Pälsglans vill ha en superglasnig päls!

isis

Trådstartare
Vad använder ni för pälsglans? Söker en pälsglans som ger hästen super glansig päls. Ungefär som en del hår produkter ger oss människor. Så en bild i ridsport special den hästen hade den glansen jag söker. Har provat foxfire, espri (osäker på stavningen) ,sjöbogården de har inte den glasen jag söker.
Några tipps?
 
Vad använder ni för pälsglans? Söker en pälsglans som ger hästen super glansig päls. Ungefär som en del hår produkter ger oss människor. Så en bild i ridsport special den hästen hade den glansen jag söker. Har provat foxfire, espri (osäker på stavningen) ,sjöbogården de har inte den glasen jag söker.
Några tipps?

Mitt bästa tips är att rykta, rykta och åter rykta - då får man en häst med superglansig päls.

Jag tycker personligen att pälsglans är helt värdelöst att ha i pälsen - blir bara halkigt. Jag använder pälsglans i man och svans enbart och min favorit är TIB pälsglans.

Jag har två svarta hästar, vilket innebär att minsta lilla dammkorn syns. Har jag bråttom och ska iväg på tävling eller utställning då är det tvättning av häst som gäller. Då blir de superblanka i pälsen (veredus schampo tycker jag är bäst).

/Lizzie
 
Vad använder ni för pälsglans? Söker en pälsglans som ger hästen super glansig päls. Ungefär som en del hår produkter ger oss människor. Så en bild i ridsport special den hästen hade den glansen jag söker. Har provat foxfire, espri (osäker på stavningen) ,sjöbogården de har inte den glasen jag söker.
Några tipps?
Eksemtäcke, då blir den blank men inte halkig. Pälsglansen hade jag bara i svansen när den skulle borstas nån gång per termin.
 
Vad använder ni för pälsglans? Söker en pälsglans som ger hästen super glansig päls. Ungefär som en del hår produkter ger oss människor. Så en bild i ridsport special den hästen hade den glansen jag söker. Har provat foxfire, espri (osäker på stavningen) ,sjöbogården de har inte den glasen jag söker.
Några tipps?


Borstar och ryktar mycket. Men i bland vill man ha det där lilla extra. Och när pälsen är lite mer länghårig blir det inte det samma som på korthårig ex halvblodshäst. Kort sommar päls är det flera veckor kvar till.
Skall prova de som i föreslagit.
 
Förutom rykt med borste och skrapa kan jag rekommendera linfröolja. Båda mina kusar är som sammet i pälsen. De får 0,5-1 dl var året om för sina sommareksem, och en "bieffekt" är att pälsen blir fantastiskt mjuk och fin.

För den lilla extra glansen använder jag en ryktborste av tagel och en skrapa och ryktar ordentligt någon gång i veckan. Upplever att borstar av tagel är bättre än syntetiska. De kostar, men är värda det! Min äldsta (och absolut bästa) borste har varit med i säkert 15 år nu. Börjar bli lite sliten, bävar inför att behöva hitta en ny lika bra!
 
Jag köpte en akhal teke ;)

Dom är jätte vackra! Fick en bok med en "guld färgad" akhal tekne i när jag var liten har kvar boken pga bilden på "guld hästen". Väldigt nyfiken på din ras. Vet inte hur maken hade reagerat om det hade stått en sån stoor i shettis boxarna på morgonen :)) Men dom är väldigt vackra.
Mvh
Pudlan
 
Borstar och ryktar mycket. Men i bland vill man ha det där lilla extra. Och när pälsen är lite mer länghårig blir det inte det samma som på korthårig ex halvblodshäst. Kort sommar päls är det flera veckor kvar till.
Skall prova de som i föreslagit.

Pälskvalité får du genom att fodra hästen rätt! Dammet som sen lägger sig på får man bort med rykt, för en riktigt 'finish' så blöter och skrapar du borsten tills den är helt ren, sen skrapar tills den bara är lätt fuktad och ryktar igen. Bättre än en trasa då borsten kommer ner lite i pälsen. Men det viktigaste är foderstaten, vissa behöver lite extra boost i samband med fällningarna.
 
Jag har aldrig upplevt att pälsglansen ger någon vidare glans -däremot en "hal" och blank känsla. Jag använder enbart pälsglans i svansen för att reda ut den.

dsc_0107_54ca8ab2ddf2b31f6b36a65a.jpg

dsc_0033_53c695a22a6b2266d7ca3912.jpg


Men håller också utkik här efter tips på riktig päls-GLANS :)
 
Pälskvalité får du genom att fodra hästen rätt! Dammet som sen lägger sig på får man bort med rykt, för en riktigt 'finish' så blöter och skrapar du borsten tills den är helt ren, sen skrapar tills den bara är lätt fuktad och ryktar igen. Bättre än en trasa då borsten kommer ner lite i pälsen. Men det viktigaste är foderstaten, vissa behöver lite extra boost i samband med fällningarna.

Det finns en bra foderstat men i bland är det trevligt med det där lila extra. En långhårig häst får aldrig den glans som en korthårig häst har. Speciellt inte när dom fäller björn pälsen.
Otroligt fina o blanka hästar ni har på bilderna. Här är det förtillfället mest en grå nyans som dammar :)
 
Jag tycker det i en tråd om att få tips om pälsglans känns lite klychigt att genast skriva "rykta mer, rykta längre" eller ropa att hästen kan ha bristsjukdomar (tror man märker sånt på andra sätt än att man upplever att pälsen känns smutsig faktiskt).

I vardagen kan pälsglans vara suveränt när man inte riktigt har tid att rykta enligt gammal skola i 2 timmar.. Eller sätta en extra finish på tävling.

Pälsglans har ju massor av fördelar och det förhindrar ju att smuts fäster sig lika lätt, minimerar skav fr täcke.

Sen är hästar olika.. En del blir enormt smutsiga lätt och andra är glansigt för jämnan och smutsar aldrig ner sig.

Min favorit var absorbines.
 
Fast en häst som mår bra är nästan alltid blank, min man har ardenner och han ryktar nästan aldrig, ändå är hans hästar alltid blanka om man bara drar en borste över dem, vinter eller sommarpäls spelar ingen roll. Så jag skulle vilja säga att det är a och o, är inte hästen blank i sig själv så hjälper det föga med pälsglans.
 
Fast en häst som mår bra är nästan alltid blank, min man har ardenner och han ryktar nästan aldrig, ändå är hans hästar alltid blanka om man bara drar en borste över dem, vinter eller sommarpäls spelar ingen roll. Så jag skulle vilja säga att det är a och o, är inte hästen blank i sig själv så hjälper det föga med pälsglans.

Men det kan vara enorm skillnad i hur pass mycket glansig en häst är utan att den som är mindre blank behöver vara sjuk eller måste må dåligt. Tex gör skillnad om hästen har täcke eller inte, vad hästen har för strö, vad för underlag i hagen. Sand och spån är min erfarenhet ger riktigt matta och dammiga pälsar om hästen nyligt rullat.
En häst som gillar att bli smutsig via rullning, mår den dåligt då när den sedan är lite dammig och matt i pälsen?

En häst som är så dålig och därav inte är glansig lär man märka på andra sätt är vad jag tror.
 
Men det kan vara enorm skillnad i hur pass mycket glansig en häst är utan att den som är mindre blank behöver vara sjuk eller måste må dåligt. Tex gör skillnad om hästen har täcke eller inte, vad hästen har för strö, vad för underlag i hagen. Sand och spån är min erfarenhet ger riktigt matta och dammiga pälsar om hästen nyligt rullat.
En häst som gillar att bli smutsig via rullning, mår den dåligt då när den sedan är lite dammig och matt i pälsen?

En häst som är så dålig och därav inte är glansig lär man märka på andra sätt är vad jag tror.

Håller med många säger att det är fel foderstat eller man har ryktat för lite eller att hästen har brist på något. Men det är inte alltid så.
Min ena häst som är brun mycket mycket tjock päls blir inte super blank denna årstiden. Har då hästen rullat sig i leran, i spånet är den inte bank. Tycker pälsglans är super i man o svans förebygger täckesskav och de blir lättare att borsta av lera som exempel. Jag gillar K9 häst produkter.
Mvh
pudlan
 
Fast en häst som mår bra är nästan alltid blank, min man har ardenner och han ryktar nästan aldrig, ändå är hans hästar alltid blanka om man bara drar en borste över dem, vinter eller sommarpäls spelar ingen roll. Så jag skulle vilja säga att det är a och o, är inte hästen blank i sig själv så hjälper det föga med pälsglans.

Då rullar den ardennern sig inte i lera skulle jag tro. Min är blanka när det inte är lerigt eller när de har halva boxen (spänet) i sin päls.
mvh
Pudlan
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har en väldigt lurvig Nordsvensk med jättemycket man och svans. Vill gärna köpa bra shampoo och pälsglans till vettiga priser. Haft...
Svar
11
· Visningar
1 290
Senast: pilmen
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
20 782
Senast: Hedinn
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 490
Senast: fejko
·
Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
2 358
Senast: Lycan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp