Pad som höjer baktill

Koppen

Trådstartare
min häst är väldigt svankryggig och det är svårt att hitta en bra sadel. Hon är en islandshäst med kort svankig rygg. Just nu håller jag på med dels hennes vikt men även hennes muskler.
Hon har ganska lätt att lägga på sig muskler dock och rundar sig otroligt fint när jag rider trots sadeln.
Ekonomin just nu tillåter inte nytt köp av sadel tyvärr.
Om jag kollar på begagnad sadel, vilken skulle funka?
Skulle det funka om jag köper en gelpad som höjer upp sadeln baktill sålänge?
Hon går bra under sadeln vi har (goertz) men jag vet att det går att få bättre såklart.
Snälla hjälp

Söker sadel med kort anläggningsyta först och fränst men undrar om det är ide att köpa gelpad tills dess

Vad är problemet med sadeln nu menar du? För rak? Eller för smal? Höja en sadel i bak är för det mesta förbjudet i mina ögon.. Höja en sadel i fram som tillfälligt är för bred är för det mesta okej.

Söker sadel med kort anläggningsyta först och fränst men undrar om det är ide att köpa gelpad tills dess
Jag säger också spontant nej.
Om din sadel känns ok så ha kvar den tills du har råd att köpa "rätt" sadel eller tills det blir tydligt att den du har verkligen inte funkar.
Växla om arbetet lite, arbeta henne från marken med tömkörning/långa tyglar, avsuttna klätterpromenader i skogen, barbackaridning, så gör det inte så mycket om sadeln inte är perfekt.

Sen, jag hade också en islänning med kort och lite sänkt rygg. Vi blev båda otroligt nöjda med en (bomlös) Startrekk Island på 16 tum, jag tror att man kan beställa hem en provsadel från ÅF om man är intresserad, men det kan du ju ta framöver när du har råd tycker jag.

Skulle det funka om jag köper en gelpad som höjer upp sadeln baktill sålänge?

Det du gör är att tippa fram vikten på det känsliga området runt manken. Svaret är alltså nej.

Jag hade hellre tittat på en bomlös sadel, särskilt om hästen ändrar form i arbete. Det är ju omöjligt att sadeln ligger bra ett helt pass om hästen går från svängd till rak. Ska du välja att ha en rak sadel - då upplever hästen obehag när du rider fram och den kommer aldrig till arbete. Ska du välja en svängd sadel som ligger illa när hästen jobbar - hästen vill aldrig komma upp med ryggen ordentligt.

Skulle som lovisaleonora säger leta bomlöst, då behöver man inte oroa sig lika mycket över när hästen ändrar sig i kroppen :)
Rider som medryttare på en kallblodstravare som är överbyggd=lite mer svankig rygg och dessutom ingen manke så allt vill glida fram och att hitta bomsadel till den hästen skulle man nog inte lyckats med denna livstiden. Iaf med den ekonomin jag eller ägaren har (menar har man 40 000 till sadel så skulle man säkert kunna specialbeställa en, men nu är det inte riktigt aktuellt) Har dock en padd med inlägg bak till den bomlösa, det är modellen med paneler som jag rider med. Tycker den hamnar lite i bakvikt på honom utan i padden. Detta är ju pga hur panelerna är utformade, men han verkar trivas bra i den och avtryck mm visar inget tecken på att det skulle bli ojämnt tryck. Skulle dock aldrig vilja padda en bomsadel, den formar sig ju inte på samma vis och känns som om tryckte blir ojämnt fördelat hur man än gör. Ända jag använt är fårskinspadd tillfälligt om hästen tappat lite muskler över vintern eller liknande :) Mest för att fylla ut lite innan musklerna kommit tillbaka. Men att just ändra formen på sadeln (försöka padda för att få den rakare t ex) tror jag inte alls fungerar särskilt bra.
10986047_1378403102476699_400378699_n.jpg

Har i en dressyrmodell och trivs bra i den, tror säkert någon liknande modell hade fungerat bra :)

Skulle som lovisaleonora säger leta bomlöst, då behöver man inte oroa sig lika mycket över när hästen ändrar sig i kroppen :)
Rider som medryttare på en kallblodstravare som är överbyggd=lite mer svankig rygg och dessutom ingen manke så allt vill glida fram och att hitta bomsadel till den hästen skulle man nog inte lyckats med denna livstiden. Iaf med den ekonomin jag eller ägaren har (menar har man 40 000 till sadel så skulle man säkert kunna specialbeställa en, men nu är det inte riktigt aktuellt) Har dock en padd med inlägg bak till den bomlösa, det är modellen med paneler som jag rider med. Tycker den hamnar lite i bakvikt på honom utan i padden. Detta är ju pga hur panelerna är utformade, men han verkar trivas bra i den och avtryck mm visar inget tecken på att det skulle bli ojämnt tryck. Skulle dock aldrig vilja padda en bomsadel, den formar sig ju inte på samma vis och känns som om tryckte blir ojämnt fördelat hur man än gör. Ända jag använt är fårskinspadd tillfälligt om hästen tappat lite muskler över vintern eller liknande :) Mest för att fylla ut lite innan musklerna kommit tillbaka. Men att just ändra formen på sadeln (försöka padda för att få den rakare t ex) tror jag inte alls fungerar särskilt bra.
10986047_1378403102476699_400378699_n.jpg

Har i en dressyrmodell och trivs bra i den, tror säkert någon liknande modell hade fungerat bra :)
Vad är det för sadel ni har? :)

Goertz är ju raka och smala i bommen, så din nuvarande sadel går nog inte att justera med en pad. Jag skulle rekommendera typ Dominus, trevliga sadlar som är korta och breda. Vanliga på begagnat-marknaden och ofta ute till bra priser.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 680
Senast: Ceta
·
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 079
Senast: Blyger
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 863
Senast: Juli0a
·
Utrustning Har verkligen ingen koll på det här med sadlar så jag provar här. Har precis köpt en d-ponny och fick med en Prestige Golden Star som...
Svar
7
· Visningar
1 354

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ögonfärg
  • Sängproblem...
  • Eurovision 2025

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka