Palettblad/Coleus

Har blivit påtvingad palettblad :D. Men vad är grejen med palettblad egentligen?🤔 En fråga till. Är dom giftiga?
 
Någon på jobbet lämnade en vas med sticklingar, så nu har vi palettblad lite överallt på kontoret. Är lite sugen på en kontorsodling men det ska byggas om och vi ska flytta runt så ingen idé att börja nu.
 
4 st av 6 som blommar just nu:
20210520_215103.jpg

Fröisar allihopa, de två bakre till vänster är från Beale Street, den framför dem är Habanero och den till höger är Marrakesh. Ingen är ett dugg lik plantan de kom ifrån! :rofl:
 
Har blivit påtvingad palettblad :D. Men vad är grejen med palettblad egentligen?🤔 En fråga till. Är dom giftiga?
Vad kul! :D
Jag tycker de är helt fantastiska för att de finns i så många färger och former, lätta att ta sticklingar på, lätta att korsa och få fram egna nya sorter, de växer jättefort och vissa blir enorma. Lätta att ta hand om är de också. Det tråkiga är väl att de verkar ha lätt för att bli angripna av ohyra. Nej, de är inte giftiga. :)
 
Det är smocktrångt i fönstren här hemma så jag funderar på att låta några av mina plantor bli uteplantor över sommaren och låta dem bo på altanen.
De plantor jag skulle kunna "offra" till detta är Hanabi, Roaring Fire, Victorian Ruffles eller Avatar. Vad tror ni, någon av dessa som är särskilt lämpade för uteliv? Avatar är ju den med kraftigast blad, så funderar mest på den och Hanabi (mest för att den är snygg och att jag gärna ser den i ordentligt utfärgat format).
 
De ser ju hyfsat lika ut de flesta. Men den mörka högst upp på första bilden och den ljusa på sista bilden sticker ut lite.

Jag ska kanske få några till. Jag är lite sugen på att sätta några i en rabatt för att se hur det går.
 
Sen har jag 3 småttingar som jag själv sått. Jag minns inte från vilken påse de kommit. Men antingen Fairway Rose eller Grant exhibition mix. Det lär jag väl märka. De grodde snabbt sen hände inget. Jag skrev om det här. För ett tag sen bytte jag jord helt till jord frånen ny säck. Nu har de börjat växa igen! Heja heja!
20210521_131859.jpg
 
Rodeo Drive och Florida Inferno fröisar:
20210522_121256.jpg

Tycker det är orimligt kul att knappt en enda fröis ser ut som de "borde"! :rofl:

Utepaletterna lever än men de verkar ha gått in i ett stadie där de bara överlever och inte så mycket mer. Skönt att få ut de som är minst intressanta men jag blir ändå så otålig när de inte utvecklas! Jag är ju nyfiken!!
 
Jag har aldrig gillat krukväxter å blommor öht, sen råkade en vän lura på mig en liten liten stickling av ett palettblad.
Liten som i: planterad i ett snapsglas-liten.

Det hände en grej med tiden...

20210522_191032.jpg


(Plus att hon nu har sällskap av ytterligare 19 st till och 12 nysådda frön. Oops. :angel: )
 
Jag har satt några frön av Colissima Capri och springer nu hela tiden och kollar om det hänt något. Känns som att det är en evighet sedan jag lade ut dem, men det är nog bara 5-6 dagar sedan. Har aldrig sått förut och jag vet ej om de är testsådda då jag fick dem som bonus vid köp av sticklingar.

Funderar också på min Pink Pixie. Någon här som har en och vet om de är långsamväxande? Det finns inte så mycket att läsa online.
IMG_20210527_141026.jpg
 
Jag fick hem sticklingar lite spontant förra månaden. Hade spanat lite på paletter ett tag men konstaterat att det är för lättuggat för mina kattskrällen men när det dök upp en skänkes-annons var det ett bra läge att testa.

Nu står jag här med 13 sorter+sticklingar som kan komma från rena sorter och från fröisar, hen som gav bort de visste inte vad som var vad längre. Jag får hem 5 sorter till på lördag och inväntar leverans av 6 fröpaket, idag hämtade jag hem ett vitrinskåp med belysning att ha paletter i och ehm... Jag har försökt sätta köpstopp men jag råkade visst tinga 4 sorters sticklingar till nyss. Det kan hända att det gått lite överstyr :angel: Jag har inte ens gröna fingrar, så det är tur att de överlever hittills iaf :laugh:

På bild mitt palettfönster, med lite annat så katterna inte ska komma åt att tugga. Ska ta bort gardinen och sätta upp en hylla här är det tänkt :D
 

Bifogade filer

  • 20210527_171139.jpg
    20210527_171139.jpg
    308,9 KB · Visningar: 50

Liknande trådar

Trädgård & Växter Ny här i forumet och har postat ett inlägg angående den här växten i Palettbladstråden då jag misstänker att det är ett palettblad men...
Svar
12
· Visningar
2 013
Senast: Maria D
·
Katthälsa Mina katter går ute dagtid i den mån de vill och har då halsband med gps. Det har fungerat bra länge men för ett tag sen upptäcktes att...
Svar
11
· Visningar
507
Senast: cili
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 514
Senast: Grazing
·
Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
22 961
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp