Palettblad/Coleus

Dessa är jag mest nyfiken på. Två frösådder.
Jag försöker att gå över helt till enbart fröisar, men jag har sååå svårt att göra mig av med växter så det går lite trögt. Orkar inte sälja och hålla på att skicka, och folk i min närhet (inklusive grannar) har fått så otroligt mycket att ingen har plats längre :o:p
b1.png
 
Dessa olyckliga satar behöver alla lyckoönskningar de kan få:
20201023-152415.jpg

20201023-152530.jpg


Har namngett dem för att öka deras chanser att överleva här, Bertil och Berit. Jag vet inte vilka sorter det är, tycker det liknar en China Rose och en Kong Red?

Nu när jag kikat mer på olika sorter tycker jag inte alls de ser ut som en China Rose eller en Kong Red. Kan det vara en Space Cake och en Royality?
 
Hur lång tid tar det egentligen innan sticklingarna får rötter?

Vilken temperatur trivs de bäst i?

Nu har alla sticklingarna kommit hem och jag är väldigt orolig, vissa var väldigt ledsna när de kom fram men jag hoppas de överlever:
20201030_131002.jpg
 
Hur lång tid tar det egentligen innan sticklingarna får rötter?

Vilken temperatur trivs de bäst i?

Nu har alla sticklingarna kommit hem och jag är väldigt orolig, vissa var väldigt ledsna när de kom fram men jag hoppas de överlever:
Visa bifogad fil 59318

Om de är väldigt ledsna kan du lägga dem i vattenbad. Sen sticker du ner dem i jord direkt, utan rötter. Placera dem ljust och de som fortfarande är ledsna kan du sätta en plastpåse över för ”växthuseffekt”.
Det är inte den bästa tiden på året att sätta sticklingar nu om man inte har växtlampa, så de kan vara lite segstartade och antagligen blir de rangligare och inte lika buskiga som om du hade satt dem på sommaren.
 
Vad smart, tusen tack för tips! Jag duschade dem allihopa och lät dem stå i vatten första dygnet bara, sen fick de med rötter komma i jord när de såg piggare ut igen. Visste inte att det var bättre även för sticklingarna utan rötter att få stå i jord.

Jag har satt två lampor precis över dem som belyser dem med 2500 lumen vardera, det är inga växtlampor men vad jag förstår skulle det fungera ändå bara de var tillräckligt starka?
 
Vad smart, tusen tack för tips! Jag duschade dem allihopa och lät dem stå i vatten första dygnet bara, sen fick de med rötter komma i jord när de såg piggare ut igen. Visste inte att det var bättre även för sticklingarna utan rötter att få stå i jord.

Jag har satt två lampor precis över dem som belyser dem med 2500 lumen vardera, det är inga växtlampor men vad jag förstår skulle det fungera ändå bara de var tillräckligt starka?

Det här med om det är bäst för sticklingen att rota sig i jord eller i vatten har alla olikaåsikter om. Jag föredrar att göra det i jord.

Istället för att spraya dem kan du nästa gång lägga dem rakt ner i vattnet i en bunke eller liknande. De kan ligga där endag utan problem.
 
Vilka sorter har mörka eller röda stammar?

När man letar bilder på olika sorter så visas ju sällan ngt annat än bladen, så hur/vart kan man få reda på det?

Av de jag har nu så har dessa mörka stammar: Rodeo Drive, China Rose, Royality, Henna och denna (som jag inte vet vad sjutton den är, men jag älskar den:love:):
20201107_151041.jpg
 
Vilka sorter har mörka eller röda stammar?

När man letar bilder på olika sorter så visas ju sällan ngt annat än bladen, så hur/vart kan man få reda på det?

Av de jag har nu så har dessa mörka stammar: Rodeo Drive, China Rose, Royality, Henna och denna (som jag inte vet vad sjutton den är, men jag älskar den:love:):
Visa bifogad fil 59748

Skulle kunna vara en Wizard Mosaic. De brukar ha lite mer mönster men det är ju vinter nu så kan hända det röda inte kommer fram riktigt.

1604765976927.jpeg
 
Skulle kunna vara en Wizard Mosaic. De brukar ha lite mer mönster men det är ju vinter nu så kan hända det röda inte kommer fram riktigt.

Visa bifogad fil 59757

Det har du nog rätt i, att den inte är helt utfärgad! Men när jag tittar på bilder på Wizard Mosaic så har de ljusa grenar och stam.. Fairway Mosaic verkar dock ha mörk stam så det kanske skulle kunna vara den?
 
Vilka sorter har mörka eller röda stammar?

När man letar bilder på olika sorter så visas ju sällan ngt annat än bladen, så hur/vart kan man få reda på det?

Av de jag har nu så har dessa mörka stammar: Rodeo Drive, China Rose, Royality, Henna och denna (som jag inte vet vad sjutton den är, men jag älskar den:love:):
Visa bifogad fil 59748
Smallwoods drive, stormy weather, haines, elfers har också mörk/röd stam (finns fler, men det var de jag hade i närheten som du inte nämnt).
 
Jag har sått 2 frön av Scarlet Wizard, och de har båda grott!!! Jag är helt lyrisk, haha. De är så snälla dessa palettblad, för mig som verkligen är en växtdödare av rang så är det så himla kul att helt plötsligt lyckas för att de är så tåliga!

Sorter jag hunnit skaffa mig, (tänker att nu måste jag faktiskt ge mig, blir alltid såhär ha-galen när jag hittar ngt nytt men intresset kan dessvärre slockna lika fort när det inte är väletablerat :eek:)

1. Ev. Chocolate Mint
2. Sunset Boulevard
3. Rode Drive
4. Oxford Street
5. Fifth Avenue
6. Wallstreet
7. El Brighto
8. Ev.
9. Henna
10. Royalty
11. Space Cake
12. Saturn
13. Oidentifierad, rosa +mörklila med långsmala blad. Såld som Dr Wuu, men det kan det inte va?
13. Ev. Presidio lr Wizard Mosaic
14. Victorian Ruffles
15. Combat
16. Redhead
17. China Rose
18. Wizard Scarlet
19. Trusty Rusty
20. Golden Dreams
21. Ev. Hottie
22. Honey Pie
23. Crown Juwel
24. Burgundy Wedding Train

Sen har jag en hennaliknande, men så ljus jämfört med min andra som är MÖRKLILA och grön. Denna är aprikos/orange/gul. Kanske är det en frösådd? Eller bara att den vuxit upp i ett annat ljus?

Bladen på sticklingen Trusty Rusty var helt enorma :eek: Svårt att tänka mig att mina små sticklingar ska bli sådana här monster!?
20201113_071405.jpg
 
Jag har sått 2 frön av Scarlet Wizard, och de har båda grott!!! Jag är helt lyrisk, haha. De är så snälla dessa palettblad, för mig som verkligen är en växtdödare av rang så är det så himla kul att helt plötsligt lyckas för att de är så tåliga!

Sorter jag hunnit skaffa mig, (tänker att nu måste jag faktiskt ge mig, blir alltid såhär ha-galen när jag hittar ngt nytt men intresset kan dessvärre slockna lika fort när det inte är väletablerat :eek:)

1. Ev. Chocolate Mint
2. Sunset Boulevard
3. Rode Drive
4. Oxford Street
5. Fifth Avenue
6. Wallstreet
7. El Brighto
8. Ev.
9. Henna
10. Royalty
11. Space Cake
12. Saturn
13. Oidentifierad, rosa +mörklila med långsmala blad. Såld som Dr Wuu, men det kan det inte va?
13. Ev. Presidio lr Wizard Mosaic
14. Victorian Ruffles
15. Combat
16. Redhead
17. China Rose
18. Wizard Scarlet
19. Trusty Rusty
20. Golden Dreams
21. Ev. Hottie
22. Honey Pie
23. Crown Juwel
24. Burgundy Wedding Train

Sen har jag en hennaliknande, men så ljus jämfört med min andra som är MÖRKLILA och grön. Denna är aprikos/orange/gul. Kanske är det en frösådd? Eller bara att den vuxit upp i ett annat ljus?

Bladen på sticklingen Trusty Rusty var helt enorma :eek: Svårt att tänka mig att mina små sticklingar ska bli sådana här monster!?
Visa bifogad fil 60032

Palettbladen kan bli nästan hur stora som helst. Min Eleanor 😍👇

F175ADE0-A4A5-4A65-9E9F-52CC5C338B9E.jpeg
 
Det är jättespännande hur olika de blir i olika ljus tycker jag!!!
Royalty när jag köpte den, så antagligen har den väl haft riktigt bra ljus då:
20201023-152530.jpg


Royalty med extra belysning på 2500 lm:
20201121-160522.jpg


Utan extra belysning, de mörkaste står sämst till (tycker dock de blir ganska fina då.):
20201121-160652.jpg


Här är min henna-liknande, det kanske är en fröis, oavsett så är det en av mina favoriter, den är så höstig:love::
Hennann37.jpg


Rodeo Driven och mina två Wizard Scarlet-frösådder:
20201121-160236.jpg


Och den här vet jag inte vad det ska föreställa, den såldes som Dr Woo (Dr Wu ska dt väl va?!) men den ser inte alls ut som en sån utan var mörklila och rosa med smala blad när den kom:
375725382_62b9a413-1562-407f-abf8-787cfb7b56e2.jpg

..och nu ser den ut såhär:
20201121-160323.jpg


För övrigt så tycker jag det är tvärkul att ta nya sticklingar från mina sticklingar :rofl: Men måste lägga av med det innan jag drunknar i palettblad...
 
Det är jättespännande hur olika de blir i olika ljus tycker jag!!!
Royalty när jag köpte den, så antagligen har den väl haft riktigt bra ljus då:
20201023-152530.jpg


Royalty med extra belysning på 2500 lm:
20201121-160522.jpg


Utan extra belysning, de mörkaste står sämst till (tycker dock de blir ganska fina då.):
20201121-160652.jpg


Här är min henna-liknande, det kanske är en fröis, oavsett så är det en av mina favoriter, den är så höstig:love::
Hennann37.jpg


Rodeo Driven och mina två Wizard Scarlet-frösådder:
20201121-160236.jpg


Och den här vet jag inte vad det ska föreställa, den såldes som Dr Woo (Dr Wu ska dt väl va?!) men den ser inte alls ut som en sån utan var mörklila och rosa med smala blad när den kom:
375725382_62b9a413-1562-407f-abf8-787cfb7b56e2.jpg

..och nu ser den ut såhär:
20201121-160323.jpg


För övrigt så tycker jag det är tvärkul att ta nya sticklingar från mina sticklingar :rofl: Men måste lägga av med det innan jag drunknar i palettblad...
Det finns både dr wu och dr woo, förvirrande nog. Fast tycker den snarare liknar pink chaos? Inte säker dock.

Din Henna liknar min!

Ska göra ett ryck idag och klippa en del.
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Ny här i forumet och har postat ett inlägg angående den här växten i Palettbladstråden då jag misstänker att det är ett palettblad men...
Svar
12
· Visningar
1 948
Senast: Maria D
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 893
Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
22 079
Senast: Mabuse
·
Trädgård & Växter Vi har trädgård och rumsväxter och paletter på forumet, men visst måste det finnas pelargonsamlare här också?! Jag skulle absolut inte...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
4 210
Senast: Masqueradee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp