Palettblad/Coleus

20210423_121840_HDR.jpg

Nyfiken på att följa denna...
 
sen lite nytt/uppdatering

Köpte palettblad från butik för första gången, har skrämt dem med att byta bort all jord( vill inte ha sorgmygg eller trips) sköljt rötterna och satt i ny steriliserad jord med perlite) de bor nu i vårat kontor så att det inte sprider något till mina andra. Rodeo Drive och Wall street.

Överst till vänster en från min andra frösådd med NN som blivit riktigt färgglad. Superfin.
Wall street överst i mitten
Rosa/lila NN överst till höger, växer långsamt men hoppas på att den kommer igång och växer till sig, vill gärna kunna ta sticklingar sen
Längst ner till vänster, Rodeo Drive
Nederst i mitten, första med tre blad, fröäkta Fairway red velvet.
Längst ner till höger, mina mest färgglada från min andra frösådd, långsam tillväxt, men hoppas som sagt på fler sticklingar.
 

Bifogade filer

  • snyggingar.jpg
    snyggingar.jpg
    112,8 KB · Visningar: 68
Jag behåller mina ohyresfrösådder, tills jag kan ställa ut dem och förhoppningsvis få frö på dem iaf...

När kan man ställa ut palettbladen? (Bor i zon 3) Är det något man ska tänka på? Behöver de vänjas vid att vara ute eller är det bara att hiva ut dem?
 
Jag behåller mina ohyresfrösådder, tills jag kan ställa ut dem och förhoppningsvis få frö på dem iaf...

När kan man ställa ut palettbladen? (Bor i zon 3) Är det något man ska tänka på? Behöver de vänjas vid att vara ute eller är det bara att hiva ut dem?
Ja avhärda först. När frostrisken är över. Sägs att de gärna vill ha 10 grader innan.

Jag ställde ut en för nån vecka sen, den har mellanlandat på väg till komposten. Kanske lite trött men fortfarande välmående.

Tillägg: men vågar inte ut med de jag vill behålla än alltså.
 
Har pillat fröer. Ska klippa ett gäng idag och förbereda sticklingar på sånt jag vill ha både ute och inne.

Minst 8 sorter blommar eller har knopp... Funderar på om jag ska pensla nåt, eller slänga ut allt till bina när det blir varmt nog. Eller nypa några. Några tankar om kul korsningar?

De med knopp/blomma:
Smallwoods driveway
Avatar
Peters wonder
Abbey Road
Florida Sun Rose
Summer meadow
Fröis 1
Fröis 2

Tillägg: och stormy weather
 
Jag har fått 6 st frösådda palettblad. Från en påse Rainbow mix. Fem har mer eller mindre rosa/rött och en är grön med ljusare grön/gul i mitten av bladen. De är rätt små fortfarande!
 
Har pillat fröer. Ska klippa ett gäng idag och förbereda sticklingar på sånt jag vill ha både ute och inne.

Minst 8 sorter blommar eller har knopp... Funderar på om jag ska pensla nåt, eller slänga ut allt till bina när det blir varmt nog. Eller nypa några. Några tankar om kul korsningar?

De med knopp/blomma:
Smallwoods driveway
Avatar
Peters wonder
Abbey Road
Florida Sun Rose
Summer meadow
Fröis 1
Fröis 2

Tillägg: och stormy weather
Flera av mina har fått knoppar också, blev förvånad pga de är så små men hoppas att de orkar blomma så jag får massa nya frön!

Summer meadow och Florida Sun Rose hade jag velat se vad det blev av iaf! :D

Ja avhärda först. När frostrisken är över. Sägs att de gärna vill ha 10 grader innan.

Jag ställde ut en för nån vecka sen, den har mellanlandat på väg till komposten. Kanske lite trött men fortfarande välmående.

Tillägg: men vågar inte ut med de jag vill behålla än alltså.
Tusen tack för svar! Ställde ut en skräpkruka jag med nu, får se hur det går! :D
 
Jag behåller mina ohyresfrösådder, tills jag kan ställa ut dem och förhoppningsvis få frö på dem iaf...

När kan man ställa ut palettbladen? (Bor i zon 3) Är det något man ska tänka på? Behöver de vänjas vid att vara ute eller är det bara att hiva ut dem?
Jag bor i zon 2 och mina åker ut idag! Men det är inte hela världen om de inte överlever :p
 
Visa bifogad fil 69281

Blev rätt bra ändå att poppulera trappan med mestadels palettblad. :love:
Jättefint!

På tal om att ställa ut så gjorde jag det med ett helt gäng sticklingar som jag satte i jord för ca 3 veckor sen. I början stod dom bara inomhus, sen ute på dagen och in på kvällen. I förra veckan glömde jag dom ute en kväll och sen fick dom bo ute men häromdagen hade allihop blivit köldskadade och trillade ihop i små sorgliga högar :mad: Det har inte varit i närheten av minusgrader här en uppenbarligen tålde dom inte 3-5 plusgrader.

Tanken var att de skulle planteras tillsammans i en stor kruka tillsammans med prydnadsgräs, chokladblomma och nåt annat limegrönt men så blir det inte nu. Klippte ner ett annat palettblad jag hade som är mörklila så när dom tagit sig och det blivit lite varmare så ska jag testa igen och ta ut dom.
 
Skräpfröisarna som står ute lever än! :D
Sen har jag några namnade i karantän. De var otroligt risiga när de väl kom fram men nu verkar de vilja leva igen!
20210512_143502.jpg

(Marrakesh, Fancy Feathers Copper, Velvet, Crown Jewel, Presidio, Wall Street)
Vet inte om det kommit med någon ohyra på dem men jag hoppas inte det.

Jag har även sorterna All spice, Rodeo Drive och Golden Dreams i karantän på ett annat ställe.
 
Skräpfröisarna som står ute lever än! :D
Sen har jag några namnade i karantän. De var otroligt risiga när de väl kom fram men nu verkar de vilja leva igen!
Visa bifogad fil 69390
(Marrakesh, Fancy Feathers Copper, Velvet, Crown Jewel, Presidio, Wall Street)
Vet inte om det kommit med någon ohyra på dem men jag hoppas inte det.

Jag har även sorterna All spice, Rodeo Drive och Golden Dreams i karantän på ett annat ställe.
Hur mår din Rodeo Drive, köpte min i butik för några veckor sen, den var så tät vid köp så dess blad har blivit hängiga och nästan ruttnat så är bara hälften så stor nu.
 
Hur mår din Rodeo Drive, köpte min i butik för några veckor sen, den var så tät vid köp så dess blad har blivit hängiga och nästan ruttnat så är bara hälften så stor nu.
Vad tråkigt!

Jag har 3 små sticklingar av Rodeo Drive och ingen av dem mår väl direkt bra tyvärr. De såg ganska okej ut när de kom, men en dog igår, den orkade inte mer och vissnade ner helt. En annan hänger nog också på en skör tråd.

De andra sorterna som kom med samma leverans är fräschare även om de också är lite medtagna.
 
Vad tråkigt!

Jag har 3 små sticklingar av Rodeo Drive och ingen av dem mår väl direkt bra tyvärr. De såg ganska okej ut när de kom, men en dog igår, den orkade inte mer och vissnade ner helt. En annan hänger nog också på en skör tråd.

De andra sorterna som kom med samma leverans är fräschare även om de också är lite medtagna.
ok, har inte vågat köpa sticklingar än, köpte denna på EKO, stressade den något då jag sköljde av all jord den kom med och satte i ny steriliserad jord men Wall street:en som ja köpte samtidigt och behandlade lika "illa" växer och frodas.
 
Tycker den här Oxford Street-frösådden har blivit rätt rolig:
20210515_125549.jpg


Köpt paraffinolja och blandat ut med vatten och såpa och sprutat på kvalsterfröisarna. Får se om det blir ännu bättre nu. Neemoljan är lite för stark att spruta ofta med tycker iaf mina paletter.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Trädgård & Växter Ny här i forumet och har postat ett inlägg angående den här växten i Palettbladstråden då jag misstänker att det är ett palettblad men...
Svar
12
· Visningar
1 997
Senast: Maria D
·
Katthälsa Mina katter går ute dagtid i den mån de vill och har då halsband med gps. Det har fungerat bra länge men för ett tag sen upptäcktes att...
Svar
11
· Visningar
476
Senast: cili
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 441
Senast: Grazing
·
Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
22 804
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Rallylydnad
  • Hundrädda
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp