Palettblad/Coleus

FB09D626-35FF-4429-9A4A-32082BDD6080.jpeg

Grattis till mig som gick på loppis och hittade sticklingar :laugh:
 
Det där med ljust kan nog inte överskattas. Dessa står i ett mycket ljust söderfönster men har ändå fått litet ljusboost den här vintern. :)
Visa bifogad fil 58946

Ok, för min har stått tidvis i ett söderfönster i sommar och den tyckte inte riktigt om det. Bladen brändes. Även när den stod på ett bord som stod precis vid fönstret och hade en väldigt tunn gardin mellan sig och fönstret.

Dagar då det var mulet trivdes den. Men den starka sommarsolen tyckte den inte alls om. Kanske får den flytta dit nu på vintern.
 
Ok, för min har stått tidvis i ett söderfönster i sommar och den tyckte inte riktigt om det. Bladen brändes. Även när den stod på ett bord som stod precis vid fönstret och hade en väldigt tunn gardin mellan sig och fönstret.

Dagar då det var mulet trivdes den. Men den starka sommarsolen tyckte den inte alls om. Kanske får den flytta dit nu på vintern.
Intressant. Det går litet grann emot det jag erfarit och hört av andra, kanske det finns skillnader mellan sorter? Dessa har stått utomhus i söderläge hela sommaren och trivts finfint.
 
Ok, för min har stått tidvis i ett söderfönster i sommar och den tyckte inte riktigt om det. Bladen brändes. Även när den stod på ett bord som stod precis vid fönstret och hade en väldigt tunn gardin mellan sig och fönstret.

Dagar då det var mulet trivdes den. Men den starka sommarsolen tyckte den inte alls om. Kanske får den flytta dit nu på vintern.
Mina palettblad har bott i öster-fönster under sommaren, det har varit lagom. Vintertid brukar de få stå i söderfönster, men skulle säkert må bra av lite extra ljus för att bli riktigt fina.
 
Mina palettblad har bott i öster-fönster under sommaren, det har varit lagom. Vintertid brukar de få stå i söderfönster, men skulle säkert må bra av lite extra ljus för att bli riktigt fina.

Ja, jag funderar på att ställa dem i söderfönstret nu och så får de flytta längre bort fårn fönstret sen när våren kommer.
 
Planterade rosa gröna palettblad i stora kristallskålar i somras.
Växer nått kopiöst trots minimal omvårdnad. Klipper och sätter skott i krukor. Dags att ta dom till jobbet då jag inte har plats för mer krukor.
 
Efter att ha tittat egenom hela tråden och dregglat halvt ihjäl mig över era fina palettblad fick jag akut habegär...

Jag har inte gröna fingrar, mitt hem är mer som en växtkyrkogård, hit kommer växter för att dö. Men jag VILL ha växter och just nu VILL JAG HA PALETTBLAD!! Så jag impulsköpte två!

Dessa olyckliga satar behöver alla lyckoönskningar de kan få:
20201023-152415.jpg

20201023-152530.jpg


Har namngett dem för att öka deras chanser att överleva här, Bertil och Berit. Jag vet inte vilka sorter det är, tycker det liknar en China Rose och en Kong Red?

Är även påväg sticklingar från tradera... :omen de jag hittills klickat hem är:

Saturn
coleussat.jpg


Rodeo Drive
Rodeo Drive.jpeg


Combat
1c0efd350b51c40092e91b7d9c2617c3.jpg


El Brighto
353807694_570ddfc0-01bc-41de-9c61-273d0bb58d78.jpg


???
374202142_78bab5a9-8eb6-4742-bfbb-aa54d4c37281.jpg


:nailbiting::nailbiting::nailbiting:
 
I kommun rabatterna i grannstaden växer det otroligt vackra palettblad (eller de var fina, nu not so much). Jag tycker det är synd att de kommer grävas väck och slängas. Så tänkte fråga kommunen om jag får gräva upp en planta och se om jag kan lyckas få den att överleva men är det ens värt besväret? De har stått sen i försomras och bor fortfarande ute i kylan
 
Jag har länge stått emot Palettblad då de skulle behöva mycket ljus för att vara fina och min växtvägg är en bit in i rummet. Men eftersom att jag till slut insåg att INGEN växts ljusbehov blev tillgodosett på min växtvägg har jag inhandlat växtbelysning och således också gone crazy på Tradera. :love:
Palettblad.png

Från vänster uppifrån och ner:
Singoalla & Broadway
Allison
Solento Mint
Dusty Rose
Twist & Twirl

Några lite ledsna efter sin resa, men satta på rotning och ska sen in i väggen. Hoppas de ska trivas där. :D
Har även en Sister Pin och en Piñata, men inga bra bilder på dem. :p
 
I kommun rabatterna i grannstaden växer det otroligt vackra palettblad (eller de var fina, nu not so much). Jag tycker det är synd att de kommer grävas väck och slängas. Så tänkte fråga kommunen om jag får gräva upp en planta och se om jag kan lyckas få den att överleva men är det ens värt besväret? De har stått sen i försomras och bor fortfarande ute i kylan
Värt att testa? Är ju gratis i så fall.
 
I kommun rabatterna i grannstaden växer det otroligt vackra palettblad (eller de var fina, nu not so much). Jag tycker det är synd att de kommer grävas väck och slängas. Så tänkte fråga kommunen om jag får gräva upp en planta och se om jag kan lyckas få den att överleva men är det ens värt besväret? De har stått sen i försomras och bor fortfarande ute i kylan
Annars kan du ju råka ta några sticklingar när du råkar gå förbi. Då behöver du ju inte gräva upp nåt.
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Ny här i forumet och har postat ett inlägg angående den här växten i Palettbladstråden då jag misstänker att det är ett palettblad men...
Svar
12
· Visningar
1 998
Senast: Maria D
·
Katthälsa Mina katter går ute dagtid i den mån de vill och har då halsband med gps. Det har fungerat bra länge men för ett tag sen upptäcktes att...
Svar
11
· Visningar
476
Senast: cili
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 441
Senast: Grazing
·
Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
22 809
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp