Påhopp och smarta svar

• Tjatter
  • Trådstartare Trådstartare abc
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 39
  • Visningar Visningar 1 742

Bukefalos 30 år!

abc

Trådstartare
Kan vi inte dela med oss om tokiga påhopp och hur man bäst bemöter sånt.
Det senaste som hände mig kom "givetvis" från svärmor. Som aldrig kan avstå att fälla en sårande kommentar. Nu sa hon att jag har tittat noga nu på dig några gånger..Har du färgat hårbotten grå?? Äh nä. Så höll hon alltid på och kommenterade min mors grå hår med med typ så vacker grå färg du har, själv anser hon sig fortfarande vara blondin trots att hon varit helt grå länge. Bemöter man så anser hon sig bara ha rätt att tycka att det är snyggt. Jag har några sådana här människor i min närhet, är det bara att tiga o ta emot el finns det några kommentarer som kan bita?

Visserligen lite beroende på vad som sagts men "Och vad ska jag göra med den informationen?" fungerar ofta.
Ja man har undrat många gånger, varför hon tar sig friheten att säga mindre smickrande saker, man har ju liksom inte bett om ett utlåtande. I övrigt ser hon sig som en mycket ödmjuk och förstående kvinna, det framhåller hon ofta själv. Det är dock ingen som går att prata nåt viktigt med då allt är yta och flams, ser sig som fin och märkvärdig. trots nu bortåt 80 år. Men alltid varit sån.

Jag har de snenaste dagarna av olika anledningar sett mycket svensk komedi från nittio och tidigt tvåtusental... och får nästan bita mig i kinden för att inte svara "Jaha do tänker zååååå?!" a'la Robert Gustavsson som Tysk tant som vill rösta på Nazisterna.. 😅
Jag vet inte om det hjälper.

Annars brukar väl att ifrågasätta och be dem vidareutveckla saken ofta fungera (om man orkar engagera sig). Lite "Hur tänkte du nu/varför säger du så?" Om man inte vill tala om för dem rakt ut att de är oförskämda och att man blir sårad.

Kan vi inte dela med oss om tokiga påhopp och hur man bäst bemöter sånt.
Det senaste som hände mig kom "givetvis" från svärmor. Som aldrig kan avstå att fälla en sårande kommentar. Nu sa hon att jag har tittat noga nu på dig några gånger..Har du färgat hårbotten grå?? Äh nä. Så höll hon alltid på och kommenterade min mors grå hår med med typ så vacker grå färg du har, själv anser hon sig fortfarande vara blondin trots att hon varit helt grå länge. Bemöter man så anser hon sig bara ha rätt att tycka att det är snyggt. Jag har några sådana här människor i min närhet, är det bara att tiga o ta emot el finns det några kommentarer som kan bita?
"Hur menar du nu? Utveckla gärna"

Nu kanske inte det här passar in här. Men jag jobbar med barn och en dag satt vi och diskuterade hur alla är olika. Vissa är långa, andra korta, tjocka, smala osv. Jag pratade om hur jag är tjock medan en annan kollega är smal, att ett barn har mörkt hår osv. Jag vill avdramatisera att vara tjock (såklart ska man inte säga fet osv) och att alla har olika former.

När jag sa att jag är tjock sa en kollega: "Nä men du är ju fin ju."
Kunde inte låta bli att svara: "Jag sa aldrig att jag var ful?":bump:

Nu kanske inte det här passar in här. Men jag jobbar med barn och en dag satt vi och diskuterade hur alla är olika. Vissa är långa, andra korta, tjocka, smala osv. Jag pratade om hur jag är tjock medan en annan kollega är smal, att ett barn har mörkt hår osv. Jag vill avdramatisera att vara tjock (såklart ska man inte säga fet osv) och att alla har olika former.

Vad bra du svarade, så sjukt att tycka att tjock=ful. Hon lärde ju inte barnen något vettigt utan förstörde ditt samtal med barnen.

Jag är som tur är ganska förskonad från sådant där men har tyckt att det fungerat att helt enkelt svara "Okej?" i en frågande ton och sedan inte säga mer. Låta det bli lite obekvämt tyst liksom, så får personen en chans att fundera över vad den har sagt.

Så viktigt! Awesome! (speciellt för barn att förstå att tjock inte=ful. Jobbigt av kollegan men det var nog reflex.)

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • Dejtingtråden 39
  • Valvaka!

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka