Palettblad/Coleus

Det finns både dr wu och dr woo, förvirrande nog. Fast tycker den snarare liknar pink chaos? Inte säker dock.

Din Henna liknar min!

Ska göra ett ryck idag och klippa en del.
Jaha! Gud vad förvirrande! Ja, det har du rätt i, pink chaos var faktiskt mer lik min...

Nämen vad kul! Den är så himla fin tycker jag! :D
 
Det är lite FÖR kul att frisera dem och ta sticklingar... :o
20201201_104427.jpg
 
Några av mina sticklingar har börjat vissna ner. Vissa får mjuka och sladdriga blad som trillar av ett och ett och hos andra torkar bladen och vissnar :-( På nån annan växt (nu slängd) såg jag nån liten ohyra. Millimeterlånga gulvita och avlånga kryp. Jag har slängt de som fått det direkt då det inte var några växter jag var superfäst vid.

Nu står mitt stora palettblad i ett rum ensam och mina sticklingar i badrummet och så hoppas jag att de inte "smittats"! Övriga växter ser välmående ut.
 
Några av mina sticklingar har börjat vissna ner. Vissa får mjuka och sladdriga blad som trillar av ett och ett och hos andra torkar bladen och vissnar :-( På nån annan växt (nu slängd) såg jag nån liten ohyra. Millimeterlånga gulvita och avlånga kryp. Jag har slängt de som fått det direkt då det inte var några växter jag var superfäst vid.

Nu står mitt stora palettblad i ett rum ensam och mina sticklingar i badrummet och så hoppas jag att de inte "smittats"! Övriga växter ser välmående ut.

Det är tripsbebisar du såg. Blad som torkar sådär är ett typiskt tecken på trips. I ett tidigt stadium kan man försöka behandla plantan med såpvatten.

Ang. blad som trillar av kan det vara så enkelt som att elementet suger ur fukten ur jorden så den blir torr. Ibland kan man behövs vattna mer på vintern än på sommaren.
 
Det är tripsbebisar du såg. Blad som torkar sådär är ett typiskt tecken på trips. I ett tidigt stadium kan man försöka behandla plantan med såpvatten.

Ang. blad som trillar av kan det vara så enkelt som att elementet suger ur fukten ur jorden så den blir torr. Ibland kan man behövs vattna mer på vintern än på sommaren.

Såpvatten. Jag får försöka köpa såpa nästa gång jag är i affären. Har Covid-19 just nu så får inte gå ut.

De som haft blad som bara mjuknat och trillat av har inte stått på fönsterbrädan utan iaf 0,5-1 m från ett element på en pall på golvet. Jorden har inte varit för torr.
 
Såpvatten. Jag får försöka köpa såpa nästa gång jag är i affären. Har Covid-19 just nu så får inte gå ut.

De som haft blad som bara mjuknat och trillat av har inte stått på fönsterbrädan utan iaf 0,5-1 m från ett element på en pall på golvet. Jorden har inte varit för torr.
Mina palettblad tröttnar också nu i november-december. Det var likadant förra året, då var det ingen som överlevde november. Nu har några taniga stackare kvar, de sätter nya blad men inte i samma takt som de tappat de gamla 😥
Hoppas kunna hålla tillräckligt med liv i dem för att kunna ta sticklingar när ljuset återvänder.
 
Alla mina har dött och de som inte självdog har jag slängt. Jag hade en stor och en hel drös med sticklingar. Alla bara vissnade ner (antingen med torra blad eller med blad som bara blev mjuka sladdriga och trillade av. Gissningsvis nån ohyra men jag har et antal andra växter som stod nära dem sommår hur bra som helst! Jag vet inte vad som hände riktigt. Kan ha varit trips.... nåt smått gult smalt kröp på nån av dem. Men inte på alla.

Jag får prova igen till våren...
 
Fö så säger internet att jag dragit på mig trips. Blad som skrumpnar längs kanterna, silverfläckar, blad som krullar sig, hål i blad, såg ett pyttelitet ljusgult kryp..

Köpt oriusbaggar för det finns inte en chans i helvete att jag håller på och dränker alla växterna i såpavatten dagligen nejnejnej.
 
Fö så säger internet att jag dragit på mig trips. Blad som skrumpnar längs kanterna, silverfläckar, blad som krullar sig, hål i blad, såg ett pyttelitet ljusgult kryp..

Köpt oriusbaggar för det finns inte en chans i helvete att jag håller på och dränker alla växterna i såpavatten dagligen nejnejnej.

Var köper man oriusbaggar?
 
Alla mina har dött. Jag hade en stor och en hel drös med sticklingar. Alla bara vissnade ner (antingen med torra blad eller med blad som bara blev mjuka sladdriga och trillade av. Gissningsvis nån ohyra men jag har et antal andra växter som stod nära dem sommår hur bra som helst! Jag vet inte vad som hände riktigt. Kan ha varit trips.... nåt smått gult smalt kröp på nån av dem. Men inte på alla.

Jag får prova igen till våren...

:eek: :eek: :eek:
Vad tråkigt att allihopa dog! Beklagar!

Var köper man oriusbaggar?

Jag beställde mina från wexthuset, finns lite olika nyttodjur att välja på deras hemsida. De har dock inte anlänt än, kunde ta lite tid tydligen.
 
Jag får prova det. Finns det nåt man kan använda förebyggande?

Jag är nybörjare, så håller på att försöka lära mig men Neem-olja har jag förstått att många använder i förebyggande syfte, stör skadedjurens livscykel om jag förstått det rätt.

Hoppas på att ngn mer kunnig i tråden kanske vill dela med sig om hur de sköter dina palettblad för att slippa sån här skit som trips.
 
Det verkar som att i princip varenda hushåll har fått trips i år... :( jag har fått slänga 20+ monsteror.

Hakar på tråden om nån sitter inne på förebyggande tips :)
 
Satt plastpåsar på och gjort växthus till alla 58 palettbladen nu!! Vill inte spruta ngt på växterna som kan påverka oriusarna negativt sen när de väl kommer så tänkte att denna åtgärden gör kanske paletterna lite gladare så de orkar med angreppen lite till, och vad jag förstår så trivs tripsisarna när det är torrt, så förhoppningsvis blir det 2 flugor i en smäll.

Få se hur det går...
 
Fick inte trips utan de andra *muttrar glömt namnet nu* pga av en murgröna jag hade köpt drog med sig de in .. Jo nu kom ja på Spinns heter de, och fick de på alla palettblad men lyckades faktiskt få bort dem genom att spruta såpvatten varje dag. Paraffin olja kan också hjälpa har jag läst.
 
Nu har jag unleashed the beasts:
20201209_132959.jpg


Paketet med dem kom i brevlådan :S och värmepåsen var iskall så jag blev rädd att de hade dött men de mådde bra! Kom ut i värmen så fort jag öppnade röret de låg i, deras småttingarna också :heart Hoppas de äter sig riktigt proppmätta nu!
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Ny här i forumet och har postat ett inlägg angående den här växten i Palettbladstråden då jag misstänker att det är ett palettblad men...
Svar
12
· Visningar
1 997
Senast: Maria D
·
Katthälsa Mina katter går ute dagtid i den mån de vill och har då halsband med gps. Det har fungerat bra länge men för ett tag sen upptäcktes att...
Svar
11
· Visningar
476
Senast: cili
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 441
Senast: Grazing
·
Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
22 802
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Jättehungrig katt
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp