Palettblad/Coleus

19980CF7-7A73-42EA-B026-614C780E60BC.jpeg

Planerar att sätta lite andra sorter till vårkanten 😅 Till min sambos förtret han anser redan att vi har för mycket men min förhoppning är att dessa ska kunna bo ute på balkongen i sommar och sätta lite färg 😊
 
Jag har råkat beställa frön av palettblad...

En påse med Giant Exhibition mix (10 frön) blir spännande att se vad som kommer upp. Och en påse Fairway Rose. Jag beställde också en flaska neemolja så hoppas jag att jag kan hålla dem friska. Jag ska köpa nematoder mot sorgmyggor också. Jag tycker att det är lite mycket flugor runt krukorna när jag rör vid jorden. Så detta ska åtgärdas innan jag sår några nya palettblad.

Finns det nåt annat man kan göra i förebyggande syfte?
 
Jag har råkat beställa frön av palettblad...

En påse med Giant Exhibition mix (10 frön) blir spännande att se vad som kommer upp. Och en påse Fairway Rose. Jag beställde också en flaska neemolja så hoppas jag att jag kan hålla dem friska. Jag ska köpa nematoder mot sorgmyggor också. Jag tycker att det är lite mycket flugor runt krukorna när jag rör vid jorden. Så detta ska åtgärdas innan jag sår några nya palettblad.

Finns det nåt annat man kan göra i förebyggande syfte?
Se till att micra jorden eller liknande innan du planterar då minskar du risken för sorgemygg.
 
har beställt fröer, Black Dragon och Fariway Mosaic. Är köpta från stor butik, kan jag vänta mig att det blir äkta då eller räknas de som NoName?
Även beställt neemolja och ett litet "drivhus" för fönsterbrädan.
 
Herregud vad tätt Wall Street växer?! På vissa utskott är det tre blad istället för två per bladpar. Jag har tagit bort alla bladen på stammen tidigare för att jag vill att den ska bli ett träd, det kommer jag få göra om!

20210115_140506.jpg


Tycker Trusty Rusty, Rodeo Drive och Crown Juwel gärna växer tätt också, av de jag har här hemma men Wall Streeten verkar vara värst! Eller bäst får man väl säga, det är ju kul när det blir massa, massa blad! :D
 
Nu är alla oriusarna borta igen :( de verkar inte trivas hos mig. Men tripsen är kvar! SÅG en till och med!! :eek:

Så hur gör jag nu??!
1. Jag har klippt ner alla palettbladen, så att det knappt är några blad kvar. Slängt ut de jag inte orkade med.
2. Jag har kört ner provantopinnar i alla krukor.
3. Spolat av och sen dränkt alla växter med neemolja/såpa- blandning.
4. Sprayar bladen med Pyrsol på kvällen (gör bladen fula men det är det enda medlet som det faktiskt står på att det dödar trips.)

Förstått att man också kan locka till sig tripsen med tex basilika, som man sen slänger ut?

Klämma ihjäl dem för hand? Är det svårt att hitta dem med lupp och ficklampa?

Har även funderat på om jag ska gå all in med Raid... sorgmyggorna lär ju döden dö men kan det funka på trips? Och klarar palettbladen det?

Ger nog upp att ha buskigare palettblad tills tripsen är väck, lättare att hålla efter "träden", tills de är tillräckligt höga plockar man ju nästan bort alla blad så det passar ju för tillfället...

Har ni några mer tips? Jag är SÅ TRÖTT på de här nedrans krypen!!! Blir jag inte av med dem snart åker alla växterna ut och så köper jag bara frön hädanefter...:rage:

En sista bild på Sunset Boulevarden för den har åkt ut:
20210119_105101.jpg
 
Senast ändrad:
Nematoder utsläppta och fler oriusbaggar beställda. Börjar se spår av tripshelvetena igen...

Funkar provatopinnar mot trips? Antar att jag inte kan använda varken dem eller neemolja sålänge jag har oriusbaggar.. men sen kanske, om det behövs.

Jag försökte göra det lite finare bland mina blivande palettbladsträd. Det är palettblad överallt!!!
Visa bifogad fil 62486Tänker att det blir knivigare för sorgmyggorna att komma ner i jorden för att lägga ägg nu också.
Träd av rodeo drive såg ju riktigt fint ut! Står på min villhöverlista.
 
20210124_091112.jpg

Så här mådde mitt ena träd imorse... Men verkar ha klarat sig tack och lov. Krukbrist gör sig dock påmind, har ett gäng som behöver planteras om framåt våren dessutom.

OCH jag har massa fröer som gror :D colorful och Haines, de sistnämnda är mina första egenpillade dessutom.
 
Nu är alla oriusarna borta igen :( de verkar inte trivas hos mig. Men tripsen är kvar! SÅG en till och med!! :eek:

Så hur gör jag nu??!
1. Jag har klippt ner alla palettbladen, så att det knappt är några blad kvar. Slängt ut de jag inte orkade med.
2. Jag har kört ner provantopinnar i alla krukor.
3. Spolat av och sen dränkt alla växter med neemolja/såpa- blandning.
4. Sprayar bladen med Pyrsol på kvällen (gör bladen fula men det är det enda medlet som det faktiskt står på att det dödar trips.)

Förstått att man också kan locka till sig tripsen med tex basilika, som man sen slänger ut?

Klämma ihjäl dem för hand? Är det svårt att hitta dem med lupp och ficklampa?

Har även funderat på om jag ska gå all in med Raid... sorgmyggorna lär ju döden dö men kan det funka på trips? Och klarar palettbladen det?

Ger nog upp att ha buskigare palettblad tills tripsen är väck, lättare att hålla efter "träden", tills de är tillräckligt höga plockar man ju nästan bort alla blad så det passar ju för tillfället...

Har ni några mer tips? Jag är SÅ TRÖTT på de här nedrans krypen!!! Blir jag inte av med dem snart åker alla växterna ut och så köper jag bara frön hädanefter...:rage:

En sista bild på Sunset Boulevarden för den har åkt ut:
Visa bifogad fil 63587

Raid var det som funkade på mina monsteror! Nåt blad blev dock fult, men det kan jag leva med.
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Ny här i forumet och har postat ett inlägg angående den här växten i Palettbladstråden då jag misstänker att det är ett palettblad men...
Svar
12
· Visningar
2 000
Senast: Maria D
·
Katthälsa Mina katter går ute dagtid i den mån de vill och har då halsband med gps. Det har fungerat bra länge men för ett tag sen upptäcktes att...
Svar
11
· Visningar
500
Senast: cili
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 498
Senast: Grazing
·
Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
22 940
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp