Palettblad/Coleus

Klickade precis hem Kameleont!:love1:
Har spanat på den länge:
20210606_215930.jpg
 
Råkade nog vattna ihjäl nästan alla mina palettisar innan jag åkte iväg över helgen.. :angel:

Men var hittar ni lite roligare sorter? Är det marketplace som gäller?
Jag är med i ett antal facebook-grupper. Sök på "Palettblad köp" så får du förslag. Hittills fått allt jag köpt och alla utom en har överlevt, den sista fick värmeslag innan den kom fram.
 
Jag skulle skriva etiketter till plantorna på dessa bilder igår, plus några sticklingar som står på rotning, och insåg till min förskräckelse att jag inte hade så bra koll på dem 😅 Att jag fått några bonussticklingar ledde till rätt stor förvirring då det inte stämde mot mina skärmdumpar heller... Måste nog säga att det sämsta med palettblad är att det finns så många fina sorter...
Det blir fullt i alla fönster, såhär ser karantänrummet ut 🙈 Min H. Pubicalyx Pink Silver längst till höger är egentligen redo att flytta ut igen, men jag vet inte vart jag ska ställa den nu när den börjat klättra... Längst till vänster står en H. Lobbii jag tror är rosa variant. Den ska få en ampel... någon gång... snart.
zrT7AGa.jpg

Skaffade ett par små växtlampor att ha över bleka sticklingar, så nu trängs de därunder. Ska försöka flytta ur de gröna sorterna så de som ska bli röda och rosa får mer plats under. Min Blackberry Waffles ute på vänsterkanten är inte fin just nu då den kom rotad men med bruna rötter. Har försökt ta bort allt som var dåligt och nu sitter den i en rotningskub och de vattnas med Formulex, så jag hoppas den tar sig igen.
zyy9y6r.jpg

NN 💩 har fått en dusch EMC och blir lite mer färggrann för varje dag som går.
ABwQ0Xi.jpg

Såhär såg de två ut när jag köpte dem
HoTnBBS.jpg
 
Det här med NN, hur funkar det? Jag fattar att frösådder blir NN, men typ NN Macaroon tex som jag tycker mig se lite överallt, vad är grejen där?
 
Det här med NN, hur funkar det? Jag fattar att frösådder blir NN, men typ NN Macaroon tex som jag tycker mig se lite överallt, vad är grejen där?

Som jag fattat det så är "kraven" för att få en NN namnad att den skall vara så pass unik att den kan särskiljas från redan etablerade sorter, och att upphovspersonen skall jobba lite med den, ta sticklingar och kolla att den behåller sina egenskaper, om sticklingarna växer ordentligt och inte bara knoppar eller dör osv. Ofta har de seriösa som jag förstått det en tidsperiod då de har den hemma själv och jobbar vidare, innan det är tal om att sälja till andra. Men när eller om det är dags för mer välkända NN som Maxaroon och Sola att tappa "NN", och vem som beslutar om detta vette tusan.
 
De är så snygga! Söker en Golden Dreams att ha bredvid som kontrast :love:
Jag har några jordrotade Golden Dreams sticklingar på ca 10 cm som ska bli träd. Ingen synlig ohyra på något hemma längre, och dessa står för sig, men hos mig vet man ju aldrig! :nailbiting: Vill du ha så är det bara att säga till isf! :)
 
Uppdatera gärna om du har någon kvar sen :love:
Hon köper bara annat, så de finns kvar! Dra iväg ett pm om du är intresserad :D

Som jag fattat det så är "kraven" för att få en NN namnad att den skall vara så pass unik att den kan särskiljas från redan etablerade sorter, och att upphovspersonen skall jobba lite med den, ta sticklingar och kolla att den behåller sina egenskaper, om sticklingarna växer ordentligt och inte bara knoppar eller dör osv. Ofta har de seriösa som jag förstått det en tidsperiod då de har den hemma själv och jobbar vidare, innan det är tal om att sälja till andra. Men när eller om det är dags för mer välkända NN som Maxaroon och Sola att tappa "NN", och vem som beslutar om detta vette tusan.
Ah, då hänger jag med! Så frön från en vanlig sort blir inte tex NN Space cake utan det är bara arbetsnamn som sätts efter NN?
 
Tack för tipset om facebook-grupper! Klickade hem några snyggingar idag så hoppas att dom är lika snygga när dom kommer fram! 🥳

Verkar även som att dom flesta kommer överleva ”översvämningen” men jag måste nog inhandla någon lampa. Det är lite mörkt i min nya lägenhet..
 
Hon köper bara annat, så de finns kvar! Dra iväg ett pm om du är intresserad :D


Ah, då hänger jag med! Så frön från en vanlig sort blir inte tex NN Space cake utan det är bara arbetsnamn som sätts efter NN?
Allt som inte är fröäkta frön kallas NN, fröäkta är bara sådana frön som är köpta i butiker och som inte heter mix. Det blir inte fröäkta frön från våra hemma då paletterna kan ge lite olika variation på sina avkommor plus korsa sig med varandra. De brukar dock namnas efter sin "frömamma" Så t.ex black dragon NN, Black dragon fröis. osv
 
Allt som inte är fröäkta frön kallas NN, fröäkta är bara sådana frön som är köpta i butiker och som inte heter mix. Det blir inte fröäkta frön från våra hemma då paletterna kan ge lite olika variation på sina avkommor plus korsa sig med varandra. De brukar dock namnas efter sin "frömamma" Så t.ex black dragon NN, Black dragon fröis. osv
Ja att de sällan är fröäkta har jag snappat upp. Har köpt en massa frön just därför, för spänningen i hur de kommer se ut :D Det som förvirrar mig är väl egentligen att vissa kallas NN Arbetsnamn och vissa NN Frömamma, typ - liksom, hur vet en vad som är vad? :laugh:
 
Jag har nu fått för många palettblad :nailbiting: och vet inte vad jag ska göra med alla, har provat att sätta ut två krukor i mitt blåshål men de frodas inte om vi säger som så. Vill inte slitas från en enda haha....men de som står på uppväxt nu i 6cm krukor kommer snart behöva byta upp sig och då är där ingen plats....där det finns dagsljus iaf.

Hur lär man sig att gallra haha :angel:
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Ny här i forumet och har postat ett inlägg angående den här växten i Palettbladstråden då jag misstänker att det är ett palettblad men...
Svar
12
· Visningar
2 016
Senast: Maria D
·
Kultur Jag läste mycket poesi när jag var yngre då jag också själv var aktiv med skönlitterärt skrivande. Sen har jag tappat bort det men nu...
Svar
0
· Visningar
115
Katthälsa Mina katter går ute dagtid i den mån de vill och har då halsband med gps. Det har fungerat bra länge men för ett tag sen upptäcktes att...
Svar
11
· Visningar
524
Senast: cili
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 714
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp