Palettblad/Coleus

824AD218-2586-45E1-87E3-11655AD31B0B.jpeg

En rymling, en trebladig, och två som börjar få färg :D med tanke på möglig jord, sorgmygg, och sporadisk vattning är jag vansinnigt imponerad över grobarheten :p
 
D26BFB5F-94FB-4406-8A44-261BB035A6D0.jpeg

Hittade spinn på ett 30-tal växter igår och när jag gick igenom alla insåg jag att jag faktiskt gillar den här jäkeln, en av de första tre jag skaffade och första frösådden. Den har hängt löst ett antal gånger, både för att den klarar vintern dåligt och för att jag periodvis tröttnat på den :laugh: den är ju egentligen inget speciellt, en chocolate covered cherry med dålig färg, men har en stadig, träig stam numera och kommer igen med råge på vårkanten.
(Varsågoda för kärleksbrev till en liten krukväxt 😂)
 
Min favvofröis hade växt sig hög som ett torn, så jag tog och kapade den i fyra delar. Två sattes i jord, och toppen som är lite ful pga. knopp får sitta såhär, så får vi se om det funkar. Den var lätt att rota när den kom till mig så jag har hopp.
e1tZFZo.jpg

Funderar på att testa att korspollinera lite men vet inte om någon annan kul sort har knopp. Vet att Andromeda och Riverwalk har, men det känns inte rätt. Kiwano kanske...
XSA8fRo.jpg
 
Min favvofröis hade växt sig hög som ett torn, så jag tog och kapade den i fyra delar. Två sattes i jord, och toppen som är lite ful pga. knopp får sitta såhär, så får vi se om det funkar. Den var lätt att rota när den kom till mig så jag har hopp.
e1tZFZo.jpg

Funderar på att testa att korspollinera lite men vet inte om någon annan kul sort har knopp. Vet att Andromeda och Riverwalk har, men det känns inte rätt. Kiwano kanske...
XSA8fRo.jpg
Men herregud vad fin! :love: Ha gärna mig i åtanke om du säljer frön från den där sen varesig du korspollinerar eller inte ;)
 
Men herregud vad fin! :love: Ha gärna mig i åtanke om du säljer frön från den där sen varesig du korspollinerar eller inte ;)
Absolut! Det blir nog ingen korspollinering, för efter en inventering har jag ingen annan sort som knoppar som jag vill korsa med utan jag avvaktar och ser om knoppen överlever denna bryska behandling.
 
Måste visa min skitfula setup :D Köpte två skrivbordslampor i fyndhörnan på Ikea. Den ena visade sig vara felmärkt och saknade fäste så den returnerades och jag har märkt att fröna grott lite sämre på ena sidan där ljuset inte nått fram riktigt.
Igår dök det upp en annons, en golvlampa som skänktes för att den gått av på mitten, men fungerade. Och ptja, den enes död är den andres fröbelysning :D

Hittills har jag 74 fröer som grott av 84 möjliga så alldeles oavsett är jag hur nöjd som helst! :love:
 

Bifogade filer

  • IMG_20210614_114506_870.jpg
    IMG_20210614_114506_870.jpg
    244,3 KB · Visningar: 37
Måste visa min skitfula setup :D Köpte två skrivbordslampor i fyndhörnan på Ikea. Den ena visade sig vara felmärkt och saknade fäste så den returnerades och jag har märkt att fröna grott lite sämre på ena sidan där ljuset inte nått fram riktigt.
Igår dök det upp en annons, en golvlampa som skänktes för att den gått av på mitten, men fungerade. Och ptja, den enes död är den andres fröbelysning :D

Hittills har jag 74 fröer som grott av 84 möjliga så alldeles oavsett är jag hur nöjd som helst! :love:
La du fröna uppepå jorden när du sådde? Jag har endast testat att så på bomullspad tidigare vilket gick helt skitdåligt då den torkade ut så himla fort trots att den var täckt.
 
La du fröna uppepå jorden när du sådde? Jag har endast testat att så på bomullspad tidigare vilket gick helt skitdåligt då den torkade ut så himla fort trots att den var täckt.
De ligger ovanpå ja :) Duschar de med blomspruta morgon och kväll och har de i drivhusen för att bevara fukten. Funkar klockrent hittills iaf, vi får väl se när mina blommördartendenser slår till dock :angel:
 
Jag har invaderat killens lägenhet med lite sticklingar, inga fancy färger men gratis är gott. Tanken var först att de skulle sitta där i karantän men han tycker att det är mysigt (även om det är jag som vattnar) så de blir nog kvar.
20210609_222809.jpg
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Ny här i forumet och har postat ett inlägg angående den här växten i Palettbladstråden då jag misstänker att det är ett palettblad men...
Svar
12
· Visningar
1 999
Senast: Maria D
·
Katthälsa Mina katter går ute dagtid i den mån de vill och har då halsband med gps. Det har fungerat bra länge men för ett tag sen upptäcktes att...
Svar
11
· Visningar
482
Senast: cili
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 467
Senast: Grazing
·
Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
22 856
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp