att göra?)
 
Sv: Packning på riktiga långdistansturer.

...det har inte ett dugg att göra med tråden - det är bara jag som är nyfiken i en strut....
Såg bara chansen att fråga "de som vet". Vi diskuterar oss blå i andra trådar i samma ämne men där är ju bara de redan frälsta.
Jag ville bara veta vad det är som gör att distansen tynar bort i Sverige, när den går fram med stormsteg i andra länder. Sverige som är ett land med traditioner av "långa aktiviteter" av alla de slag , skidåkning, cykling, joggning osv.
 
Sv: Packning på riktiga långdistansturer.

En liten fråga till alla ni äventyrare :), har ni varit med på någon vanlig distansritt någon gång, om inte skulle ni kunna tänka er att vara det, om inte, varför?
Nu kanske det är för tidigt för mig att svara, eftersom jag ännu inte är en tillräckligt skicklig ryttare, men syftet med min ridning är att kunna delta i långritter av olika slag. Helst skulle jag vilja rida i Uzbekistan och Kirgizistan.

I maj var jag på ridresa i Tunisien, och jag uppskattade att rida en arab/berber-korsning, som när det behövdes nära nog kunde gå lodrätt i bergen (kändes det som).

Om jag hade egen häst, skulle jag förmodligen falla för frestelsen att rida distans, men nu nöjer jag mig med turer på andras hästar. Om tiden medger ska jag ge mig ut på en längre resa till häst i Georgien till hösten; då rider man i en mindre grupp och sover i tält.
 
Sv: Packning på riktiga långdistansturer.

bra å ha med: RUSSIN:D:D:D
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 402
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 336
Senast: QueenLilith
·
Ekonomi & Juridik Hej! Känner att jag behöver lite råd och någon att diskutera med. Som de allra flesta hästmänniskor har drömmen alltid varit att skaffa...
2
Svar
20
· Visningar
2 372
Senast: Billy
·
Utrustning Behöver lite hjälp såhär inför sommaren... :D Man kan aldrig vara för tidigt ute! Vi går snart Jag vill se och veta allt om olika...
Svar
15
· Visningar
4 732
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp