Padd till bomlös??

sandrasundberg

Trådstartare
Jag har efter 4års tid gett upp hoppet om en bomsadel till min ponny då hon har en spikrak, rund rygg och är helt utan manke.. Nu har jag köpt en bomlös westernsadel från barefoot och den ligger väldigt bra på ryggen utan padd. Vad ska jag använda mig av för padd som lättar trycket för henne men endå inte gör så att sadeln börjar glida runt? (För det kan ju inte heller vara bra)
Tacksam för svar!! :)
 
Sv: Padd till bomlös??

Jag köpte en billig börjes och fixade fyllning själv. Det skumgummit som den säljs med räcker inte långt. Har fyllt med bla temuramatrial från en gammal vanlig pad.
Det viktigaste är att man bygger upp paden så att ryggraden går fri. Har man svårt att meka detta själv så köp en dyr pad som inte behöver byggas om.
 
Sv: Padd till bomlös??

Jag köpte en billig börjes och fixade fyllning själv. Det skumgummit som den säljs med räcker inte långt. Har fyllt med bla temuramatrial från en gammal vanlig pad.
Det viktigaste är att man bygger upp paden så att ryggraden går fri. Har man svårt att meka detta själv så köp en dyr pad som inte behöver byggas om.

Det orientalkatten sa ;)
 
Sv: Padd till bomlös??

Jag har haf paddar nu och de ligger helt stilla, går ej att rubba. De är tryckfördelande och bra i övrigt också. Har tidigare haft en Grandeur pad och den fungerade också bra och låg still.
Den billiga ( ca 150-200 kr om jag minns rätt) från Börjes är inte värd sitt pris tryckfördelningen är obefintlig och den är rent livsfarlig om hästen skulle skena, minst sagt så glider den, och det kan inte nya inlägg ändra på...
 
Sv: Padd till bomlös??

Min glider inte en mm oberoende fart. Beror nog mer på sadeln.
Håller dock med om tryckfördelningen. Den är helt kass och måste byggas om med bättre material. Har provat hafpad men den räckte inte till i stoppningen.
 
Sv: Padd till bomlös??

Tack för tipsen! :-) Kan hon tänkas ha enbart en westernpadd eftersom hon är spikrak och platt? Eller blir sadeln endå inte tillräckligt upplyft/blir fel för ryggen?
 
Sv: Padd till bomlös??

En westernsadel har en kanal för ryggraden. Det har inte paddarna (enligt min erfarenhet). Under en bomlös sadel bör en pad för bomlösa sadlar ligga.
 
Sv: Padd till bomlös??

Jag köpte en billig börjes och fixade fyllning själv. Det skumgummit som den säljs med räcker inte långt. Har fyllt med bla temuramatrial från en gammal vanlig pad.
Det viktigaste är att man bygger upp paden så att ryggraden går fri. Har man svårt att meka detta själv så köp en dyr pad som inte behöver byggas om.
Väldigt bra tips!

Jag köpte komplett bomlös från börjes som duger utmärkt för prom.rid i skog å mark.
Men padden har jag fyllt med tillklippta bitar av liggunderlag för orginal blev ju helt platt efter någon minut! Typ memoryskum aktigt men utan någon styrsel, varning för dessa paddar alltså.
Liggunderlagen ger bra stabilitet för motionsridningen:grin:

Men padden under har ett tyg som gör att den snurrar (dock åt samma håll jämt) men detta var ju några år sen jag köpte den och hoppas Bj ändrat det iaf.

Kosta som sagt på en lite dyrare padd om du inte är händig:)
 

Liknande trådar

Utrustning Har en hoppsadel som glider fram på hästen, märks främst just när vi hoppar. Sadeln är utprovad av sadelprovare med bra rykte. Har ni...
Svar
6
· Visningar
559
Senast: Silje
·
Utrustning Ni sadelnördar, snälla hjälp och utbilda mig! Jag behöver uppenbarligen en ny sadel till min 4-åring. Dessvärre är hon bred och utan...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 282
Senast: TinyWiny
·
Utrustning Hejsan:) jag har ett liten fundering:) jag hade en dåligt passande sadel innan men efter köp av ny som passade bra då så har det inte...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
6 051
Senast: Nepenthe
·
Utrustning Har verkligen ingen koll på det här med sadlar så jag provar här. Har precis köpt en d-ponny och fick med en Prestige Golden Star som...
Svar
7
· Visningar
1 214

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp