Palettblad/Coleus

En av hennorna verkar ha dött :( Pink Chaos, Burgundy Wedding Train och Combat hänger löst. Har inga sticklingar från dessa så det är tråkigt om de dör.

Angreppen verkar annars inte bli värre, utan verkar ha bromsats något iaf. Man får sitta och vrålstirra på plantorna för att se vad de små oriusbaggarna sysslar med, de är jättediskreta!

Jag har hållt på och försökt göra träd av flera av plantorna, och är mest nöjd med Rodeo Driven hitintills så hoppas så att den överlever:
20201212_134149.jpg
 
Pink Chaosen ser lite gladare ut idag! Jag har blivit väldigt förtjust i hur smala bladen är och hur tätt bladen växer på den. Kollade runh lite efter liknande sorter och hittade fancy feathers copper:love::
Coleus-Fancy-Feathers-Copper-1.jpg

Sjukt snygg! Hade varit kul om man kunde få tag i ngt liknande.

Vissa av mina sticklingar växer som ogräs andra not so much, här är en Saturn som jag tycker börjar bli fin:
20201213_123528.jpg
 
Mina palettblad är så trötta just nu får se om de överlever vintern trots att jag har lampor på hela nätterna där de står 😒 Syrran fick kasta alla sina efter ha fått angrepp av ohyra .. Tråkigt då hon hade en riktigt fin stor Spacecake (?) tror ja den heter. Annars är de henne ja fått sticklingar av, och några har jag satt frön.
 
Mina palettblad är så trötta just nu får se om de överlever vintern trots att jag har lampor på hela nätterna där de står 😒 Syrran fick kasta alla sina efter ha fått angrepp av ohyra .. Tråkigt då hon hade en riktigt fin stor Spacecake (?) tror ja den heter. Annars är de henne ja fått sticklingar av, och några har jag satt frön.
Som jag fattat det behöver växterna även vila, så att ha på belysningen hela nätterna kanske inte är det bästa för dom? :)
 
Som jag fattat det behöver växterna även vila, så att ha på belysningen hela nätterna kanske inte är det bästa för dom? :)
Vete tusan prövat både och under längre perioder, sen vi bytte till adventsljusstakarna tycker ja de är tröttare en innan när de var en vanlig fönsterlampor 🙄
 
FFFD77ED-8D8D-49B7-B01B-2B7B9727BC00.jpeg

Den som står i söderläge vs två stackare i norrläge :laugh: håller på att flytta om nu så alla paletter hamnar i söder och alla pelargoner hamnar i norr. Pelargonerna brukar se anskrämliga ut till våren/till nerklippningen oavsett var dom står men på paletterna verkar det ju göra skillnad :p tyvärr håller de flesta av mina loppissticklingar på att ge upp...
 
Jag har fått ngn liten fluga, ser ut som knott, som håller till runt mina palettblad. De verkar gilla den fuktiga jorden, sett några genomskinliga larver där som måste vara deras. Så.. hur blir man av med dem?? Och kan de vara skadliga för växterna eller är det bara mig de stör?
Tänker att jag först och främst drar ner på bevattningen iaf och ser om de försvinner av det bara.

Mina orius har jag inte sett röken av på flera dagar, är rädd att de har dött. Men växterna mår mkt bättre, funderar på att köpa på mig ett gäng till eftersom det stod att det kunde behövas efter några veckor för att helt utrota tripsen.

Funkar inte det blir det nog neemolja och provatopinnar.

Sen är det det här med ljus... jag vill köpa växtbelysning att ha i fönstrena men jag hittar ingen snygg/bra lösning. Just nu har jag 3 st lampor som ger 2500 lumen vardera precis över växterna men det behövs kraftigare belysning helt klart.

Min China Rose och min Wall Street som hängt på en lös tråd sen de kom hit verkar äntligen ha kommit på rätt köl. Så är glad för det iaf!
 
Mina som har växt som ogräs och där sticklingarna gjort detsamma har plötsligt bestämt sig för att dö. De tappar blad och sticklingarna bara ruttnar. Vet inte om det är ohyra eller vad.
 
Jag har fått ngn liten fluga, ser ut som knott, som håller till runt mina palettblad. De verkar gilla den fuktiga jorden, sett några genomskinliga larver där som måste vara deras. Så.. hur blir man av med dem?? Och kan de vara skadliga för växterna eller är det bara mig de stör?
Tänker att jag först och främst drar ner på bevattningen iaf och ser om de försvinner av det bara.

Mina orius har jag inte sett röken av på flera dagar, är rädd att de har dött. Men växterna mår mkt bättre, funderar på att köpa på mig ett gäng till eftersom det stod att det kunde behövas efter några veckor för att helt utrota tripsen.

Funkar inte det blir det nog neemolja och provatopinnar.

Sen är det det här med ljus... jag vill köpa växtbelysning att ha i fönstrena men jag hittar ingen snygg/bra lösning. Just nu har jag 3 st lampor som ger 2500 lumen vardera precis över växterna men det behövs kraftigare belysning helt klart.

Min China Rose och min Wall Street som hängt på en lös tråd sen de kom hit verkar äntligen ha kommit på rätt köl. Så är glad för det iaf!

Låter som sorgmygg, enda ohyran jag inte lyckas bli av med helt. :p
De kan vara skadliga, men mest för små sticklingar. Större plantor brukar klara sig bra ändå. Som du säger gillar de fuktig jord, men att bara torka upp kommer nog inte hjälpa helt. Du kan komma att behöva klisterlappar mot myggen och ytterligare något (neemolja kanske funkar?) att ha i jorden mot larverna.

För ljus köpte jag växtlampor på IKEA, och valde sen bordslampor att skruva i dem i som funkar med min smak och inredning. :) Min kusin har köpt ett längre lysrör med växtljus, som hon sätter på fönstret med sugkroppar ovanför växterna. Funkar det med!
 
Låter som sorgmygg, enda ohyran jag inte lyckas bli av med helt. :p
De kan vara skadliga, men mest för små sticklingar. Större plantor brukar klara sig bra ändå. Som du säger gillar de fuktig jord, men att bara torka upp kommer nog inte hjälpa helt. Du kan komma att behöva klisterlappar mot myggen och ytterligare något (neemolja kanske funkar?) att ha i jorden mot larverna.

För ljus köpte jag växtlampor på IKEA, och valde sen bordslampor att skruva i dem i som funkar med min smak och inredning. :) Min kusin har köpt ett längre lysrör med växtljus, som hon sätter på fönstret med sugkroppar ovanför växterna. Funkar det med!
Ja, det verkar stämma! Jag har så svårt med att de stackarna fastnar i klister och dör på det viset även om jag vill bli av med dem :cry: känns som ett plågsamt dött att dö på och jag är så blödig. Men då vet jag iaf vad jag har att göra med för insekter! Jag funderar på att köpa nematoder kanske, nu när jag läst lite om sorgmyggen och ändå håller på med biologisk bekämpning av tripsen.

Men vad smart, låter som ett snyggt alternativ! Din kusins lösning lät lockande den med faktiskt. Ska kika vidare på det :D

Tack för superbra tips!!!
 
Ja, det verkar stämma! Jag har så svårt med att de stackarna fastnar i klister och dör på det viset även om jag vill bli av med dem :cry: känns som ett plågsamt dött att dö på och jag är så blödig. Men då vet jag iaf vad jag har att göra med för insekter! Jag funderar på att köpa nematoder kanske, nu när jag läst lite om sorgmyggen och ändå håller på med biologisk bekämpning av tripsen.

Men vad smart, låter som ett snyggt alternativ! Din kusins lösning lät lockande den med faktiskt. Ska kika vidare på det :D

Tack för superbra tips!!!
Nematoder fungerar bra! Men absolut bäst i kombination med klisterremsor.
 
Vad bra! Då blir det ett gäng sådana med när jag beställer fler oriusbaggar. Klisteremsorna hoppar jag över. :)
Du kan eventuellt behöva behandla fler gånger med nematoder om du struntar i klisterremsor, bara så du vet. :) nematoderna tar larverna i krukorna, men inte de vuxna. De vuxna fortsätter lägga ägg och kanske gör det i en kruka dör nematoderna dött.

Du kan även "dränka" de vuxna. Jag brukar lämna en skvätt rödvin i ett glas med en droppe diskmedel i.
 
Du kan eventuellt behöva behandla fler gånger med nematoder om du struntar i klisterremsor, bara så du vet. :) nematoderna tar larverna i krukorna, men inte de vuxna. De vuxna fortsätter lägga ägg och kanske gör det i en kruka dör nematoderna dött.

Du kan även "dränka" de vuxna. Jag brukar lämna en skvätt rödvin i ett glas med en droppe diskmedel i.
Jag förstår! Det kan det vara värt :)

Dör de direkt av den metoden? Sjunker ner och drunknar snabbt? Jag har lite lättare med metoder som dödar dem direkt, snipp snapp slut liksom. Och är helt okej med att ohyran blir uppäten...

Funderat på om jag pallar med att döda dem för hand, men så tittar jag på dem och nej, då är de söta de jäklarna! Blir lite trött på mig själv!
 
Trusty Rusty, Crown Jewel, Henna, El Brighto och vad jag tror är en Presidio:
20201223_141253.jpg

Jag gör träd av nästan alla nu, känns som om de ändå mest vill växa på höjden under omständigheterna.

Skaffat 4 lampor till. De har 7x2500 lumen nu, så lite gladare borde de ju bli. Ska se om jag kan göra dem snygga också. Vill täcka sladdarna med virat jutesnöre och göra skärmar av rötter/grenar/pinnar. Får se hur det går, haha!
 
Jag förstår! Det kan det vara värt :)

Dör de direkt av den metoden? Sjunker ner och drunknar snabbt? Jag har lite lättare med metoder som dödar dem direkt, snipp snapp slut liksom. Och är helt okej med att ohyran blir uppäten...

Funderat på om jag pallar med att döda dem för hand, men så tittar jag på dem och nej, då är de söta de jäklarna! Blir lite trött på mig själv!
Iom att du har diskmedel i försvinner ytspänningen och de borde gå relativt fort. Att slå ihjäl dom är garanterat mest humant.

Jag tror det kan bli svårt att bli av med dom med enbart nematoder, men det är svårt att säga faktiskt. Jag har rätt många just nu, jag slår nog ihjäl 3-5 per dag och har klisterremsor på några ställen i huset. Tänker beställa nematoder när det är dags att så frön. Sorgmyggorna dödar småplantorna! Men vuxna plantor verkar klara sig rätt bra.
 
Nematoder utsläppta och fler oriusbaggar beställda. Börjar se spår av tripshelvetena igen...

Funkar provatopinnar mot trips? Antar att jag inte kan använda varken dem eller neemolja sålänge jag har oriusbaggar.. men sen kanske, om det behövs.

Jag försökte göra det lite finare bland mina blivande palettbladsträd. Det är palettblad överallt!!!
20201230_190120.jpg
Tänker att det blir knivigare för sorgmyggorna att komma ner i jorden för att lägga ägg nu också.
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Ny här i forumet och har postat ett inlägg angående den här växten i Palettbladstråden då jag misstänker att det är ett palettblad men...
Svar
12
· Visningar
1 999
Senast: Maria D
·
Katthälsa Mina katter går ute dagtid i den mån de vill och har då halsband med gps. Det har fungerat bra länge men för ett tag sen upptäcktes att...
Svar
11
· Visningar
481
Senast: cili
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 457
Senast: Grazing
·
Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
22 846
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Burkfisk
  • Dagens klädbytardag

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp