Palettblad/Coleus

05F7D1EC-47DC-46C0-AC4E-B3C3B19E41E4.jpeg

Satte frön igår, får se hur många Som kommer upp🤣 Tycker de är så pillrigt då de är så små!
 
Köpte frö från Wexthuset och sådde i början på januari, har växt lite sådär men stora problemet är hoppstjärtarna som tog över gjorden, så de som överlever de överlever. Har nu budat på flera olika frömixer på tradera och kommer testa igen men denna gången ska jag försöka sterilisera jorden och hoppas på att de inte dyker upp igen. Målet är att kunna plantera ut några i utekrukor och få njuta av dem i all sin prakt i vår/sommar/höst och sen klippa av sticklingar för övervintring.
Men där jag tänkt ställa dem är det eftermiddagssol, Nord-väst/väst riktning, tror ni det blir för stark sol?
 
Hur går det med era frön?
Jag har provat nån gång innan med frön men lyckades inte..

Visar bild på
CF83AE64-CA1F-428E-8DA6-061A437C970D.jpeg
Haines som är min finaste🥰
 
Jag måste tamig iväg och köpa såjord och nåt att så i. Jag har två påsar med palettbladsfröer som ligger och väntar.

Hur står era sådder? Jag har inget just nu. Men söderfönster finns om de vill ha så mycket ljus som finns naturligt vid den här tiden på året.
 
Jag har alla de här som väntar på att få komma i jord:love::
20210216_150706.jpg


Livscykel på trips verkar vara 3-4 veckor. Hittar ingen info om hur länge de kan leva utan mat, bara att i vissa stadier äter de inte!? Väntar nog 2 veckor till men sen sår jag!!

Jag har hängt upp växtlampor, tvättat planteringkärl och fixat "namnlappar" till alla frön :rofl: så länge. Köpt ny jord och ska baka den i ugnen innan jag planterar, för säkerhets skull!
 
Jag måste tamig iväg och köpa såjord och nåt att så i. Jag har två påsar med palettbladsfröer som ligger och väntar.

Hur står era sådder? Jag har inget just nu. Men söderfönster finns om de vill ha så mycket ljus som finns naturligt vid den här tiden på året.
Mina står i köksfönstret där solen ligger på hela dagarna. Där verkar de trivas plus att jag har en rätt stark fönsterlampa på kvällen.
 
Jag har alla de här som väntar på att få komma i jord:love::
Visa bifogad fil 64887

Livscykel på trips verkar vara 3-4 veckor. Hittar ingen info om hur länge de kan leva utan mat, bara att i vissa stadier äter de inte!? Väntar nog 2 veckor till men sen sår jag!!

Jag har hängt upp växtlampor, tvättat planteringkärl och fixat "namnlappar" till alla frön :rofl: så länge. Köpt ny jord och ska baka den i ugnen innan jag planterar, för säkerhets skull!
Va roligt! Spännande o se vad som dyker upp 😃
 
Nu har jag sått mina första palettbladsfröer! Fy tusan vad små de var!

Jag har sått några Giant Exhibition mix (spännande att se vad som tittar upp!) och några Fairway Rose. Hur lång tid brukar det ta innan de tittar upp?

De står i ett litet odlingstråg med sånt plastlock. Hur vill de stå? Jag ställde de i ett söderfönster. Tänkte att de vill nog ha ljus.
 
Nu har jag sått mina första palettbladsfröer! Fy tusan vad små de var!

Jag har sått några Giant Exhibition mix (spännande att se vad som tittar upp!) och några Fairway Rose. Hur lång tid brukar det ta innan de tittar upp?

De står i ett litet odlingstråg med sånt plastlock. Hur vill de stå? Jag ställde de i ett söderfönster. Tänkte att de vill nog ha ljus.
Får de bara ljus brukar de få fort 😃
 
Nu har jag sått mina första palettbladsfröer! Fy tusan vad små de var!

Jag har sått några Giant Exhibition mix (spännande att se vad som tittar upp!) och några Fairway Rose. Hur lång tid brukar det ta innan de tittar upp?

De står i ett litet odlingstråg med sånt plastlock. Hur vill de stå? Jag ställde de i ett söderfönster. Tänkte att de vill nog ha ljus.
Haha, ja de är så himla små!! Jättepilliga och hantera tycker jag.
Det har tagit ungefär en vecka för de fröer jag har sått. De är ljusgroende, så helt rätt att ställa dem där de får som mest ljus nu. :)
 
planterade om mina första frösådder i steriliserad jord med perlite i hopp om att slippa hoppstjärtarna, och det verkar ha gett effekt, de flesta har börjat växa så att de knakar igen. Några av dem är fröäkta black dragon och ett par är fairway mosaic. Hoppas på att de tar sig nu!
 

Bifogade filer

  • 153516453_135966568398849_1488752396423734345_n.jpg
    153516453_135966568398849_1488752396423734345_n.jpg
    239,4 KB · Visningar: 20
Småttingar :love:

20210226_200418.jpg


Ett Rodeo Drive och ett Oxford Street frö har redan fått lite färg! :D Vissa har inte grott alls än, hoppas på att de bara är lite trögstartade!

Det här är det som förhoppningsvis kommer upp:
1. Oxford Street NN
2. Presidio NN
3. Haberano NN
4. Fire Fingers NN
5. Florida Inferno NN
6. Marrakesh NN
7. Rodeo Drive NN
8. Redhead NN
9. Bronze Age NN
10. Fishnet Stockings NN
11. Henna NN
12. Crown Jewel NN
13. Saturn NN
14. Beale Street NN
15. Lynx NN
16. Fairway Orange
17. Fairway Mosaic
18. Mighty Sun Mosaic
19. Wizard Mosaic
20. Wizard Velvet Red
21. Wizard Sunset
22. Wizard Scarlet
+ okänd frömix
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Ny här i forumet och har postat ett inlägg angående den här växten i Palettbladstråden då jag misstänker att det är ett palettblad men...
Svar
12
· Visningar
1 993
Senast: Maria D
·
Katthälsa Mina katter går ute dagtid i den mån de vill och har då halsband med gps. Det har fungerat bra länge men för ett tag sen upptäcktes att...
Svar
11
· Visningar
460
Senast: cili
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 373
Senast: Grazing
·
Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
22 670
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Födda -21
  • Dålig eftersmak av vc-finalen i dressyr

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp