Palettblad/Coleus

Mina gror som tusan i sitt lilla växthus 😅 Blir roligt när de blir så pass stora att man kan plantera om dem. Tanken är att några ska bo ute i sommar ☺️

Trivs de i stark sol i söderläge? Jag har stark sol eller skugga större delen av dagen att välja bland. Men det hade varit roligt med några i trädgården!
 
Trivs de i stark sol i söderläge? Jag har stark sol eller skugga större delen av dagen att välja bland. Men det hade varit roligt med några i trädgården!
Mina står i söder fönster just nu, de verket vara de som fungerar enligt min erfarenhet Sedan tidigare! Desto mer ljus desto bättre fart sätter de 😅
 
Mina står i söder fönster just nu, de verket vara de som fungerar enligt min erfarenhet Sedan tidigare! Desto mer ljus desto bättre fart sätter de 😅

I somras så stod mina först i mitt söderfönster men det blev för ljust för dem (fick brända torra fläckar på bladen). Därför är jag tveksam till om söderläge i stark sol är vad de gillar.
 
Nu så! Nu finns det 3 små, små, små plantor! :banana:
Sedär! Vad kul! :D:D:D

Angående sol och palettblad så är det ju lite olika mellan sorterna, vissa tål direkt sol och andra vill ha skugga, men vanligast verkar vara att de vill ha halvskugga. Typ att de får morgonsolen på sig men att de kommer i skugga när solen är som värst under dagen.

Men för groende frön, inomhus, på vinterhalvåret så vill man ju ha så mycket ljus som möjligt för att de ska gro - nu är det brist på ljus som är ett problem, därför är det ju bäst att ställa dem där de kan få så mycket ljus som möjligt dvs i söderläge.

Verkar vara bäst att ha de flesta palettblad i österfönster på sommarhalvåret, och söder på vinterhalvåret om jag förstått det rätt. :)
 
Sedär! Vad kul! :D:D:D

Angående sol och palettblad så är det ju lite olika mellan sorterna, vissa tål direkt sol och andra vill ha skugga, men vanligast verkar vara att de vill ha halvskugga. Typ att de får morgonsolen på sig men att de kommer i skugga när solen är som värst under dagen.

Men för groende frön, inomhus, på vinterhalvåret så vill man ju ha så mycket ljus som möjligt för att de ska gro - nu är det brist på ljus som är ett problem, därför är det ju bäst att ställa dem där de kan få så mycket ljus som möjligt dvs i söderläge.

Verkar vara bäst att ha de flesta palettblad i österfönster på sommarhalvåret, och söder på vinterhalvåret om jag förstått det rätt. :)

Jag har bara norr- och söderfönster tyvärr.
 
Jag förstår, kanske man kan ha dem lite längre in i rummet när det blir för mycket sol för dem att stå i söderfönster då?

Jag hade dem en meter från söderfönstret där det hängde en tunn gardin som skymde solen. Det funkade nog bra. Tills det blev höst och trips dök upp och dödade allt...
 
Jag hade dem en meter från söderfönstret där det hängde en tunn gardin som skymde solen. Det funkade nog bra. Tills det blev höst och trips dök upp och dödade allt...
Vad smart! Fy för trips säger jag bara, hoppas vi slipper drabbas av den skiten igen!
 
De växer på de små:)
20210304_165242.jpg
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Ny här i forumet och har postat ett inlägg angående den här växten i Palettbladstråden då jag misstänker att det är ett palettblad men...
Svar
12
· Visningar
1 993
Senast: Maria D
·
Katthälsa Mina katter går ute dagtid i den mån de vill och har då halsband med gps. Det har fungerat bra länge men för ett tag sen upptäcktes att...
Svar
11
· Visningar
438
Senast: cili
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 352
Senast: Grazing
·
Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
22 651
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp