Palettblad/Coleus

Raid var det som funkade på mina monsteror! Nåt blad blev dock fult, men det kan jag leva med.
Vad skönt att höra att det fungerade för dig! Paletternas blad blir ju väldigt fula av pyrsolsprayen ändå så det spelar ingen roll för mig i nuläget!

Sorgmyggorna lär ju försvinna de med av den behandlingen!
 
Träd av rodeo drive såg ju riktigt fint ut! Står på min villhöverlista.
Tack! Den är tacksam som träd pga hur tätt den växter! Får se om den överlever, den verkar ändå klara av tripsbehandlingen bättre än andra sorter jag har så håller tummarna.

Visa bifogad fil 63740
Så här mådde mitt ena träd imorse... Men verkar ha klarat sig tack och lov. Krukbrist gör sig dock påmind, har ett gäng som behöver planteras om framåt våren dessutom.

OCH jag har massa fröer som gror :D colorful och Haines, de sistnämnda är mina första egenpillade dessutom.
Oj!! Vilken tur att den klarade sig, china rose är ju så läcker när de blir sådär stora!
Såhär ser mitt fjantiga lilla träd ut:
20210119_104946.jpg

Det växer inte fort här inte! :rofl:

Och vad roligt med egenpillade frön!! Spännande!
 
En sak är ju bra med det här tripsanfallet i alla fall, jag märker vilka sorter jag verkligen gillar och vilka jag egentligen inte tycker så mycket om!

De överstrukna har jag slängt ut samtliga av, de kursiva skaffar jag inte igen om de dör och de fetade är sådana jag bara måste HA KVAR:

1. Chocolate Mint
2. Sunset Boulevard
3. Rode Drive
4. Oxford Street
5. Fifth Avenue
6. Wall Street
7. El Brighto
8. Wizard Sunset
9. Henna
10. Royalty
11. Space Cake
12. Saturn
13. Pink Chaos

13. Presidio
14. Victorian Ruffles
15. Combat

16. Redhead
17. China Rose
18. Wizard Scarlet
19. Trusty Rusty
20. Golden Dreams
21. Hottie-liknande, men är ngt annat.

22. Honey Pie
23. Crown Juwel
24. Burgundy Wedding Train
25. Fairway Orange

Tror att trusty rusty kan bli fin som träd med tiden:
20210119_105235.jpg


Jag har fairway orange, wizard sunset och en del "wizard select mix" fröer på uppväxt i ett annat rum och håller tummarna för att tripsen inte tar sig dit! Får se hur det går med det.

Har fått tag i fröer från en Haberano också, mörk stam på den varianten så jättetaggad på att få se vad det blir av de fröisarna! De sår jag nog inte föränn jag är säker på att tripsen är utrotade dock.

Vill även försöka få tag på fröer efter flera varianter också. Kommer ju inte våga köpa sticklingar på länge och fröisar är ju spännande! :D
 
Kul lista, @Scandi!
Blev inspirerad att göra en liknande (utan trips). Feta angelägen om att ha kvar, kursiva hade inte skaffat igen, överstrukna funderar på att slänga ut. För de flesta sistnämnda handlar det om att de får en chans utomhus i sommar, tycker jag inte bättre om de då så ryker dem.

China rose
Stormy weather

NN fr golden gate
Colorful duckfoot
Gilda
Elfers
twist and twirl
Peters wonder
Abbey road
Crown jewel
Chili pepper
Stained glasswork velvet
Combat
Pinata
Haines
Avatar

Henna
Summer meadow
Smallwoods drive
Spacecake
Flora
Florida sun rose
Roaring fire
Singoalla
 
Oj vad många ni har @Scandi och @Jenka 🙂

Min lista blir kort;
Haines
Wall street

Summer meadow
Hot lips
Arti
Pink Dream

Ganska trött på Hot Lips för den är så liten och vill typ inte leva.. men jag har så få att jag lika gärna kan ge den en chans!

Vill gärna ha Diped in Wine, China Rose, Fishnet Stockings mm men avstår då jag ej vill ha ohyra.
 
Oj vad många ni har @Scandi och @Jenka 🙂

Min lista blir kort;
Haines
Wall street

Summer meadow
Hot lips
Arti
Pink Dream

Ganska trött på Hot Lips för den är så liten och vill typ inte leva.. men jag har så få att jag lika gärna kan ge den en chans!

Vill gärna ha Diped in Wine, China Rose, Fishnet Stockings mm men avstår då jag ej vill ha ohyra.

Vilka palettblad ska man satsa på om man vill slippa ohyra? Jag hade China Rose och den mådde hur bra som helst hela sommaren men fick trips när hösten kom.
 
Min Haines och två Wall street.
De har lampa på varje dag men växer sakta..
Stora WS har fått för mycket vatten därav fläckarna på bladen 🙈
EAB9E09A-4CCE-4DD8-90B9-379AA79F686D.jpeg
 
20210130_184107.jpg
Stackars krakar... De kämpar tappert på!


Jag har köpt (för många) fröer som tröst. I takt med att det blir mindre och mindre palettblad på fönsterbrädorna så blir det fler och fler fröer i påsarna. Hitintills har jag fröer från dessa sorter:

1. Oxford Street
2. Presidio
3. Haberano
4. Fire Fingers
5. Florida Inferno :love:
6. Marrakesh :love:
7. Rodeo Drive
8. Redhead
9. Bronze Age
10. Wizard Scarlet
11. Wizard Sunset
12. Fairway Orange
13. Fishnet Stockings
14. Henna

Det är ju för mycket igen! xD och det tar väl ett tag innan man ser om det är en NN värd att behålla?

Tänker mig att man kan ha en massa sticklingar redo att ställa ut till sommaren, låta dem blomma ute och ta hand om fröna bara och inte ta in själva växten igen för att slippa att få med sig ny ohyra in?
 
Visa bifogad fil 64050Stackars krakar... De kämpar tappert på!

Jag har köpt (för många) fröer som tröst. I takt med att det blir mindre och mindre palettblad på fönsterbrädorna så blir det fler och fler fröer i påsarna. Hitintills har jag fröer från dessa sorter:

1. Oxford Street
2. Presidio
3. Haberano
4. Fire Fingers
5. Florida Inferno :love:
6. Marrakesh :love:
7. Rodeo Drive
8. Redhead
9. Bronze Age
10. Wizard Scarlet
11. Wizard Sunset
12. Fairway Orange
13. Fishnet Stockings
14. Henna

Det är ju för mycket igen! xD och det tar väl ett tag innan man ser om det är en NN värd att behålla?

Tänker mig att man kan ha en massa sticklingar redo att ställa ut till sommaren, låta dem blomma ute och ta hand om fröna bara och inte ta in själva växten igen för att slippa att få med sig ny ohyra in?
Smart tänkt!
Jag fick ju in ohyra i somras då man skulle vänja dem att vara ute o så har man ju dörren öppen endel 🙈
 
Jag har 2 sorter som håller på och tar över mitt hem. Försöker hålla liv i dem och tar sticklingar för att få dem att klara sig ute till sommaren :)

Just nu är de stora och typ långa för jag har klippt dem så dåligt.

Till sommaren kommer jag prova att köpa hem fler. jag är dålig på att odla från frö :D
 
Köpt Fairway Mosaic, Mighty Sun Mosaic, Wizard Mosaic och Wizard Velvet Red frön nu också... Mighty Sun blir så stor och ser ut att ha röd stam så är extra pepp på den! :love:

Lite sugen på Crown Jewel och Lynxfrön också. Hur ger man sig liksom?!

Jag funderar på att ställa de sex plantorna jag har kvar i ett karantän-rum och börja så fröna nu. Eller om det är en dum risk att ta?

Känns som om jag alltid kommer misstänka plantorna som har/haft trips men vill samtidigt gärna behålla dem... När/Hur vet man säkert att tripsen är utrotade?
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Ny här i forumet och har postat ett inlägg angående den här växten i Palettbladstråden då jag misstänker att det är ett palettblad men...
Svar
12
· Visningar
1 997
Senast: Maria D
·
Katthälsa Mina katter går ute dagtid i den mån de vill och har då halsband med gps. Det har fungerat bra länge men för ett tag sen upptäcktes att...
Svar
11
· Visningar
474
Senast: cili
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 438
Senast: Grazing
·
Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
22 793
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17
  • WE-tråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp