Paketorättvisor

Med risk för att framstå som småsint eller snål.. Here we go.

Min mans syster har fyra barn i varierande ålder från 5 upp till 15.
Vi har ett på 2.5 år

Vet inte hur jag ska formulera mig för att det ska uppfattas så som jag tänker mig.

När det kommer till födelsedagar och jul så upplever vi att det blir en del orättvisor när det ska köpas presenter och julklappar.
Vi kan lägga några hundralappar på deras 4 barn, men det är sällan de har köpt något till vårt barn som ens kommer i närheten av vad vi lägger på deras.

Har börjat tröttna lite på det hela, nu ska de snart ha kalas, och så kom önskelistan, rätt dyra saker.

Sist köpte de själv någon pärlpryl de hittat i ullared, kan inte kostat mer än 40 kr till vår dotter.
Medan de kommer med önskelistor för flera hundra.

Jag och min man har diskuterat detta och kommit fram till två alternativ.

1 - Vi köper något själv åt vår dotter i deras namn, så får de köpa till sina egna barn, i vårt namn.

2 - vi ger intej ulklappar, utan träffas bara och umgås.

Hur hade ni ställt er till det hela?
Skitit i julklappar. Utan tvekan. Julklappshetsen är fruktansvärd. Jag tycker det vore jättekonstigt att köpa saker till min egen unge och ge i annans namn. Varför inte bara lära barnen från början att man inte MÅSTE ge julklappar till alla, och att alla inte ger julklappar till en själv heller?

Vi ger ingenting till ingen. På min sida släkten har vi sedan 15 år inte gett vuxna klappar, utan bara barnen. Jag lessnade på att ungarna (en hög med syskonbarn) inte ens visste vem klapparna kom ifrån och inte tackade, och slutade helt ge. Jag har sedan ett par år tillbaka varit mycket principfast i att jag inte närvarar vid julklappsutdelning. En av mina bröder har känt likadant. Det har varierat från att vi har gått promenader när utdelningen sker, till att vi faktiskt åkt hem tidigare, till att utdelningen skett sist av allt så vi har kunnat smita smidigt därifrån, till att utdelningen av klappar sker hemma hos envar. Det har inte varit en stor grej, inga sura miner, utan respekterats - så vitt jag vet.

Min fästmans sida av släkten är mer julklappsvänlig och där försöker jag gå ifrån och typ ringa julhälsningar till min släkt ner de delar.

Ytterligare ett alternativ är ju att diskutera en gemensam maxgräns för varje barn, och då hålla sig lågt (typ 50-100 kr).
 
Vi är "på andra sidan"
Vi har fem barn, min mans syster har ett. Julklappar köper vi inte till varandras barn (ses inte på julafton), bara födelsedagspresent
Jag ser ingen anledning till att vi ska köpa ngt som är 5 gånger så dyrt till deras barn bara för dom "bara" har ett. Köper ngt som vi tror att hon blir glad över oavsett om det kostar 50 kr eller 400kr (där är nog den övre gränsen).

Iof ser jag generellt inget måste allt måste vara exakt lika prismässigt. Vi lägger aldrig exakt lika mkt till varje barn, mkt viktigare att det är genomtänkta presenter.

Vara tre barn fick aldrig presenter eller grejor for precis lika mycket pengar ... Den som just da behovde den dyrare grejen fick helt enkelt en dyrare present. Jag tror att det bade lonade sig i langden, alla tre ar nu som vuxna mycket nara varandra och alla ar mycket generosa mot varandra, och framfor allt att det gamnade ut sig i langden.
 
Jag förstår inte alls pengadelen och den känns ogin. Jag hade lik någon annan antagit att fyrabarnsfamiljen inte hade mer än x kr att lägga och inte jämfört.

Jag ser inga problem lägga ner julklappandet men tycker idén köpa till sitt eget barn i annans namn blir väldigt avig. Så skulle inte valt det, hellre lagt ner helt om det är ett problem som det är nu.
 
Senast ändrad:
Hela idén med att ge (och för den delen få) julklappar och andra presenter är att det ska vara roligt. Att det finns en tanke bakom och att det finns en förväntansfull glädje över att barnet/vuxna kommer bli överraskad och glad över just den personliga presenten. Ett tecken på att man har en personlig relation som gör att man vet vad personen, barn eller inte, gillar.

Annars är det bättre att man slopar det öht.
 
Fast när det föreslogs sätta en summa upplevde jag att du tyckte problemet med det var att om det sas 100 kr skulle ni köpa för 100 och de för 25 - inte att ni tyckte det var dyrt eller inte hade råd med 100 kr/400 kr.

Är det utgiften som är problemet så lägg ner eller sätt en låg summa?
Syftet med inlägget är ju inte att diskutera min ekonomi, så det tänker jag hålla mig ifrån
 
Syftet med inlägget är ju inte att diskutera min ekonomi, så det tänker jag hålla mig ifrån

Du behöver inte diskutera den. Men dina inlägg i tråden har inte "avslöjat" att kostnaden i sig är ett problem. Därav utveckling av mitt svar att OM ekonomin är problem, lägg ner det helt eller sätt en låg summa som max.
 
Jag tycker det är rimligt att man som förälder skickar önskelistor till släktingar som motsvarar vad man själv vill/kan ge till släktingars barn.

I TS exempel skulle jag acceptera att få betala totalt 4*100kr=400 kr för släktingarnas barns presenter om jag önskade saker till mitt barn för 100 kr. Dessutom skulle jag inte fråga efter någon önskelista och om jag fick en önskelista utan att fråga efter den skulle jag bara svara tack-men-jag-har-redan-köpt-en-present.
 
Julklappar låter det ju mycket väl som att det kanske vore bäst att skippa, det kan ju röra upp så mycket känslor och stress.

Födelsedagspresenter brukar vi helt enkelt ge när vi är bjudna på kalas, för en summa som vi själva tycker är rimlig. Svågern har till exempel 3 barn och vi ett, mina syskon har å andra sidan inga egna barn i förhållande till vårat enda. Men det innebär ju också att de (i normalfallet) bjuder in till tre, respektive noll födelsedagskalas för barnen, ordnar fika osv.
 
Min erfarenhet är att det är bäst att ta upp såna här saker. För när man antar saker kan det bli så mkt fel och långt från sanningen. Kan det tex vara så att de tycker det är jobbigt att inte ha råd? Kan ni lägga fram förslaget om att inte ha julklappar? Så kan man höra hur de reagerar och om de håller med.

Sen tror jag inte att det blir helt jämt, men jag tycker absolut det är rimligt att tex komma överens om en summa och att ni inte ska känna er tvungna att köpa nåhot dyrt.
 
Mina tankar:
- Det går inte att komma ifrån att kostnaden blir ojämn med 4 vs 1 barn. Det får man nog ta, särskilt när det handlar om att ge och till barn.
- Man väljer själv vad som är rimlig summa att ge för. Önskelistor är inte krav och de kanske inte har råd (eller prioriterar annorlunda) med flera hundra och det måste vara okej.
- I vissa sammanhang kan det dock vara skönt att komma överrens om ungefärlig summa.
- ofta ökar värdet på önskelistan med åldern tänker jag.

Helt ok att (komma överrens om) skippa julklappar.
 
Vi ger julklappar till alla närvarande barn på julafton. Nu är vi inte så många barn i släkten, brukar vara bara 2-4 barn inkluderat vårt eget. Vi har en högre summa I presentkort till kusinen som nu är ung tonåring och småttingarna kan få saker för alltifrån en 20-lapp till 200kr beroende på vad vi hittar som passar.
Hade vi haft många barn i släkten hade jag nog föreslagit att alla går ihop till gemensamma presenter till barnen som firar jul. Typ fast summa till vart barn som närvarar och så får någon ansvaret för det barnets present 🤔

För oss spelar det absolut ingen roll om vårt barn typ får en krita för 5kr (fasiken perfekt present för småbarn 👍) även om vi ger för mer. Kan vara rätt skönt med speciellt med billiga förbrukningsvaror som inte tar plats 🙄
 
Jag har två barn mina tre syskon har än så länge inga. Jag har inga som helst förväntningar på vad de ska ge för presenter till mina barn. För oss är det helt och hållet tanken som räknas. För mig är en personlig present mycket mer värd än vad den kostar att köpa. Jag tänker också att en present är till individen, inte ett ekonomiskt tillskott till familjen. Det är den som ger som bestämmer vad den anser sig ha råd att ge, och jag skulle aldrig i livet ha mage att komma med synpunkter på att det är för billigt.

Vad gäller julklappar byter vi i familjen på morgonen efter frukost. När släkten träffas får barnen julklappar av tomten efter Kalle Anka. För mina barn är det roligast att tomten kommer och de får öppna paket, inte att det är ett dyrt innehåll. Självklart ska de tacka för det som de fått. Sedan har vi vuxna julklappsspel där alla köper två paket och får två paket. Paketen får kosta max 100 kr men det finns ingen undre gräns.
 
Min mans syster har fyra barn i varierande ålder från 5 upp till 15.
Vi har ett på 2.5 år
Men har det helt enkelt inte med ålder att göra?

Till en 10-åring kan man ju köpa någonting som den personen kommer ha ett tag, någonting som kommer hålla och någonting som den behöver. Till en 2,5-åring är utbudet liksom inte så stort på samma sätt. En 10-åring som rider kan man ju köpa en massa grejer till som en 2,5-åring inte hade uppskattat.

Jag spenderar dessutom hellre pengar på en klocka till barnet som barnet behöver som 6-7-åring än köper en dyrare leksak till en 2,5-åring som glöms bort bland alla andra leksaker.
 
Angående ”orättvisan” när ena familjen har fler barn än den andra. Ponera att du inte haft några barn och ditt syskon hade barn. Hade du då tyckt det känts fel att ge syskonbarnen presenter? Det hade du förmodligen inte. Fast det är egentligen samma sak.

Sen att känna att man satsar mycket mer än syskonen, den känslan känner jag verkligen igen. Plus att mitt ena syskons barn är så sjukt otacksamma. Vi har därför nästan helt slutat med presenter till syskonbarnen, för det blir inte bra. Jag lägger hellre pengarna på mina egna barn.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hur sparar ni (och om ni vill delge, hur mycket)? Tänkte fixa konto åt lillen då hans pengar nu ligger i pappans namn. Men sparkonto är...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
6 726
Senast: Sofie_B
·
Utrustning Köpte i helgen ett par veredusskydd begagnade från en tjej på en salusida. Skydden skulle gå på 400 kr, plus spårbar frakt 53 kr...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 663
Senast: Sockerbit
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
22 972
Senast: cirkus
·
Övr. Barn Antar att denna tråden passar bäst här eftersom det gäller dotterns födelsedag. Hur gör ni när ni firar? Jag har vuxit upp med att man...
Svar
17
· Visningar
1 994
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp